دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
چگونه از دانشگاه های امریکا پذیرش بگیریم؟

چگونه از دانشگاه های امریکا پذیرش بگیریم؟

آخرین بروزرسانی: 8 خرداد 1402

امروزه افراد بسیاری از سراسر جهان، متقاضی تحصیل در آمریکا هستند تا بتوانند در یکی از بهترین کشورها از نظر سطح و کیفیت آموزش، به تحصیلات عالی بپردازند و همچنین از فرصت‌های مختلف کاری که زیر سایه بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و کشوری پیشرو در صنایع مختلف به وجود آمده است، استفاده کرده و آینده خود و خانواده‌شان را به بهترین شکل ممکن بسازند. مسیر تحصیل در یک کشور دیگر، می‌تواند مسیری با ریسک بسیار زیاد و پر از راه‌های فرعی و گمراه کننده باشد و با عدم آگاهی از چالش‌هایی که در این راه پیش روی افراد است، قطعاً درصد موفقیت آن‌ها کاهش می‌یابد.

به همین منظور، برای کسانی که تحصیل در آمریکا را به عنوان مسیر تحصیلی در زندگی خود برگزیده‌اند، مقاله‌ای فراهم کرده‌ایم تا در آن به بررسی موضوع پذیرش تحصیلی دانشگاه های آمریکا، روش‌های اخذ این پذیرش و نکات و جزئیات مهم آن بپردازیم تا متقاضیان تحصیل در آمریکا بتوانند با کسب هر چه بیشتر اطلاعات در این زمینه، قدم‌هایی استوار بردارند و شانس موفقیت خود را هر چه بیشتر افزایش دهند.

شرایط کلی اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا

برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا، شرایطی کلی وجود دارد که با فراهم آوردن مدارک و این شرایط لازم، متقاضیان می‌توانند به دانشگاه‌های آمریکا اپلای کنند و از این مرحله با موفقیت خارج شوند. برخی از دانشگاه‌های آمریکا، شرایط و مدارکی مضاعف بر آن چه که به صورت عمومی برای پذیرش تحصیلی دانشگاه های آمریکا مورد نیاز است، درخواست می‌کنند تا دانشجویان را بپذیرند.

چگونه از دانشگاه‌های آمریکا پذیرش بگیرم

از این رو، ابتدا به شرایط عمومی برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه های آمریکا می‌پردازیم و سپس دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی آمریکا که شرایطی خاص برای پذیرش دارند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا، داشتن مدرک زبان انگلیسی است که بر اساس مقطع تحصیلی که قصد دارید برای آن درخواست ارسال کنید، نمرات مختلفی را ممکن است نیاز داشته باشد.

همچنین برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های آمریکا، در بسیاری از موارد ممکن است نیاز باشد تا شما در برخی آزمون‌های استاندارد بین‌المللی نظیر GRE, GMAT, ACT و LSAT شرکت کنید و در آن‌ها نیز نمرات مورد تأیید دانشگاه مورد نظر برای اپلای را کسب کنید. همچنین، از شرایط کلی دیگر برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های آمریکا می‌توان به داشتن حداقل مدرک دیپلم برای اپلای مقطع کارشناسی اشاره کرد. باید توجه داشته باشید که برای اپلای به آمریکا، با داشتن دیپلم تحصیل 11 ساله امکان موفقیت برای شما وجود ندارد.

همچنین متقاضیان برای اپلای به آمریکا باید انگیزه نامه برای تحصیل در آمریکا بنویسند و نیز توصیه نامه معتبر از استادان و یا دبیران قبلی دریافت کنند. نکته دیگری که لازم است بدانید، برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا، به سن شما و این که آیا گپ تحصیلی داشته‌اید یا نه بسیار توجه می‌شود. دانشجویانی که گپ تحصیلی کم تر از 4 سال دارند، شرایط آسان‌تری برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا دارند.

اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های آمریکا برای مقطع کارشناسی

راحت‌ترین راه دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه های آمریکا، برای مقطع کارشناسی می‌باشد. متقاضیان تحصیل در این مقطع باید مدرک دیپلم 12 ساله و یا معادل آن را داشته باشند. این اولین قدم است. پس از آن که بررسی مدرک تحصیلی 12 ساله دانشجو توسط واحد پذیرش دانشگاه‌های آمریکا چک شد، نمره زبان انگلیسی او در آزمون‌های آیلتس یا تافل مورد بررسی قرار می‌گیرد که برای آیلتس باید حداقل نمره 6 و برای تافل بین 61 تا 90 (بر اساس مقررات پذیرش دانشگاه‌های مختلف، نمره می‌تواند متفاوت باشد) توسط فرد متقاضی کسب شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا

مدارک زبان دیگری نیز مورد تأیید دانشگاه‌های مختلف آمریکا هستند که می‌توان دولینگو و PTE را از میان آن‌ها نام برد. نوع آزمون زبانی که در آن شرکت می‌کنید به دانشگاه مورد نظرتان جهت اپلای بسیار مرتبط است؛ در حقیقت باید تحقیق کنید که دانشگاه یا مؤسسه آموزشی مورد نظر شما در آمریکا، چه نوع مدرک و آزمونی را قبول دارد تا بتوانید با شرکت در آن، حداقل نمره مورد نظر دانشگاه را کسب کنید ولی به طور کل می‌توان گفت که تمامی دانشگاه‌های آمریکا، نمرات کسب شده در آزمون‌های تافل و آیلتس را قبول می‌کنند.

همچنین اگر توانایی ارائه مدرک زبان به دانشگاه مورد نظر خود را ندارید، با اخذ پذیرش کاندیشنال می‌توانید در مقطع تحصیلی مورد نظر و دانشگاه مورد نظر به تحصیل بپردازید. متقاضیان تحصیل در آمریکا، باید تمامی مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا از چند ماه قبل از ددلاین پذیرش، تهیه و آماده کنند و به رفع ایرادات آن بپردازند و در زمان تعیین شده، این مدارک را به مؤسسات آموزشی مورد نظر خود ارائه دهند تا در روند بررسی آن توسط هیئت پذیرش دانشگاه، مشکلی پیش نیاید. معمولاً پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا به مدت دو هفته و یا در برخی موارد کم تر، طول می‌کشد.

متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های آمریکا باید بدانند که مقطع لیسانی یا همان کارشناسی را به دو صورت پیوسته و نا پیوسته می‌توانند بگذرانند. اخذ پذیرش برای کارشناسی پیوسته سبب می‌شود که دانشجو بتواند 4 سال کارشناسی را به صورت یکجا خوانده و پس از آن، مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه، دریافت کند.

مقطع کارشناسی ناپیوسته این امکان را به افراد می‌دهد که ابتدا 2 سال را برای مقطع فوق دیپلم تحصیل کرده و پس از آن، برای مقطع لیسانس نیز دوباره اقدام کنند و 2 سال دیگر بخوانند تا بتوانند مدرک کارشناسی را کسب کنند. در هر دو صورت، دانشجویان می‌توانند مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه مود نظر کسب کنند؛ تفاوت این دو روش برای رشته‌های مختلف است که برخی را می‌توان به هر دو صورت پیوسته و ناپیوسته تحصیل کرد ولی برای برخی دیگر، فقط گزینه کارشناسی پیوسته وجود دارد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا در مقطع کارشناسی

به طور کلی، مدارکی که برای اخذ پذیرش مقطع کارشناسی در آمریکا مورد نیاز است را در ادامه لیست کرده‌ایم. لازم به ذکر است که این مدارک در برخی دانشگاه‌ها و بر اساس نوع رشته تحصیلی مورد نظر، می‌تواند کمی متفاوت باشد ولی چارچوب کلی آن را می‌توان به صورت زیر شرح داد:

  • مدرک تحصیلی 12 ساله دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات که به صورت رسمی ترجمه شده و دارای مهر وزارت امور خارجه و دادگستری باشد.
  • دارا بودن مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 6 به بالا و یا مدرک زبان انگلیسی تافل با حداقل نمره 61 تا 90 (بر اساس حداقل نمره مورد نیاز پذیرش دانشگاه)
  • نامه تمکن مالی جهت تأمین و پوشش دادن کلیه هزینه‌های زندگی و تحصیل در آمریکا
  • باید بدانید که برخی دانشگاه‌های کشور آمریکا برای پذیرش تحصیلی متقاضیان، مدرک آزمون SAT را درخواست می‌نمایند. دروسی که از مفاد این آزمون به شمار می‌روند، شامل ریاضیات، مهارت خواندن و نگارش می‌گردد. این آزمون سطح معلومات دانشجو را ثابت نموده و برای به دریافت بورسیه تحصیلی و کمک هزینه‌های مختلف، بسیار مؤثر است.

رشته‌های محبوب برای تحصیل کارشناسی در آمریکا

آمریکا سالیانه میزبان میلیون‌ها دانشجوی بین‌المللی است که از سراسر جهان برای تحصیل در غول علم و تکنولوژی جهان، پا به این کشو می‌گذارند. تنوع رشته‌های قابل ارائه در دانشگاه‌های این کشور مثال زدنی است به‌طوری‌که بسیاری از رشته‌هایی که در آمریکا تدریس می‌شوند، در دانشگاه‌های کشورهای دیگر، وجود ندارند و متقاضیان تحصیل در این رشته‌های خاص، تنها مقصدشان دانشگاه های آمریکا است.

محبوب ترین رشته های تحصیلی آمریکا

محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در آمریکا را می‌توان رشته‌های حوزه STEM دانست که در برگیرنده حوزه‌های بزرگ تحصیلی و علمی Science, Technology, Engineering, mathematics  (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) می‌باشد. فارغ از حوزه‌های نام‌برده‌شده، بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم، رشته‌های زیر بیشترین میزان تقاضا را برای تحصیل کارشناسی در آمریکا دارند.

  • علوم آموزشی
  • هنرهای نمایشی
  • مهندسی
  • حقوق
  • گردشگری
  • پزشکی
  • طراحی
  • معماری
  • عمران
  • دامپزشکی
  • مدیریت بازرگانی
  • علوم کامپیوتر
  • کشاورزی
  • علوم محض و کاربردی
  • باغداری

هزینه‌های تحصیل کارشناسی در آمریکا

قبل‌تر گفتیم که برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های آمریکا، باید تمکن مالی خود را ثابت کنید تا دولت آمریکا و نیز دانشگاه مورد نظر شما بدانند که برای تحصیل و زندگی به هنگام تحصل در این کشور، شرایط اقتصادی مناسب را دارید و برای تأمین مخارج خود، دچار مشکل نمی‌شوید. از این رو، شما باید هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور را به صورت دقیق برآورد کنید.

به دلیل تورم کم در کشو آمریکا، هزینه‌های زندگی با گذشت زمان افزایش چشمگیری نخواهند داشت. به طور میانگین در سال 2022، برای زندگی در این کشور، ماهانه بین 1000 تا 1500 دلار نیاز دارید. این هزینه‌ها شاید زیاد نباشد ولی دانشگاه‌های آمریکا جزو گران‌ترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شوند. شما باید پس از دریافت پذیرش قطعی از سوی دانشگاه و نیز پیش از ورود به آمریکا، شهریه دانشگاه را پرداخت کنید.

شهریه دانشگاه‌های مختلف در این کشور برای مقطع کارشناسی بین 5 تا 70 هزار دلار به صورت سالانه است که با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر، این مبلغ متغیر می‌باشد. در ادامه، شهریه بهترین دانشگاه‌های آمریکا را برای مقطع تحصیلی کارشناسی در سال 2022 مشاهده می‌کنید:

دانشگاه هاروارد: 33 تا 55 هزار دلار

دانشگاه یل:  20 تا 45 هزار دلار

دانشگاه پرینستون: 5 تا 40 هزار دلار

دانشگاه شیکاگو: 14 تا 40 هزار دلار

دانشگاه کلمبیا: 24 تا 60 هزار دلار

توجه داشته باشید که شما در مدارکی که ارائه می‌دهید، باید ثابت کنید که از پس هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور می‌توانید به خوبی برآیید و هیچ مشکلی از نظر اقتصادی طی دوران تحصیلتان در این کشو برای شما پیش نمی‌اید.

*نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که چنانچه سطح زبان متقاضی اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا پایین‌تر از حد مورد قبول باشد، لازم است که فرد در یک دوره آموزش زبان یک ساله شرکت کند تا به تسلط کافی زبان انگلیسی برسد. برای این منظور، متقاضیان می‌توانند در دانشگاه‌های ویدنر و ورمونت آمریکا ثبت نام کنند.

اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های آمریکا برای مقطع کارشناسی ارشد

برای اخذ پذیرش تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا، متقاضیان باید مقطع تحصیلی کارشناسی را تمام کرده و از آن فارغ‌التحصیل شده باشند. دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا در مقطع فوق لیسانس، مستلزم داشتن یک رزومه علمی قوی و قابل قبول است که در این راستا، دانشجویان باید رزومه کامل خود را به دانشگاه بفرستند تا بررسی شود. سطح زبان انگلیسی دانشجویان نیز برای اخذ پذیرش در این مقطع باید مورد قبول باشد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا

برای کارشناسی ارشد، دانشجویان باید حداقل نمرات 6.5 در آزمون آیلتس، 70 در تافل و 7 در آزمون PTE را کسب کنند. البته مؤسسه MIE امکانی را فراهم آورده است تا طی یک پذیرش مشروط، دوره Pre Master را بتوانید برای برخی رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد بگذرانید. همچنین مدرکی که ارائه آن در موفقیت دانشجویان برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی بسیار مهم است، دو توصیه نامه است که توسط اساتید قبلی نوشته شده باشند و دانشجو را به عنوان یک محصل و یا کارآموز قابل معرفی کنند که برای تحصیل رشته مورد نظر در مقطع کارشناسی ارشد، صلاحیت‌های لازم را دارد.

در این توصیه نامه‌ها می‌تواند دستاوردها و نمرات گذشته شما جهت پرزنتیشن هر چه بهتر شما ارائه شود. برای مقطع کارشناسی، متقاضیان تحصیل در رشته‌های مهندسی و مدیریت، باید در آزمون‌های استاندارد بین‌المللی GRE و GMAT شرکت کنند. همچنین برای تحصیل در رشته‌های حوزه حقوق در مقطع کارشناسی ارشد، لازم است متقاضیان، در آزمون LSAT شرکت کنند. مدت زمانی که باید به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا مشغول باشید، 2 سال است که در انتها، باید پایان‌نامه‌ای مرتبط با رشته تحصیلی خود ارائه داده و از آن دفاع کنید تا بتوانید مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنید.

دانشگاه های معتبر جهت تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

برای دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد، می‌توانید به دانشگاه‌های زیر که جزو معتبرترین مراکز آموزش عالی ارائه دهنده دوره کارشناسی ارشد در آمریکا هستند، درخواست ارسال کنید:

  • دانشگاه پرینستون
  • دانشگاه YALE
  • دانشگاه ایالتی OHIO
  • مؤسسه فناوری تکنولوژی کالیفرنیا
  • دانشگاه LSU
  • دانشگاه YALE
  • دانشگاه MIT
  • دانشگاه ورمونت
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه آدلفی
  • دانشگاه تگزاس در آستین
  • دانشگاه بوستون
  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه اوهایو
  • دانشگاه برکلی
  • دانشگاه CORNELL
  • دانشگاه آریزونا
  • دانشگاه شیکاگو
  • دانشگاه جانز هاپکینز بالتیمور
  • دانشگاه DUKE
  • دانشگاه UCLA کالیفرنیا
  • دانشگاه پاسیفیک
  • دانشگاه میشیگان
  • دانشگاه کلمبیا

*توجه داشته باشید که کشور آمریکا، بزرگ‌ترین نظام آموزشی را در سطح جهان دارد که در آن بیش از 4000 مؤسسه آموزش عالی وجود دارد. دانشگاه‌های کشور آمریکا به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند که هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی، بسیار بیشتر از دانشگاه‌های دولتی می‌باشد. البته این نکته را نیز باید بدانید که برای دانشجویان بین‌المللی، امکان دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه های دولتی آمریکا وجود ندارد و این افراد فقط می‌توانند از دانشگاه‌های خصوص کشور آمریکا بورسیه تحصیلی بگیرند.

هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

شهریه برخی از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در سال 2022 را در ادامه برای شما لیست کرده‌ایم تا بتوانید به یک شمای کلی از حدود هزینه‌های تحصیل در این کشور برسید و هر چه بهتر خود را برای ارائه مدارک اثبات تمکن مالی جهت اخذ پذیرش کارشناسی ارشد آمریکا، آماده کنید.

دانشگاه هاروارد: 5500 تا 33 هزار دلار

دانشگاه یل: 18 تا 40 هزار دلار

دانشگاه پرینستون:  10 تا 44 هزار دلار

دانشگاه شیکاگو: 10 تا 35 هزار دلار

دانشگاه کلمبیا: 20 تا 45 هزار دلار

بورسیه‌های تحصیلی برای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

یکی از مواردی که باید از قبل مدارک خود را برای آن آماده کرده و پس از دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا، برای آن اقدام کنید، بورسیه‌های تحصیلی هستند. خوشبختانه، در آمریکا برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد، بورسیه‌های متنوع و مختلفی وجود دارد که شانس برخورداری شما از یکی از این بورسیه‌ها را افزایش می‌دهد.

بورسیه‌های تحصیلی در این کشور، بر اساس دانشگاه، رشته تحصیلی مورد نظر و ایالت به دانشجویان متقاضی کمک هزینه‌های تحصیلی، ارائه می‌شود. همان طور که قبلاً به آن اشاره کردیم، دانشگاه‌های آمریکا، جزو گران‌ترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شوند و دریافت بورسیه برای تحصیل در این کشور می‌تواند در آینده شما بسیار تأثیرگذار باشد.

در مقاله تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا به طور تفصیلی در مورد بورسیه‌های تحصیلی مختلف برای این مقطع توضیحاتی را ارائه داده‌ایم. اگر این مقاله را نخوانده‌اید، آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آمریکا برای مقطع دکترا

آمریکا همیشه جزو کشورهایی بوده است که برای تحقیق و توسعه و پژوهش، هر ساله بودجه‌های کلانی را در نظر می‌گیرد. در حقیقت در بین کشورهای پیشرو در این زمینه، نام آمریکا هر ساله می‌درخشد. دولت آمریکا هر ساله بودجه بسیار زیادی برای پژوهش به بخش آموزش تخصیص می‌دهد که این موضوع، تحصیل دکترا در این کشور را برای بسیاری از افراد تبدیل به گزینه‌ای جذاب می‌کند. در آمریکا بیش از 4500 دانشگاه وجود دارند که برنامه‌های تحصیلی در مقطع دکترا ارائه می‌دهند.

تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا

به طور معمول، طول دوره تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا در آمریکا، بین 4 تا 6 سال است که یک الی چهار سال آن صرف تحصیل در این مقطع و پس از آن، دو سال نیز صرف پایان نامه و مقاله افراد می‌شود. معمولاً هزینه‌های تحصیل برای مقطع دکترا در آمریکا، بین 30 تا 45 هزار دلار است که البته با وجود بورسیه‌های تحصیلی بسیار زیاد برای این مقطع تحصیلی، احتمال این که یکی از این بورسیه‌ها شامل حال شما نیز بشود، زیاد است. دانشجویان برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های آمریکا در مقطع دکترا، باید مدارک زبان در سطح بالایی را ارائه دهند که برای آزمون آیلتس، حداقل نمره 7 مورد نیاز است.

همچنین بسیاری از دانشگاه‌های این کشور، برای پذیرش دانشجویان، با آن‌ها مصاحبه می‌کنند که برای موفقیت در این مصاحبه، شما باید تسلط کامل به زبان انگلیسی داشته باشید. بسیاری از دانشگاه‌ها نیز برای آن که بتوانند دانشجویان را مورد سنجش و ارزیابی علمی قرار دهند، از آن‌ها می‌خواهند که در آزمون‌های استاندارد بین‌المللی نظیر GRE, GMAT, LSAT, ACT و… شرکت کنند و حداقل نمره مورد قبول دانشگاه را نیز در آزمون مورد نظر، کسب کنند. نوع آزمون استاندارد بین‌المللی که لازم است در آن شرکت کنید بر اساس نوع رشته و دانشگاه مورد نظر شما مشخص می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آمریکا در مقطع دکتری

برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا، لازم است ابتدا در آزمون‌های ورودی دکترا شرکت کنید که نمره قبولی برای هر دانشگاه، متفاوت است. هر چه رتبه یک دانشگاه آمریکایی بالاتر باشد، نمره مورد نیاز آن برای پذیرش دانشجویان در مقطع دکترا نیز بالاتر است. پس از کسب نمره قبولی برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر، مدارکی که نیاز است به دانشگاه جهت اخذ پذیرش ارائه دهید، به صورت زیر است:

  • مدارک اثبات کننده تمکن مالی به همراه گردش حساب بانکی
  • مدرک آزمون استاندارد بین‌المللی GRE: بین 3 تا 5.5 برای بخش رایتینگ، 154 تا 163 برای بخش وربال و 157 تا 167 برای بخش ارزیابی کمی
  • ارائه تمامی مدارک تحصیلی دانشجو در مقاطع قبلی شامل 2 الی 3 نسخه از ریز نمرات و مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد. همه مدارک ذکر شده باید به زبان انگلیسی ترجمه شده و از طرف دانشگاه مبدأ دانشجو، به دانشگاه مورد نظر در آمریکا ارسال گردد.
  • تأییدیه سلامت
  • انگیزه نامه
  • تکمیل و ارسال فرم درخواست پذیرش تحصیل در مقطع دکتری در آمریکا. دانشگاه‌های آمریکا هر کدام فرم‌های مخصوصی برای پذیرش تحصیلی دانشجویان دارند. این فرم برای وارد کردن مشخصات دانشجو تهیه شده است و دانشجویان به هنگام ارسال این فرم باید مبلغی حدود 50 تا 100 دلار، جهت ارزیابی مدارک تحصیلی خود توسط دانشگاه، به حساب دانشگاه مورد نظر واریز کنند.
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • ارائه توصیه نامه از اساتید دوره‌های قبلی تحصیلی. ارائه توصیه نامه از سوی اساتید به دانشگاه‌های آمریکا، جهت تحصیل در مقطع دکتری، بسیار اهمیت دارد. در برخی مواقع، بهتر است ارسال توصیه نامه‌ها توسط خود اساتید انجام شود.
  • ارائه رزومه تحصیلی. دانشجو باید رزومه تحصیلی خود را که شامل تمامی موارد از جمله مشخصات هویتی، مهارت‌های تخصصی، ورزشی، هنری و مهارت‌های زبان انگلیسی می‌باشد را به زبان انگلیسی ترجمه نموده و برای دانشگاه مورد نظر خود ارسال کند.
  • ارائه مدرک زبان آیلتس برای تحصیل دکتری در آمریکا. دانشجو برای تحصیل در مقطع دکتری در این کشور، باید مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 7 یا 7.5 داشته باشد.

توجه داشته باشید که دانشجویان مختلف بر اساس رشته مورد نظرشان باید در آزمون‌های متفاوتی شرکت کنند. برای مثال، دانشجویانی که برای رشته‌های مهندسی درخواست پذیرش می‌دهند، لازم است در آزمون GRE شرکت کنند، دانشجویان متقاضی رشته‌های تحصیلی پزشکی باید در آزمون MCAT شرکت کرده و برای رشته حقوق نیز لازم است تا در آزمون LSAT شرکت کنند و حداقل نمره مورد قبول دانشگاه مورد نظر را کسب کنند تا موفق به اخذ پذیرش دکترا شوند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آزمون‌های مورد نیاز برای هر رشته و شرایط دریافت پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا، با کارشناسان مؤسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری در ارتباط باشید و به پاسخ سؤالات خود در این زمینه برسید.

هزینه‌های تحصیل دکترا در آمریکا

همان طور که گفتیم، تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا در مقطع دکترا، معمولاً سالانه بین 28 تا 40 هزار دلار هزینه دارد که البته با برخورداری از بورسیه‌های متنوعی که برای این مقطع، سالیانه در نظر گرفته می‌شود، بخش بسیار زیادی از این هزینه‌ها را می‌توانید تأمین کنید. برای مثال شما در رشته‌های مهندسی، در مقطع دکترا می‌توانید به عنوان استادیار دانشگاه فعالیت داشته باشید که ضمن دریافت حقوق و دست مزد و کمک به تأمین هزینه‌های زندگی و تحصیل شما، می‌توانید با کار در این سمت، به رزومه علمی و کاری خود افزود و تجارب زیادی را در این زمینه فرا گیرید.

در ادامه، لیستی از دانشگاه‌های برتر آمریکا و هزینه‌های آن‌ها برای تحصیل در مقطع دکترا به صورت سالانه را فراهم کرده‌ایم تا به تخمینی کلی از هزینه‌های تحصیلی در این کشور برسید.

دانشگاه استنفورد: 49.5 هزار دلار

دانشگاه هاروارد: 47.5 هزار دلار

دانشگاه شیکاگو: 58.9 هزار دلار

دانشگاه پرینستون: 51.2 هزار دلار

دانشگاه فناوری کالیفرنیا: 62.4 هزار دلار

دانشگاه فناوری ماساچوست: 49.6 هزار دلار

دانشجویان مقطع دکتری، در هفته اجازه کار بین 20 تا 30 ساعت دارند که با احتساب ایام تعطیل، آن را تا 40 ساعت در هفته نیز می‌توان افزایش داد. دانشجویان این مقطع تحصیلی، به پژوهش و تحقیقات و تدریس در دانشگاه می‌پردازند و در آخر نیز، با ارائه پایان نامه و مقاله دکترا می‌توانند از این مقطع فارغ‌التحصیل شده و مدرک دکترا خود را دریافت کنند.

در ابتدای این مقاله، گفتیم که برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های آمریکا، شرایطی کلی مورد نیاز است که هم به صورت عمومی و هم برای هر مقطع تحصیلی به صورت جداگانه و مفصل، جزئیات آن‌ها را بررسی کردیم. همچنین گفتیم که برخی از مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های این کشور نیز شرایط خاصی را برای پذیرش دانشجویان در نظر می‌گیرند که اگر تمایل دارید در این دانشگاه‌ها به تحصیل مشغول شوید، باید این شرایط را داشته باشید. در ادامه، به بررسی دانشگاه‌هایی با شرایط خاص برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی می‌پردازیم تا اگر دانشگاهی که برای تحصیل مد نظر دارید در بین این مؤسسات آموزشی بود، برای اخذ پذیرش آن آماده باشید.

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه استنفورد آمریکا

دانشگاه استنفورد یکی از 10 دانشگاه برتر جهان است که در حال حاضر، پذیرای بیش از 17 هزار دانشجوی بین‌المللی است. ددلاین این دانشگاه برای ارسال درخواست پذیرش در ماه‌های نوامبر و جولای است و حداقل معدل برای اخذ پذیرش این دانشگاه، 3.96 از 5 نمره می‌باشد. آغاز ددلاین‌های این دانشگاه هر ساله از 1 نوامبر می‌باشد که بسته به دانشکده و رشته تحصیلی، شروع کلاس‌های آن در پاییز و بهار است. همچنین برای بررسی و ارزیابی پرونده و درخواست پذیرش شما توسط این دانشگاه، هزینه‌ای حدود 90 دلار باید بپردازید.

از جمله مدارک لازم برای اخذ پذیرش این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رزومه تحصیلی قابل توجه
  • حداقل نمره آیلتس 7 یا تافل 100
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • ریز نمرات تحصیلی
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • تأییدیه سلامت
  • مدارک تحصیلی مقاطع قبلی

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد جزو 10 دانشگاه برتر جهان است و شاید حتی بشود به عنوان معروف‌ترین دانشگاه جهان نیز از آن یاد کرد. طبیعی است که چنین دانشگاهی برای پذیرش دانشجویان، شرایط ویژه‌ای را در نظر بگیرد. در حال حاضر 37 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. ددلاین‌های دانشگاه هاروارد در ماه‌های ژانویه و نوامبر هستند و شروع کلاس‌های این دانشگاه در ماه‌های جولای و ژانویه می‌باشد.

حداقل معدل مورد تأیید این دانشگاه برای پذیرش دانشجویان، 4.2 از 5 می‌باشد. همچنین باید بدانید که هزینه ارسال درخواست پذیرش برای این دانشگاه، مبلغی در حدود 75 دلار است و متقاضیان برای ارسال درخواست اپلای، فرم‌های Common Application، the Universal Application و the Coalition Application را پر کرده و برای دانشگاه ارسال کنند. از جمله مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش این دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدرک آزمون‌های GRE و GMAT با حداقل نمره قابل قبول
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه از اساتید قبلی
  • رزومه تحصیلی قابل توجه
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 7.5
  • تأییدیه سلامت
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • مدارک تحصیلی مقاطع قبلی
  • ریز نمرات

شاید برای شما جالب باشد که بدانید مریم میرزاخانی، بیل گیتس، باراک اوباما، مارک زاکربرگ، جان اف کندی و بسیاری دیگر از بزرگان و مشاهیر جهان در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه یل

دانشگاه یل نیز جزو برترین دانشگاه‌های جهان است که دانشکده حقوق آن در دنیا معروف است. دانشکده حقوق این دانشگاه میزبان تحصیل افرادی چون جورج بوش، بیل کلینتون، هیلاری کلینتون و جان کری بوده است. سالیانه دانشجویان بی شماری از سراسر جهان برای تحصیل در این دانشگاه اقدام می‌کنند.

باید بدانید که ددلاین‌های ارسال درخواست پذیرش این دانشگاه از اوایل نوامبر آغاز شده و تا اوایل ژانویه ادامه دارد. همچنین، حداقل معدل مورد قبول این دانشگاه برای پذیرش متقاضیان، نمره 4 از 5 می‌باشد. هزینه ارسال درخواست اپلای نیز در این دانشگاه، 80 دلار می‌باشد. از جمله مدارک مورد نیاز برای درخواست پذیرش از این دانشگاه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مدرک آزمون‌های GRE و GMAT با حداقل نمره قابل قبول
  • پروپوزال
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه از اساتید قبلی
  • رزومه تحصیلی قابل توجه
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 7
  • تأییدیه سلامت
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • مدارک تحصیلی مقاطع قبلی
  • ریز نمرات

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه MIT

این دانشگاه که نام کامل آن Massachusetts Institute of Technology می‌باشد، جزو بهترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان است که در حال حاضر، میزبان بیش از 12 هزار دانشجوی بین‌المللی می‌باشد. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه، باید در آزمون SAT شرکت کرده و نمره مورد قبول را کسب کنند.

ددلاین‌های این دانشگاه معمولاً تاریخ 1 نوامبر و 1 ژانویه هر سال است و کلاس‌های ترم پاییز از روز 1 سپتامبر و ترم بهار از 16 فوریه شروع می‌شوند. هزینه ارسال درخواست برای این دانشگاه نیز 75 دلار است. برای دانشگاه MIT حداقل معدل مشخص نیست ولی باید گفت که دانشجویانی که معدل 3.5 به بالا از 5 نمره را کسب می‌کنند، شرایط بهتری برای اخذ پذیرش این دانشگاه دارند. از جمله مدارک مورد نیاز برای پذیرش دانشگاه MIT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدرک آزمون‌های GRE و GMAT و SAT با حداقل نمره قابل قبول
  • معدل قابل توجه
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه از اساتید قبلی
  • رزومه تحصیلی قابل توجه
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 7
  • تأییدیه سلامت
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • مدارک تحصیلی مقاطع قبلی
  • ریز نمرات

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه فناوری کالیفرنیا

این دانشگاه را به اختصار دانشگاه CalTech نیز می‌نامند. دانشگاه فناوری کالیفرنیا جزو بهترین دانشگاه‌های مهندسی جهان است که می‌توان گفت بهترین مهندسان تاریخ، در این دانشگاه تحصیل‌کرده‌اند. ددلاین‌های دانشگاه فناوری کالیفرنیا برای مقطع کارشناسی در ماه نوامبر و برای مقاطع تحصیلی تکمیلی، در ماه دسامبر می‌باشد. آغاز کلاس‌های ترم پاییز این دانشگاه، از 27 سپتامبر، ترم زمستان از 3 جولای و ترم بهار از 28 مارچ می‌باشد.

این دانشگاه نیز برای پذیرش، شرط معدل ندارد ولی همچون دانشگاه MIT، افرادی که معدل 3.5 به بالا از 5 را دارند، برای ورود به این دانشگاه شرایط بهتری را خواهند داشت. هزینه ارسال درخواست برای این دانشگاه نیز 75 دلار می‌باشد. از جمله مدارکی که برای اخذ پذیرش این دانشگاه مورد نیاز است نی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدرک آزمون‌های ACT و SAT با حداقل نمره قابل قبول
  • معدل قابل توجه
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه از اساتید قبلی
  • رزومه تحصیلی قابل توجه
  • مدرک زبان انگلیسی (برای هر رشته متفاوت است)
  • تأییدیه سلامت
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • مدارک تحصیلی مقاطع قبلی
  • ریز نمرات

هزینه ارسال پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آمریکا

دانشگاه‌های آمریکا هر کدام برای خود فرمی دارند که برای ارسال درخواست پذیرش، باید این فرم‌ها را پر کرده و برای دانشگاه ارسال کنید. هزینه‌ای که از شما گرفته می‌شود، برای بررسی مدارک شما از سوی دانشگاه مورد نظرتان است که معمولاً بین 70 تا 100 دلار می‌باشد. قابل ذکر است که چه درخواست پذیرش شما با موفقیت مواجه شود و چه مورد قبول دانشگاه نباشد، این هزینه به شما بازگردانده نمی‌شود.

شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره شخصی در مورد رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، دانشگاه و یا دانشگاه‌های شهر و ایالت مورد نظرتان در آمریکا و شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مورد نظرتان، با مشاوران و کارشناسان مهاجرتی مؤسسه مهرآیین در ارتباط باشید.

شایان ذکر است که مؤسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری به صورت تخصصی بر موضوع مهاجرت تحصیلی به کشورهای آمریکا و کانادا تمرکز دارد و لذا در این خصوص، می‌توانید با اطمینان کامل از کارشناسان این مؤسسه راهنمایی و مشاوره بگیرید چرا که تخصص آن‌ها، مهاجرت تحصیلی می‌باشد و به تمامی قوانین و مقررات تحصیلی و آموزشی دولت‌ها و دانشگاه‌های این دو کشور، اشراف کامل دارند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا