دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
راحت‌ترین راه مهاجرت به آمریکا

راحت‌ترین راه مهاجرت به آمریکا

آخرین بروزرسانی: 17 خرداد 1402

یکی از بهترین کشور‌ها برای مهاجرت، ایالات متحده آمریکا است. سبک زندگی، رفاه اجتماعی، فرصت‌های شغلی و تحصیل در دانشگاه‌هایی با رنکینگ جهانی، آمریکا را به یک مقصد رویایی برای مهاجرت تبدیل نموده است. برای مهاجرت به آمریکا انوع مختلف ویزا وجود دارد که بر حسب شرایط خود می‌توانید، برای آن ویزا اقدام کنید. در این مقاله به راه‌های گوناگون مهاجرت به آمریکا همانند مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری، مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، مهاجرت از طریق لاتاری و مهاجرت از طریق وابستگی خانوادگی پرداخته‌ایم.

قطعا به صراحت نمی‌توان راحت‌ترین راه مهاجرت به آمریکا را تعیین نمود، زیرا افراد دارای شرایط خاص و ویژه‌ای هستند و هر فرد بایستی بر اساس شرایط خود اقدام به مهاجرت نماید. در این مقاله تلاش نموده‌ایم تا تمامی شرایط و راه‌های مهاجرت به آمریکا را بررسی و معرفی کنیم. موسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری (MMCF) در تلاش است تا با ارائه مشاوره تخصصی و خدمات متنوع جوابگوی تمامی سوالات شما در زمینه مهاجرت به آمریکا و دریافت ویزای آمریکا باشد.

فهرست مطالب:

بررسی راحت‌ترین راه مهاجرت به آمریکا

ایالات متحده آمریکا یکی از محبوب‌ترین کشورهاست و سال‌ها است که توجه خارجی‌ها را به خود جلب کرده است. بسیاری آرزو دارند به ایالات متحده مهاجرت کنند و مهاجرت به این کشور رویایی برای بسیاری از افراد است. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا اتباع خارجی مهاجرت به آمریکا را انتخاب می کنند.

راحت‌ترین راه مهاجرت به آمریکا

ایالات متحده از مهاجران بسیاری تشکیل شده است و مردم معتقدند که این کشور فرصت‌های زیادی را ارائه می دهد. با این حال مهاجرت به ایالات متحده چندان آسان نیست. برای مهاجرت به آمریکا راه های مختلفی وجود دارد و کسانی که قصد مهاجرت دارند باید از شرایط و گزینه‌ها به خوبی آگاه داشته باشند.

با یافتن یک شغل در این کشور می توان به آمریکا مهاجرت کرد و گرین کارت آمریکا را دریافت کرد. این گزینه برای اتباع خارجی بسیار ماهر در دسترس است. ایالات متحده با کمبود نیروی ماهر در علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات و چند رشته دیگر مواجه است. به همین دلیل کارفرمایان آمریکایی که با کمبود نیروی کار مواجه هستند، می توانند کارگران خارجی را استخدام کرده و آنها را برای اقامت قانونی حمایت کنند.

راه دیگری که اکثر مردم برای مهاجرت به ایالات متحده انتخاب می کنند ازدواج است. این یکی از ساده ترین راه هاست و اتباع خارجی که با شهروندان آمریکایی ازدواج می کنند می توانند به راحتی گرین کارت دریافت کنند. گرین کارت لاتاری راه دیگری است که از طریق آن می‌توانید ویزای مهاجرتی دریافت کرده و وارد ایالات متحده شوید. این برنامه‌ای است که کنگره ایالات متحده هر سال اجرا می کند.

راحت‌ترین راه مهاجرت به آمریکا : مهاجرت از طریق روابط خانوادگی

اگر یکی از اعضای خانواده یک شهروند ایالات متحده یا مقیم دائمی باشید، می توانید به آمریکا مهاجرت کنید. با این حال آن عضو خانواده باید از نظر مالی و موقعیت قانونی شما را حمایت کند. برای حمایت مالی از شما، عضو خانواده شما باید فرم I-130 فرم درخواست برای خویشاوندان بیگانه را ارسال کند. اگر یکی از بستگان نزدیک شهروند ایالات متحده هستید، می‌توانید به راحتی به کشور رویایی خود مهاجرت کنید زیرا هیچ محدودیتی برای تعداد ویزای مهاجرتی صادر شده برای همسران، فرزندان خردسال و والدین شهروندان ایالات متحده وجود ندارد.

راحت‌ترین راه مهاجرت به آمریکا

فرزندان بالغ متاهل و خواهر و برادر شهروندان ایالات متحده نیز می‌توانند از طریق مهاجرت خانوادگی به ایالات متحده مهاجرت کنند، اما نمی توانند فوراً ویزای مهاجرتی (immigrant visa) دریافت کنند. آنها در لیست انتظار قرار می گیرند و زمان انتظار برای دریافت گرین کارت به کشورهای محل سکونت، در دسترس بودن ویزا و وضعیت تأهل آنها بستگی دارد.

اگر همسر یا والدین شما مقیم دائم ایالات متحده باشند، می توانید ویزای مهاجرتی (immigrant visa) دریافت کنید. بستگان نزدیک ساکنان دائم باید چند سال منتظر بمانند تا به این کشور مهاجرت کنند زیرا ویزای مهاجرتی فوراً در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد. پس اگر همسر یا فرزند مقیم دائم هستید، می توانید گرین کارت دریافت کنید اما باید منتظر بمانید و زمان انتظار بستگی به کشور شهروندی شما دارد.

در مجموع شما می‌توانید از طریق مهاجرت خانوادگی به ایالات متحده مهاجرت کنید، اگر

  • شما همسر، والدین یا فرزند یک شهروند ایالات متحده باشید.
  • شما فرزند مجرد یک شهروند ایالات متحده (بالای 21 سال)، فرزند متاهل، خواهر و برادر شهروند ایالات متحده باشید.
  • شما همسر یا فرزند خردسال دارنده گرین کارت آمریکا باشید.

راحت‌ترین راه مهاجرت به آمریکا : نیروی کار متخصص یا داشتن پیشنهاد شغلی

آیا شما مهارت بالایی دارید و آیا پیشنهاد کاری در آمریکا دارید؟ پس می‌توانید به مهاجرت مبتنی بر اشتغال فکر کنید. اما این ممکن است برای همه قابل اجرا نباشد. شما باید مهارت‌های شغلی خاصی داشته باشید و یک کارفرمای ایالات متحده باید مایل باشد که شما را استخدام کند و از شما برای دریافت گرین کارت حمایت مالی کند.

شما باید مدرک دانشگاهی در یک شغل تخصصی داشته باشید و کارفرمای ایالات متحده که به شما شغل دائمی پیشنهاد می کند باید مایل به ثبت درخواست‌ها و مدارک برای صدور گواهی کار باشد. کارفرمای حامی نیز باید هزینه‌های قانونی را برای شما بپردازد. اگر یک کارفرمای آمریکایی از شما حمایت مالی کند، می‌توانید به راحتی گرین کارت دریافت کنید، اما ممکن است برای دریافت کارت اقامت دائم مجبور باشید چند سال صبر کنید.

از طریق راه‌های زیر می توانید بر اساس پیشنهاد شغلی به ایالات متحده مهاجرت کنید:

گرین کارت از طریق پیشنهاد استخدام (Green Card through an employment offer): در این مورد یک کارفرمای ایالات متحده باید فرم I-140 را ارسال نموده و از شما حمایت کند.

گرین کارت بر اساس سرمایه گذاری (Green Card based on investment): برای دریافت گرین کارت مبتنی بر سرمایه گذاری، باید سرمایه گذاری قابل توجهی در یک سرمایه گذاری تجاری در آمریکا انجام دهید.

گرین کارت از طریق درخواست خود (Green Card through self petition): این برای “خارجی‌ها با توانایی فوق العاده” و برای افرادی است که معافیت های ملی دریافت کرده‌اند. این گونه افراد می توانند برای خود درخواست دهند و گرین کارت بگیرند.

وضعیت اقامت دائم از طریق دسته بندی مشاغل خاص (Permanent resident status through special categories of jobs): مشاغل تخصصی خاصی وجود دارد و اگر موفق به دریافت یکی از این مشاغل در آمریکا شوید، می‌توانید گرین کارت ایالات متحده را دریافت کنید.

راحت‌ترین راه مهاجرت به آمریکا : لاتاری گرین کارت (Green Card Lottery)

هر تبعه خارجی که متعلق به کشوری است که دارای مهاجرت کمتری است، می‌تواند در این برنامه قرعه کشی ویزای تنوع (Diversity Visa) شرکت کند. این برنامه به افرادی که پیشنهاد شغلی یا اقوامی در آمریکا ندارند، کمک می کند تا از آنها برای گرین کارت آمریکا حمایت مالی کنند و به ایالات متحده مهاجرت کنند. هر ساله 50000 گرین کارت برای افرادی که در برنامه لاتاری گرین کارت شرکت می‌کنند و برنده می‌شوند صادر می شود.

راحت‌ترین راه مهاجرت به آمریکا

اگر واجد شرایط دریافت گرین کارت مبتنی بر خانواده یا شغلی نیستید، می توانید برای لاتاری گرین کارت اقدام کنید. اما به یاد داشته باشید که کشور تابعیت شما باید در لیست کشورهایی باشد که واجد شرایط شرکت در این برنامه هستند. علاوه بر این، برای شرکت در این برنامه باید سایر معیار‌های واجد شرایط بودن را برآورده کنید.

راحت‌ترین راه مهاجرت به آمریکا : سرمایه گذاری تجاری در آمریکا

اگر سرمایه گذار هستید و اگر 1 میلیون دلار در یک سرمایه گذاری تجاری در ایالات متحده سرمایه گذاری کنید، می توانید مقیم دائم آمریکا شوید. این یکی از سریع ترین راه های مهاجرت به آمریکا است

در واقع قانون مهاجرت ایالات متحده به برخی از افراد غیر شهروندی که مهاجران مبتنی بر اشتغال هستند اجازه می‌دهد تا اقامت دائم قانونی داشته باشند و گرین کارت دریافت کنند. یک دسته «مهاجر برتر و در اولویت» مبتنی بر اشتغال (EB : employment-based) شامل افراد غیرشهروندی می‌شود که سرمایه گذاری کرده‌اند یا به طور فعال در فرآیند سرمایه گذاری 1 میلیون دلاری (یا 500000 دلار در مناطق شغلی هدفمند) در یک شرکت تجاری جدید هستند که در راستای منافع اقتصاد ایالات متحده است. به این افراد «سرمایه‌گذاران مهاجر EB-5» نیز گفته می‌شود زیرا در رده پنجم ویزای ترجیحی مبتنی بر اشتغال قرار دارند.

اداره خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده USCIS برنامه EB-5 را مدیریت می‌کند. بر اساس این برنامه سرمایه گذاران (و همسران و فرزندان مجرد زیر 21 سال آن‌ها) واجد شرایط درخواست گرین کارت (اقامت دائم) هستند اگر:

  • سرمایه گذاری لازم را در یک شرکت تجاری در ایالات متحده انجام دهید.
  • برای ایجاد یا حفظ 10 شغل تمام وقت دائمی برای کارگران واجد شرایط ایالات متحده برنامه ریزی کنند.

کنگره  آمریکا برنامه EB-5 را در سال 1990 برای تحریک اقتصاد ایالات متحده از طریق ایجاد شغل و سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران خارجی ایجاد نمود. در سال 1992کنگره برنامه سرمایه گذار مهاجر (Immigrant Investor Program) را ایجاد کرد که به عنوان برنامه مرکز منطقه‌ای (Regional Center Program) نیز شناخته می شود. ویزای EB-5 را برای شرکت کنندگانی که در شرکت‌های تجاری مرتبط با مراکز منطقه‌ای مورد تایید اداره خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده USCIS بر اساس پیشنهادهایی برای ارتقای رشد اقتصادی سرمایه گذاری می کنند، در نظر می‌گیرد.

بصورت کلی مزایای برنامه سرمایه گذار مهاجر EB-5 ایالات متحده عبارتند از:

  • گرین کارت به سرمایه گذار و همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال اعطا می شود
  • اشتغال بدون محدودیت برای دارندگان گرین کارت
  • سفر بین المللی بدون ویزا از ایالات متحده آمریکا
  • فرآیند اقامت دائم کارآمد و سریع از طریق برنامه سرمایه گذار مهاجر EB-5
  • آزادی اقامت در هر نقطه از ایالات متحده برای سرمایه گذاران از طریق برنامه پیلوت مرکز منطقه‌ای (Regional Center Pilot Program)

اخذ گرین کارت از طریق استخدام بدون نیاز به گواهی کار

گواهینامه کار (Labor Certification) فرآیندی است که در آن یک کارفرمای آمریکایی کمبود کارگران واجد شرایط، مایل و در دسترس ایالات متحده را ثابت می کند. که در صورت واجد شرایط بودن گواهی کار صادر خواهد شد. لازم به ذکر است که دسته‌های EB-2 و EB-3 نیاز به گواهی کار دارند.

راحت‌ترین راه مهاجرت به آمریکا

توجه داشته باشید که سه دسته برتر مبتنی بر اشتغال (employment-based) وجود دارد که نیازی به گواهی کار (labor certification) ندارند. این سه دسته شامل EB-1، EB-4 و EB-5 است.

اولویت اول مبتنی بر اشتغال (EB-1): نیروی کار برتر و متخصص

سه گروه در رده اولویت اول مبتنی بر استخدام وجود دارد:

  • افراد دارای توانایی خاص و فوق العاده
  • محققان و اساتید برجسته
  • برخی از مدیران و مدیران اجرایی چند ملیتی

فردی که در یکی از این گروه ها قرار می گیرد نیازی به اثبات کمبود کارگران آمریکایی ندارد. متأسفانه، تعداد زیادی از افراد واجد شرایط اولین دسته در اولویت نیستند.

اولویت دوم مبتنی بر استخدام (EB-2): متخصصان حرفه‌ای که دارای مدرک پیشرفته یا افراد با توانایی استثنایی

این گروه شامل افرادی با مدرک تحصیلی پیشرفته یا معادل آن است که در مشاغلی مشغول به کار هستند که به فردی با مدرک پیشرفته نیاز دارد.

اولویت سوم مبتنی بر اشتغال (EB-3): نیرو‌های کار ماهر، متخصصان و سایر کارگران

سه گروه در این رده ترجیحی وجود دارد:

  • متخصصان
  • نیروی کار ماهر و فنی که وظایف شغلی را انجام می دهند، که حداقل به دو سال آموزش، تحصیلات یا تجربه نیاز دارند.
  • سایر کارگران در موقعیت‌های شغلی که به کمتر از دو سال آموزش، تحصیلات یا تجربه نیاز دارند.

اولویت چهارم مبتنی بر اشتغال (EB-4): نیروی کار مذهبی (Religious Workers) و سایر مهاجران خاص

اگرچه کارگران مذهبی باید کارفرما داشته باشند، اما آن‌ها مجبور نیستند کمبود کارگران واجد شرایط ایالات متحده را ثابت کنند. با این حال قوانین بسیار خاص به شرایطی است که برای طبقه بندی به عنوان یک کارگر مذهبی باید رعایت شود. چند دسته مهاجر ویژه دیگر نیز وجود دارد، اما کاربرد بسیار محدودی دارند.

اولویت پنجم مبتنی بر اشتغال (EB-5): سرمایه گذاران

این قانون بیان می‌کند که شخصی که یک میلیون دلار در یک تجارت جدید سرمایه گذاری می‌کند، می تواند به ایالات متحده مهاجرت کند. با این حال این تجارت باید برای حداقل ده کارگر آمریکایی نیز شغل ایجاد کند. یک میلیون دلار به طور معمول به این نکته توجه داشته باشید که باید یک سرمایه گذاری نقدی انجام دهید. وجوه قرض شده را می توان استفاده کرد، اما تنها در صورتی که توسط اموالی غیر از خود کسب و کار تضمین شود.

سرمایه گذار همچنین می تواند یک تجارت در حال انجام را خریداری کند. اما با سرمایه گذاری 1.8 میلیون دلاری باید ارزش کسب و کار را حداقل تا 40 درصد افزایش دهد. شرکت توسعه یافته باید حداقل 40 درصد افراد بیشتر استخدام کند. اگر کسب‌وکار در منطقه‌ای با بیکاری بالا یا روستایی باشد، یک سرمایه‌گذار ممکن است تنها با 900000 دلار واجد شرایط باشد. با این حال تمام قوانین دیگر از جمله نیاز به استخدام حداقل ده کارگر آمریکایی اعمال می شود.

به یک سرمایه گذار اقامت دائم مشروط به مدت دو سال داده می شود. در پایان دو سال، اسناد اضافی باید در اداره خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده USCIS (United States Citizenship and Immigration Services ) ثبت شود تا مشخص گردد که کسب و کار در دو سال گذشته تداوم داشته است، سرمایه مورد نیاز سرمایه گذاری شده است، و تعداد مورد نیاز کارگران ایالات متحده به کار گرفته شده است. در صورت موفقیت سرمایه‌گذار می‌تواند اقامت دائم آمریکا را بگیرید.

 دریافت گرین کارت از طریق برنامه لاتاری ویزای تنوع (DIVERSITY VISA LOTTERY)

کنگره یک برنامه قرعه کشی تنوع ایجاد کرده است که به 55000 نفر اجازه می دهد سالانه به ایالات متحده مهاجرت کنند. بر اساس این روش قرعه کشی، اتباع کشورهایی با نرخ پایین مهاجرت به ایالات متحده می توانند درخواست دهند. کشورهایی که نرخ مهاجرت پایینی به آمریکا دارند، کشورهایی هستند که در پنج سال گذشته کمتر از 50000 نفر به آنها مهاجرت کرده اند. این شامل بومیان کشورهای زیر نمی شود: برزیل، کانادا، چین، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، السالوادور، گواتمالا، هائیتی، هند، جامائیکا، مکزیک، پاکستان، فیلیپین، پرو، لهستان، روسیه، کره جنوبی، بریتانیا (به جز ایرلند شمالی)، ویتنام و ایران است.

فرآیند گرین کارت برای بستگان شهروندان یا مقیم دائم ایالات متحده آمریکا

برای مهاجرت یکی از اقوام، شهروند یا مقیم دائم ایالات متحده فرآیند را با ارائه درخواست ویزا برای خویشاوند آغاز می کند. درخواست ویزا معمولاً در ایالات متحده ثبت می شود که آیا ذینفع (بسته ای که می خواهد مهاجرت کند) در ایالات متحده باشد یا خیر. پس از تایید درخواست ویزا، مرحله دوم فرآیند درخواست برای اقامت دائم است. بستگان فوری در ایالات متحده نیز می توانند برای اقامت دائم خود در زمانی که درخواست ویزا ثبت می شود، درخواست دهند. همه افراد دیگر تا زمانی که درخواست ویزا تایید نشده و تاریخ اولویت آنها جاری نشود، مجاز به ثبت نام برای اقامت دائم نخواهند بود.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا

به طور کلی شهروند یک کشور خارجی که مایل به ورود به ایالات متحده است، ابتدا باید ویزا دریافت کند. یا باید برای دریافت ویزای غیر مهاجرتی برای اقامت موقت یا ویزای مهاجرتی برای اقامت دائم اقدام کند. برای تحصیل در آمریکا باید ویزای تحصیلی داشته باشید. دوره تحصیلی شما و نوع موسسه‌ای که قصد دارید در آن شرکت کنید تعیین می کند که آیا به ویزای F یا ویزای M نیاز دارید.

برای ورود به ایالات متحده شما به انواع ویزای زیر نیاز دارید:
University or college دانشگاه یا کالج ویزای نوع F (F-Visa)
High School دبیرستان
Private elementary school مدرسه ابتدایی خصوصی
Seminary مدرسه علوم دینی
Conservatory هنرستان هنر‌های زیبا
Another academic institution, including a language training program نوع دیگر از مؤسسات دانشگاهی از جمله برنامه آموزش زبان
Vocational or other recognized nonacademic institution, other than a language training program موسسات غیر آکادمیک فنی و حرفه‌ای یا موسسات شناخته شده دیگر ( به غیر از برنامه آموزش زبان) ویزای نوع M (M-Visa)

قبل از اینکه بتوانید برای ویزای دانشجویی F یا M درخواست دهید، ابتدا باید توسط یک موسسه آموزش عالی ایالات متحده که توسط برنامه مهمان و تبادل دانشجو (SEVP : Student Exchange and Visitor Program) تایید شده است، درخواست دهید. دانشجویان بین المللی با توجه به شرایط خود می‌توانند برای سه نوع ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کنند. معمولا برای ویزای F1 اقدام می‌شود، زیرا رایج ترین نوع ویزای تحصیلی آمریکا برای دانشجویان بین المللی است که می خواهند بصورت تمام وقت در کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کنند.

پس برای درخواست اخذ ویزای تحصیلی آمریکا نیاز به پذیرفته شدن در در یکی از موسسات مورد تایید SEVP دارید و سپس بایستی با توجه به شرایط و نیاز خود برای نوع ویزای مورد نظر اقدام کنید. همچنین مبنی بر شرایط ذکر شده برای اخذ ویزا در سایت سفارت اقدام به تکمیل و برآورد الزامات نمایید. دانشجو متقاضی موظف است که تمام فرم‌های درخواست آنلاین را پر نماید و سپس برای مصاحبه برنامه ریزی و آماده گردد.

لازم به ذکر است که مراحل درخواست ویزای تحصیلی در هر سفارت یکسان نیست و لازم است تا سایت سفارت و راهنمای درخواست را به دقت ملاحظه و بررسی کنید. با مطالعه دقیق دستورالعمل ذکر شده در سایت سفارت شانس خود برای دریافت ویزای تحصیلی بالا خواهد برد و نیز به یاد داشته باشید که حتما چند ماه زودتر برای ویزا درخواست دهید، زیرا فرآیند کمی طولانی خواهد بود.

سخن پایانی

مهاجرت به آمریکا به دلایلی همچون فرصت‌های شغلی عالی، دانشگاه‌های برتر، کیفیت سطح آموزشی بالا، کیفیت سطح زندگی و امکانات و تسهیلاتی که در این کشور وجود دارد، یکی از گزینه های محبوب برای مهاجرت کاری و مهاجرت تحصیلی است. هدف موسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری (MMCF) کمک به متقاضیان و حمایت آن‌ها در رسیدن به اهداف تحصیلی و مهاجرتی و شغلی است. مجموعه ما خدمات مختلفی را در آمریکا ارائه می‌دهد.

تیم متخصص مجموعه مهرآیین مخبری  به شما در بدست آوردن اهداف مهاجرتی تان در کانادا کمک خواهد کرد. خدمات خود را به ارائه مشاوره جامع اختصاص داده‌ایم. خدمات ما در زمینه بررسی جامع اولیه، مشاوره در مورد الزامات مورد نیاز، انتخاب رشته در دانشگاه مورد نظر، مراحل درخواست و دریافت پذیرش، کمک به تسهیل فرایند ویزا، همراه شما خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا