دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
تحصیل رشته پزشکی در کانادا

تحصیل رشته پزشکی در کانادا

آخرین بروزرسانی: 26 تیر 1402

کانادا؛ مهد دانش پزشکی و تحصیل این رشته

رشته‌های پزشکی از دیرباز جزو محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی بوده‌اند؛ این رشته‌ها با شیوع بیماری کرونا، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند. اما باید در نظر داشته باشید که قبولی و تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی به این آسانی نیست و هر دانشگاهی هم مدرک معتبری را برای تحصیل در این رشته ارائه نمی‌دهد. برخی از متقاضیان تمایل دارند تا تحصیلات خود را در کشورهای خارجی ادامه بدهند و از این رو می‌توان تحصیل در کانادا را به آن‌ها پیشنهاد کرد. در ادامه این مطلب از موسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری قصد داریم تا شرایط تحصیل رشته پزشکی در کانادا را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با رشته پزشکی و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

بیماری‌ها از زمان خلقت انسان وجود داشته‌اند. با گذر زمان رشته پزشکی به وجود آمد. این رشته از همان ابتدا تاکنون مورد توجه قرار داشته است و افراد شاغل در این زمینه هم توانسته‌اند درآمد بالا و مناسبی را از آن کسب کنند.

تحصیل رشته پزشکی در کانادا

در حال حاضر نیز، همانطور که گفته شد، پاندمی کرونا میزان تقاضا برای تحصیل در رشته پزشکی را به شدت افزایش داده است. اما قبولی در رشته پزشکی در هیچ‌جای جهان کار آسانی نیست. چرا که این رشته باید با نهایت دقت تدریس شود و داشنجویان آن بتوانند برای جامعه و کشور خود مفید واقع شوند.

گرایشات پزشکی برای تحصیل در کشور کانادا

رشته پزشکی یکی از گسترده‌ترین رشته‌ها در جهان است که پس از فارغ‌التحصیل شدن در آن می‌توانید برای دولت یا به صورت آزاد خدمت کنید. یکی از گرایش‌های رشته پزشکی، هوشبری است. متخصص بیهوشی یا هوشبری، متخصصی است که در مدیریت درد، بیهوشی‌های در عمل جراحی، انواع بی‌حسی‌ها و مراقبت‌های ویژه دانش تخصصی دارد. همچنین بیماران برای عمل نیز باید پیش این دکتر بروند و تاییده‌های لازم را از سوی او دریافت کنند.

تخصص پوست و مو

تحصیل رشته پزشکی در کانادا

دکتر پوست و مو نیز یکی دیگر از گرایش‌های رشته پزشکی است که می‌توان به آن اشاره کرد. بسیاری از مردم همواره به مشکلات پوستی بر می‌خورند و نیاز دارند تا توسط یک متخصص درمان شوند. لذا همواره جای خالی یک متخصص در این زمینه حس می‌شود.

متخصص رادیولوژی

تحصیل رشته پزشکی در کانادا

همچنین باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که شما به عنوان یک فارغ‌التحخصیل رشته پزشکی می‌توانید در زمینه رادیولوژی هم فعالیت کنید. رادیولوژی یک رشته تخصصی و بالینی است که متخصص باید بتواند با عکسبرداری از قسمت‌های مختلف بدن، تشخیص درستی را درباره بیماری یا هر مشکل دیگری داده و فرد را به دکتر متخصص در ان زمینه ارجاع دهد.

متخصص طب اورژانس

تحصیل رشته پزشکی در کانادا

طب اورژانس نیز نوع دیگری از تخصص بالینی است که به ارزیابی، احیا، تثبیت، تشخیص و مراقبت از بیماران در این بخش ارتباط دارد. شما می‌توانید با تحصیل رشته پزشکی در کانادا، در این گرایش فعالیت کنید. البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که این رشته نیازمند دانش بالا در اطلاعات علوم پایه و دانش بالینی نیز هست. لذا برای فعالیت در این گرایش باید به این موارد تسلط کامل داشته باشید.

جراحی عمومی

تحصیل رشته پزشکی در کانادا

جراحی عمومی یکی دیگر از شاخه‌های رشته علوم پزشکی است شما می‌‌توانید با تحصیل رشته پزشکی در کانادا ، آن را انتخاب کنید. این گرایش بر روی عملکرد تومورها، بیماری‌های دستگاه گوارش، شکم، گردن، غدد درون ریز و … تمرکز دارد و می‌توان آن را یکی از پردرآمدترین گرایش‌های رشته پزشکی در کانادا و جهان دانست.

دروس رشته پزشکی

بدیهی است که یک پزشک با تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف، دروس متفاوتی را فرا می‌گیرد. ما نیز در این بخش قصد داریم تا برخی دروس کلی و مادر این رشته را برای تحصیل رشته پزشکی در کانادا به شما معرفی کنیم.

یکی از دانش‌هایی که شما به عنوان دانشجوی رشته پزشکی در کشور کانادا باید آن را مطالعه کنید، درس بیوشیمی است. این درس دارای زیرشاخه‌های مختلفی است که در مقاطع تحصیلی و در طول ترم‌های مختلف فرا گرفته می‌شوند.

شما به عنوان یک متقاضی تحصیل رشته پزشکی در کانادا باید درباره اصول بهداشت هم اطلاعاتی داشته باشد. اینجاست که می‌توانید با تحصیل درس اصول بهداشت کار، به این اصول پی ببرید. ضمنا باید این نکته را یادآور شده که تمام دروس ذکر شده دارای طبقه‌بندی هستند.

تحصیل رشته پزشکی در کانادا

درس بعدی که یک دانشجوی تحصیل رشته پزشکی در کانادا باید آن را بخواند، درس آناتومی سر و گردن است. همچنین او باید دروس دیگری را که مربوط به آناتومی بدن است فرا بگیرد. ضمنا پزشکان باید به طور کلی درباره زنتیک هم اطلاعاتی داشته باشند. اینجاست که شما به عنوان یک دانشجوی این رشته می‌توانید این درس را یاد بگیرید.

آشنایی با تحصیل رشته پزشکی در کانادا و سیستم آموزشی این کشور

کشورهای بسیاری در جهان هستند که می‌توانیم آن‌ها را برای تحصیل انتخاب کنیم. اما چرا کشور کانادا را باید برای تحصیل در رشته پزشکی انتخاب کرد؟ کشور کانادا بسیار به دانشجویان بین‌المللی خود بها می‌دهد و سالانه نیز دانشجویان خارجی بسیاری می‌توانند در دانشگاه‌های این کشور پذیرفته شوند.

دانشگاه‌ها کشور کانادا از سطح علمی بالایی برخوردار هستند که این سطح، نوید تدریس علوم پزشکی به بهترین نحو را می‌دهد. اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا رایگان نیست و باید برای تحصیل هزینه شهریه پرداخت شود.

اقتصاد کشور کانادا

تحصیل رشته پزشکی در کانادا تنها درباره تحصیل در این رشته و دانشگاه‌های این کشور نیست. بلکه شما باید درباره اقتصاد کانادا هم اطلاعاتی کسب کنید تا اگر در آینده تمایل داشتید تا در این کشور کار کنید، به مشکلی از لحاظ ارزش مالی و رشد اقتصادی بر نخورید.

کشور کانادا دارای یکی از ثابت‌ترین اقتصادهای جهان است. اقتصاد این کشور همواره دارای رشدی مثبت بوده که برای زندگی و کار بسیار مناسب باشد. همچنین در نظر داشته باشید که شما با تحصیل در این کشور، می‌توانید از حساب‌های بین‌المللی بهره‌مند شوید. به عبارتی دیگر، بانک‌های کشور کانادا به سیستم بانکداری جهانی متصل هستند و از این رو شما می‌توانید تقریبا در همه جای دنیا به حساب بانکی خود دسترسی داشته باشید.

سیاست کلی درباره ورود دانشجویان بین‌المللی

در سال‌های اخیر همواره شاهد پذیرفته شدن دانشجویان بین‌المللی بسیاری در دانشگاه‌های کشور کانادا بوده‌ایم. شایان ذکر است که بسیاری از این دانشجویان را هم ایرانیان تشکیل داده بودند. اکنون هم همچنان ایرانیان بسیاری تمایل دارند تا در این کشور به تحصیل بپردازند و بتواند پس از مدتی، کار کرده و اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

بورسیه تحصیلی کشور کانادا

بورسیه تحصیلی را هم می‌توان به عنوان نوعی کمک هزینه برای تحصیل رشته پزشکی در کانادا دانست. شما می‌توانید با تحصیل در کشور کانادا، در صورت داشتن شرایط ذکر شده توسط انواع شرکت‌های ارائه دهنده بورسیه، برای دریافت آن‌ها اقدام کنید. به طور کلی، بورسیه‌های تحصیلی به دو نوع کامل(Fully Funded) و نیمه(Partial Funding) تقسیم می‌شوند. بورسیه تحصیلی کامل، به ندرت اعطا می‌شود و برای دریافت آن، باید از توانمندی‌های مختلفی بهره‌مند بود.

تحصیل رشته پزشکی در کانادا

بورسیه تحصیلی نیمه(Partial Funding) هم به کمک‌هزینه‌ای برای تحصیل گفته می‌شود که می‌تواند تنها بخشی از هزینه‌های تحصیل شما در کشور کانادا را پوشش بدهد. در بخش‌های بعدی نیز به معرفی برترین بورسیه‌های تحصیلی مناسب برای تحصیل رشته پزشکی در کانادا خواهیم پرداخت.

بازار کار پررونق

همانطور که گفته شد، رشته پزشکی در سال‌های اخیر بسیار باب شده است و می‌توان از آن به عنوان پرمتقاضی‌ترین رشته جهان نام برد. در نظر داشته باشید که تحصیل در این رشته آن هم در کشور کانادا، این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید در این کشور به بازارکاری وسیع دست پیدا کنید.

نرخ بیکاری پایین

پایین‌ترین نرخ بیکاری در جهان در سال 2020 در حدود 3.68 درصد بوده است. اما نرخ بیکاری در کشور کانادا در حدود 7 درصد بوده که رقمی مناسب است. بدین معنا که شما با تحصیل در رشته پزشکی می‌توانید در این کشور به راحتی و در زمینه حرفه خود، شغل مورد نظر را پیدا کنید.

مزایای تحصیل رشته پزشکی در کانادا و اخذ ویزای تحصیلی این کشور

تحصیل رشته پزشکی در یک کشور خارجی می‌تواند بسیار برای دانشجویان این رشته حائز اهمیت باشد. چراکه بسیاری از دانشگاه‌های کشورهای خارجی، مدارک تحصیل بین‌المللی ارائه می‌دهند و آن‌ها می‌توانند با تحصیل در این رشته و دریافت مدرک تحصیلی بین‌المللی، تقریبا در هر کشوری که تمایل داشته باشند، تحصیل کند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیل رشته پزشکی در کانادا

شما برای تحصیل رشته پزشکی در کانادا باید ابتدا بتوانید ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنید. در نظر داشته باشید که ابتدا باید در دانشگاه مورد نظر خود پذیرفته شوید و سپس برای اخذ این ویزا کنید. اما برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور نیاز دارید تا مدارکی را آماده کرده و به سفارت کانادا ارائه دهید. یکی از این مدارک، پاسپورت است. پاسپورت و دیگر مدارک شناسایی و هویتی شما باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشند. ضمنا باید عکس پرسنلی تمام‌رخ و جدید از خود را هم داشته باشید.

تحصیل رشته پزشکی در کانادا

همچنین برای تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور هم باید کارنامه ریز نمرات و مدرک تحصیلی قبلی خود را ارائه بدهید. به عنوان مثال، برای تحصیل در مقطع کارشناسی، باید مدرک دیپلم و برای تحصیل در مقطع ارشد، باید مدرک کارشناسی خود را ارائه بدهید.

اگر هم تمایل دارید تا خانواده شما را در تحصیل در کانادا همراهی کنند، باید تمام مدارک هویتی و دیگر مدارک لازم برای اخذ ویزای آن‌ها را آماده کنید و در همان زمان ارائه بدهید. در آخر نیز ممکن است مدارک دیگری از شما در هنگام ثبت درخواست خواسته شوند که باید در آن زمان، آن‌ها را آماده کنید.

ویزای همراهی خانواده

ویزای همراه نیز یکی دیگر از انواع ویزای تحصیلی برای کشور کانادا است که می‌توانید آن را برای خانواده خود دریافت کنید. این ویزا به خانواده این امکان را می‌دهد تا بتوانند شما را در این کشور همراهی کنند. البته این ویزا به راحتی صادر نمی‌شود و باید برای اقامت خانواده در این کشور، گواهی تمکن مالی با مبلغ مناسب به همراه سایر مدارک لازم به سفارت ارائه شود.

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های کشور کانادا

متقاضیان تحصیل رشته پزشکی در کانادا باید ابتدا از شرایط پذیرش در دانشگاه‌های این کشور مطلع باشند. شما پیش از تحصیل در رشته پزشکی باید ابتدا مدرک لیسانس خود را در یکی از رشته‌های علوم پایه کسب کنید. پس از دریافت مدرک کارشناسی، باید در آزمون MCAT شرکت کنید. این آزمون به نوعی کنکور رشته پزشکی تلقی می‌شود و از این رو شما می‌توانید با شرکت در این آزمون، در یکی از دانشگاه‌های پزشکی کشور کانادا پذیرفته شوید.

 

یکی دیگر از شروط پذیرفته‌شدن برای تحصیل رشته پزشکی در کانادا، داشتن مدرک دیپلم با حداقل معدل 15 است. همچنین معدل شما در دوره پیش دانشگاهی نیز باید حداقل 15 باشد. ضمنا شما برای پذیرفته شدن در دانشگاه‌های این کشور باید مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 6.5 داشته باشید.

به طور کلی، تحصیل رشته پزشکی در کانادا حدود 7 تا 9 سال طول می‌کشد. همچنین شما باید در دوران دانشجویی خود در این کشور، در حدود 48 هفته به صورت عملی به کارآموزی بپردازید. البته لازم به ذکر است که برخی از دروس این رشته در کشور کانادا به صورت آنلاین ارائه می‌شوند.

آزمون MCAT چیست

آزمون MCAT همانطور که گفته شد، کنکور رشته پزشکی است و متقاضیان تحصیل رشته پزشکی در کانادا می‌توانند با گذراندن این آزمون، در دانشگاه‌های مختلف این کشور پذیرفته شوند. لازم به ذکر است که این آزمون علاوه بر کانادا، در کشورهای آمریکا و استرالیا هم اجرا می‌شود.

تحصیل رشته پزشکی در کانادا

آزمون MCAT توسط انجمن کالج‌های پزشکی کانادا در هر سال برگزار می‌شود و پیش‌نیاز تحصیل تخصصی در رشته پزشکی به شمار می‌رود. نمره و مدرک این این آزمون تنها  3 سال اعتبار دارد و احتمال دارد پس از این مدت نتوانید با آن مدرک، در دانشگاه مورد نظر پذیرفته شوید.

آزمون MCAT از چهار بخش اساسی تشکیل شده است. اولین بخش اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم‌های زنده است. بخش بعدی، به عنوان اصول شیمی و فیزیک سیستم‌های تکنولوژی شناخته می‌شود. اما بخش سوم مربوط به روانشناسی است و اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار نام دارد. همچنین بخش تحلیل انتقادی و مهارت‌های نگارشی، بخش آخر این آزمون است.

نمرات مناسب در این آزمون تخصصی

هر چهار بخش آزمون MCAT بر اساس نمره‌بندی 118-132 است. نمره متوسط این آزمون نیز در حدود 125 تعیین شده و نمره کل هم در این آزمون در حدود 472 الی 528 مشخص شده است. در این بخش قصد داریم تا میزان امتیاز را در این آزمون مورد بررسی قرار بدهیم.

شما برای دریافت نمره بالا در این آزمون باید بتوانید تمام چهار بخش را با میانگین نمره 129 تا 132 بگذرانید. در این صورت، نمره کلی شما در حدود 514 الی 528 خواهد و می‌توانید در لیست ده درصد افراد پذیرفته شده در این دانشگاه قرار بگیرید. به عبارتی دیگر، شما با این آزمون می‌توانید به راحتی در برترین دانشگاه‌های کانادا پذیرفته شوید.

اما در این میان، اگر نمره شما کمی پایین بیاید، در فضای بسیار رقابتی پذیرش در دانشگاه‌های کشور کانادا قرار می‌گیرید. این اتفاق در حالتی اتفاق می‌افتد که شما نمرات 127-128 را در هر بخش و 508-513 را به صورت کلی به دست بیاورید. در این صورت احتمال پذیرش شما در دانشگاه مورد نظر ممکن است کمی پایین‌تر باشد.

در برخی مواقع نیز نمره شما به 500 الی 507 می‌رسد. اگر دقیق‌تر بگوییم، نمره هر بخش شما در حدود 125-126 خواهد بود. در این صورت شما در سطح پایین رقابت قرار می‌گیرید و شانس تحصیل رشته پزشکی در کانادا برای شما کمرنگ‌تر خواهد شد. اما بدین معنا نیست که نمی‌توانید در دانشگاه‌‍‌های این کشور پذیرفته شوید.

در بخش نمره‌دهی و رتبه‌بندی، بخش به نام نمرات زیر میانگین وجود دارد. بدین معنا که شما توانسته‌اید در این آزمون نمرات قابل قبولی را کسب کنید، اما نتوانسته‌اید وارد فضای رقابتی و سطح بالا برای پذیرش شوید. زمانی شما نمرات زیر میانگین را کسب می‌کنید که نمره کل شما در حدود 499 باشد و ریز نمرات آن‌ها هم پایین‌تر از 124 در هر بخش باشد.

اخذ اقامت دائم کشور پس از تحصیل رشته پزشکی در کانادا

در نظر داشته باشید که اخذ ویزای تحصیلی کشور کانادا نمی‌تواند به دریافت اقامت دائم یا تابعیت کشور این کشور منجر شود. به عبارت دیگر، شما برای دریافت اقامت دائم و یا تابعیت کشور کانادا باید بتوانید در این کشور از طریق راه‌های مختلف اقدام کنید. یکی از این راه‌ها، کار کردن است.

کار کردن آن هم به صورت تمام‌وقت در کشور کانادا از اهمیت بالایی برخوردار است و از این رو شما می‌توانید پس از پایان دوران تحصیلی خود در این کشور، نسبت به دریافت یکی از انواع ویزای کار اقدام کنید. شما با چند ماه یا چند سال کارکردن در کشور کانادا با توجه به نوع ویزا و حرفه، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنید.

در کشور کانادا این امکان هم وجود دارد تا شما بتوانید پس از مدتی برای دریافت اقامت دائم این کشور اقدام کنید. البته کار کردن، یکی از راه‌های دریافت اقامت دائم و تابعیت کشور کانادا است و شما می‌توانید از طریق راه‌های دیگر مانند سرمایه‌گذاری برای این کار اقدام کنید.

دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت کشور ایران

تحصیل رشته پزکی در کشور کانادا می‌تواند به دلیل دانشگاه‌های سطح بالای این کشور از اهمیت بالایی برخوردار باشد. اما شاید تمایل داشته باشید تا پس از تحصیل به ایران برگردید. به همین منظور قصد داریم تا در این بخش دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت کشور ایران را معرفی کنید.

دانشگاه لاوال یکی از دانشگاه‌های برتر کشور کانادا است که وزارت بهداشت ایران نیز آن را در لیست دانشگاه‌های مورد تایید خود قرار داده است. همچنین دانشگاه‌های اتوا، تورنتو، ساسکاچوان، ویکتوریا و واترلو هم در لیست دانشگاه‌های مورد تایید ایران دیده می‌شوند. برخی دانشگاه‌های دیگر مورد تایید مورد تایید وزارت بعداشت ایران هم به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه دال‌هاوسی
  • دانشگاه مک مستر
  • دانشگاه ملکه در منطقه کینگستون
  • دانشگاه سایمون فرازر
  • دانشگاه شربروک
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه کبک
  • دانشگاه کلگری
  • دانشگاه مانیتوبا
  • دانشگاه وسترن
  • دانشگاه یورک

معرفی برترین دانشگاه‌های کشور کانادا برای تحصیل پزشکی

همانطور که گفته شد، دانشگاه‌های کشور کانادا از اعتبار بالایی در جهان برخوردار هستند و می‌توانند همواره به عنوان انتخابی مناسب برای تحصیل به شمار بروند. شما برای تحصیل رشته پزشکی در کانادا باید درباره برترین دانشگاه‌های این کشور اطلاعاتی داشته باشید. لذا در این بخش قصد داریم تا برترین دانشگاه‌های کشور کانادا را برای تحصیل رشته پزشکی به شما معرفی کنیم.

دانشگاه ساسکاچوان؛ تحصیل رشته پزشکی در کانادا در این دانشگاه

یکی از دانشگاه‌هایی که می‌تواند برای تحصیل رشته پزشکی در کانادا مناسب باشد، دانشگاه ساسکاچوان است. سالانه در حدود 24 هزار دانشجو در این دانشگاه دولتی تحصیل ‌می‌کنند. از این تعداد، 20 هزار نفر در مقطع کارشناسی و 4 هزار نفر هم در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند. این دانشگاه 120 ساله، می‌تواند همواره برای تحصیل رشته پزشکی در کشور کانادا گزینه‌ای مناسب باشد.

دانشگاه ساسکاچوان علاوه بر رشته پزشکی، در رشته مهندسی نیز بسیار قوی است و نام آن در میان 10 دانشگاه برتر کشور کانادا دیده می‌شود. این دانشگاه دارای آزمایشگاه‌هایی بسیار بزرگ است که همواره زبان‌زد همه هستند.

دانشگاه تورنتو؛ انتخابی برتر برای تحصیل رشته پزشکی در کانادا

بسیاری از نشریه‌های بین‌المللی، دانشگاه تورنتو را به عنوان بزرگ‌ترین و برترین دانشگاه کشور کانادا معرفی می‌کنند. این دانشگاه به دلیل داشتن سطح بالا و شناخته شده در رشته پزشکی، می‌تواند همواره به عنوان انتخابی مناسب برای تحصیل این رشته در کانادا به شمار برود.

دانشگاه تورنتو در سال گذشته بیش از 63 هزار دانشجو داشت که از این تعداد در حدود 19 هزار نفر در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند. همچنین این دانشگاه در حدود 2600 عضو هیئت مدیره داشته که این تعداد عضو، نشان از توجه این دانشگاه به علم و رفاه دانشجویان در این کشور دارد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا؛ دانشگاهی دولتی با امکانات فراوان

دانشگاه بریتیش کلمبیا با شعار ” مال شماست و به شما هم بستگی دارد.” می‌تواند انتخابی مناسب برای تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه‌های کشور کانادا باشد. این دانشگاه 110 ساله تنها 20 دقیقه تا مرکز شهر بریتیش کلمبیا فاصله دارد و از این رو رفت و آمد به این دانشگاه برای شما کار سختی نخواهد بود. همچنین در نظر داشته باشید که شما با تحصیل در این کشور، می‌توانید به درجات بالای علمی دست پیدا کنید.

دلیل انتخاب این دانشگاه برای تحصیل رشته پزشکی می‌تواند به دلیل مدرک شناخته شده و بین‌المللی آن باشد که این دانشگاه به دانشجویان اعطا می‌کند. همچنین تحصیل در این دانشگاه می‌تواند کلید طلایی شما برای ورود به بازار کار باشد. چرا که می‌توانید با داشتن مدرک تحصیلی این دانشگاه، به موقعیت‌های شغلی بهتری دست پیدا کنید.

دانشگاه مک مستر؛ یکی از پر انتخاب ترین ها برای تحصیل رشته پزشکی در کانادا

یکی از بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل دانشگاه مک مستر است. این دانشگاه همواره به دلیل وسعت زیاد 121 هکتاری آن مورد توجه دانشجویان بوده است. این دانشگاه با قدمتی در حدود 600 سال همواره به دنبال این بوده است که دانشجویان آن بتوانند به بهترین نحو در این دانشگاه تحصیل کنند.

دانشگاه مک مستر دارای 1400 عضو هیئت علمی است که آن‌ها نماینده 30 هزار دانشجوی این مدرسه می‌باشند. همچنین این دانشگاه دولتی دارای 6500 کارمند مدیریتی است. بدین معنا که شما به هیچ عنوان برای انجام کارهای خود در این مدرسه، صف‌های طولانی انتظار را مشاهده نخواهید کرد.

انواع بورسیه‌های تحصیلی مناسب برای تحصیل رشته پزشکی در کانادا

همانطور که گفته شد، دانشگاه‌های کشور کانادا از سطح علمی بالایی برخوردار هستند و برای پذیرش درآن‌ها، فضای رقابتی شدیدی وجود دارد. اما برای دریافت بورسیه تحصیلی هم صفی طولانی وجود دارد که فاندهای مختلفی آن‌ها را ارائه می‌دهند. بورسیه‌های تحصیلی در کشور کانادا به دو نوع کامل و نیمه تقسیم‌ می‌شوند. برخی از بنیادها بورسیه نیمه و برخی دیگر، بورسیه کامل را ارائه می‌دهند. در ادامه قصد داریم تا برخی از بورسیه‌های تحصیلی مناسب برای تحصیل رشته پزشکی در کانادا را به شما معرفی کنیم.

بورسیه تحصیل دولتی بانتینگ

این بورسیه توسط دولت کشور کانادا به دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی برای تحصیل در مقطع دکترا و فراتر از آن ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که این بورسیه تنها به عنوان یک کمک‌هزینه است و نمی‌تواند برای شما به عنوان یک بورسیه تحصیلی کامل لحاظ شود.

بورسیه تحصیلی تحقیق دولتی

همانطور که گفته شد، تحصیل در کشور کانادا به هیچ عنوان رایگان نخواهد بود. اما شما می‌توانید با دریافت بورسیه تحقیقی دولتی، این هزینه‌ها را تا حد چشم‌گیری کاهش بدهید. این بورسیه برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود  و تنها دانشجویان برتر و ممتاز کشور کانادا مجاز به دریافت آن خواهند بود.

بورسه تحصیلات تکمیلی سازمان NSERC

دانشجویان برتر و ممتاز دانشگاه‌های کشور کانادا که در رشته‌های علوم طبیعی و بهداشت تحصیل می‌کنند، می‌توانند برای دریافت این بورسیه تحصیلی اقدام کنند. لازم به ذکر است که این بورسیه تحصیلی توسط سازمان تحقیقاتی NSERC ارائه می‌شود.

بورسیه تحصیلی ترودو

احتمالا تا به حال نام بنیاد ترودو به گوشتان خورده است. این بنیاد برای دانشجویان رشته پزشکی در کشور کانادا این امکان را فراهم کرده است تا بتوانند با هزینه‌ای کمتر در کشور کانادا تحصیل کنند. البته این بورسیه تحصیلی تنها به دانشجویان مقطع تحصیلی دکترا ارائه خواهد شد.

نرخ حقوق پزشکان در کشور کانادا

پزشکان می‌توانند در کشور کانادا از درآمد بالایی برخورد شوند. این درآمد می‌تواند گاهی به بیش از 5 برابر میانگین درآمد متوسط مردم برسد. پزشکان کشور کانادا این امکان را خواهند داشت تا بتوانند در این کشور حقوق ساعتی 85 دلار داشته باشند.

تحصیل رشته پزشکی در کانادا

همچنین نرخ حقوق میانگین سالیانه این افراد هم می‌تواند به حدود 165 هزار دلار برسد. البته شایان ذکر است که میزان درآمد پزشکان در ایالت‌های مختلف این کشور متفاوت خواهد بود. به عنوان مصال یک پزشک در استان‌های اتوا و آنتاریو می‌تواند حقوق سالانه 108 هزار دلاری را داشته باشد.

همین میزان حقوق برای یک پزشک در میشیساکو به 195 هزار دلار می‌رسد. همچنین کارکردن در مونکتون کانادا هم می‌تواند حقوق 217 دلاری را برای یک پزشک به همراه داشته باشد. البته این میزان برای کار در ایالت ویکتوریا بسیار بیشتر می‌شود و به حدود 325 هزار دلار در سال می‌رسد. لازم به ذکر است که این مبالغ می‌توانند سالانه بنا به دلایل مختلفی تغییر کنند.

نرخ شهریه دانشگاه‌های کشور کانادا

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا به هیچ عنوان رایگان نیست. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که شهریه دانشگاه‌های این کشور بسیار کمتر از دیگر کشورهایی مانند آمریکا است. به عنوان مثال، شما برای تحصیل رشته پزشکی در کانادا و در دانشگاه تورنتو باید مبلغ حدودا 27 هزار دلار کانادا را پرداخت کنید.

نرخ شهریه در دانشگاه بریتیش کلمبیا هم در حدود 17 هزار دلار تعیین شده است. ضمنا شما برای تحصیل در دانشگاه آلبرتا باید در حدود 12 هزار دلار کانادا پرداخت کنید. در آخر نیز، نرخ شهریه برای تحصیل در دانشگاه کلگری در حدود 16 دلار کانادا است. در واقع، شما می‌توانید با هزینه‌ای معقول در برترین دانشگاه‌های پزشکی جهان تحصیل کرده و مدارک بین‌المللی آن‌ها را دریافت کنید.

سوالات متداول

تحصیل رشته پزشکی در کشور کانادا می‌تواند پروسه‌ای پیچیده داشته باشد. لذا در این بخش قصد داریم تا به ابهامات شما درباره این موضوع پاسخ بدهیم که در روند اخذ مهاجرت تحصیلی خود به این کشور، به مشکلی بر نخورید.

دوره تحصیل رشته پزشکی در کشور کانادا چند ساله است؟

به طور کلی می‌توان دوره تحصیل در رشته مهندسی در کشور کانادا را 3 تا 5 سال دانست.

مهم‌ترین پیش‌نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا در رشته پزشکی چیست؟

مهم‌ترین پیش‌نیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های کشور کانادا، آزمون MCAT است.

آیا امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های کشور کانادا وجود دارد؟

به طور کلی تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا رایگان نیست و تنها در موقعی خاص، به دانشجویان ممتاز و برتر بورسیه تحصیلی اعطا خواهد شد.

آزمون MCAT چیست؟

این آزمون مخصوص پذیرش رشته پزشکی در دانشگاه‌های کشورهای کانادا، آمریکا و استرالیا است و متقاضیان تحصیل رشته پزشکی در این کشورها، با این آزمون سنجیده می‌شوند.

تحصیل رشته پزشکی در کانادا  با موسسه مهرآیین مخبری

کشور کانادا را می‌توان به عنوان انتخابی برتر برای تحصیل رشته پزشکی دانست. رشته پزشکی در کشور کانادا همواره به عنوان یک رشته پرطرفدار به شمار رفته است و سالانه افراد زیادی هم در این رشته برای تحصیل پذیرش می‌شوند.

کانادا می‌تواند به دلیل ارائه دادن انواع بورسیه‌های تحصیلی و همچنین نرخ شهریه تحصیل پایین، انتخابی مطمئن برای شما باشد. همچنین رنکینگ دانشگاه‌های کانادا هم نشان از برتری آن‌ها دارد و از این رو می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که مدرک تحصیلی معتبری را دریافت خواهید کرد.

موسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری با چندین سال سابقه درخشان این افتخار را دارد تا شما متقاضیان مهاجرت را در تمام روندهای مهاجرتی همراهی کند. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره اخذ ویزای تحصیلی کانادا و تحصیل رشته پزشکی در این کشور، با کارشناسان مجرب ما در این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

 

5 دیدگاه دربارهٔ «تحصیل رشته پزشکی در کانادا»

  1. سلام من میخواستم برای ادامه تحصیل رشته پزشکی در کانادا برم ، می خواستم بپرسم که در کانادا برای تخصص هوشبری میتونیم اقدام کنیم؟

    1. با سلام
      برای تحصیل در رشته پزشکی با هر تخصصی ابتدا باید در یک لیسانس ۴ساله تحصیل کنید و سپس آزمون ورودی مربوطه را در کشور کانادا داده و وارد رشته پزشکی شوید.

  2. حمید دارابی

    سلام ، ببخشید بعد از تحصیل رشته پزشکی در کانادا امکان گرفتن اقامت دایم و کار کردن در آنجا وجود داره؟

  3. سلام وقت بخیر، من میخواستم برای رشته پزشکی اقدام کنم ، میتونم با اینکه تو دانشگاه آزاد خواندم باز بتونم اکسپت بگیرم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا