دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
تحصیل در نیویورک

تحصیل در نیویورک

آخرین بروزرسانی: 8 خرداد 1402

شهر نیویورک (New York) با هزاران دانشجوی بین‌المللی که هر ساله برای ادامه تحصیلات، ایجاد ارتباطات حرفه‌ای مهم و تجربه زندگی در یک شهر پرهیاهو به این این شهر می‌آیند، مکانی بسیار مطلوب برای تحصیل در خارج از کشور است. این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی و اقتصادی جهان در نظر گرفته شده است و خانه بسیاری از اقشار مختلف مردم است. دانشجویانی که در نیویورک تحصیل می‌کنند متوجه می‌شوند که این شهر دارای یک محیط آکادمیک شلوغ است که فرصت رشد برای تمامی دانشجویان در همه رشته‌ها فراهم است. دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید تحصیل در نیویورک را انتخاب کنید و چرا انتخاب این شهر یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. در این مقاله بصورت اختصاصی به تمامی جنبه‌های تحصیل در نیویورک پرداخته شده است.

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری (MMCF) در تلاش است تا با ارائه مشاوره تخصصی و خدمات متنوع جوابگوی تمامی سوالات شما در زمینه مهاجرت به آمریکا، تحصیل در آمریکا و دریافت ویزای تحصیلی آمریکا باشد.

10 دلیل برای تحصیل در نیویورک

  • مرکز دانشجویان

نیویورک با داشتن بیش از 400 کالج و دانشگاه از جمله دانشگاه نیویورک، دانشگاه کلمبیا، و دانشگاه کرنل توانسته است آموزش جامعی را برای دانشجویان با هر علاقه‌ای فراهم کند. بیش از 100000 دانشجو از سراسر جهان در سال 2017 برای تحصیل به نیویورک آمدند، که 11٪ از کل دانشجویان بین المللی  است که به ایالات متحده می آیند. نیویورک بدون شک یکی از شهرهای مورد علاقه دانشجویان در آمریکا است.

  • تنوع بی‌نظیر

نیویورک محل زندگی افراد از بیش از 110 کشور است و یکی از پرجمعیت ترین نقاط جهان است. در این شهر می‌توانید افرادی را بیابید که نشان دهنده انواع پیشینه های مذهبی و قومی هستند. توانایی مشاهده و یادگیری از فرهنگ های بسیار در یک مکان، تحصیل و زندگی در شهر نیویورک را به یک تجربه بین المللی منحصر به فرد تبدیل می کند.

  • سرگرمی نامحدود

زمانی که در نیویورک زندگی می کنید، خسته شدن غیرممکن است. مهم نیست که از چه چیزی لذت می برید ( تئاتر، کاراته یا مینی گلف) نیویورک همه چیز را دارد. در حین دنبال کردن سرگرمی‌های خود و کشف علایق جدید، هیچ کمبودی برای شما وجود ندارد. با کنسرت ها و اجراهایی که هر روز برگزار می شود، همیشه می توانید مکانی برای رفتن یا کاری برای انجام دادن پیدا کنید.

  • نیویورک سرزمین فرصت‌های آمریکا

نیویورک بیش از 50 شرکت Fortune 500 را در خود جای داده است. بسیاری از شرکت‌ها فرصت‌های کارآموزی را برای دانشجویان ارائه می‌دهند تا کار کردن در یک شرکت چند میلیارد دلاری را تجربه کنند. از آژانس های مدلینگ گرفته تا شرکت‌های بانکی، هیچ صنعتی وجود ندارد که در این شهر فعالیت نکند.

  • سرزمین عجایب برای دوستداران کتاب

نیویورک تقریبا 100 کتابخانه عمومی را در خود جای داده است که بیش از آن چیزی است که شما می توانید در طول عمر بخوانید. محیط آرام و دلپذیر آنها به شما این احساس را می دهد که به گذشته بازگشته‌اید. میلیون‌ها کتاب، نقشه و مجله در این کتابخانه‌ها موجود است که ممکن است برای فرار از دنیای بیرون به آن نیاز داشته باشید.

  • تنوع غذا‌ها و رستوران‌ها

بیش از 800000 رستوران و کافه در نیویورک وجود دارد که انواع سلیقه‌ها و غذاها را پوشش می دهند. این فروشگاه‌ها از پیتزافروشی‌های 99 سنتی گرفته تا رستوران‌های ستاره‌دار میشلین را شامل می‌شوند. مهم نیست از چه نوع رژیم غذایی پیروی می کنید، رستوران های نیویورک به خوبی به شما خدمات می دهند و گزینه های خوشمزه ای برای گیاهخواران، گیاهخواران و همه چیزخواران وجود دارد.

  • زندگی و تحصیل در یک کلان شهر شلوغ

هر کسی که در نیویورک زندگی می کند، در مورد فرهنگ شلوغی که اکثر ایالت بخشی از آن است به شما خواهد گفت. نیویورکی‌ها برخی از غیورترین افرادی هستند که تا به حال با آنها برخورد کرده اید. اخلاق کاری که آنها رعایت می کنند بی نظیر است. شکی نیست که این نوع محیط به شما انگیزه می دهد تا سخت کار کنید و خود را به چالش بکشید تا شانس موفقیت خود را در هر زمینه ای به حداکثر برسانید.

  • رفت و آمد آسان (سیستم حمل و نقل شهری) در شهر نیویورک

سیستم مترو که به صورت 24 ساعته کار می کند، راهی مقرون به صرفه، سریع و آسان برای شماست تا به هر کجا که می‌خواهید بروید. اگر مترو بیش از حد شلوغ باشد، اتوبوس هایی وجود دارند که از هر نقطه شهر نیز قابل دسترسی هستند. اگر مایل به ترافیک هستید، می توانید به راحتی با تاکسی یا اوبر نیز سفر کنید. برخی‌ها قدم زدن در خیابان‌های پر جنب و جوش و درخشان نیویورک را ترجیح می‌دهند و آن‌ها هرگز عادی نمی‌شوند.

  • هنر و تاریخ

برای همه دوستداران هنر و تاریخ، نیویورک دارای بیش از 100 موزه است که شامل بیش از 100000 اثر هنری از دوران پیش از تاریخ تا عصر مدرن است. تاریخ عمیق نیویورک را می توان هم در موزه های کلاس جهانی و هم در معماری تاریخی و محله های آن یافت. ممکن است چند روز طول بکشد تا برخی از موزه های بزرگ شهر را بازدید کنید.

  • انواع مکان‌های تفریحی

180 پارک عمومی در سرتاسر شهر محل رفتن شما برای انجام تکالیف، خواندن کتاب یا قدم زدن خواهد بود. در مکانی که هر روز اتفاقات زیادی می افتد، فضاهای سبز مانند پارک مرکزی و پارک برایانت می توانند به شما کمک کنند تا بین همه جنون و فعالیت تعادل برقرار کنید. هنگامی که به استراحت نیاز دارید، هوای تازه و چشم اندازهای جدید را در محیط آرام و زیبایی طبیعی پارک های شهر تماشا کنید.

مقایسه شهریه تحصیل در دانشگاه نیویورک (NYU)  با سایر دانشگاه‌ها

دانشگاه نیویورک (NYU : New York University) حتی در مقایسه با سایر موسسات غیر دولتی گزینه گرانی است. با توجه به هیئت کالج، متوسط بودجه کالج برای یک کالج دولتی درون ایالتی برای سال تحصیلی 2020-2021 تقریبا 26820.3 دلار بود که شامل شهریه، کتاب، لوازم، حمل و نقل و سایر هزینه ها می شود.

تحصیل در نیویورک

میانگین بودجه در یک کالج خصوصی 54880 دلار است. دانشگاه نیویورک NYU به دلیل شهرتش و داشتن رتبه بالا در نظرسنجی‌ها می تواند قیمت های بالاتری را اعمال کند. به عنوان مثال، US News & World Report، دانشگاه نیویورک را در رتبه 29 در میان دانشگاه های ملی برای سال 2020 قرار می دهد.

دانشگاه نیویورک

  • کسب رتبه 30 توسط گزارش خبری ایالات متحده
  • پردیس دانشگاه واقع در گرینویچ ویلج Greenwich Village است
  • 26981 دانشجو در مقطع کارشناسی در سال 2020 ثبت نام شدند.
  • میانگین حقوق اولیه فارغ التحصیلان : 59100 دلار
  • نرخ پذیرش پاییز 2019 : 16٪
  • نرخ فارغ التحصیلی 4 ساله: 76%
  • شهریه: 54880 دلار
  • میانگین کل بدهی کلاس فارغ التحصیلی 2019 : 29,242 دلار

علیرغم قیمت گزاف آن، تحقیقات نشان می دهد که تحصیلات از دانشگاه نیویورک به طور کلی ارزش خوبی دارد. این به این دلیل است که شانس دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از حقوق رقابتی برخوردار خواهند شد. طبق گزارش حقوق و دستمزد کالج 2020 از شرکت داده PayScale، متوسط حقوق برای یک فارغ التحصیل با مدرک چهار ساله فقط 55600 دلار در ابتدا و 77900 دلار در اواسط شغلی است.

تحصیل در نیویورک

به نظر می‌رسد که این روند در دراز مدت ادامه داشته باشد. PayScale تخمین می زند که یک مدرک لیسانس NYU بازده خالص سرمایه گذاری 20 ساله 481,000 دلاری را به همراه خواهد داشت. برآورد بازگشت سرمایه بر اساس تفاوت بین میانگین دستمزد 20 ساله برای یک فارغ التحصیل دانشگاه نیویورک با مدرک لیسانس و 24 سال محاسبه می شود. متوسط پرداخت سالانه برای فارغ التحصیلان دبیرستان منهای کل هزینه چهار ساله تحصیل در دانشگاه نیویورک. توجه داشته باشید که این ارقام کلی هستند. نظرسنجی PayScale نشان می دهد که درآمد بستگی به رشته دانشگاهی دارد.

هزینه رفتن به دانشگاه نیویورک به مدت چهار سال چقدر است؟

شهر نیویورک یکی از گران ترین شهرهای جهان و دانشگاه نیویورک یکی از گران ترین کالج های جهان است. هزینه شهریه برای آخرین سال تحصیلی، 2020-2021، 54,880 دلار است. با احتساب اتاق و غذا، کتاب و لوازم، حمل و نقل و هزینه های شخصی، این تعداد به 78742 دلار افزایش می یابد. این هزینه ها بسته به برنامه‌ای که دانشجو در آن ثبت نام می‌کند می‌تواند حتی بیشتر باشد. اگرچه هزینه شهریه و هزینه زندگی هر دو به طور فزاینده‌ای هر سال افزایش می یابد، دانشجویی که هزینه کامل برای حضور در دانشگاه نیویورک را پرداخت می کند می تواند انتظار داشته باشد حداقل 314968 دلار برای حضور در دانشگاه برای چهار سال بپردازد.

تحصیل در نیویورک

هزینه تحصیل در دانشگاه نیویورکNYU بسیار گران است. شهریه و هزینه‌های آن در میان بالاترین‌ها در ایالات متحده است، نیویورک‌سیتی یکی از گران‌ترین شهرهای کشور آمریکا است که عامل اصلی قیمت مسکن و غذا برای دانشجویان است. یکی از دلایل بالا بودن شهریه در دانشگاه نیویورک این است که راه اندازی یک شرکت تحقیقاتی و آموزشی پیچیده در این شهر بسیار گران است. در سال 2019 کمک مالی آن 4.35 میلیارد دلار بود، که در مقایسه با سایر دانشگاه‌های تحقیقاتی خصوصی برتر به ازای هر دانشجو نسبتاً  کم است (NYU تقریباً 58000 دانشجو دارد). در نتیجه، برای تأمین مالی بیشتر برنامه‌های خود به شهریه دانشجویان متکی است.

معرفی دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در نیویورک

در جست‌وجوی کالج‌هاو دانشگاه‌ های آمریکا، اغلب می‌خواهید دانشگاه‌های برتر را بشناسید.  این موسسات آموزشی اغلب باهوش ترین دانشجویان و اساتید را دارند که به شما مزیت زیادی در بازار کار می دهد.

در شهر نیویورک، تقریباً همه دانشگاه‌های موجود در بین 10 یا 20 مدرسه برتر (دولتی و خصوصی) در ایالات متحده قرار دارند و همواره پیشتازان تحقیقات، نوآوری و موفقیت دانشجویان بوده‌اند. در ادامه تعدادی از برترین دانشگاه‌های شهر نیویورک آورده شده است:

  • دانشگاه کلمبیا (Columbia University)
  • دانشگاه فوردهام (Fordham University)
  • دانشگاه نیویورک (New York University)
  • دانشکده جدید (The New School)
  • دانشگاه شهر نیویورک (The City University of New York)

منظور از فرصت شبکه سازی (Networking) یا ایجاد ارتباطات با تحصیل در نیویورک چیست؟

دریافت تحصیلات دانشگاهی یکی از جنبه های اصلی دستیابی به یک شغل موفق است و فاکتور مهم دیگر شبکه سازی یا Networking است. شبکه سازی (Networking) به معنای ایجاد یک سری ارتباطات شخصی است. شبکه ای از افرادی که می توانند به شما کمک کنند تا در نهایت با شخصی که می خواهید ملاقات کنید صحبت کنید. کارگردان تئاتری که می‌خواهید توجه او را جلب کنید یا مدیر تجاری که در تلاش هستید با او کار کنید. هنگامی که برای شغل در یک صنعت رقابتی درخواست می دهید، شبکه سازی موثرترین راه برای آشنایی با افرادی است که در صنعت مورد نظر شما کار می کنند.

معرفی دانشگاه‌های نیویورک با حداکثر تعداد دانشجویان بین المللی

نیویورک (New York) از نظر تعداد دانشجویان خارجی که در دانشگاه‌ها و کالج هایش تحصیل می کنند، در بین تمام ایالت های آمریکا رتبه دوم را دارد. تا سال 2015، 1,06,758 دانشجوی بین المللی در نیویورک تحصیل می کردند.

برترین دانشگاه‌ها و کالج‌ها در شهر نیویورک

دانشگاه کرنل Cornell University
دانشگاه کلمبیا Columbia University
دانشگاه نیویورک (NYU) New York University (NYU)
دانشگاه سیتی نیویورک (CUNY) City University of New York (CUNY)
دانشگاه روچستر University of Rochester
دانشگاه کلگیت، همیلتون Colgate University, Hamilton
کالج همیلتون، کلینتون Hamilton College, Clinton
کالج واسار، پوکیپسی Vassar College, Poughkeepsie

برترین دانشکده‌های MBA برای تحصیل در نیویورک

یکی از رشته‌های محبوب و پرطرفدار در بین دانشجویان بین المللی، تحصیل در کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ( MBA : Master Business Administration) است.

NYU Stern Business School دانشکده بازرگانی کلمبیا NYU Stern Business SchoolColumbia Business School
دانشکده مدیریت تحصیلات تکمیلی جانسون (دانشگاه کرنل)، ایتاکا Johnson Graduate School of Management(Cornell University), Ithaca
بوفالو Buffalo
دانشکده تجارت زیکلین کالج CUNY Baruch CUNY Baruch College Zicklin School of Business
دانشکده کارشناسی ارشد بازرگانی سایمون  (دانشگاه روچستر) Simon Graduate  School of Business (University of Rochester)

فهرست دانشگاه‌ها و کالج های دولتی در نیویورک

بیش از 200 دانشگاه، کالج و مؤسسه آموزش عالی در این شهر شلوغ وجود دارد. پیشرو این سیستم، سیستمی از مؤسسات دولتی در نیویورک است که به عنوان دانشگاه ایالتی نیویورک (SUNY : State University of New York) شناخته می‌شود و از دانشگاه ها، کالج ها، کالج های فناوری و کالج های بومی تشکیل شده است.

مراکز دانشگاهی/موسسات اعطا کننده مدرک دکتری

دانشگاه بینگهامتون، وستال Binghamton University, Vestal
کالج NYS کشاورزی و علوم زیستی، ایتاکا NYS College of Agriculture and Life Sciences, Ithaca
کالج سرامیک  NYS، آلفرد NYS College of Ceramics, Alfred
کالج علوم محیطی و جنگلداری SUNY. سیراکوز SUNY College of Environmental Science and Forestry. Syracuse
کالج NYS اکولوژی انسانی، ایتاکا NYS College of Human Ecology, Ithaca
کالج بینایی سنجی، شهر نیویورک College of Optometry, New York City
کالج دامپزشکی NYS، ایتاکا NYS College of Veterinary Medicine, Ithaca
مرکز پزشکی Downstate، شهر نیویورک Downstate Medical Center, New York City
دانشکده روابط صنعتی و کار، ایتاکا School of Industrial and Labor Relations, Ithaca
دانشگاه استونی بروک، استونی بروک Stony Brook University, Stony Brook
موسسه پلی تکنیک SUNY، Utica SUNY Polytechnic Institute, Utica
دانشگاه در آلبانی، آلبانی University at Albany, Albany
دانشگاه در بوفالو، بوفالو University at Buffalo, Buffalo
دانشگاه پزشکی بالا ایالت، سیراکوز Upstate Medical University, Syracuse
کالج دین، فرانکلین Dean College, Franklin

کالج‌های جامع (Comprehensive colleges)

کالج ایالتی بوفالو، بوفالو Buffalo State College, Buffalo
کالج امپایر استیت، ساراتوگا اسپرینگز Empire State College, Saratoga Springs
خرید کالج، خرید Purchase College, Purchase
دانشگاه ایالتی نیویورک در Geneseo، Geneseo State University of New York at Geneseo, Geneseo
دانشگاه ایالتی نیویورک در نیو پالتز، نیوپالتز State University of New York at New Paltz, New Paltz
دانشگاه ایالتی نیویورک در Oswego، Oswego State University of New York at Oswego, Oswego
دانشگاه ایالتی نیویورک در پوتسدام، پوتسدام State University of New York at Potsdam, Potsdam
کالج SUNY در Oneonta، Oneonta SUNY College at Oneonta, Oneonta
SUNY Cortland، Cortland SUNY Cortland, Cortland
SUNY فردونیا، فردونیا SUNY Fredonia, Fredonia
SUNY Plattsburgh، Plattsburgh SUNY Plattsburgh, Plattsburgh
کالج در براکپورت، براکپورت The College at Brockport, Brockport
کالج در Old Westbury، Old Westbury The College at Old Westbury, Old Westbury

کالج‌های اجتماعی (Community colleges)

کالج اجتماعی آدیرونداک، کوئینزبری Adirondack Community College, Queensbury
کالج جامعه بروم، بینگهامتون Broome Community College, Binghamton
کالج جامعه کایوگا، آبرن Cayuga Community College, Auburn
کالج اجتماعی کلینتون، پلاتسبورگ Clinton Community College, Plattsburgh
کالج اجتماعی کلمبیا-گرین، هادسون Columbia-Greene Community College, Hudson
کالج اجتماعی کورنینگ، کورنینگ Corning Community College, Corning
کالج جامعه داچس، پوکیپسی Dutchess Community College, Poughkeepsie
کالج اجتماعی ایری، بوفالو Erie Community College, Buffalo
کالج اجتماعی فینگر لیکس، کاناندایگوا Finger Lakes Community College, Canandaigua
کالج اجتماعی فولتون-مونتگومری، جانستون Fulton-Montgomery Community College, Johnstown
کالج اجتماعی Genesee، باتاویا Genesee Community College, Batavia
کالج محلی شهرستان هرکیمر، هرکیمر Herkimer County Community College, Herkimer
کالج اجتماعی هادسون ولی، تروی Hudson Valley Community College, Troy
کالج اجتماعی جیم‌تاون، جیم‌تاون Jamestown Community College, Jamestown
کالج اجتماعی جفرسون، واترتاون Jefferson Community College, Watertown
کالج اجتماعی موهاوک ولی، یوتیکا Mohawk Valley Community College, Utica
کالج اجتماعی مونرو، برایتون Monroe Community College, Brighton
کالج اجتماعی ناسائو، شرق گاردن سیتی Nassau Community College, East Garden City
کالج اجتماعی شهرستان نیاگارا، سنبورن Niagara County Community College, Sanborn
کالج جامعه شمالی کشور، دریاچه ساراناک North Country Community College, Saranac Lake
کالج اجتماعی اونونداگا، سیراکوز Onondaga Community College, Syracuse
کالج محلی اورنج کانتی، میدلتاون Orange County Community College, Middletown
کالج اجتماعی راکلند، سافرن Rockland Community College, Suffern
کالج اجتماعی شهرستان Schenectady، Schenectady Schenectady County Community College, Schenectady
کالج اجتماعی شهرستان سافولک، سلدن Suffolk County Community College, Selden
کالج اجتماعی شهرستان سالیوان، دریاچه شلدریک Sullivan County Community College, Loch Sheldrake
کالج اجتماعی تامپکینز کورتلند، درایدن Tompkins Cortland Community College, Dryden
کالج محلی شهرستان اولستر، استون ریج Ulster County Community College, Stone Ridge
کالج جامعه وستچستر، والهالا Westchester Community College, Valhalla

لیستی از دانشگاه‌ها و کالج های خصوصی در نیویورک

دانشگاه ادلفی Adelphi University
کالج داروسازی و علوم بهداشتی آلبانی Albany College of Pharmacy and Health Sciences
دانشگاه آلفرد Alfred University
کالج ASA ASA College
کالج بارد Bard College
کالج بارنارد Barnard College
کالج برکلی Berkeley College
کالج کانیسیوس Canisius College
کالج کازنوویا Cazenovia College
دانشگاه کلارکسون Clarkson University
دانشگاه کلگیت Colgate University
کالج کوه سنت وینسنت College of Mount St. Vincent
کالج نیو روشل College of New Rochelle
کالج سنت رز College of St. Rose
دانشگاه کلمبیا Columbia University
کالج کنکوردیا Concordia College
اتحادیه کوپر Cooper Union
دانشگاه کرنل Cornell University
موسسه آشپزی آمریکا Culinary Institute of America
کالج دوویل D’Youville College
کالج دیمن Daemen College
کالج دیویس Davis College
کالج دومینیکن Dominican College
کالج داولینگ Dowling College
کالج المیرا Elmira College
کالج پنج شهر Five Towns College
دانشگاه فوردهام Fordham University
کالج همیلتون Hamilton College
کالج هارتویک Hartwick College

سخن پایانی

تحصیل در آمریکا به دلایلی همچون فرصت‌های شغلی عالی، دانشگاه‌های برتر، کیفیت سطح آموزشی بالا، کیفیت سطح زندگی و امکانات و تسهیلاتی که در این کشور وجود دارد، یکی از گزینه های محبوب برای مهاجرت کاری و مهاجرت تحصیلی است. شهر نیویورک پایتخت فرهنگ، نوآوری و خلاقیت جهانی و یک مرکز مالی شناخته شده در سطح جهانی است. این کلان شهر پررونق به دلیل شلوغی و سبک زندگی سریع خود شناخته شده است. بسیاری از گزینه‌های بی نهایت برای کشف “رویای آمریکایی” در این شهر وجود دارد. آسمان‌خراش‌های خیره‌کننده، دانشگاه‌های معتبر و ترکیب منحصربه‌فرد فرهنگ‌ها، نیویورک را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد جهان برای همه تبدیل کرده است.

هدف موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری (MMCF) کمک به متقاضیان و حمایت آن‌ها در رسیدن به اهداف تحصیلی و مهاجرتی و شغلی است. مجموعه ما خدمات مختلفی را در آمریکا ارائه می‌دهد. تیم متخصص مجموعه دکتر مهرآیین مخبری  به شما در بدست آوردن اهداف مهاجرتی تان در آمریکا کمک خواهد کرد. خدمات خود را به ارائه مشاوره جامع اختصاص داده‌ایم. خدمات ما در زمینه بررسی جامع اولیه، مشاوره در مورد الزامات مورد نیاز، انتخاب رشته در دانشگاه مورد نظر، مراحل درخواست و دریافت پذیرش، کمک به تسهیل فرایند ویزا، همراه شما خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا