دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
تحصیل دکتری در کانادا

تحصیل دکتری در کانادا

آخرین بروزرسانی: 8 خرداد 1402

تحصیل دکتری در کانادا به دانشجویان بین المللی این فرصت را می‌دهد که از امکانات تحصیلی با فناوری پیشرفته و تسهیلات موجود در دانشگاه‌های کانادا استفاده نموده و با متخصصان برجسته حوزه خود کار کنند. فرصت‌های تحقیقاتی بی‌شماری در کانادا وجود دارد که به عنوان یک دانشجوی بین المللی پس از اتمام دکتری می‌توانید به آن‌ها بپردازید. پس از تحصیل در کانادا شما می‌توانید با دریافت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی(PGWP) مدت بیشتری در کانادا اقامت داشته باشید و در نهایت در صورت برآوردن برخی شرایط موفق به اخذ اقامت دائم کانادا شوید. در ادامه همراه ما باشید تا صفر تا صد تحصیل در مقطع دکتری در کانادا را با هم بررسی کنیم.

 تحصیل دکتری در کانادا

متقاضیان بین المللی که به دنبال شرکت در دوره‌های دکتری هستند باید توجه داشته باشند که این دوره بین 3 تا 6 سال طول می‌کشد. هر دو دوره حرفه‌ای (دکتری مدیریت بازرگانی یا Doctorate in Business Administration) و دکتری آکادمیک (دکتری علوم یا Ph.D. in sciences) برای ادامه تحصیلات عالی در کانادا در دسترس هستند.

هزینه ادامه تحصیل در مقطع دکتری متفاوت خواهد بود، نه تنها به این دلیل که هر دانشگاه هزینه متفاوتی از شما دریافت می کند، بلکه به این دلیل که تعداد زیادی TA (دستیار آموزشی) و RA (دستیار پژوهشی) در دسترس است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

تحصیل دکتری در کانادا

شایان ذکر است که هزینه تحصیل دکتری در کانادا نسبت به آمریکا و انگلیس مقرون‌به‌صرفه‌تر است و سالانه حدود 4000 دلار کانادا می‌باشد.  علاوه بر RA و TA، بورسیه‌های مختلفی برای دوره‌های دکتری ارائه شده است.

پس از اتمام دوره دکتری در کانادا، تقریباً سه سال با مجوز PGWP (مجوز کار پس از فارغ التحصیلی) مجاز به کار در کانادا هستید. با مدرک دکتری از دانشگاه‌های کانادا، می‌توانید سالانه 140000 دلار کانادا درآمد کسب کنید.

برترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در مقطع دکتری

لیست زیر دانشگاه‌های برتر کانادا بر اساس رتبه بندی آموزش عالی تایمز (Times Higher Education) در سال 2022 همراه با هزینه‌های تحصیل در دوره‌های دکتر است:

رتبه دانشگاه‌های برتر کانادا هزینه‌های سالانه (CAD)
#18 University of Toronto دانشگاه تورنتو 4,500 to 8,900
#37 University of British Columbia دانشگاه بریتیش کلمبیا 8,700
#44 McGill University دانشگاه مک گیل 19,000
#80 McMaster University دانشگاه مک مستر 16,000
#88 University of Montreal دانشگاه مونترال 7,500
#125 University of Alberta دانشگاه آلبرتا 9,200
#162 University of Ottawa دانشگاه اتاوا 6,900
#201-250 University of Calgary دانشگاه کلگری 12,600
#201-250 University of Waterloo دانشگاه واترلو 13,400
#201-250 Western University دانشگاه وسترن 11,180
#201-250 Simon Fraser University دانشگاه سایمون فریزر 5,955
#251-300 Dalhousie University دانشگاه دالهاوزی 11,995
#251-300 Laval University دانشگاه لاوال 27,790
#251-300 Queen’s University دانشگاه کوئینز 12,927
#301-350 University of Manitoba دانشگاه مانیتوبا 9,500

در کانادا 10 استان و سه منطقه وجود دارد که اکثر استان‌ها رویکرد مشابهی را برای آموزش دکتری و استخدام فارغ‌التحصیلان بین المللی دارند. با این حال سیاست‌ها گاهی اوقات می‌توانند بر میزان بودجه در دسترس برای دانشجویان بین المللی که مدرک دکتری خود را در یک استان خاص دنبال می‌کنند، تأثیر بگذارد. همچنین بسته به استانی که انتخاب می‌کنید، برنامه‌ها به زبان انگلیسی، فرانسوی یا هر دو ارائه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: خواندن مقاله رنکینگ دانشگاه‌های کانادا برای شما مفید است.

چرا کانادا را برای تحصیل دکتری انتخاب کنیم؟

وجود یک فضای چند فرهنگی و بین‌المللی، حمایت دولت از دانشجویان بین‌المللی، آموزش با کیفیت و فرصت‌های شغلی بی‌شمار کانادا را به یک مقصد تحصیلی جذاب بدل نموده است. و به همین دلیل است که دانشگاه‌های کانادا در میان دانشجویان بین‌المللی تا این اندازه محبوب هستند. در ادامه به برخی دلایل تحصیل دکتری در کانادا اشاره شده است:

حضور دانشگاه‌های مشهور جهان در کانادا :  حدود 3 تا 4 دانشگاه در کانادا به لیست 150 دانشگاه برتر در سراسر جهان راه یافته‌اند. این دانشگاه‌ها با رتبه برتر در کانادا از امکانات تحقیقاتی خوبی برخوردار هستند و اساتید خبره با بهترین دانش آکادمیک به دانشجویان آموزش می‌دهند.

تحصیل دکتری در کانادا

کار پس از تحصیل: شما می‌توانید تا سه سال از طریق PGWPP پس از اتمام دوره دکتری خود در کانادا بمانید. همچنین مسیر شما را برای اخذ دائم هموارتر می‌گردد.

هزینه‌های تحصیلی مقرون به صرفه : هزینه‌های ادامه تحصیل در مقطع دکتری در کانادا بین 4000 تا 19000 CAD است. این هزینه در مقایسه با مقاصد تحصیلی دیگر مانند ایالات متحده آمریکا و بریتانیا بسیار کمتر است.

بیشتر بخوانید: مطالعه مقاله هزینه تحصیل در کانادا برای شما سودمند است.

بورسیه‌های دوره دکتری : تعداد بورسیه‌های تحصیلی دکتری در کانادا برای دانشجویان بین المللی قابل توجه است. برخی از بورسیه‌های محبوب عبارتند از بورسیه تحصیلی انتاریو تریلیوم، بورسیه تحصیلی Vanier Canada، بورسیه تحصیلی انتاریو هستند. ارزش برخی از این بورسیه‌ها 15000 تا 40000 دلار کانادا در سال است.

فرصت‌های کار و تحصیل: دانشجویان دکتری در کانادا می‌توانند در طول ترم حدود 10 ساعت در هفته کار کنند. این به شما امکان می‌دهد ضمن یادگیری و کسب تجربیات صنعتی، بخشی از هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهید.

محبوب‌ترین دوره‌ها برای تحصیل دکتری در کانادا

برخی از دوره‌های محبوبی که دانشجویان بین المللی در طول دوره دکتری خود در کانادا انتخاب می‌کنند در جدول زیر آورده شده است.

برنامه تعداد ظرفیت‌ها دانشگاه‌های محبوب
علوم طبیعی و ریاضی 58 دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک مستر، دانشگاه مک گیل، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه کلگری
علوم اجتماعی 51 دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک مستر، دانشگاه آلبرتا و دانشگاه مونترال
علوم انسانی 28 دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک مستر و دانشگاه مک گیل
پزشکی و سلامت 34 دانشگاه مک گیل، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه کلگری، دانشگاه اتاوا، دانشگاه بریتیش کلمبیا
مدیریت بازرگانی 23 دانشگاه مک گیل، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه کلگری و دانشگاه بریتیش کلمبیا
فناوری مهندسی 18 دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه اتاوا، دانشگاه مک گیل
علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات 13 دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک مستر، دانشگاه مک گیل
کشاورزی و جنگلداری 14 دانشگاه آلبرتا و دانشگاه مونترال و دانشگاه تورنتو
علوم کاربردی 5 دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه تورنتو و دانشگاه اتاوا
محیط زیست و علوم زمین 14 دانشگاه تورنتو و دانشگاه واترلو

اکثر دوره‌های دکتری به حداقل 3 سال مطالعه و تحقیق تمام وقت نیاز دارند. که اغلب دیده می‌شود که بیش از 3 سال طول می‌کشد تا دانشجویان دوره دکتری خود را تکمیل کنند. حداکثر مدت زمانی که یک دوره دکتری طول می‌کشد 6 سال است.

دوره های دکتری در کانادا معمولاً تحت نظارت حداقل یک استاد راهنما تکمیل می‌شوند. در انتها بایستی یک پایان‌نامه جامع ارائه کنید. که در نهایت پس از دفاع از تحقیق خود و ارزیابی عملکرد کلی و پایان‌نامه به شما مدرک دکتری اعطا می‌شود.

چگونه برای تحصیل دکتری در کشور کانادا اپلای کنیم؟

مراحل پذیرش و اپلای برای دوره دکتری در کانادا از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. اما در ادامه به برخی از فاکتورهای کلی پذیرش دانشجوی دکتری از سوی موسسات آموزش عالی کانادا اشاره شده است.

تحصیل دکتری در کانادا

  • نوع مدرک دکتری خود را تعیین کنید.

می توانید دکتری ساختاریافته (Structured Ph.D) یا دکتری (Open Ph.D) باز را انتخاب کنید. دوره‌های آموزشی دکتری در کانادا اغلب ساختاریافته هستند و سر فصل‌های اصلی مطالب تحقیق توسط خود دانشگاه تنظیم می‌شود. برای دکتری آزاد باید پروژه تحقیقاتی خود را خودتان طرح کنید و پیشنهاد دهید.

برای هر یک از دو دوره، شما باید یک مشاور داشته باشید که شما را در فرآیند تحقیق راهنمایی کند. به عبارتی دیگر بایستی استاد راهنما انتخاب کنید.

  • ارائه طرح کلی پژوهش

اگر تصمیم دارید که در یک دوره دکتری آزاد شرکت کنید، بایستی یک پروپوزال تحقیقاتی ارائه دهید که در آن طرح کلی پروژه خود و اهمیت آن در زمان کنونی توضیح داده شود. پروپوزال باید مطابق با دستورالعمل‌های پژوهشی دانشگاه انتخابی آماده شود.

  • اپلای کردن بصورت آنلاین و ارسال مدارک مربوطه

درخواست بایستی بصورت آنلاین همراه با پرداخت هزینه اپلای و آپلود مدارک مورد نیاز ثبت گردد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل دکتری در کانادا

برخی از مدارکی که دانشگاه‌ها از متقاضیان دوره دکتری درخواست می‌کنند:

  • ارائه سوابق تحصیلی همراه با ریز نمرات و کارنامه
  • ارائه انگیزه نامه یا SOP
  • ارائه نتایج آزمون های زبان IELTS/TOEFL
  • ارائه دو تا سه توصیه‌نامه (LOR): باید سعی کنید یک LOR از مشاور خود نیز داشته باشید تا شانس خود را برای پذیرش افزایش دهید.
  • ارائه رزومه
  • ارائه نمونه کارها (پورتفولیو)
  • آماده شدن برای مصاحبه (برخی از دانشگاه‌های یک یک مصاحبه آنلاین برگزار می‌کنند)
  • دریافت اجازه تحصیلی

پس از پذیرش توسط دانشگاه، باید برای دریافت مجوز تحصیلی کانادا اقدام کنید. برای دریافت مجوز تحصیلی باید مدارک زیر را آماده داشته باشید:

  • بیمه درمانی و گواهی پزشکی
  • اثبات تمکن مالی کافی
  • نامه پذیرش از DLI
  • نمرات مهارت زبان انگلیسی ( آیلتس / تافل)
  • اثبات ترک کانادا و بازگشت به کشور خود پس از اتمام تحصیل

بیشتر بخوانید: خواندن مقاله آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کانادا برای شما سودمند است.

شرایط تحصیل دکتری در کشور کانادا چیست؟

  • دارای مدرک کارشناسی ارشد با موقعیت علمی خوب و اثبات اینکه توانایی پتانسیل انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی را دارید.
  • ارائه نمرات بالا آزمون GRE (البته در برخی موارد نمرات GMAT نیز پذیرفته می‌شود)
  • ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی:
  • آیلتس- 6.5
  • تافل(iBT) : 100

بیشتر بخوانید: مطالعه مقاله نمره آیلتس برای دانشگاه‌های کانادا برای شما مفید است.

جالب است بدانید که حتی در برخی موارد (البته خیلی محدود) می‌توان بدون مدرک کارشناسی ارشد برای اخذ پذیرش دوره دکتری اقدام نمود. که نیازمند این است که نمرات عالی در دوره کارشناسی کسب کرده باشید و از طریق چاپ مقاله توانایی‌های خود را اثبات نمایید.

هزینه تحصیل دکتری در کانادا

هزینه تحصیل در خارج از کشور یکی از عوامل مهم در انتخاب دانشگاه و کشور مقصد برای یک دانشجوی بین المللی است. هزینه کلی برای دانشجویان بین المللی نه تنها شامل شهریه و هزینه‌های زندگی می‌شود بلکه شامل هزینه‌های قبل از ترک کشور نیز می‌گردد.

هزینه‌های قبل از ترک کشور و سفر به کشور به مقصد شامل هزینه درخواست، هزینه بلیط هواپیما، هزینه آزمون زبان (تافل یا آیلتس)، هزینه ویزا و هزینه بیمه درمانی می‌شود. هزینه‌های زندگی در کشور کانادا شامل هزینه غذا، هزینه موبایل، اینترنت و خدمات و تسهیلات، هزینه پوشاک و سایر هزینه‌های شخصی می‌گردد. همانطور که در بالا به آن اشاره شد هزینه تحصیل دکتری در کانادا تقریبا 4000 تا 19000 دلار کانادا (CAD) است.

همچنین هزینه‌های مختلف دیگری نیز وجود دارد که برای آنها هزینه خواهید کرد. به طور کلی دولت کانادا از دانشجویان بین المللی می‌خواهد که در صورت تمایل به ادامه تحصیلات عالی در کانادا حدود 10000 دلار کانادا در سال داشته باشند.

بیشتر بخوانید: خواندن مقاله اقامت پس از تحصیل در کانادا و کار بعد از تحصیل در کانادا برای شما مفید است.

بورسیه‌های تحصیلی دکتری کانادا

بورسیه تحصیلی کمک زیادی به پوشش هزینه‌های تحصیلی و زندگی دانشجویان می‌کند. در ادامه برخی از بورسیه‌های دکتری معرفی شده‌اند:

بورسیه تحصیلی ارزش بورسیه بر حسب دلار کانادا
Ontario Trillium Scholarship بورسیه تحصیلی انتاریو تریلیوم 40,000  در سال (قابل تمدید)
Ontario Graduate Scholarship بورسیه تحصیلی انتاریو 15,000
Robert Hartog Graduate Scholarship بورسیه تحصیلی رابرت هارتگ 5,000  (قابل تمدید)
UAlberta Izaak Walton Killam Memorial Scholarship بورسیه مموریال UAlberta Izaak Walton Killam 45,000  (برای دو سال اعطا می‌شود)
University of Manitoba Graduate Fellowship بورسیه تحصیلی دانشگاه مانیتوبا 18,000 در هر سال
Vanier Canada Graduate Scholarship بورسیه تحصیلی Vanier کانادا 50,000  در هر سال
UBC four-year Doctoral Scholarship بورسیه دکتری چهار ساله  دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) 18,200 در هر سال
Pierre Elliott Trudeau Foundation Doctoral Scholarship بورسیه دکتری بنیاد پیر الیوت ترودو 40,000
Ontario Graduate Fellowship بورسیه تحصیلی انتاریو 12,000  (قابل تمدید)
Hira and Renu Ahuja International Graduate Scholarship بورسیه تحصیلی بین المللی هیرا و رنو آهوجا 20,000

سخن پایانی

اگر به دنبال ادامه تحصیل در مقطع دکتری هستید و می‌خواهید هزینه‌های تحصیلی نیز پایین باشد و یا اینکه بورسیه‌های متعددی برای دانشجویان دکتری ارائه شده باشد، کانادا مقصد مناسبی خواهد بود. موسسه مهاجرتی خانم دکتری مهرآیین مخبری (MMCF) در تلاش است تا با ارائه مشاوره‌های تخصصی در جهت‌گیری‌ها و تصمیمات شما نقشی مثبت و تاثیر‌گذار ایفا نماید. خدمات این موسسه در زمینه بررسی جامع اولیه، مشاوره در مورد الزامات مورد نیاز، انتخاب رشته در دانشگاه مورد نظر، مراحل درخواست و دریافت پذیرش، کمک به تسهیل فرایند ویزا، همراه شما خواهد بود. با پر کردن فرم مشاوره از خدمات رایگان ما بهره‌مند شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا