دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
ددلاین دانشگاه های آمریکا

ددلاین دانشگاه های آمریکا

آخرین بروزرسانی: 8 خرداد 1402

زمان بندی همه چیز است!

اهمیت این عبارت در هیچ کجا به اندازه فرایند درخواست پذیرش دانشگاه‌ها زیاد نیست. از گذراندن آزمون SAT و نوشتن مقاله شخصی گرفته تا ارسال برنامه مشترک برای دانشگاه، تکمیل این فرایند ماه‌ها به طول می‌انجامد؛ بنابراین، تا چه زمانی باید تمامی موارد مورد نیاز برای ارسال درخواست پذیرش را به تهیه و آماده کرده و آن را برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید؟ این موضوع به تاریخ ددلاین دانشگاه مورد نظر شما و سرعت عمل شما در فراهم کردن موارد مورد نیاز برای اپلای بستگی دارد.

در این مقاله از مجموعه مقالات بلاگ مؤسسه مهرآیین مخبری، قصد داریم برای افرادی که قصد تحصیل در آمریکا را دارند، در زمینه ددلاین دانشگاه های آمریکا اطلاعاتی مفید بدهیم و نیز راهنمایی جامع و گام به گام جهت تهیه مدارک مورد نیاز، اقداماتی که متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا باید انجام بدهند و نیز پیگیری‌های لازم را به این افراد ارائه دهیم تا بتوانند با آگاهی کامل در این مسیر گام بردارند و موفقیت خود را تضمین کنند.

انواع برنامه ددلاین دانشگاه‌های آمریکا

هزاران کالج و دانشگاه در ایالات متحده آمریکا وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ممکن است یک یا چند گزینه زیر را برای ارسال درخواست پذیرش، ارائه دهند:

  • رگیولار دسیژن یا تصمیم گیری منظم (RD)
  • ارلی اکشن یا اقدام زودهنگام (EA)
  • ارلی دسیژن یا تصمیم زودهنگام (ED)
  • رولینگ ادمیشن (پذیرش رولینگ) (RA)

دانشگاه‌های ارائه دهنده سه گزینه اول، ددلاین تعیین می‌کنند؛ در حالی که برای ارسال پذیرش برای دانشگاه‌های ارائه دهنده سیستم رولینگ ادمیشن، به ددلاین نیاز ندارید و هر وقت که مدارک را ارسال کنید، توسط دانشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هنگام آماده شدن برای درخواست، باید سیاست هر دانشگاه را به دقت بررسی کنید. برخی از دانشگاه‌های ارلی اکشن، محدودیت‌هایی را برای ارسال پذیرش به دانشگاه‌ها و کالج‌های دیگر برای شما ایجاد می‌کنند. همچنین باید بدانید که برخی از دانشگاه‌های ارلی دسیژن نیز برای پذیرش قراردادی را جهت امضا به شما می‌دهند که در آن باید مقید شوید که در صورت پذیرش، حتماً در دانشگاه ثبت نام می‌کنید؛ بنابراین قبل از آن که برای هر کدام از دانشگاه‌ها و یا کالج‌های آمریکا درخواست ارسال کنید، مطمئن شوید که تمامی قوانین و مقررات آن‌ها را خوانده و درک کرده‌اید.

برای مثال، ارلی ادمیشن برای ارسال درخواست، شما را مجبور می‌کند چند ماه زودتر از برنامه‌تان اقدام کنید. قبل از انتخاب دانشگاه‌های ارائه دهنده برنامه ارلی اپلای (پذیرش زود هنگام) ، باید خود را برای آزمون‌های SAT  یا  ACT، توصیه‌نامه‌ها، مقاله شخصی essay و ارائه نمرات قابل قبول تحصیلی آماده شوید. چرا که اگر به دانشگاه مورد علاقه خود بخواهید درخواست پذیرش بدهید، باید مطمئن شوید که به بهترین شکل ممکن اپلیکیشن خود را ارسال می‌کنید.

یکی دیگر از موارد مهم که باید در نظر داشته باشید، کمک‌های مالی و بورسیه تحصیلی است. زمانی که برای دانشگاهی با سیستم ارلی دسیژن درخواست می‌دهید، باید بدانید که قبول کرده‌اید بدون آن که بدانید از چه کمک‌های مالی و بورسیه‌ای می‌توانید استفاده کنید، شرایط ثبت نام را پذیرفته‌اید. این موضوع می‌تواند برای بسیاری از متقاضیان، مشکلاتی را ایجاد کند؛ پس بهتر است قبل از آن که برای یک مؤسسه ارائه دهنده سیستم ارلی دسیژن اقدام کنید، تمامی شرایط را بررسی کنید.

مواردی که در بالا معرفی شد، مهم‌ترین فاکتورها در زمینه ددلاین دانشگاه های آمریکا می‌باشد که در ادامه این مقاله، به بررسی جزئیات هر کدام می‌پردازیم تا با انواع برنامه‌های ددلاین دانشگاه های آمریکا، بیشتر آشنا شوید.

همچنین در این زمینه می‌توانید با کارشناسان متخصص امور مهاجرتی در مؤسسه مهرآیین مخبری نیز ارتباط بگیرید و به پاسخ تمامی سؤالات خود، برسید و با راهنمایی کامل مشاوران مهرآیین مخبری، بهترین تصمیم را بگیرید.

ددلاین دانشگاه های آمریکا: رگیولار دسیژن یا تصمیم گیری منظم (RD)

بسیاری از متقاضیان تحصیل در آمریکا، برای برنامه رگیولار دسیژن اقدام به ارسال درخواست می‌کنند. این برنامه، از معمول‌ترین برنامه‌های اپلای برای ددلاین دانشگاه های آمریکا و همچنین کالج‌های آمریکا می‌باشد. به طور معمول، ددلاین برنامه رگیولار دسیژن، یکم ژانویه است.

در برخی موارد، باید بخشی از درخواست خود را قبل از پایان ددلاین نهایی RD تکمیل کنید. به عنوان مثال، اگر دانشگاه شما درخواست یک مصاحبه دهد، باید خود را برای آن آماده کرده و قبل از پایان ددلاین، جزئیات آن را در اپلیکیشن ضمیمه کنید.

با این وجود می‌توانید یک درخواست کامل را در ژانویه ارسال کرده و پاسخ آن را از سوی دانشگاه در ماه مارس یا آوریل دریافت کنید. ممکن است منتظر پاسخ اپلای خود، از دانشگاه‌های متعددی باشید، زیرا می‌توانید با استفاده از برنامه RD، برای هر تعداد دانشگاه که تمایل دارید، درخواست پذیرش ارسال کنید. بر خلاف بقیه گزینه‌های پذیرش، هیچ محدودیتی برای شما در هنگام درخواست RD وجود ندارد.

ددلاین دانشگاه های آمریکا که ارائه دهنده سیستم RD هستند، در ادامه لیست شده است.

ددلاین تصمیم گیری منظم Regular Decision نام دانشگاه
15 ژانویه American University
1 ژانویه Boston College
4 ژانویه Boston University
5 ژانویه Bowdoin
1 ژانویه Brandeis
5 ژانویه Brown
3 ژانویه CalTech
1 ژانویه Columbia
2 ژانویه Cornell
3 ژانویه Dartmouth
4 ژانویه Duke
1 ژانویه Emory
10 ژانویه Georgetown
1 ژانویه Harvard
3 ژانویه Johns Hopkins
5 ژانویه MIT
5 ژانویه New York University
3 ژانویه Northwestern
1 ژانویه Princeton
5 ژانویه Stanford
4 ژانویه Tufts
15 ژانویه UNC Chapel Hill
30 نوامبر University of California
4 ژانویه University of Chicago
1 فوریه University of Michigan
1 ژانویه University of Notre Dame
5 ژانویه University of Pennsylvania
15 ژانویه University of Southern California
3 ژانویه University of Virginia
1 ژانویه Vanderbilt
15 ژانویه Villanova
8 ژانویه Wellesley
2 ژانویه Yale

*برخی از دانشگاه‌های آمریکا، ممکن است برنامه ددلاین ارلی اکشن یا ارلی دسیژن نیز ارائه دهند. در ادامه، ددلاین‌های ارلی اکشن و ارلی دسیژن را شرح داده‌ایم.

ددلاین دانشگاه های آمریکا: ارلی اکشن یا اقدام زودهنگام (EA)

برنامه ارلی اکشن، تاریخ ددلاین و پاسخگویی به درخواست پذیرش شما از سوی دانشگاه را جلوتر می‌اندازد. متداول‌ترین مهلت‌های  EA، 1 نوامبر و 15 نوامبر هستند. در ماه دسامبر، ممکن است حتی پیش از این که بخواهید برای ارسال اپلیکیشن در ددلاین RD اقدام کنید، پاسخ اپلیکیشن ارسال شده در ددلاین EA را دریافت کنید.

تحت شرایط اقدام زودهنگام (EA)، درخواست شما می‌تواند پذیرفته یا رد شود. همچنین یک گزینه سوم منحصر به فرد نیز برای اقدام زودهنگام (EA)، وجود دارد: این که شامل شرایط دریافت دیفر شوید. دریافت دیفر به این معنی است که برنامه شما به جمع متقاضیان عادی منتقل می‌شود تا بعداً دوباره توسط دانشگاه ارزیابی شود.

با افزایش تعداد دانشجویانی که هر سال زودتر درخواست می‌دهند، اقدام زودهنگام (EA)، رقابتی‌تر شده و دیفر، رایج‌تر می‌شود. این امکان وجود دارد که در چرخه بررسی بعدی، قبول شوید. اگر شامل شرایط دیفر شدید، می‌توانید با دفتر پذیرش تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید. همچنین می‌توانید نمرات میان سال (میان ترم) یا نمرات به روز شده آزمون‌های خود را برای بهبود اپلیکیشن خود، ارسال کنید. اگر مشمول دیفر شدید، ناامید نشوید و تلاش کنید که اپلیکیشن خود را از نظر کیفی ارتقا داده و بار دیگر، آن را برای دانشگاه ارسال کنید.

برخی دانشگاه‌ها، EA را به صورت محدود و یا تک انتخابی ارائه می‌دهند که طبق آن شما موظف هستید که فقط برای یک دانشگاه، درخواست EA دهید. از دانشگاه‌هایی که این شرایط را برای متقاضیان در نظر می‌گیرند، می‌توان به هاروارد، پرینستون، ییل، استنفورد و دانشگاه نوتردام اشاره کرد.

اگر دانشگاه مورد نر شما، محدودیت‌های این چنین نداشت می‌توانید برای دانشگاه‌های دیگر آمریکا نیز اقدام کنید.

علاوه بر محدودیت تک انتخابی دانشگاه در سیستم EA، اقدام زودهنگام هیچ محدودیت دیگری ندارد. اگر EA با محدودیت تک انتخابی به شما پیشنهاد شد، مجبور به پذیرفتن آن نیستید و همانند برنامه ددلاین RD، تا یکم ماه می زمان دارید تا به این پیشنهاد پاسخ مثبت داده و یا آن را رد کنید.

این موضوع که بتوانید برای انتخاب دانشگاه خود تا اول ماه می صبر کنید، به شما این امکان را می‌دهد که تمامی پذیرش‌های خود را جمع آوری کنید و پیشنهادات کمک مالی و بورسیه‌های تحصیلی را با یکدیگر مقایسه کنید. همان‌طور که در ادامه مشاهده می‌کنید، اگر برای تصمیم زودهنگام (ED) اقدام کنید، دیگر فرصتی این چنینی شامل حال شما نخواهد شد. قبل از این که به تفاوت‌های ED با EA بپردازیم، به لیست ددلاین دانشگاه های آمریکا که برنامه ددلاین EA را ارائه می‌دهند، نگاهی بیندازید:

ددلاین اقدام زودهنگام Early Action نام دانشگاه
1 نوامبر CalTech
1 نوامبر Georgetown*
1 نوامبر Harvard*
1 نوامبر MIT
1 نوامبر Stanford*
15 اکتبر UNC Chapel Hill
1 نوامبر University of Chicago
1 نوامبر University of Michigan
1 نوامبر University of Notre Dame*
1 نوامبر University of Virginia
1 نوامبر Villanova
1 نوامبر Yale*

*اکثر دانشگاه‌ها، اقدام زودهنگام یا تصمیم گیری زود هنگام را پیشنهاد می‌دهند و کم تر پیش می‌آید که دانشگاهی در آمریکا، هر دو برنامه را ارائه دهد. از معدود دانشگاه‌های آمریکایی که هر دو برنامه را ارائه می‌دهند، می‌توان دانشگاه شیکاگو را نام برد.

ددلاین دانشگاه های آمریکا: ارلی دسیژن یا تصمیم زودهنگام (ED)

منظور از الزامی بودن برنامه تصمیم زودهنگام (ED) این است که وقتی دانشجویی از طریق این برنامه در دانشگاه پذیرفته می‌شود، در حقیقت موظف است که در همان دانشگاه ثبت نام کند.

ممکن است طرز فکر شما این گونه باشد که انتخاب دانشگاه مورد نظر برای ثبت نام و تحصیل در آمریکا، به عهده خودتان است، ولی باید بدانید که در صورت پذیرفته شدن از طریق برنامه ED، شما هیچ انتخاب دیگری جز دانشگاهی که برای آن اقدام کرده‌اید، ندارید. باید توجه داشته باشید پس از دریافت قبولی از یکی از دانشگاه‌های آمریکا در برنامه ED، باید درخواست پذیرشی که برای دانشگاه‌های دیگر فرستادید را لغو کنید.

مشکلی که در این سیستم وجود دارد این است که شما قبل از این که بدانید چه امکاناتی برای تخصیص بورسیه‌ها و کمک‌های مالی در دانشگاه مورد نظر وجود دارد، در صورت پذیرفته شدن در آن دانشگاه، باید در آن ثبت نام کنید. اما این به آن معنا نیست که اگر کمک‌های مالی و بورسیه‌های تحصیلی برای شما اهمیت دارد، باید از شرکت در این سستم ددلاین دانشگاه های آمریکا، صرف نظر کنید. به طور کل، بورسیه‌ های دانشگاه‌ های آمریکا گسترده و متنوع هستند که شانس شما را برای دریافت این کمک هزینه‌های مالی، افزایش می‌دهد.

اگر رؤیای ثبت نام در دانشگاهی خاص را در آمریکا در سر می‌پرورانید و می‌خواهید با استفاده از برنامه ED اشتیاق خود را نسبت به دانشگاه نشان دهید، توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی، با دفتر کمک‌های مالی آن دانشگاه تماس گرفته و در مورد روند کمک‌های مالی و انواع بورسیه تحصیلی قابل ارائه در آن دانشگاه، اطلاعات کسب کنید. همچنین توجه داشته باشید که قبل از آن که خود را به قراردادی ملزم کنید که امکان داشته باشد نتوانید به آن عمل کنید، مطمئن شوید که تمامی ابهامات در خصوص دانشگاه مود نظر، برای شما رفع شده باشد.

تنها تفاوت برنامه ددلاین ED با EA، قراردادی است که به آن اشاره کرده‌ایم. در غیر این صورت، ممکن است همان مهلت‌ها، ددلاین‌ها و تاریخ‌های اطلاع رسانی را داشته باشد. شما ممکن است تا 1 نوامبر یا 15 نوامبر درخواست دهید و در ماه دسامبر پاسخ درخواست خود را دریافت کنید.

برخی از دانشگاه‌ها نیز تصمیم زود هنگام نوع دوم ED II  را ارائه می‌دهند که همچنان شامل قرارداد اجباری نیز می‌باشد، اما ددلاین درخواست را چند ماه جلوتر به ژانویه می‌برد. از آنجایی که برنامه‌های تصمیم زودهنگام (ED) روند سریع‌تری دارند، ممکن است به درخواست ما در ماه فوریه پاسخ داده شود.

در ادامه لیستی از ددلاین دانشگاه های آمریکا که برنامه ED نوع اول و نوع دوم را ارائه می‌دهند را برای شما فراهم کرده‌ایم.

ددلاین ED نوع دوم ددلاین ED نوع اول نام دانشگاه
15 ژانویه 15 نوامبر American University
1 ژانویه 1 نوامبر Boston College
4 ژانویه 1 نوامبر Boston University
5 ژانویه 15 نوامبر Bowdoin
1 ژانویه 1 نوامبر Brandeis
نامعلوم 1 نوامبر Brown
1 ژانویه 15 نوامبر Colby
نامعلوم 1 نوامبر Columbia
نامعلوم 1 نوامبر Cornell
نامعلوم 1 نوامبر Dartmouth
نامعلوم 1 نوامبر Duke
1 ژانویه 1 نوامبر Emory
3 ژانویه 1 نوامبر Johns Hopkins
1 ژانویه 1 نوامبر New York University
نامعلوم 1 نوامبر Northwestern
8 ژانویه 15 نوامبر Pomona
1 ژانویه 15 نوامبر Smith
4 ژانویه 1 نوامبر Tufts
4 ژانویه 1 نوامبر University of Chicago
نامعلوم 1 نوامبر University of Pennsylvania
1 ژانویه 1 نوامبر Vanderbilt
15 ژانویه 1 نوامبر Villanova
1 ژانویه 1 نوامبر Wellesley
نامعلوم 15 نوامبر Wesleyan

شما باید اپلیکیشن، نمرات آزمون‌ها و تمامی موارد مورد نیاز را به موقع ارسال کنید. ارسال دیر هنگام مدارک لازم، شانس قبولی شما را از بین می‌برد و یا آن را بسیار کاهش می‌دهد.

یک گزینه دیگر در برنامه‌های ددلاین دانشگاه های آمریکا وجود دارد که از انعطاف بیشتری برخوردار است: برنامه ددلاین پذیرش چرخشی یا همان رولینگ ادمیشن (RA). دانشگاه‌هایی که پذیرش‌های چرخشی دارند، بازه‌ای زمانی را برای برنامه‌ها باز می‌کنند و پاسخ به درخواست‌های پذیرش، با چند ماه فاصله، از سوی دانشگاه صورت می‌گیرد.

ددلاین دانشگاه های آمریکا: پذیرش چرخشی یا همان رولینگ ادمیشن (RA)

اگر دانشگاه مورد نظر شما پذیرش چرخشی یا همان رولینگ ادمیشن (RA) داشته باشد، فرصتی در اختیار شما قرار می‌دهد که در آن، درخواست خود را ارسال کنید. این دوره معمولاً از پاییز تا بهار متغیر است. برای مثال، هیچ مهلت خاصی برای پذیرش چرخشی یا همان رولینگ ادمیشن (RA)، برای ایالت پن وجود ندارد. دانشگاه‌های ایالت پن، ددلاین درخواست پذیرش را در یکم سپتامبر قرار داده‌اند و موارد ارسالی را به صورت متوالی (Rolling) بررسی می‌کنند.

برخی از دانشگاه‌ها ادعا می‌کنند که پذیرش چرخشی یا همان رولینگ ادمیشن (RA) دارند، اما اولویت ددلاین را در ماه نوامبر یا دسامبر قرار می‌دهند. اولویت ددلاین ایالت پن 30 نوامبر است. اگر در مورد دانشگاه خاصی هیجان زده هستید، باید تمام تلاش خود را بکنید تا اولویت ددلاین آن را رعایت کنید.

حتی اگر دانشگاه مورد نظر شما اولویت ددلاین ندارد، بهتر است برای خود یک مهلت تعیین کنید و درخواست خود را زودتر ارسال کنید. پذیرش RA به صورتی است که هرچه زودتر اپلیکیشن خود را ارسال کنید، زودتر مورد بررسی و تأیید قرار خواهد گرفت. اما توجه داشته بباشید که همیشه احتمال این وجود دارد که در شرایطی رقابتی قرار بگیرید و ظرفیت‌ها، زودتر از آن چه که فکر می‌کنید، تکمیل شود.

هرچه زودتر درخواست پذیرش خود را ارسال کنید، زودتر پاسخ خواهید گرفت. ممکن است فقط چند هفته پس از ارسال درخواست پذیرش، پاسخ دانشگاه را دریافت کنید یا ممکن است دانشگاه اعلان‌هایی را در تاریخ‌های مشخصی در طول فصل درخواست برای شما ارسال کند.

RA، بر خلاف ED و برخی از برنامه‌های EA، محدودیت ندارد. شما می‌توانید برای هر دانشگاه دیگری درخواست پذیرش ارسال کنید. برخی از دانشگاه‌های ارائه دهنده پذیرش چرخشی یا همان رولینگ ادمیشن (RA) عبارت‌اند از دانشگاه ایالتی پن، دانشگاه پیتسبورگ، دانشگاه ایندیانا، دانشگاه ایالتی میشیگان، دانشگاه مین، دانشگاه نیوهون، دانشگاه آلاباما و دانشگاه تولسا.

با مطالعه مواردی که در بالا ذکر شد، متوجه شدید که دانشگاه‌های آمریکا در ارائه برنامه‌های مختلف ددلاین، سیاست‌های متفاوتی را اتخاذ کرده و برنامه‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. گاهی اوقات خط مشی پذیرش یک دانشگاه آمریکایی، مانند EA تک انتخابی، بر نحوه درخواست شما برای سایر دانشگاه‌های آمریکا در لیست انتخابی شما تأثیر می‌گذارد.

در زمینه ددلاین دانشگاه های آمریکا، شما باید مطمئن شوید که هیچ قانونی را زیر پا نمی‌گذارید. در این زمینه، می‌توانید با کارشناسان متخصص مهاجرت تحصیلی در مؤسسه مهرآیین مخبری، ارتباط برقرار کنید و از راهنمایی مشاوران حرفه‌ای این مجموعه، استفاده کنید.

پیگیری ددلاین دانشگاه های آمریکا

بسیار مهم است که همه چیز را ثبت و سازماندهی کنید؛ نه تنها به این دلیل که همه چیز را به موقع آماده و ارسال کنید. بلکه ددلاین دانشگاه های آمریکا به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ای دقیق برای مراحل اقدام به ارسال درخواست دانشگاه داشته باشید. به طور مثال، بدانید که چه زمانی برای درخواست دریافت توصیه نامه و یا شرکت در آزمون‌های SAT یا ACT اقدام کنید.

بسیاری از دانشگاه‌ها امکان استفاده از یک سیستم آنلاین مفید به نام Naviance برای پیگیری ددلاین‌ها و اطلاع از شرایط درخواست، را فراهم می‌نمایند.

اگر ترجیح می‌دهید که تمامی اطلاعات ددلاین دانشگاه‌های آمریکا را به صورت یادداشت داشته باشید، می‌توانید لیستی از ددلاین دانشگاه های آمریکا و برنامه ددلاین‌ها، تهیه کنید. نمونه‌ای از این لیست را در ادامه برای شما رفاهم کرده‌ایم.

برنامه ددلاین ددلاین نام دانشگاه
1 ژانویه معمولی دانشگاه/کالج شماره 1
1 نوامبر ED محدود دانشگاه/ کالج شماره 2
تا آوریل ثبت نام کن پذیرش رولینگ Rolling admission دانشگاه/ کالج شماره 3

همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، ددلاین‌های شما بر نحوه آماده شدن شما برای ارسال درخواست، تأثیرگذار است. برخی از مؤلفه‌هایی که به طور ویژه‌ای نیاز به برنامه ریزی دقیق و اصولی دارند عبارت‌اند از آزمون‌های SAT و ACT، توصیه‌نامه‌های شما و مقاله شخصی شما یا Personal essay.

ددلاین دانشگاه های آمریکا: بهترین زمان برای شرکت در آزمون‌های SAT و ACT

توجه داشته باشید که معمولاً دانشجویان با شرکت مجدد در آزمون‌های SAT یا ACT نمرات مورد قبولی را کسب می‌کنند. شرکت در آزمون رسمی تجربه‌ای ارزشمند است. به‌علاوه، می‌توانید گزارش امتیاز خود را مطالعه کنید و جهت بهبود نمرات خود، برای شرکت مجدد در آزمون‌های ACT یا SAT  آماده شوید. برای این که بتوانید با نمرات قابل قبول از آزمون‌های SAT و ACT درخواست خود را ارسال کنید، بهتر است از مدت‌ها قبل از ددلاین دانشگاه مورد نظر خود، در این آزمون‌ها شرکت کنید.

اگر برای برنامه ددلاین‌های رگیولار دسیژن درخواست می‌دهید، باید برای اولین بار در فصل پاییز برای شرکت در آزمون‌های SAT یا ACT اقدام کرده و در صورت نیاز باید در فصل بهار برای بهبود نمرات خود، مجدداً در این آزمون‌ها شرکت کنید. از آنجایی که حدود سه هفته طول می‌کشد تا نمرات منتشر شوند، ممکن است چند فرصت دیگر برای شرکت در ماه‌های آگوست، سپتامبر و نوامبر داشته باشید.

اگر برای EA اقدام می‌کنید، آگوست، سپتامبر یا اکتبر، آخرین فرصت شما برای شرکت در آزمون‌های SAT یا ACT خواهد بود.

با دانستن ددلاین‌های دانشگاه‌های مورد نظر خود، می‌توانید تاریخ‌های آزمون و برنامه مطالعه خود را برنامه‌ریزی کنید تا مطمئن شوید که به نمرات هدف SAT یا ACT خود به موقع برای درخواست دست یافته‌اید.

*همین امر در مورد توصیه‌نامه‌های شما نیز صدق می‌کند.

 ددلاین دانشگاه های آمریکا: بهترین زمان اقدام برای دریافت توصیه نامه

مؤلفه دومی که نیاز به برنامه ریزی قبلی دارد، توصیه‌نامه‌های شما است. شما باید حداقل یک ماه قبل از ددلاین دانشگاه مورد نظر، به اساتید قبلی خود جهت دریافت توصیه نامه، درخواست دهید.

اگر برای RD اپلای می‌کنید، باید در ماه نوامبر، توصیه نامه را از اساتید خود درخواست کنید. چرا که ممکن است چند هفته طول بکشد تا به شما در این خصوص پاسخ دهند.

اگر برای EA یا ED اپلای می‌کنید، باید توصیه‌نامه‌های خود را تا انتهای پاییز، دریافت کنید.

ددلاین دانشگاه های آمریکا: بهترین زمان برای نوشتن مقاله شخصی (Personal essay)

اگرچه این یک مقاله کوتاه است (حداکثر 650 کلمه)، اما یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. در واقع کوتاه بودن این مقاله، نوشتن آن را سخت‌تر می‌کند چرا که مشکل است تمامی خصوصیات، تجربیات و امیال شخصی خود را در چنین مقاله کوتاهی به گونه‌ای بنویسید تا شما را متمایز جلوه دهد.

از آن جایی که این امر یک چالش محسوب می‌شود و برای اپلای دانشگاه شما، اهمیت ویژه‌ای دارد، باید بیشتر روی آن زمان بگذارید، پس بهتر است نوشتن آن را زودتر شروع کنید. برخی از دانشجویان، قبل از کشف مناسب‌ترین موضوع، چندین موضوع مختلف را برای نوشتن مقاله، امتحان می‌کنند.

جدا از مرحله طوفان فکری، تهیه پیش‌نویس و بازنگری نیز زمان زیادی می‌برد. در نظر داشته باشید که تنها با استفاده از 650 کلمه، باید کلمات مناسبی را انتخاب کنید که به بهترین شکل بتواند شما را به صورت واضح، قدرتمند و متمایز نشان دهد. همچنین ممکن است از دوستان، والدین و اساتید بازخورد بگیرید و پیشنهادات آنها را در مقاله خود بگنجانید.

تابستان قبل از ددلاین، زمان بسیار خوبی برای کار بر روی مقاله شخصی شماست. پیشنهاد می‌شود که دو تا سه ماه قبل از رسیدن به ددلاین دانشگاه مورد نظر خود، نوشتن مقاله را شروع کنید. حداکثر تلاش خود را بکنید که یک مقاله شخصی به یاد ماندنی را به هیئت پذیرش دانشگاه تحویل دهید.

برای تکمیل دقیق همه چیز وقت بگذارید و در مورد فعالیت‌های فوق برنامه خود به شیوه‌ای قانع کننده بنویسید. در نهایت، قبل از فشار دادن ارسال، همه چیز را تصحیح کرده و دوباره بررسی کنید!

در این مرحله، شما باید درک روشنی از گزینه‌های ددلاین دانشگاه‌های آمریکا داشته باشید و خود را برای تمامی موارد مهم اپلیکیشن آماده کنید. در ادامه، به مهم‌ترین نکات در این زمینه اشاره می‌کنیم.

در ادامه، تاریخ کلی ددلاین دانشگاه‌های آمریکا برای ارسال درخواست پذیرش را شرح داده ایم.

ددلاین دانشگاه های آمریکا برای ترم پاییز

دوره تحصیلی که از اواسط آگوست شروع شده و تا دسامبر ادامه دارد، به عنوان ترم پاییز شناخته می‌شود. ترم پاییز، ترم اصلی سال است. اکثر دانشجویان در ترم پاییز پذیرش می‌شوند. به همین ترتیب، بیشتر بورسیه‌ها نیز در ترم پاییز ارائه می‌شوند. ترم پاییز 16 تا 18 هفته است.

دانشگاه‌های برتر، نهایتاً تا نوامبر و یا دسامبر سال قبل، پذیرش ترم بعدی را می‌بندند. برای مثال، اگر برای ترم پاییز 2023 برنامه ریزی می‌کنید و به دانشگاه‌های برتر می‌روید، تا پایان نوامبر یا دسامبر سال 2022 باید درخواست پذیرش خود را ارسال کنید.

اگر این تاریخ‌ها را از دست دادید، لازم نیست نگران شوید چرا که بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا، درخواست‌های ارسال شده بعد از تاریخ‌های ذکر شده را می‌پذیرند. شما باید بسته درخواست پذیرش تکمیل شده خود را تا پایان مارس همان سال، به اداره پذیرش دانشگاه ارسال کنید. برخی از ددلاین دانشگاه‌های آمریکا، برای ماه‌های آوریل، می و یا حتی ژوئن است. با این حال، ما به شما توصیه می‌کنیم که در هر صورت، بسته درخواست خود را تا پایان ماه مارس ارسال کنید. این امر به شما این اطمینان را می‌دهد که شما یکی از متقاضیان اولیه هستید و درخواست شما برای پذیرش و همچنین بورسیه تحصیلی، قبل از دیگران بررسی می‌شود.

ددلاین دانشگاه های آمریکا برای ترم زمستان

دوره تحصیلی که از ژانویه شروع شده و تا اواخر ماه مارس ادامه دارد، به عنوان ترم زمستان شناخته می‌شود. ترم زمستانی شامل 12 تا 13 هفته است.

اگر قصد دارید برای ترم زمستانی اقدام کنید، باید بسته درخواست پذیرش تکمیل شده خود را تا ابتدای ماه اکتبر سال قبل به اداره پذیرش دانشگاه ارسال کنید. برخی از دانشگاه‌ها ددلاین‌هایی تا تاریخ نوامبر یا دسامبر دارند. مجدداً، اگر می‌خواهید برای پذیرش و بررسی بورسیه تحصیلی شروع کنید، باید بسته درخواست خود را تا اوایل اکتبر ارسال کنید.

ددلاین دانشگاه های آمریکا برای ترم بهار و تابستان

ژانویه 2022

بیشتر ددلاین‌های دانشگاه‌های آمریکا، تا ماه ژانویه هستند. در ژانویه، دانشگاه‌های برتر مانند دانشگاه‌های ایالتی نظیر فلوریدا، اورگان، دنور، دلاور و جورجیا ددلاین‌های خود را دارند. آن دسته از دانشجویانی که Early Decision را انتخاب می‌کنند، اعلان پذیرش را در ژانویه دریافت خواهند کرد.

فوریه 2022

در روزهای 1 و 5 این ماه، تعدادی از برنامه‌های کاربردی برای دانشگاه‌های آمریکا بسته می‌شود. ارسال درخواست‌های نهایی برای مؤسساتی مانند دانشگاه ایالتی اوهایو و دانشگاه میشیگان در این تاریخ انجام می‌شود.

مارس 2022

چندین دانشگاه، مهلت 1 مارس 2022 را برای ارسال نهایی درخواست‌ها در نظر گرفته‌اند. آن دسته از دانشجویانی که از قبل برای دانشگاه‌ها درخواست داده‌اند، از آن‌ها در این تاریخ پاسخ خواهند گرفت. در این ماه، مراحل نهایی شدن فرایند پذیرش آغاز می‌شود.

آوریل 2022

اولین روز ماه آوریل، آخرین ددلاین بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا است. درخواست‌ها در طول ماه آوریل پذیرفته می‌شود.

سخن پایانی

انواع برنامه ددلاین دانشگاه های آمریکا، شامل موارد زیر می‌شود.

  • رگیولار دسیژن یا تصمیم گیری منظم (RD)
  • ارلی اکشن یا اقدام زودهنگام (EA)
  • ارلی دسیژن یا تصمیم زودهنگام (ED)
  • رولینگ ادمیشن (پذیرش رولینگ) (RA)

اکثریت دانشجویان، برنامه رگیولار دسیژن یا تصمیم گیری منظم (RD) را انتخاب می‌کنند. در این برنامه، ددلاین درخواست پذیرش در ماه ژانویه قرار دارد و پاسخ به درخواست شما، در ماه مارس یا آوریل ارسال می‌شود.

ددلاین برنامه ارلی اکشن یا اقدام زودهنگام (EA)، در ماه نوامبر می‌باشد و احتمالاً در ماه دسامبر، پاسخ درخواست پذیرش خود را دریافت می‌کنید. برخی دانشگاه‌ها شامل گزینه ارلی اکشن تک انتخابی می‌باشند.

ددلاین برنامه ارلی دسیژن یا تصمیم زودهنگام (ED) شامل قراردادی الزامی است که در صورت پذیرش، شما را موظف به ثبت نام در دانشگاه مورد نظر می‌کند.

آماده سازی درخواست پذیرش دانشگاه، زمان زیادی می‌برد، به خصوص شرکت در آزمون‌های SAT یا ACT، جمع آوری توصیه‌نامه‌ها و نوشتن مقاله شخصی؛ بنابراین از قبل برنامه ریزی کنید.

مهم‌تر از همه، مطمئن شوید که تمام مهلت‌های خود را پیگیری کرده و هر جزء از برنامه خود را برنامه ریزی کنید. دسته بندی موارد در این فرایند به شما کمک می‌کند که آن را به مراحل قابل مدیریت تقسیم کنید و با کار درسی و فعالیت‌های فوق برنامه خود هماهنگ کنید. تمام این برنامه‌ریزی‌ها در هر پروژه و برنامه‌ای که در آینده شما وجود دارد به شما کمک می‌کند.

همچنین شما می‌توانید با مشاوران مؤسسه مهرآیین مخبری، در این خصوص ارتباط بگیرید تا شما را با توجه به مهارت و تجربه‌ای که در این زمینه دارند، بهتر راهنمایی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا