دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
هزینه تحصیل در آمریکا

هزینه تحصیل در آمریکا

آخرین بروزرسانی: 8 خرداد 1402

هزینه تحصیل در آمریکا چقدر است؟

اگر شما یک دانشجو مستعد و توانمند هستید و یکی از رویاهای همیشگیتان این است که برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا اقدام نمایید، به طور قطع اولین سوالی که ممکن است در ذهنتان نقش ببندد این است که هزینه تحصیل در آمریکا چقدر است؟ موضوع قابل توجه این است که هر چقدر که آمریکا را میزبانی برای بهترین دانشگاه‌های جهان بدانیم، در کنار آن باید توجه داشته باشیم که تحصیل در این کشور می‌تواند جزء گران‌ترین انتخاب‌های شما نیز به شمار برود.

اما به طور قطع هزینه تحصیل در آمریکا نباید در همان ابتدای تصمیم گیری باعث دلسردی شما شده و باعث شود که دانشگاه‌های آمریکا را از لیست خود حذف کنید. بلکه واقعیت این است که شما می‌توانید با یک برنامه ریزی هوشمندانه و یکسری اقدامات مناسب به راحتی بودجه خود را برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های آمریکا مدیریت کنید. در همین راستا در این مقاله تصمیم گرفتیم به بررسی هزینه‌های تحصیل در آمریکا از جمله هزینه مربوط به پرداخت شهریه و هزینه‌های مربوط به زندگی در این کشور بپردازیم و روش‌های برای دریافت کمک‌های مالی را نیز به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد، به شرح ذیل است:

  • هزینه تحصیل در آمریکا چقدر است؟
  • هزینه تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان
  • هزینه تحصیل لیسانس در آمریکا
  • هزینه تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس
  • هزینه تحصیل دکترا در آمریکا
  • هزینه زندگی در آمریکا
  • دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا
  • هزینه ویزای تحصیلی آمریکا

هزینه های تحصیل در کشور آمریکا

یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که افراد در هنگام تصمیم گیری درباره ادامه تحصیل در کشور آمریکا با آن مواجه می‌شوند، هزینه تحصیل در کشور آمریکا است. در واقع وجود بهترین دانشگاه‌های جهان در آمریکا مثل دانشگاه هاروارد، استنفورد، برکلی کالیفرنیا، MIT و ده‌ها دانشگاه برتر دیگر سبب شده است که متقاضیان زیادی این کشور را برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف انتخاب کنند.

هزینه تحصیل در آمریکا

اما با وجود اینکه ایالات متحده آمریکا به دلیل سطح آموزشی بسیار بالا دانشگاه‌ها و همچنین کیفیت زندگی ایده آل در این کشور، یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که افراد می‌توانند برای ادامه تحصیل داشته باشند، هزینه تحصیل در کشور آمریکا به نسبت کشورهای دیگر بالا است و به همین دلیل نیز متقاضیان باید در ابتدا با هزینه‌های تحصیل در آمریکا به خوبی آشنا شده و برای دریافت کمک هزینه تحصیل در آمریکا اقدام کنند.

در نهایت با یک برنامه ریزی دقیق می‌توانند برای ادامه تحصیل در آمریکا تصمیم گیری کرده و برای دریافت ویزای دانشجویی خود اقدام نمایند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر هزینه تحصیل در کشور آمریکا در مقاطع تحصیلی مختلف و همچنین هزینه‌های زندگی در این کشور خواهیم پرداخت.

هزینه تحصیل در مقطع دبیرستان در آمریکا

به طور قطع هیچ چیزی برای یک دانش آموز جذاب‌تر از این نیست که بتواند برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان به کشور آمریکا سفر کرده و در برنامه‌های تحصیلی این کشور شرکت کند. دانش آموزان برای تحصیل در دبیرستان‌های آمریکا 2 گزینه پیش رو دارند: دبیرستان دولتی و دبیرستان خصوصی که هزینه‌های میان این 2 نوع مدارس به طرز قابل توجهی متفاوت است. به همین دلیل نیز نیاز است که به خوبی نسبت یه هزینه تحصیل در آمریکا در دبیرستان دولتی یا خصوصی آگاهی پیدا کنید.

مدارس دولتی برای دانش آموزان آمریکایی رایگان است اما دانش آموزان بین المللی باید چیزی بین 3000 تا 10000 دلار در سال را برای تحصیل در این مدارس هزینه کنند. شهریه مربوط به مدارس خصوصی آمریکا به مراتب بیشتر است و بسته به شهر یا ایالتی که مدرسه در آن قرار گرفته است نیز می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور معمول شهریه مربوط به تحصیل در مدارس خصوصی آمریکا 28500 دلار در سال است.

هزینه تحصیل لیسانس در آمریکا

یکی از اصلی‌ترین عواملی که می‌تواند روی تصمیم گیری درباره انتخاب دانشگاه مناسب برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در ایالات متحده آمریکا تاثیر بگذارد، هزینه‌ تحصیل است. چرا که مقطع کارشناسی در مقایسه با تحصیلات تکمیلی شامل بازه زمانی طولانی‌تری می‌شود و به همین دلیل نیز در نظر گرفتن هزینه‌ها امری مهم و حیاتی به شمار می‌رود.

به طور معمول هزینه تحصیل در آمریکا در مقطع لیسانس حدود 30000 دلار در سال است که نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی) و همچنین رشته تحصیلی انتخابی می‌تواند روی این مبلغ تاثیرگذار باشد. در کنار هزینه مربوط به شهریه دانشگاه نیز هزینه‌های مربوط به زندگی در ایالات متحده آمریکا را نیز باید در نظر داشته باشید.

هزینه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در آمریکا

هزینه‌های تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد نیز همانند دیگر مقاطع تحصیلی آمریکا بالا است اما لازم است توجه داشته باشید که تنها تعداد کمی از دانشجویان بین المللی مشغول به تحصیل در آمریکا تمامی هزینه‌های تحصیل در آمریکا را خودشان پرداخت می‌کنند و تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی مقطع فوق لیسانس آمریکا از کمک هزینه تحصیل در کشور آمریکا استفاده می‌کنند.

هزینه تحصیل در آمریکا

در خصوص هزینه‌های تحصیل در آمریکا در مقطع فوق لیسانس فاکتورهای مختلفی از جمله رشته تحصیلی و همچنین دانشگاه انتخابی تاثیرگذار است. به طور معمول تحصیل در دانشگاه‌های دولتی یا ایالتی آمریکا در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی شهریه کمتری را دارند و شما می‌توانید با 20000 تا 60000 دلار در سال در دانشگاه‌های دولتی این کشور مشغول به تحصیل شوید. البته توجه داشته باشید که باید هزینه‌های زندگی در آمریکا را نیز مدنظر قرار دهید.

هزینه تحصیل دکترا در آمریکا

به طور کلی هزینه تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا به برنامه‌ای که قرار است در آن شرکت کنید، رشته و تخصص شما و دانشگاه انتخابی بستگی دارد. به طور معمول می‌تواند چیزی حدود 28000 تا 55000 دلار در سال باشد. اما در آمریکا به دلیل حمایتی که همواره از تحقیق و پژوهش می‌شود، دانشجویان مقطع دکترا از شانس بالایی برای تامین هزینه‌های تحصیل خود در این مقطع تحصیلی با استفاده از کمک هزینه‌های موجود برخوردار هستند. در ادامه به شهریه برخی از برترین دانشگاه‌های آمریکا نیز اشاره خواهیم کرد.

نام دانشگاه شهریه
دانشگاه تگزاس، آستین 38000 دلار
دانشگاه ایلینوی، اوربانا 41000 دلار
دانشگاه ایالتی اوهایو 27000 دلار
موسسه فناوری ماساچوست 53448 دلار
دانشگاه استنفورد 56946 دلار
دانشگاه هاروارد 74103 دلار
دانشگاه پنسیلوانیا 43000 دلار
دانشگاه کلمبیا 65000 دلار
دانشگاه پرینستون 58790 دلار
دانشگاه میشیگان 25575 دلار
دانشگاه آریزونا 134000 دلار

هزینه زندگی در آمریکا

در کنار هزینه مربوط به پرداخت شهریه تحصیل در مقاطع مختلف باید به هزینه‌های زندگی در این کشور نیز توجه داشته باشید. هزینه زندگی در ایالات متحده آمریکا در واقع هزینه‌ای کاملاً مجزا از شهریه دانشگاه است و این 2 هزینه در کنار هم هزینه تحصیل در آمریکا را تشکیل می‌دهد.

هزینه تحصیل در آمریکا

هزینه‌های مربوط به زندگی در آمریکا شامل موارد مختلفی مثل هزینه اقامت در این کشور، خورد و خوراک، آب و برق، رفت و آمد و بسیاری از هزینه‌های اولیه‌ای می شود که باید در هنگام برنامه ریزی برای تحصیل در این کشور مورد توجه قرار گیرند. عموماً هزینه زندگی در ایالات متحده آمریکا حدوداً 440000 تا 880000 دلار در سال است که شامل موارد زیر می‌شود:

موضوع هزینه
محل سکونت 200 دلار در ماه
حمل و نقل 50 دلار در ماه
آب و برق 20 دلار در ماه
اینترنت 427 دلار در ماه
لوازم تحریر و کتاب درسی 200 دلار در ماه
پوشاک 100 دلار در ماه
سایر هزینه‌ها 400 دلار در ماه

دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا

شاید با مشاهده هزینه‌های تحصیل در آمریکا در نگاه اول این موضوع به ذهن شما خطور کند که امکان تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به دلیل هزینه‌های بالا تقریباً غیرممکن است. اما موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما می‌توانید از صدها فرصت موجود برای دریافت بورسیه و کمک‌های مالی مختلف استفاده کنید و بتوانید بودجه لازم برای تامین هزینه تحصیل در آمریکا را به دست بیاورید. در ادامه به برخی از بورسیه‌های تحصیلی ایالات متحده آمریکا برای دانشجویان بین المللی اشاره خواهیم کرد.

بورسیه تحصیلی دولتی ایالات متحده آمریکا برای دانشجویان بین المللی

برنامه دانشجویان خارجی فولبرایت (Fullbright): شاید این بورسیه تحصیلی دولتی را بتوان محبوب‌ترین بورسیه تحصیلی دانست که توسط دولت ایالات متحده آمریکا در اختیار تمامی دانشجویان بین المللی به غیر از رشته پزشکی که می‌خواهند 1 سال به بالا در این کشور تحصیل کنند، قرار گرفته است.

هزینه تحصیل در آمریکا

برنامه کمک هزینه تحصیلی Hubert Humphrey: یکی دیگر از برنامه‌های بورسیه تحصیلی که توسط دولت آمریکا به دانشجویان بین المللی داده می‌شود، کمک هزینه تحصیلی Hubert Humphery است که به افرادی داده می‌شود که می‌خواهند به مدت 10 ماه به تحصیلات آکادمیک در ایالات متحده آمریکا بپردازند.

بورسیه تحصیلی غیردولتی ایالات متحده آمریکا برای دانشجویان بین المللی

بورسیه تحصیلی YouAreWelcomeHere: این بورسیه تحصیلی به همه دانشجویان بین المللی که قصد ادامه تحصیل در هر رشته‌ای از کالج‌ها یا دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا دارند، اهدا می‌شود. برای دریافت این کمک هزینه تحصیل در آمریکا باید یک مقاله یا ویدیو از علاقه مندی‌ها و توانمندی‌های خودتان ارسال کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

جوایز رهبری جامعه مدنی (Civil Society Leadership Awards): یکی دیگر از بورسیه‌های تحصیلی فول فاند است که به دانشجویان واجد شرایط برای تحصیل در ایالات متحده آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد داده می‌شود.

بورسیه Preply: 3 نفر اول این بورسیه تحصیلی می‌توانند تا 2000 دلار کمک هزینه تحصیل در آمریکا دریافت کنند. این بورسیه برای همه دانش آموزان و دانشجویان 16 تا 35 سال داده می‌شود. برای ورود به این بورسیه تحصیلی باید یک مقاله 500 کلمه‌ای درباره آموزش آنلاین، چندزبانگی و توسعه حرفه‌ای تهیه و ارسال نمایید.

بورسیه Surfshark: یک جایزه 2000 دلاری برای متقاضیان تحصیل در دبیرستان، کارشناسی و کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است و برای همگان نیز در دسترس می‌باشد.

بورسیه تحصیلی Tortuga Backpacks Study Abroad: این بورسیه 1000 دلاری نیز 2 بار در سال به دانشجویان بین المللی توانمندی که مایل به تحصیل در ایالات متحده آمریکا هستند اعطا می‌شود.

بورسیه تحصیلی ارائه شده توسط دانشگاه‌ها ایالات متحده آمریکا برای دانشجویان بین المللی

بورسیه تحصیلی دانشگاه واشنگتن دی سی: این کمک هزینه تحصیل در آمریکا برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه واشنگتن دی سی به دانشجویان بین المللی اهدا می‌شود.

برنامه بورسیه بین المللی دانشگاه براندیس وین: دانشجویان بین المللی توانمند علاقه مند به مشارکت در جامعه دانشجویی می‌توانند از این بورسیه استفاده نمایند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه کلارک: کمک هزینه تحصیل در کشور آمریکا با مبلغ کمتر از 10000 دلار و کمک هزینه 2500 دلاری برای دوره کارآموزی برای سال اول تحصیل به متقاضیان بین المللی ارائه می‌شود.

بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه هاروارد: شما می‌توانید از بورسیه‌های تحصیلی مختلف ارائه شده توسط دانشگاه هاروارد برای دانشجویان بین المللی استفاده نمایید.

هزینه ویزای تحصیلی آمریکا

به طور کلی برای تحصیل در آمریکا شما نیاز دارید برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا اقدام نمایید. ویزای تحصیلی آمریکا با توجه به اینکه برای چه هدف تحصیلی صادر می‌شود، متفاوت است و در یکی از 3 دسته ویزای M (برای تحصیل در موسسات فنی و حرفه‌ای)، F (برای تحصیل در مدارس آمریکا، دانشگاه‌ها و کالج‌ها) و J (برای فرصت‌های مطالعاتی یا دوره‌های کارآموزی) قرار می‌گیرد.

هزینه تحصیل در آمریکا

عموماً ویزای F-1 رایج‌ترین نوع ویزایی است که متقاضیان تحصیل در آمریکا باید دریافت نمایند. برای دریافت این ویزا شما باید مراحل مختلفی را دنبال کنید که در مقاله ویزای تحصیلی آمریکا به صورت کامل به آنها پرداخته شده است، موضوعی که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت، بحث مربوط به هزینه‌ ویزای تحصیلی آمریکا است که باید در محاسباتی که برای تعیین هزینه تحصیل در آمریکا دارید به آن نیز توجه داشته باشید. به طور معمول برای هزینه‌ای که باید برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا پرداخت نمایید شامل 2 بخش اصلی می‌شود:

  • پرداخت مبلغ 160 دلار برای درخواست صدور ویزای دانشجویی
  • پرداخت مبلغ 200 دلار برای هزینه ثبت نام در SEVIS I-901

البته در نظر داشته باشید که با توجه به ملیت شما ممکن است نیاز باشد که هزینه‌ای را تحت عنوان هزینه صدور ویزای اضافی پرداخت نمایید که به دلیل متغیر بودن این هزینه، در محاسبات مربوط به هزینه دریافت ویزای آمریکا اعمال نمی‌شود.

پاسخ به رایج‌ترین سوالات شما در خصوص هزینه تحصیل در کشور آمریکا

[toggle title=”آیا هزینه تحصیل در کشور آمریکا بالا است؟” state=”close”]بله. ایالات متحده آمریکا در مقایسه با دیگر کشورهای جهان از هزینه‌های تحصیل بالاتری برخوردار است.[/toggle]

[toggle title=”آیا می‌توان به صورت رایگان در آمریکا تحصیل کرد؟” state=”close”]بله. اگر شما بتوانید از کمک هزینه تحصیل در آمریکا برخوردار شوید، می‌توانید به صورت رایگان در این کشور تحصیل نمایید.[/toggle]

[toggle title=”آیا می‌توان بعد از اتمام تحصیلات ویزای کاری آمریکا را دریافت نمود؟” state=”close”]بله. شما می‌توانید بعد از پایان دوره تحصیل خود برای ورود به بازار کار این کشور درخواست داده و ویزای دانشجویی خود را به ویزای کاری تغییر دهید.[/toggle]

[toggle title=”آیا امکان دریافت ویزای تحصیلی آمریکا برای ایرانیان نیز وجود دارد؟” state=”close”]بله. ایرانیان نیز می‌توانند برای دریافت ویزای دانشجویی کشور آمریکا اقدام نمایند.[/toggle]

آمریکا یکی از بهترین مکان‌هایی است که متقاضیان می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف و داشتن یک زندگی دانشجویی ایده آل انتخاب کنند. به همین دلیل نیز در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به بررسی هزینه تحصیل در آمریکا در مقاطع تحصیلی مختلف پرداخته و در کنار آن نحوه دریافت بورسیه و کمک‌های مالی مختلف را نیز به شما آموزش دهیم تا بتوانید با کمترین هزینه ممکن برای تحصیل در آمریکا اقدام نمایید.

چرا که به طور معمول هزینه تحصیل در کشور آمریکا موضوعی است که می‌تواند افراد را از انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل بازدارد و اگر متقاضیان تحصیل در آمریکا بتوانند به خوبی نسبت به هزینه‌های تحصیل در آمریکا آگاهی پیدا کرده و در کنار آن با یک برنامه ریزی مناسب، بودجه خود را مدیریت کنند در نهایت می‌توانند به رویای همیشگی خود یعنی تحصیل در بهترین دانشگاه‌های آمریکا جامعه عمل بپوشانند. اگر در خصوص هزینه تحصیل در آمریکا نیاز به دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر دارید، می‌توانید با مشاوران متخصص مؤسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری در ارتباط باشید تا شما را به بهترین نحوه ممکن راهنمایی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا