دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
گپ تحصیلی کانادا

گپ تحصیلی کانادا

آخرین بروزرسانی: 8 خرداد 1402

گپ تحصیلی کانادا مسئله بسیار مهمی است که تمامی دانشجویان بین المللی اهمیت آن را به خوبی می‌دانند. گپ تحصیلی در واقع وقفه زمانی ایجاد شده بین مقاطع تحصیلی و کسب مدرک هر دوره می‌باشد. گپ تحصیل کانادا هم برای یک مدت زمان مشخص و کوتاهی قابل توجیه است. در این مقاله با نحو پوشش دادن گپ تحصیلی کانادا و تاثیرات آن بر اخذ ویزای دانشجویی و پذیرش در دانشگاه‌های برتر کانادا و موارد بسیار دیگری را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

یک گپ تحصیلی با مدت زمان یک سال برای ورود به مقاطع کارشناسی دانشگاه‌های کانادا است، که آن هم برای گرفتن مدرک زبان آزمون‌های مختلف همانند تافل، آیلتس، NEET، GMAT یا CAT می‌تواند صرف شده باشد و قابل توجیه خواهد بود. همچنین این گپ تحصیلی برای آمادگی بیشتر دانشجو کمک شایانی می‌کند. اهمیت گپ تحصیلی کانادا یکی از موضوعاتی است که باعث نگرانی بسیاری از دانشجویان بین المللی شده است، زیرا حتی با داشتن تمامی شرایط برای اخذ ویزا و دارا بودن تمامی الزامات دانشگاه، گپ تحصیلی زیاد ممکن است باعث رد شدن درخواست شما از سوی دانشگاه و سفارت گردد. البته با ارائه دلایل قابل قبول همراه با مدارک می‌توانید شانس خود را بالا ببرید.

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری (MMCF) در تلاش است تا با ارائه مشاوره تخصصی و خدمات متنوع جوابگوی تمامی سوالات شما در زمینه مهاجرت به کانادا، تحصیل در کانادا و دریافت ویزای تحصیلی کانادا  باشد.

تأثیر گپ تحصیلی کانادا برای اخذ پذیرش

به هر دلیلی که در بین مقاطع تحصیلی شما و گرفتن مدرک گپ تحصیلی ایجاد شده باشد، این وقفه تحصیلی بر پروسه اخذ ویزا و پذیرش از دانشگاه مورد نظر تاثیرات مثبت و منفی خواهد گذاشت که البته در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

گپ تحصیلی کانادا

برخی از گپ‌های تحصیلی همانند مشکلات خانوادگی (بیماری یکی از افراد خانواده) که خانواده ساپورت و حمایت شما را نیاز دارد، البته با ارائه مدارک و مستندات تا حدودی قابل توجیه خواهد بود. همچنین گپ تحصیلی کانادا به لحاظ بالا بردن مهارت زبان انگلیسی و شرکت در آزمون زبان و اخذ مدرک نیز قابل قبول و قابل توجیه است. اگر در این مدت در رشته و تخصص خود مشغول به کار بوده باشید (سابقه کاری مرتبط) این موضوع هم قابل قبول بوده و حتی رزومه شما را قوی‌تر نشان می‌دهد. حتی اگر گپ تحصیلی شما به علت گرفتن سرتیفیکیت‌های تخصصی و تحصیلی بوده باشد نیز قابل قبول است.

اما اگر نتوانید گپ تحصیلی برای دانشگاه‌های کانادا و سفارت توجیه کنید، نشان دهنده‌ این است که شما به تحصیل اهمیتی نداده‌اید  و روی آن متمرکز نبوده‌اید. اگر نتوانید دلایل مستحکمی برای گپ تحصیلی خود ارائه دهید، عملا برای پذیرش در دانشگاه‌های رقابتی دچار مشکل خواهید شد.

تاثیر گپ تحصیلی کانادا در انتخاب دانشگاه

آن چیز که مسلم است گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های برتر که دارای رنکینگ جهانی هستند و همچنین امکانات و تسهیلاتی که این دانشگاه‌ها برای دانشجویان خود فراهم می‌سازند و الزامات و شرایط سخت گیرانه ورود به این دانشگاه، روی گپ تحصیلی بسیار حساس خواهند بود. حتما وبسایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود را بررسی نمایید زیرا برخی از دانشگاه گپ تحصیلی را به طور کلی غیر قابل قبول و برخی حداکثر زمان مجاز برای توجیه گپ تحصیلی را تعریف نموده‌اند. و اگر شما جزء آن دسته از دانشجویانی هستید که گپ تحصیلی زیادی دارید به دنبال دانشگاه‌هایی باشید که این موضوع برای آن‌ها از اهمیت کمتری برخوردار باشد.

اهمیت گپ تحصیلی کانادا در مصاحبه سفارت

زمانیکه برای اخذ ویزای تحصیلی درخواست می‌دهید و می‌خواهید به سفارت مراجعه کنید. سوالاتی درباره گپ تحصیلی شما پرسیده خواهد شد و مسلما شما بایستی به گونه‌ای آن را توجیه کنید.

گرفتن پذیرش و گپ تحصیلی

دانشجویان از سراسر جهان برای گذراندن دوره‌های مختلف به دانشگاه‌های کانادا هجوم می آورند. زیرساخت های قوی، برنامه درسی پیشرفته، و پردیس های گسترده همه از ویژگی های هر مؤسسه کانادایی هستند. یکی از راه‌های افزایش شانس این است که یک PR کانادا برای تحصیل در کانادا بگیرید.

با توجه به گپ تحصیلی خود، پس برای دانشگاه‌هایی درخواست دهید و به دنبال دانشگاه هایی در زمینه رشته خودتان باشد که روی این موضوع حساسیت کمتری داشته باشند.

چرا در کانادا تحصیل کنیم؟

کانادا یکی از بهترین مکان ها برای تحصیلات عالی است و این کشور سالانه هزاران دانشجو را از سراسر جهان جذب می کند. دانشگاه های کانادا آموزش در سطح جهانی ارائه می دهند که در سطح جهانی شناخته شده است و تحقیق یکی از اجزای اصلی هر دوره تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته می شود. دانشگاه‌ها از دانشجویانی حمایت می‌کنند که بهترین ایده‌های تحقیقاتی را ارائه می‌کنند و بورسیه‌های تحصیلی با توجه به کار تحقیقاتی ارائه می‌شود. بنابراین واضح است که گپ تحصیلی کانادا از موضوعات بحث برانگیز و جزء الزامات بسیاری از دانشگاه‌های رقابتی باشد. در اینجا دلایل دیگری برای تحصیل در کانادا وجود دارد:

  • آموزش و پرورش مقرون به صرفه
  • فرصت های پژوهشی نوآورانه و فراوان
  • امکانات مهاجرت
  • سبک زندگی پردیس هیجان انگیز
  • جوامع سالم و ایمن
  • فرصت های کار و کارآموزی برای دانشجویان بین المللی در حین تحصیل.

همچنین برخی از دلایل مرتبط دیگر برای انتخاب کانادا عبارتند از:

  • فرصت‌های تحقیقاتی متعدد – دانشگاه‌های اینجا به دانشجویانی که می‌توانند ایده‌های تحقیقاتی خوبی ارائه دهند، پشتیبانی تحقیقاتی می‌کنند.
  • امکان مهاجرت پس از اتمام دوره – اگر داوطلبی تصمیم به تحصیل در کانادا داشته باشد در سه زمینه زبان، تحصیل و کار امتیاز کسب می کند. اگر در گروه سنی خاصی قرار بگیرند، امتیازهای اضافی نیز وجود خواهد داشت. تحصیل در کانادا می تواند امتیازهای ارزشمندی را برای جریان های مهاجرتی مختلف مانند جریان های اکسپرس اینتری یا PNP ارائه دهد.
  • فضای پر جنب و جوش پردیس دانشگاه
  • دانشجویان بین المللی این امکان را دارند که در حین تحصیل کار کنند – کانادا مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) را ارائه می دهد که به دانشجویان خارجی کمک می کند پس از اتمام دوره تحصیلی خود در یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI) تجربه شغلی در کانادا کسب کنند. PGWP بسته به مدت زمان برنامه تحصیلی به مدت سه سال معتبر است.
  • فرصتهای کارآموزی خوب

معیارهای شرایط پذیرش و گپ تحصیلی

صلاحیت آموزشی : حداقل معیارهای واجد شرایط بودن برای فارغ التحصیلی این است که شما باید حداقل 50 درصد از دانشگاه های معتبر UGC یا AICTE را کسب کنید.

سال قبل :‌ مدرک فارغ التحصیلی باید در مدت زمان تعیین شده و بدون سال فاصله تکمیل شود.

مثال: مهندسی یک مدرک 4 ساله است. مشتری باید در مدت 4 سال تکمیل شود و نه بیشتر.

عقب ماندگی تحصیلی : متقاضی در دوره فارغ التحصیلی خود نباید بیش از 10 بار عقب مانده داشته باشد.

هزینه تحصیل در کانادا

هزینه های تحصیل در دانشگاه های کانادا بسته به موسسه و استان متفاوت است، اما هزینه آن در مقایسه با سایر کشورهای جهان به طور کلی مقرون به صرفه تر است. دوره های فنی و پزشکی گرانتر از دوره های هنری است.

به طور متوسط، شهریه و هزینه ها از 7000 دلار کانادا تا 35000 دلار کانادا برای یک دانشجوی بین المللی متغیر است. هزینه تحصیل در کانادا شامل عوامل دیگری مانند هزینه زندگی و هزینه های درخواست ویزای تحصیلی کانادا خواهد بود که باید متحمل شوید. گپ تحصیلی کانادا در دانشگاه‌هایی که رایگان نیستند و کمتر رقابتی‌تر می باشد، قابل توجیه‌تر است و راحت‌تر می‌توان پذیرش گرفت.

برنامه تحصیلی متوسط هزینه‌ها (سالانه)
برنامه‌های دوره کارشناسی $12,000 to $25,000
برنامه‌های دوره کارشناسی ارشد $24,000 to $35,000
برنامه‌های دوره دکتری $7,000 to $10,000

زمان پذیرش دانشگاه‌های کانادا

دانشگاه ها و کالج های کانادا سه بار در سال پذیرش می‌کنند. سه ورودی موجود در کانادا عبارتند از:

  • ورودی 1: ترم پاییز – یک برنامه محبوب که از ماه سپتامبر شروع می شود
  • ورودی 2: ترم زمستانی – که در ماه ژانویه شروع می شود
  • ورودی 3: ترم تابستانی – معمولاً از آوریل / می شروع می شود، این پذیرش برای برنامه ها و کالج های محدود در دسترس است.

ما به شما توصیه می کنیم که از قبل درخواست دهید زیرا پذیرش و بورسیه های تحصیلی کانادا با نزدیک شدن به مهلت درخواست دشوار می شود. همیشه می توان 6 تا 9 ماه قبل از شروع جلسه تحصیلی درخواست داد.

مجوز کار برای دانشجویان

متقاضی دانشجو:

  • دانشجو باید بالای 18 سال سن داشته باشند.
  • دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های کانادا می‌توانند در طول ترم‌های تحصیلی دانشگاه تا 20 ساعت در داخل دانشگاه یا خارج از دانشگاه و بدون نیاز به مجوز کار به‌طور تمام وقت در تعطیلات زمستانی یا تابستانی کار کنند.
  • دانشجویان خارجی که در برنامه ای تحصیل می کنند که به تجربه کاری نیاز دارد، مانند برنامه مشارکتی یا کارآموزی به اجازه کار نیاز دارند.

همسر:

به طور کلی، همسران دارای حقوقی مشابه با دانشجویانی هستند که قبلاً در کانادا هستند. بنابراین، اگر دانشجوی دارای ویزای تحصیلی کانادا حق کار داشته باشد، همسری که برای پیوستن به وی می آید نیز از این حق برخوردار خواهد بود.

شرایط ویزای دانشجویی

به طور کلی برای درخواست ویزای دانشجویی کانادا به موارد زیر نیاز دارید و با مطالعه این موارد ا اهمیت گپ تحصیلی کانادا را برای مقاطع کارشناسی و بویژه کارشناسی و دکتری متوجه خواهید شد.

  • پاسپورت معتبر
  • کپی های تایید شده گواهی های 10، 12 و مدرک
  • مراجع علمی – 2
  • مراجع کارفرما – 2
  • SOP (انگیزه نامه)
  • گواهی موفقیت‌های فوق برنامه
  • نامه پذیرش از موسسه آموزشی
  • اثبات پرداخت
  • اثبات وجوه مالی
  • عکس سایز پاسپورت
  • مجوز تحصیل و ویزا
  • تسلط به زبان انگلیسی
  • دانشگاه شما در صورت وجود الزامات اضافی قبل از درخواست شما را آگاه می کند.

مراحل تحصیل در کانادا:

  • مرحله 1: در مورد گزینه های خود تحقیق کنید:

قبل از اینکه لیست کوتاهی از دانشگاه ها را انتخاب کنید، تصمیم بگیرید که چه چیزی می خواهید تحصیل کنید، کجا می خواهید زندگی کنید، هزینه کلی، فرصت های مختلف و غیره.

  • گام 2: انتخاب دانشگاه ها:

لیست کوتاهی از دانشگاه ها (حدود 10) و برنامه های تحصیلی که شرایط شما را برآورده می کنند و می خواهید برای آنها درخواست کنید، انتخاب کنید.

  • مرحله 3: آماده شدن برای امتحانات ورودی:

بر اساس الزامات دانشگاه ها و کالج ها برای آزمون های استاندارد مانند TOEFL/GRE/GMAT/IELTS و غیره آماده شوید. از قبل در این آزمون ها ثبت نام کنید. هنگام درخواست برای آزمون ها، باید برای زمان مورد نیاز در صورت نیاز به شرکت مجدد در آزمون نیز برنامه ریزی کنید. شما باید این آزمون ها را قبل از سپتامبر سالی که می خواهید درخواست دهید تکمیل کنید.

  • مرحله 4: هزینه تحصیل خود را تامین کنید:

اطمینان حاصل کنید که برای کل دوره تحصیل خود در کانادا پول آماده همراه با محل اقامت، سفر محلی، غذا و سایر هزینه های متفرقه را دارید. در مورد نحوه تأمین مالی تحصیل خود تصمیم بگیرید – پس انداز شخصی، وام تحصیلی، بورس تحصیلی دانشجویی یا دستیاری.

  • مرحله 5: درخواست برای دانشگاه:

برای شرایط پذیرش مستقیماً با هر دانشگاه تماس بگیرید. هر دانشگاه شرایط پذیرش خود را دارد. برنامه ها را قبل از مهلت مقرر تکمیل و ارسال کنید.

  • مرحله 6: تایید پذیرش:

هنگامی که نامه پذیرش خود را از دانشگاه هایی که برای آنها درخواست داده اید دریافت کردید، دانشگاهی را که می خواهید در آن تحصیل کنید انتخاب کنید. گام بعدی این است که برای تایید پذیرش شما برای تحصیل در کانادا، مبلغی غیر قابل استرداد به دانشگاه پرداخت کنید.

  • مرحله 7: دریافت ویزای دانشجویی:

پس از دریافت تاییدیه پذیرش، می توانید برای ویزای دانشجویی خود اقدام کنید.

ویزای دانشجویی و افراد تحت تکفل

یک تبعه خارجی که دارای ویزای تحصیلی کانادا در کانادا است می تواند همسر و فرزندان تحت تکفل خود را به کانادا بیاورد. همسر همچنین می تواند برای مجوز کار آزاد درخواست دهد و حتی به عنوان یک کارفرمای کانادایی برای زمانی که ویزای تحصیلی شریک زندگی آنها معتبر است، کار کند. اما اگر همسر بخواهد در کانادا تحصیل کند، باید برای ویزای تحصیلی جداگانه اقدام کند.

گپ تحصیلی کانادا

دارندگان ویزای تحصیلی می توانند فرزندان تحت تکفل خود را نیز به کانادا بیاورند. کودکان می توانند تا زمانی که ویزای تحصیلی آنها در کانادا معتبر باشد، اقامت داشته باشند. کودکان خردسال می توانند تحصیلات مدرسه خود را در این کشور دنبال کنند مشروط بر اینکه والدین آنها شاغل یا در حال تحصیل باشند. سن کودک باید کمتر از 22 سال باشد. کودکان بالای 22 سال که به دلیل شرایط جسمی یا روحی استقلال مالی ندارند نیز جزء افراد تحت تکفل محسوب می شوند.

مزایای فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های کانادا

با مطالعه مزیت‌های زیر متوجه خواهید شد که چرا بیشتر دانشگاه‌های رقابتی در الزمات پذیرش دانشجو گپ تحصیلی را لحاظ نموده‌اند. دولت کانادا برای فارغ التحصیلان از دانشگاه‌ها و کالج‌ها تدابیر ویژه‌ای اندیشیده است.

  • کانادا گزینه‌هایی را برای تشویق دانشجویان و فارغ التحصیلان بین المللی در دانشگاه‌های کانادا برای ماندن، کسب تجربه کاری و کمک به اقتصاد و فرهنگ کانادا فراهم می کند.
  • در تلاش برای حفظ دانشجویان بین المللی، شهروندی کانادا (IRCC) یک برنامه اجازه کار پس از فارغ التحصیلی را اجرا می کند. بر اساس این برنامه، فارغ التحصیلان بین المللی می توانند تا سه سال مجوز کار آزاد دریافت کنند.
  • این به آنها اجازه می دهد تا برای هر کارفرمای کانادایی در هر صنعتی بدون نیاز به پیشنهاد شغلی کانادایی در زمان درخواست کار کنند.

ویزای اقامت دائم کانادا

اگر داوطلبی تصمیم به تحصیل در کانادا داشته باشد، در سه زمینه زبان، تحصیلات و تجربه کاری و اگر جوان باشد امتیاز بیشتری کسب می کند. تحصیل در کانادا می تواند امتیازهای ارزشمندی را برای جریان های مهاجرتی مختلف مانند جریان های اکسپرس اینتری یا PNP ارائه دهد.

گپ تحصیلی کانادا

دانشجویان همچنین اجازه دارند تا 20 ساعت در هفته در حین پیگیری دوره خود کار کنند که به آنها کمک می کند تا تجربه کاری ارزشمند کانادایی را به دست آورند و به امتیاز CRS خود امتیاز دهند. تحصیل در کانادا به شما کمک می کند تا با فرهنگ، مردم و زبان (انگلیسی/فرانسوی) آشنا شوید که پس از تبدیل شدن به یک اقامت دائم، به ادغام اجتماعی شما کمک می کند.

اهمیت گپ تحصیلی در برترین دانشگاه‌های کانادا

رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال 2021 شامل 25 دانشگاه برتر کانادا می شود. 10 دانشگاه با رتبه اول در کانادا هستند. گپ تحصیلی کانادا در دانشگاه‌هایی که در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان از حساسیت بالایی برخوردار است وگرفتن پذیرش با ریسک بالا همراه است و اگر گپ تحصیلی شما زاید باشد درخواست شما ریجکت خواهد شد.

شماره سری رتبه جهانی نام دانشگاه
1 26 University of Toronto دانشگاه تورنتو
2 27 McGill University دانشگاه مک گیل
3 46 University of British Columbia دانشگاه بریتیش کلمبیا
4 111 Université de Montréal دانشگاه مونترال
5 126 University of Alberta دانشگاه آلبرتا
6 140 McMaster University دانشگاه مک مستر
7 149 University of Waterloo دانشگاه واترلو
8 170 Western University دانشگاه وسترن
9 230 University of Ottawa دانشگاه اتاوا
10 235 University of Calgary دانشگاه کلگری
11 240 Queen’s University at Kingston دانشگاه کوئینز در کینگستون
12 272 Dalhousie University دانشگاه دالاهو
13 298 Simon Fraser University دانشگاه سایمون فریزر
14 334 University of Victoria (UVic) دانشگاه ویکتوریا (UVic)
15 414 Université Laval دانشگاه لاوال
16 458 University of Saskatchewan دانشگاه ساسکاچوان
17 494 York University دانشگاه یورک
18 521-530 Concordia University دانشگاه کنکوردیا
19 581-590 University of Guelph دانشگاه گوئلف
20 591-600 Université du Québec دانشگاه کبک
21 601-650 Carleton University دانشگاه کارلتون
22 601-650 University of Manitoba دانشگاه مانیتوبا
23 651-700 University of New Brunswick دانشگاه نیوبرانزویک
24 701-750 University of Windsor دانشگاه ویندسر
25 751-800 Memorial University of Newfoundland دانشگاه مموریال نیوفاندلند
26 751-800 Université de Sherbrooke دانشگاه شربروک
27 801-1000 Ryerson University دانشگاه رایرسون

گزینه های کار پس از تحصیل

دولت کانادا گزینه هایی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد تا پس از دوره خود بمانند و تجربه کاری کسب کنند. اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) برنامه اجازه کار پس از فارغ التحصیلی را ارائه می دهد. تحت این برنامه، فارغ التحصیلان بین المللی می توانند مجوز کار آزاد را با اعتبار سه سال دریافت کنند. با این مجوز، کارفرمایان کانادایی می توانند برای هر کارفرمایی بدون نیاز به داشتن پیشنهاد شغلی قبل از ارائه درخواست کار کنند.

سوالات متداول

[toggle title=”حداقل نمره آیلتس مورد نیاز برای ویزای دانشجویی در کانادا چقدر است؟” state=”close”]برای ویزای دانشجویی کانادا، شما باید حداقل نمره 5.5 در هر یک از چهار بخش آیلتس برای دوره‌های کارشناسی، با نمره کل 6.0 یا بالاتر دریافت کنید. دوره‌های تحصیلات تکمیلی به نمره 6.5 ، با حداقل 6.0 در هر یک از چهار بخش برای تحصیل در کانادا نیاز دارند.[/toggle]

[toggle title=”مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی در کانادا چقدر است؟” state=”close”]زمان مورد نیاز برای پردازش یک درخواست برای هر کشوری متفاوت است.[/toggle]

[toggle title=”آیا می‌توان گپ تحصیلی در کانادا را توجیه نمود؟” state=”close”]بله بسته مدت زمان گپ تحصیلی و علت وقفه تحصیلی و همچنین الزامات دانشگاه مورد نظر قابل توجیه خواهد بود.[/toggle]

[toggle title=”آیا گپ تحصیلی بالای 5 سال قابل توجیه است؟” state=”close”]اخذ ویزا برای این افراد با ریسک بالایی همراه است، اما در صورت ارائه دلایل قابل قبول و بسته به دانشگاه امکان پذیر است.[/toggle]

[toggle title=”گپ تحصیلی کانادا را با چه مواردی می‌توان توجیه نمود؟” state=”close”]با ارائه مدرک زبان و سابقه کاری مرتبط یا دریافت گواهینامه‌های تحصیلی و تخصصی می‌توان توجیه نمود.[/toggle]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا