دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا

تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا

آخرین بروزرسانی: 28 تیر 1402

تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا یک تجربه چالش برانگیز اما بسیار پر منفعت است. برای تبدیل شدن به یک دندانپزشک در ایالات متحده، باید یک برنامه دندانپزشکی چهار ساله را پس از دریافت مدرک لیسانس تکمیل کنید. برنامه های دندانپزشکی بسیار رقابتی هستند و پذیرفته شدن در آنها دشوار است. برای افزایش شانس خود در پذیرش، باید نمرات خوبی در مدرسه داشته باشید، در آزمون پذیرش دندانپزشکی (DAT) شرکت کنید و یک فعالیت شخصی قوی ارائه دهید.

در این مطلب از سایت موسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری قصد داریم تا شما را با نکات اولیه تحصیل در آمریکا آشنا کنیم. البته تحصیل رشته دندانپزشکی در این کشور قوانین و شرایط خاصی دارد که باید آن‌ها را به خوبی بشناسید. به همین دلیل تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا جزئیات دوره عمومی و تخصصی دندانپزشکی، هزینه‌های تحصیل و برترین دانشگاه ایالات متحده آمریکا برای این رشته آشنا شوید.

تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا

مزایای تحصیل دندانپزشکی در آمریکا

کشور آمریکا با دانشگاه‌هایی معتبری که در دل خود دارد، یک گزینه مناسب برای تحصیل دانشجویان بین المللی محسوب می‌شود. همچنین دانشگاه‌های این کشور برای دانشجویان رشته‌های پزشکی مانند دندانپزشکی امتیازهای خاصی را به همراه دارند. به همین دلیل است که بسیاری از متقاضیان ورود به این رشته و مهاجرت تحصیلی، کشور آمریکا را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند. هر سال نیز دانشگاه‌های مختلف آمریکا پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان خارجی  در رشته دندانپزشکی است.

جالب است بدانید که طبق آخرین آمار اعلام شده، انجمن دندانپزشکی آمریکا پذیرش 27000 دانشجو دندانپزشکی در مقطع دکتری در سال 2022 را تایید می‌کند. همچنین این انجمن اعلام کرده که تعداد داوطلبین این رشته هر سال افزایش چشمگیری پیدا کرده و رقابت پذیرش دانشگاه‌ها سخت‌تر می‌شود. اما در ادامه این مطلب مزایای تحصیل دندانپزشکی در آمریکا را معرفی می‌کنیم که ارزش واقعی موفقیت در این رقابت را کاملا تایید می‌کند.

دسترسی به برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل

کشور آمریکا دارای مراکز آموزشی برتری است که در جهان رتبه‌های بسیار بالایی دارند. همچنین تمامی مراکز آموزشی برتر در رنکینگ دانشگاه‌های آمریکا برنامه‌های تحصیلی ایده‌آلی را برای رشته دندانپزشکی ارائه می‌کنند. به همین دلیل متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در آمریکا می‌توانند به برترین دانشگاه‌ها با آخرین متدهای آموزشی برسند. ناگفته نماند که آمریکا جزو برترین کشورهای جهان در زمینه تجهیزات و متدهای درمانی در زمینه دندانپزشکی است.

رفاه و امنیت اجتماعی

خوشبختانه جامعه فعلی آمریکا بستر مناسبی برای دانشجویان خارجی است که برای تحصیل به این کشور می‌آیند. وجود چنین شرایطی در جامعه، می‌تواند مشکلات ناشی از مهاجرت را به طور قابل توجهی کاهش دهد. همچنین دانشجویان رشته دندانپزشکی که دوره آموزشی سختی را پیش‌رو دارند، با آرامش خاطر بیشتری به تحصیلات خود خواهند پرداخت. بدیهی است که افزایش تمرکز روی تحصیل و عدم وجود مشکلات اینچنینی، شانس موفقیت دانشجو افزایش می‌یابد.

امنیت شغلی و کسب درآمد ایده‌آل

بدون شک دندانپزشکان آمریکایی یکی از پردرآمدترین مشاغل این کشور را دارند. به همین دلیل تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا می‌تواند آینده شغلی و درآمد ایده‌آلی را برای شما رقم بزند. همچنین پیدا کردن شغل پس از تحصیل در آمریکا کار چندان نیست و بازار کار مناسبی برای دندانپزشکان وجود دارد. ناگفته نماند که آمریکا جزو کشورهای برتر جهان از نظر امنیت شغلی است.

شرایط عمومی تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا

برای ورود به دانشگاه‌های آمریکایی و دریافت ویزای تحصیلی باید شرایط خاصی داشته باشید. البته خاص بودن شرایط دریافت ویزا به معنای غیر ممکن بودن آن نیست. به همین دلیل باید در مرحله بررسی شرایط دریافت ویزا و مهاجرت تحصیلی باید با دقت بیشتری قدم بردارید تا در انتها به موفقیت برسید. متاسفانه هر ساله افراد زیادی بدون اطلاع از شرایط دقیق دریافت ویزای تحصیلی آمریکا و پذیرش دانشگاه اقدام به ثبت درخواست می‌کنند که نتیجه‌ای جز شکست به همراه ندارد.

تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا

در این بخش از مطلب سایت موسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری سعی داریم تا شما را با شرایط اولیه و ضروری برای مهاجرت تحصیلی آشنا کنیم. به طور کلی شرایط خاصی برای صدور ویزا وجود دارد که مهم‌ترین آن‌‌ها عبارتند از:

  • ارائه مدارک تمکن مالی لازم که بتواند توانایی مالی شما از بابت تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل تضمین کند
  • ارائه کلیه مدارک لازم برای دریافت ویزا
  • دریافت نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های کشور آمریکا در لیسانس رشته بیولوژی یا رشته های مرتبط

تمامی موارد بالا شرایط اولیه‌ای هستند که برای ثبت درخواست پذیرش و ویزای تحصیلی آمریکا باید داشته باشید. با وجود تمامی موارد بالا، دیگر می‌توان گفت که مانع خاصی برای تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا پیش‌روی خود ندارید. همچنین اگر قصد دارید تا مسیر مهاجرت خود را به درستی پیش ببرید، می‌توانید از موسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری که بسیار با تجربه هستند، کمک بگیرید.

چگونه می‌توان از دانشگاه‌ها پذیرش گرفت؟

با توجه به اینکه برای تحصیل مستقیم در رشته دندانپزشکی لازم است آزمونی به نام DAT را بگذرانید که در ایران برگزار نمیشود، بنابراین بعد از اتمام تحصیلات خود در مقطع دبیرستان، برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در ابتدا باید از یکی از دانشگاه های کشور آمریکا در مقطع لیسانس در یک رشته مرتبط مانند بیولوژی پذیرش بگیرید. سپس بعد از اتمام دوره لیسانس خود میتوانید در آزمون های لازم در کشور آمریکا شرکت کرده و وارد دوره دندانپزشکی در دانشگاه موردنظرتان شوید. لازم بذکر است که هر یک از مراکز آموزش عالی در رنکینگ دانشگاه‌های آمریکا، با توجه به رتبه خود، شرایط خاصی را جهت پذیرش دانشجویان در رشته دندانپزشکی دارند. به عنوان مثال تحصیل در هاروارد که رتبه اول در رنکینگ دانشگاه‌های آمریکا است، شرایط اخذ پذیرش سختی دارد. به همین دلیل برای دریافت پذیرش و ثبت درخواست باید به سطح دانشگاه و سابقه تحصیلی خود مراجعه کنید.

تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا

در قدم اول، برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آمریکایی باید کلیه مدارک لازم را آماده کنید. توجه داشته باشید که نقص در یکی از مدارک موجود هنگام ثبت درخواست، می‌تواند باعث عدم موفقیت شما شود. به همین دلیل باید در هنگام آماده سازی مدارک و تکمیل فرم‌ها دقت کافی به خرج دهید. به طور کلی مدارکی که برای دریافت پذیرش در یک لیسانس مرتبط برای تحصیل بعدی در رشته دندانپزشکی را در کشور آمریکا نیاز خواهید داشت، عبارتند از:

  • ارائه اصل و ترجمه رسمی مدرک دیپلم 12 ساله دبیرستان به همراه ریز نمرات 3 سال آخر
  • مدرک زبان بین المللی (نمره آزمون آیلتس و تافل با حداقل نمره درخواستی دانشگاه مورد نظر)
  • پاسپورت معتبر با عکس پاسپورتی
  • مدارک سلامت و سوابق پزشکی
  • فیش‌های واریزی مربوط به تکمیل فرم درخواست اپلیکیشن
  • ارائه کلیه مدارک مربوط به تمکن مالی
  • ارائه توصیه نامه از اساتید و معلمان مقطع قبلی
  • ارائه انگیزه نامه قوی
  • رزومه یا CV مناسب

توجه داشته باشید که تمامی مدارک بالا باید با ترجمه رسمی به دست دانشگاه مورد نظر شما برسد. همچنین باید تمامی مدارک و اطلاعات را با صداقت کامل در اختیار دانشگاه قرار دهید؛ زیرا در صورت ایجاد تناقض در روند پرونده، درخواست شما رد خواهد شد. بدیهی است که چنین اتفاقی وقت ارزشمند و هزینه‌های شما را تلف می‌کند.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا

زمانی که موفق شدید که از دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته پزشکی در آمریکا پذیرش بگیرید، نوبت دریافت ویزای تحصیلی خواهد رسید. متاسفانه متقاضیان زیادی با وجود دریافت پذیرش از برترین مراکز آموزش عالی در رنکینگ دانشگاه‌های آمریکا ، هنگام دریافت ویزا به مشکل بر می‌خورند. به همین دلیل قبل از هر اقدامی سعی کنید که اطلاعات لازم برای انجام این کار را به دست بیاورید. همچنین توصیه می‌شود که در این مرحله از یک وکیل مهاجرتی با تجربه کمک بگیرید.

دریافت ویزای تحصیلی آمریکا مانند پذیرش از دانشگاه‌ها دارای مدارک خاصی است. البته تکمیل کردن مدارک برای دریافت ویزا از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا وجود نقص در هر یک از مدارک درخواست ویزای شما را به طور کلی رد می‌کند. برای درخواست صدور ویزای تحصیلی نیاز به چند مدرک مهم دارید که عبارتند از:

  • گذرنامه معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • نامه از بانک جهت اثبات تمکن مالی
  • نامه پذیرش قطعی از یکی از دانشگاه های آمریکا
  • تکمیل فرم‌های درخواست ویزای تحصیلی آمریکا
  • فیش پرداختی هزینه صدور ویزا
  • اگر از مقطع دبیرستان قصد دارید وارد رشته دندانپزشکی شوید، لازم است نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های آمریکا در یک رشته مرتبط در مقطع لیسانس را به همراه داشته باشید.

لطفا توجه داشته باشید که کلیه مدارکی که به زبان انگلیسی نیستند، باید ترجمه رسمی شوند. همچنین باید مدارک را در زمان زودتری به دست سفارت برسانید تا پروسه دریافت ویزای شما زودتر به پایان برسد؛ زیرا در ماه‌های پذیرش دانشگاه‌ها، به دلیل حجم بالای درخواست‌ها، صدور ویزای تحصیلی آمریکا به زمان بیشتری نیاز دارد.

تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا

انواع ویزای تحصیلی در آمریکا

برای تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا باید ویزای تحصیلی این کشور را به دست بیاورد. دولت آمریکا برای دانشجویان بین المللی سه ویزای خاص قرار داده که با نام‌های F1، F2 و F3 مشهور هستند. همچنین هر یک از ویزاهای نام برده شده، برای متقاضیان خاصی مناسب هستند. به همین دلیل قبل از ثبت درخواست ویزای تحصیلی به نوع آن توجه داشته باشید. در این بخش از مطلب سایت موسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری، با معرفی انواع ویزای تحصیلی آمریکا همراه شما هستیم.

ویزا برای متقاضی اصلی

اگر قصد تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا را دارید و می‌خواهید که تنها به این کشور مهاجرت نمایید، ویزای F1 کاملا مناسب شماست. این ویزا فقط برای فرد متقاضی صادر شده و اجازه ورود همراهان وی را به خاک آمریکا نمی‌دهد.

ویزا تحصیلی برای دانشجویان متاهل

دانشجویان متقاضی تحصیل رشته دندانپزشکی که دارای همسر و فرزند هستند، برای مهاجرت تحصیلی خود باید درخواست ویزای F2 را بدهند. البته دریافت این ویزا شروط سخت‌تری مثل تمکن مالی بیشتر دارد و برای دریافت آن نیز باید مدارک دیگری را آماده کرد. .

سیستم آموزشی آمریکا برای رشته دندانپزشکی

دانشجویان برای تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا باید از یک چارت آموزشی مشخص پیروی کنند. همچنین تمامی مراکز آموزش عالی در رتبه‌های مختلف رنکینگ دانشگاه‌های آمریکا باید از این سیستم آموزشی پیروی نمایند.

دوره دندانپزشکی در دانشگاه‌های آمریکا، به صورت عمومی حدود 4 سال زمان می‌برد. این دوره چهار ساله که پری مِد ( Pre-Med ) نام دارد، تقریبا مشابه با چهار سال کارشناسی در دانشگاه‌های ایران است. در این چهار سال، دو سال ابتدایی به آموزش‌های مقدماتی اختصاص داده شده و دو سال آخر نیز شامل برخی از فعالیت‌های عمل می‌شود. در ادامه این بخش از مطلب شما را بیشتر با جزئیات مربوط به دوره چهار ساله تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا آشنا خواهیم کرد.

در اینجا چارت دروس دانشگاهی دندانپزشکی آمریکا آورده شده است:

سال اول

  • آناتومی فک و صورت
  • بافت شناسی دهان
  • بیوشیمی
  • بیماری شناسی دهان
  • دندانپزشکی ترمیمی
  • بیهوشی
  • ایمونولوژی
  • بهداشت عمومی
  • مدیریت بیمار

سال دوم

  • پریودنتیکس
  • رادیولوژی دهان
  • ارتودنسی
  • جراحی دهان و فک و صورت
  • مدیریت بیمار

سال سوم

  • دندانپزشکی کودکان
  • دندانپزشکی ترمیمی پیشرفته
  • پریودنتیکس پیشرفته
  • رادیولوژی دهان پیشرفته
  • جراحی دهان و فک و صورت پیشرفته
  • مدیریت بیمار

سال چهارم

  • تخصص
  • مدیریت بیمار

دانشجویان دندانپزشکی در ایالات متحده باید 120 واحد درسی را برای دریافت مدرک دکترای دندانپزشکی تکمیل کنند. این دروس شامل طیف گسترده ای از موضوعات از جمله آناتومی، بافت شناسی، بیوشیمی، بیماری شناسی، دندانپزشکی ترمیمی، بیهوشی، ایمونولوژی، بهداشت عمومی، مدیریت بیمار، پریودنتیکس، رادیولوژی دهان، ارتودنسی، جراحی دهان و فک و صورت، دندانپزشکی کودکان و دندانپزشکی ترمیمی پیشرفته است.

ورود به دوره چهارساله برای دریافت تخصص

باید بدانید که برای ورود به رشته دندانپزشکی و دریافت تخصص، باید دوره چهار ساله یا لیسانس را حتما در کشور آمریکا بگذرانید. در صورتی که فرد متقاضی این دوره را در ایران یا کشورهای دیگر گذرانده باشد، باید مدرک خود را معادل سازی کند. البته مدرک معادل در دانشگاه‌های مختلف کاملا شرایط گوناگونی دارد. به عنوان مثال تعداد واحدهای درسی و نوع خاصی از یک درس مشخص باید در مدرک وجود داشته باشد. در غیر این صورت، فرد باید دوره چهار ساله یا لیسانس را دوباره در کشور آمریکا بگذرانند.

دوره چهار ساله چه پیش‌نیازهایی دارد؟

اولین شرط جهت ورود به بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل دوره Pre-Med داشتن مدرک دیپلم 12 ساله است. همچنین برای دریافت پذیرش در این دوره باید نمره آیلتس و تافل قابل قبولی داشته باشید. البته میزان نمره آیلتس و نمره GPA بر اساس رتبه دانشگاه در رنکینگ دانشگاه‌های آمریکا ممکن است که تغییر کند. اما نمره 6.5 تا 7 در آیلتس و 80 تا 100 در تافل، برای ورود به بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل دندانپزشکی کافی خواهد بود.

دروس دوره Pre-Med

همانطور که در ابتدای بخش گفته شد، چارت آموزشی دوره چهارساله شامل درس‌های مقدماتی و دوره‌های عملی مختلفی است. دانشجویان در این دوره باید دروس مقدماتی خاصی مانند آناتومی عمومی، میکروب شناسی، انگل شناسی، ژنتیک، بیوشیمی، شیمی عمومی، شیمی آلی، بافت شناسی و بهداشت عمومی و ایمنی شناسی را بگذرانند.

البته باید بدانید که در چارت آموزشی دوره چهار ساله Pre-Med فرد باید دروس اختصاصی رشته دندانپزشکی را نیز بگذرانید. همچنین در صورت ناقص بودن واحدهای درسی، فرد نمی‌تواند در هیچ یک از دانشگاه‌های دندانپزشکی، حتی رتبه‌های پایین در رنکینگ دانشگاه‌های آمریکا نام نویسی کند.

شرکت در آزمون DAT برای شروع دوره تخصص دندانپزشکی

زمانی که دوره چهار ساله تحصیل دندانپزشکی در آمریکا را به پایان می‌رسانید، باید در آزمون DAT شرکت کنید که توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا یعنی ADA ( American Dental Association ) برگزار می‌شود. زمانی که نمره قبولی در این آزمون را به دست می‌آورید، می‌توانید به بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل دندانپزشکی ورود پیدا کنید. همچنین آزمون به چهار بخش تقسیم شده که عبارتند از:

  • تست توانایی ادراکی با 90 سوال و 60 دقیقه زمان پاسخگویی
  • بررسی دانش داوطلب در علوم طبیعی مانند زیست شناسی عمومی، شیمی عمومی و شیمی آلی که 100 سواله است و 90 دقیقه فرصت فرصت پاسخ دهی دارد
  • بخش QR یا منطق کمی
  • درک مطلب با 3 متن که باید 50 سوال را از طریق آن‌ها طی 60 دقیقه پاسخ دهید

توصیه می‌شود که شرکت در آزمون DAT را به سال‌های پس از اتمام دوره کارشناسی برنامه‌ریزی نکنید؛ زیرا ممکن است که کسب نمره بالا و قبولی در آزمون برای شما سخت‌تر شود. پس سعی کنید که در سال دوم یا سوم کارشناسی در آزمون شرکت نمایید که هنوز مطالب زیست شناسی و شیمی را در ذهن دارید.

شرایط شرکت در آزمون DAT و کسب نمره قبولی

در همین ابتدا باید بگوییم که شرکت در آزمون DAT نتیجه قبولی یا مردودی برای شما به همراه ندارد. اما برای ورود به بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل در رشته دندانپزشکی باید نمره بالایی به دست بیاورید. به طور کلی آزمون دارای 280 سوال بوده که هر پاسخ درست یک امتیاز مثبت به همراه دارد. همچنین با دادن پاسخ اشتباه به سوال‌ها نیز نمره منفی برای متقاضی در نظر گرفته نمی‌شود. در انتها نیز نمره خام داوطلب به 1 تا 30 تبدیل خواهد شد که نمرات بالای 18 قابل قبول و نمرات بیشتر از 21 فوق العاده محسوب می‌شوند.

جالب است بدانید که آزمون DAT در طول سال چندین بار برگزار می‌شود. به همین دلیل هر زمان که خواستید در آزمون شرکت کنید، 60 الی 90 روز قبل از آمادگی خود در سایت ADA ثبت نام نمایید. توجه داشته باشید که نتیجه این آزمون فقط برای پذیرش تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا و کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل شرکت در آزمون فقط در این دو کشور مهیا است و مرکز برگزاری در سایر نقاط دنیا ندارد.

معرفی دوره‌های تخصص تحصیل دندانپزشکی در آمریکا

تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا آن هم در سطح تخصصی، رقابت بسیار شدیدی دارد. به طوری که تنها درصدی از دانشجویان سخت کوش این رشته می‌توانند در مسیر ورود به دوره تخصص و دریافت آن به موفقیت برسند. به طور کلی، دوره تخصص در بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل دندانپزشکی، حدود 2 تا 6 سال زمان می‌برد.

تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا

در بسیاری از دانشگاه‌ها، دانشجو می‌تواند که در سال دوم رشته تخصصی خود را انتخاب نماید. اما در برخی از دانشگاه‌ها، در همان ابتدا برنامه تحصیلی رشته دندانپزشکی باید تخصص مورد نظر انتخاب شود. به عنوان مثال، دانشگاه هاروارد که رتبه اول در رنکینگ دانشگاه‌های آمریکا را دارد، از همان ابتدا دانشجو را در مسیر گرایش‌های خاص دندانپزشکی قرار می‌دهد.

انواع تخصص دندانپزشکی در آمریکا

دانشجویانی که قصد تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا را دارند، می‌توانند در پایان رشته‌های تخصصی مختلفی را برای دریافت تخصص خود انتخاب نمایند. البته که انتخاب تخصص مورد نظر باید با دقت بیشتری انجام شود؛ زیرا آینده شغلی و میزان درآمد دانشجو به همین تخصص گره می‌خورد. همچنین قبل از ورود به دوره چهار ساله دانشگاه، باید از وجود برنامه تحصیلی مناسب تخصص مورده علاقه خود اطمینان پیدا کنید. به طور کلی دوره‌های تخصص دندانپزشکی در آمریکا عبارتند از:

  • رشته تخصص بهداشت عمومی دهان
  • تخصص در پروتزهای دندانی و پریودنتیکس مثل ایمپلنت و کامپوزیت
  • تخصص دندانپزشکی کودکان
  • رادیولوژی یا عکس برداری تخصصی از دندان
  • آسیب شناسی و درمان مشکلات دهان، فک و صورت
  • تخصص در جراحی دندان
  • آندودنتیکس

توجه داشته باشید که هر یک از تخصص‌های بالا، دارای یک چارت آموزشی مشخص هستند. به همین دلیل نمی‌توان زمان دقیقی را برای دریافت مدرک تخصص دندانپزشکی اعلام کرد. به همین دلیل اگر می‌خواهید بدانید که برای دریافت تخصص چقدر زمان نیاز دارید، باید به سایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود سر بزنید. بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل رشته‌های تخصص دندانپزشکی صفحات مشخصی را در سایتشان قرار داده‌اند که توضیحات تکمیلی راجع به دوره را ارائه می‌دهند.

توضیحات مربوط به چارت آموزشی دوره تخصص دندانپزشکی در آمریکا

همانطور که در ابتدای این بخش گفته شد، تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا برای دریافت تخصص 2 الی 6 سال زمان می‌برد. همچنین دوره آموزش تخصص در سال‌های ابتدایی به صورت تئوری بوده و در سال‌های آخر وارد فازهای عملی و کارآموزی می‌شود. همچنین پس از اتمام تحصیل و دریافت تخصص، امتیازهای ارزشمندی در مقابل دانشجو قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که دندانپزشکان متخصص، درآمد به مراتب بیشتری از دندانپزشکان عمومی دارند.

آزمون‌های مهارت سنجی در آمریکا

زمانی که تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا را به پایان می‌رسانید، می‌توانید در آزمون‌های مختلف مهارت سنجی این کشور شرکت نمایید. انجمن‌ها و هیئت‌های علمی در آمریکا، هر ساله با برگزاری آزمون‌های خاص، مهارت دندانپزشکان در ایالت‌های مختلف را می‌آزمایند. دندان پزشکان نیز برای به چالش کشیدن مهارت خود، باید در این آزمون‌ها شرکت نمایند. در حال حاضر چهار آزمون مهارت سنجی در معاینات دندانپزشکی وجود که به شرح زیر هستند:

  • آزمون ملی NBDE که توسط هیئت ملی دندانپزشکی آمریکا طی دو مرحله برگزار می‌شود
  • آزمون معاینه دندانپزشکی INBDE هیئت مدیره ملی یکپارچه
  • آزمون مخصوص برای هدفمندسازی مجوزهای دندانپزشکی که DLOSCE نام دارد
  • آزمون شورای ملی برای بهداشت دندان ( NBDHE )

توجه داشته باشید که تنها دندانپزشکان و کارشناسان بهداشت دهان و دندان می‌توانند در این آزمون‌ها شرکت نمایند. به همین دلیل در طول تحصیل خود نیازی نیست که نگرانی خاصی بابت آزمون‌های نام برده شده داشته باشید.

آزمون‌های مهارت سنجی چه مزایایی دارند؟

شاید این سوال هم در ذهن شما به وجود آمده باشد که چرا باید در آزمون‌های مهارت سنجی هیئت‌ها و انجمن‌های علمی دندانپزشکی آمریکا شرکت کرد. اول از همه فرد با شرکت در این آزمون‌هی می‌تواند کلیه مهارت‌های خود در زمینه درک اطلاعات علوم دندانپزشکی، مطالب پایه علم پزشکی و توانایی استفاده از آن‌ها را به طور صحیح بسنجد.

با وجود چنین شرایطی، فرد با آمادگی بیشتری برای خدمت‌رسانی به بیماران خود آماده خواهد شد. همچنین در صورت موفقیت در آزمون‌ها، مدارک معتبری را بعد از تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا به دست می‌آورید. با وجود چنین مدارکی در رزومه کاری خود، شانس بیشتری برای ورود به مراکز دندانپزشکی معتبر و کسب درآمد بالا دارید.

دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا

تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا

بسیاری از افراد به دنبال بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل رشته دندانپزشکی هستند، اگر شما هم در این دسته قرار می‌گیرد، این بخش از مطلب سایت موسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری را از دست ندهید. در این بخش از مطلب قصد داریم تا چند دانشگاه برتر آمریکا و برنامه آموزشی آن‌ها را برای شما معرفی کنیم تا بتوانید از امکاناتشان برای تحصیل خود بهره‌مند شود.

معرفی دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا

دانشگاه‌های هاروارد، پنسیلوانیا، میشیگان، نیویورک، بوستون و آیووا جزو ده دانشگاه برتر در رنکینگ دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل رشته دندانپزشکی هستند. همچنین این دانشگاه‌ها به ترتیب رتبه 1، 13، 23، 42 و 455 را در QS دارند. به همین دلیل تحصیل رشته دندانپزشکی در این دانشگاه‌ها می‌تواند در انتها شما را به یک مدرک بسیار معتبر برساند.

هر یک از دانشگاه‌های نام برده شده شرایط خاصی برای پذیرش دانشجویان رشته دندانپزشکی دارند. به همین دلیل اگر قصد تحصیل در این دانشگاه‌ها را دارید، بهتر است که به سایت مورد نظر آن‌ها سر بزنید. به عنوان مثال دانشگاه نیویورک ( NYU ) دارای یک کالج مخصوص دندانپزشکی است که دوره‌های تحصیلی مختلف برای دانشجویان بین المللی دارد.

اگر دانشگاه نیویورک را برای تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا انتخاب کنید، می‌توانید به دوره آموزشی تابستانی و کلینیکی کالج وارد شوید. همچنین دوره تخصصی دندانپزشکی این دانشگاه نیاز به مدرک DAT، نمره GPA بالاتر از  3.5 با حداقل 60 واحد گذرانده شده در آمریکا یا کانادا و مدرک زبان تافل دارید.

کار پس از تحصیل و دریافت ویزای کاری

یکی از امتیازهای بزرگی که هنگام تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا به دست می‌آورید، کار هنگام و پس از تحصیل است. شما با رعایت یک سری از قوانین خاص و محدودیت زمانی، می‌توانید در هنگام تحصیل به کارهای مختلف مشغول شوید. همچنین دانشجویان رشته دندانپزشکی شرایط مناسبی برای شروع به کار پس از فارغ التحصیلی دارند.

همانطور که در بخش‌های قبلی مطلب گفته شد، سال‌های آخر دوره تخصص دندانپزشکی بیشتر به کارهای عملی مربوط می‌شود. درصد زیادی از دانشجویانی که عملکرد خوبی در دوره کارآموزی دارند، می‌توانند پس از دوره در همان مرکز شروع به کار کنند. چنین اتفاقی می‌تواند برای دانشجویان یک امتیاز بزرگ محسوب شود؛ زیرا دیگر مشکلی بابت پیدا کردن شغل نخواهند داشت. همچنین دولت آمریکا شرایط دیگری نیز برای کار پس از تحصیل دانشجویان رشته دندانپزشکی در نظر گرفته است.

دانشجویان رشته دندانپزشکی تحصیل خود را در دانشگاه به پایان می‌رسانند، پس از فارغ التحصیلی، 60 روز یا دو ماه زمان دارند که در شغل خاصی مشغول شوند. در غیر این صورت ویزای تحصیلی آن‌ها باطل شده و باید به کشورشان بازگردند. به همین دلیل توصیه می‌شود که پس از اتمام تحصیل رشته دندانپزشکی، در همان مرکز کار آموزی مشغول به کار شوید.

شرایط دریافت ویزای کار پس از تحصیل

دریافت ویزای کار تقریبا مدارک مشابهی با همان ویزای تحصیلی نیاز دارند. اما در این میان باید مدارک مربوط به وضعیت کاری خود را نیز در اختیار سفارت قرار دهید. همچنین وجود توصیه نامه از کارفرما نیز می‌تواند برای دریافت ویزای کاری بسیار مفید واقع شود. ناگفته نماند که با داشتن شرایط خاص، می‌توان ویزای دائم را نیز دریافت کرد. البته انجام این کار پروسه نسبتا  سختی است، به همین دلیل باید از یک وکیل مهاجرتی کمک بگیرید.

درآمد و شرایط کار دندانپزشکان در آمریکا

خوشبختانه دندانپزشکان از نظر جایگاه اجتماعی و میزان درآمد وضعیت مناسبی در آمریکا دارند. به همین دلیل پس از ورود به بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل رشته دندانپزشکی و اتمام آن، آینده شغلی و زندگی ایده‌آل در انتظار شما خواهد بود. البته میزان درآمد دندانپزشکان به عوامل بسیار مختلفی مانند تخصص، ایالت و… بستگی دارد.

به طور کلی دندانپزشکان آمریکایی در کمترین حالت ممکن، سالانه حدود 115000 دلار درآمد دارند که رقم قابل توجهی در این کشور است. بیشترین درآمد که برای دندانپزشکان متخصص است، رقمی حدود 375000 در سال تخمین زده می‌شود. یعنی به طور میانگین می‌توان درآمد دندانپزشکان آمریکایی را حدود 245000 دلار در سال دانست که کاملا برای یک زندگی ایده‌آل کافی است.

به همین دلیل است که تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا سکوی پرتابی برای دانشجویان این رشته است. با وجود چنین وضعیت درآمدی پس از تحصیل، می‌توان به سرعت نیازهای مادی زندگی را فراهم کرد. همچنین وجود امنیت شغلی و جایگاه اجتماعی مناسب یک زندگی عالی را رقم می‌زند.

هزینه تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا

خیلی از افراد این سوال را در ذهن دارند که ورود به بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل رشته دندانپزشکی چقدر هزینه دارد. تخمین هزینه زندگی دانشجویی و تحصیل شما، کاملا به ایالت و دانشگاه مورد نظر بستگی دارد. بدیهی است که دانشگاه‌های برتر در رنکینگ دانشگاه‌های آمریکا برای رشته دندانپزشکی شهریه سالانه زیادی را دریافت کنند. به عنوان مثال، شهریه سالانه هاروارد که بهترین دانشگاه برای رشته دندانپزشکی محسوب می‌شود، سالانه 70000 دلار است.

اما به طور کلی می‌توان گفت که تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا بین 35000 تا 72000 دلار متغیر بوده و بیشتر به نوع دانشگاه بستگی دارد. به همین دلیل اگر سرمایه زیادی برای مهاجرت تحصیلی خود ندارید، به سراغ کالج‌های خصوصی نروید؛ زیرا شهریه آن‌ها بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است. همچنین برای خوابگاه و سایر خدمات مراکز آموزش خصوصی باید رقم قابل توجهی بپردازید.

سخن پایانی

تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا رویای دانشجویان زیادی است که با تلاش و پشتکار کافی می‌توان به آن رسید. در این مطلب از سایت موسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری سعی کردیم تا شما را با پیچ و خم این مسیر آشنا کنیم. همچنین در انتها می‌توانید جواب سوالات پرتکرار را مشاهده نمایید.

سوالات متداول

تحصیل رشته دندانپزشکی چند ساله به پایان می‌رسد؟

این رشته در آمریکا 4 سال در دوره Pre-Med و 2 تا 6 سال برای تخصص زمان می‌برد. همچنین فرد می تواند دوران دبیرستان خود را در کشور خود تمام کرده، سپس وارد مقطع لیسانس در یک رشته مرتبط در کشور آمریکا شده و پس از گذراندن پیش نیازهای لازم و با شرکت در آزمون DAT وارد دوره دندانپزشکی در دانشگاه موردنظر خود شود.

آیا امکان بورسیه تحصیلی وجود دارد؟

برای بورسیه تحصیلی، باید سابقه تحصیلی و وضعیت دانشگاه مورد بررسی قرار بگیرد.

چگونه می‌توان به همراه خانواده برای تحصیل دندانپزشکی مهاجرت کرد؟

برای پاسخ دقیق این سوال، با کارشناسان موسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری تماس بگیرید.

آیا امکان استفاده از خوابگاه برای دانشجویان دندانپزشکی وجود دارد؟

بله، بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل دانشجویان این رشته خوابگاه و امکانات متنوعی را در نظر گرفته‌اند.

نمره آیلتس و تافل مورد نیاز برای رشته دندانپزشکی چقدر است؟

میزان نمره آیلتس و تافل به دانشگاه بستگی دارد، اما به طور کلی کسب نمره 6.5 تا 7 برای آیلتس و 80 تا 100 تافل اینترنتی برای بیشتر دانشگاه‌ها پاسخگو است.

3 دیدگاه دربارهٔ «تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا»

  1. سلام
    من میخواستم بپرسم ، ما بعد از تحصیل رشته دندان پزشکی در آمریکا و تموم کردن درسمون ، میتونیم همونجا شاغل بشیم ، یا باید برگردیم؟

  2. سلام برای تحصیل رشته دندانپزشکی در آمریکا بهترین دانشگاه کدومه و میتونیم با رزومه قوی بورسیه کامل بگیریم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا