دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
تحصیل رشته داروسازی در کانادا

تحصیل رشته داروسازی در کانادا

آخرین بروزرسانی: 27 تیر 1402

تحصیل رشته داروسازی در کانادا؛ فرصتی فوق‌العاده برای مهاجرت

برای بسیاری از دانشجویان رشته‌های تجربی در دنیا خیلی جذاب است که بتوانند تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌های علوم پزشکی در سایر کشورها و بویژه کشورهای توسعه یافته مثل کانادا انجام دهند. کشور کانادا یکی از کشور‌های توسعه یافته در جهان است که با 30 میلیون جمعیت در بالای قاره آمریکا واقع شده است. دانشگاه‌های کانادا ضمن اینکه در جایگاه‌های بالای لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند، در رشته داروسازی هم از پیشروترین دانشگاه‌های دنیا محسوب می‌شوند. تحصیل رشته داروسازی در کانادا به عنوان یکی از شاخه‌های پیراپزشکی طرفداران زیادی دارد و سالانه افراد زیادی به این منظور به کشور کانادا مهاجرت می‌کنند.

کانادا به دلیل قوانین مناسبی که برای جذب مهاجران ایجاد کرده است و همچنین بازار کار مناسبی که برای فعالان رشته داروسازی دارد، کشوری ایده‌آل برای داروسازان خارجی به شمار می‌آید.

تحصیل رشته داروسازی در کانادا

در این مطلب از سایت موسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری، قصد داریم به صورت کامل درباره شرایط تحصیل رشته داروسازی در کانادا و آینده شغلی و درآمدی افراد در این کشور صحبت کنیم. اگر می‌خواهید به تمام سوالات شما درباره تحصیل در کانادا و شرایط کار به عنوان داروساز در این کشور پاسخ داده شود، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شرایط تحصیل و قبولی در رشته داروسازی در کانادا

کشور کانادا به دلیل ساختار خاصی که برای پذیرش و آموزش در رشته‌های تجربی، مخصوصا رشته داروسازی در نظام آموزشی دانشگاهی خود ایجاد کرده است، به یکی از بهترین کشور‌های دنیا برای تحصیل رشته داروسازی تبدیل شده است. در این قسمت به شرایط مختلف تحصیلی دانشگاه‌های مختلف این کشور در رشته داروسازی اشاره می‌کنیم.

دانشگاه بریتیش کلمبیا(UBC)

بدون شک بهترین مکان تحصیل رشته داروسازی در کانادا همین دانشگاه بریتیش کلمبیا است. این دانشگاه برنامه‌های درسی خود را به صورت عملی و آزمایشگاهی نیز با دانشجویان می‌آموزد و دوران تحصیلی دانشجو به نوعی دوره کارآموزی نیز محسوب می‌شود. این دانشگاه همچنین می‌تواند به راحتی از دانشجویانی که می‌خواهد، حمایت مالی کند و این موضوع نیز باعث جذابیت بیش از پیش آن می‌شود.

تحصیل رشته داروسازی در کانادا

البته متقاضیان برای حضور در این دانشگاه کار ساده‌ای در پیش ندارند و باید علاوه بر ارائه مدارک تحصیلی سطح بالا و مدارک زبان خود (آیلتس بالاتر از 7 و تافل بالاتر از 100)، در فرآیند مصاحبه‌های این دانشگاه نیز قرار بگیرند. خیلی از دانشجویان با وجود مدارک علمی معتبر، نتوانسته‌اند در مصاحبه دانشگاه بریتیش کلمبیا برای تحصیل رشته داروسازی در کانادا پذیرفته شوند، بنابراین خودتان را برای سوالات گوناگونی که طی چند مصاحبه مختلف از شما پرسیده می‌شود آماده کنید.

دانشگاه آلبرتا(University of Alberta)

برای قبولی در این دانشگاه لازم است که معدل نمرات دروس قبلی شما به گونه ای باشد که در سیستم نمره دهی GPA کشور کانادا در مقطع قبلی خود بتوانید میانگین نمره ای بالاتر از 3 به دست آورید.

تحصیل رشته داروسازی در کانادا

دانشگاه آلبرتا یکی از معتبرترین دانشکده‌های پزشکی جهان را دارد و اعتبار زیاد این دانشگاه در زمینه داروسازی باعث افزایش تقاضای دانشجویان سرتاسر دنیا برای حضور در این مجموعه و گرفتن مدرک فارغ‌التحصیلی از آن شده است. دانشجویانی که بتوانند در این دانشگاه تا انتهای دوره تحصیل رشته داروسازی در کانادا را بگذرانند، می‌توانند در هر جای دنیا در موقعیت‌های شغلی مختلف مرتبط با داروسازی به راحتی استخدام شوند.

دانشگاه تورنتو(University of Toronto)

دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو به عنوان سیزدهمین مرکز آموزش پزشکی در دنیا شناخته می‌شود و خود دانشگاه تورنتو نیز از معتبرترین مراجع آموزشی جهان به شمار می‌رود.

تحصیل رشته داروسازی در کانادا

دانشجویان متقاضی برای تحصیل رشته داروسازی در کانادا که می‌خواهند در این دانشگاه تحصیل کنند باید ضمن اینکه نمره تافل یا آیلتس بالایی داشته باشند، در معدل نمرات تحصیلی خود نیز حرفی برای گفتن داشته باشند. این دانشگاه به دلیل برخورداری از حمایت‌های مالی زیاد، بودجه زیادی در اختیار دارد و دانشجویان شایسته که از لحاظ مالی مشکل دارند را با فاندهای تحصیلی خود مورد حمایت قرار می‌دهد.

دانشگاه واترلو(University of Waterloo)

دانشجویانی که به دنبال گذراندن دوره‌های با هزینه مناسب برای تحصیل رشته داروسازی در کانادا هستند، می‌توانند دانشگاه واترلو را در میان گزینه‌های تحصیلی خود قرار بدهند. این دانشگاه با اینکه بیشتر شهرتش را به خاطر قسمت مهندسی خود به دست آورده است اما دارای 6 دانشکده مختلف است که دانشکده تجربی و رشته داروسازی آن نیز اخیرا به خاطر شرایط مناسب تحصیلی، مورد توجه علاقه‌مندان این حوزه قرار گرفته است.

برای ثبت‌نام در این دانشگاه باید مدارک تحصیلی خود را به همراه مدارک زبان، رزومه و انگیزه نامه قوی خود را برای این دانشگاه ارسال کنید و از مراحل گزینشی این مجموعه آکادمیک با موفقیت عبور کنید. در صورت پذیرفته شدن در این دانشگاه می‌توانید در یک محیط تحقیقاتی مناسب، به گرایش‌های مختلف داروسازی مانند بیوشیمی، داروشناسی، تولید واکسن و… مشغول شوید.

دانشگاه مموریال نیوفاندلند(Memorial University of Newfoundland)

دانشجویانی که علاقه دارند بیشتر دوران تحصیل رشته داروسازی در کانادا را مشغول به کار‌های تحقیقاتی باشند، مموریال نیوفاندلند بهترین گزینه برای آنها است. این دانشگاه به خاطر جو تحقیقاتی و پژوهشی که دارد، در دنیا به عنوان یکی از مراجع تولید علم در زمینه‌های اقیانوس، زیست شناسی و داروشناسی شناخته می‌شود. متقاضیان حضور در این دانشگاه باید نمره آیلتسشان بالاتر از 6.5 و نمره تافلشان بالاتر از 79 باشد. همچنین هزینه تحصیل در این دانشگاه نیز نسبت به مقطع تحصیلی مورد نظر، بین 8 تا 14 هزار دلار (سالانه) متغیر است.

دانشگاه مک‌گیل

برای قبولی در این دانشگاه و تحصیل رشته داروسازی در کانادا لازم است که نمره آیلتس و تافل شما بالاتر از 7 و 100 باشد و همچنین برای اینکه شانس قبولی‌تان افزایش یابد، ضروری است که انگیزه نامه قوی را برای نشان دادن توانمندی ها و علایق خود جهت ادامه تحصیل در این رشته بنویسید و بتوانید نظر کمیته پذیرش رشته داروسازی این دانشگاه را به خود جلب کنید. دانشگاه مک‌گیل رشته داروسازی را در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌کند و همیشه به صورت اختصاصی بر روی کشف دارو‌های جدید، پروژه‌های تحقیقاتی مختلفی را در دست اجرا دارد و به همین دلیل محققان زیادی را به سمت خود جلب می‌کند.

دانشگاه مونترال

به علت حضور این دانشگاه در ایالت کبک کانادا و قوانین خاص این ایالت، متقاضیان حضور در این دانشگاه برای تحصیل رشته داروسازی در کانادا، باید در آزمون بین‌المللی زبان فرانسه شرکت کنند و مدرک قبولی در آن را به همراه سوابق تحصیلی خود به دانشگاه مونترال ارسال کنند. برای ثبت‌نام در این دانشگاه نیازی به شرکت در آزمون ورودی رشته داروسازی ندارید اما نمرات دروس مرتبط شما باید برای حضور در این رشته از سطح خوبی برخوردار باشد.

دانشگاه ساسکاچوان

این مرکز علمی یکی از 15 دانشگاه برتر کشور کانادا است و عمده شهرت خود را به خاطر دست‌آورد‌های زیست شناسی و کشاورزی خود و همچنین مقالات علمی منتشر شده در حوزه داروسازی کسب کرده است. داوطلبان تحصیل رشته داروسازی در کانادا باید بدانند که دانشگاه ساسکاچوان رشته داروسازی را فقط در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد و دانشجویان علاقه‌مند ادامه تحصیلات خود در این رشته را باید در دانشگاه‌های دیگر کانادا دنبال کنند.

دانشگاه مانیتوبا

تعدادی از تحولات اساسی صنعت داروسازی در سال‌های اخیر به وسیله آزمایشات و تحقیقات این دانشگاه صورت گرفته است. دانشگاه مانیتوبا به دلیل ایجاد آزمایشگاه‌های متعدد و متنوع و همچنین ایجاد یک محیط رقابتی برای پذیرش دانشجو، توانسته است به عنوان یکی از سردمداران رشته داروسازی در کشور کانادا شناخته شود. برای قبولی در این دانشگاه نیاز به شرکت در آزمون ورودی ندارید ولی باید نمرات تحصیلی و زبان شما بالا باشد تا در رقابت با سایر دانشجویان، شانس پذیرفته شدنتان افزایش یابد.

دانشگاه وسترن

این مجموعه آکادمیک به دلیل داشتن 13 دانشکده مختلف و همچنین ارائه 40 رشته تحصیلی متفاوت در این دانشکده‌ها، از متنوع‌ترین دانشگاه‌های کانادا است. اما حساسیت خاص این دانشگاه برای پذیرش در رشته داروسازی کمی برای متقاضیان این رشته تحصیلی دردسرساز شده است. شما برای قبولی در این دانشگاه و تحصیل رشته داروسازی در کانادا، باید ریز نمرات 2 سال آخر تحصیل کارشناسی در کانادا خود را به همراه مدرک آزمون زبان، رزومه تحصیلی، انگیزه نامه قوی و… به این دانشگاه ارائه کنید و در فرآیند رقابتی پذیرش دانشجوی آن شرکت کنید.

گرایش‌های شغلی داروسازی در کانادا

دانشجویان مشغول به تحصیل رشته داروسازی در کانادا می‌توانند در گرایشات مختلفی در این رشته تحصیل کنند و بعد از دوران تحصیل خود با کسب مجوز‌های لازم، در موقعیت‌های شغلی متناسب مشغول به کار شوند که در این بخش می‌خواهیم به چند نمونه از رایج‌ترین این گرایشات تحصیلی و شغلی داروسازی در کانادا اشاره کنیم و شرایط هر کدام را به صورت مختصر مورد بررسی قرار دهیم.

گرایش تحقیقاتی

دانشجویان در این گرایش خاص تحصیل رشته داروسازی در کانادا، به آشنایی با مواد مختلف و خواص آنها می‌پردازند و با یادگیری این علم می‌توانند در قسمت تحقیقات (Research Department) کمپانی‌های داروسازی مشغول به کار شوند. کارکنان این بخش باتوجه به سبک کارشان، بیشتر زمان خود را در آزمایشگاه‌های مراکز علمی می‌گذرانند و در بخش‌های تولید و آزمایش دارو دخالتی ندارند.

گرایش مشاوره

به دلیل خدمت رسانی بیشتر به بیماران، گرایشی درسی خاصی در دوره تحصیل رشته داروسازی در کانادا به وجود آمده است تا به دانشجویان بی‌آموزد که چگونه بیماران را در مصرف داروهای مختلف راهنمایی کنند. خیلی از بیماران به خاطر شرایط خاص بدنی‌شان، نباید از بعضی داروها استفاده کنند و خیلی از بیماران نیز نحوه مصرف داروها را نمی‌دانند. مشاوران دارویی در کانادا در بخش پشتیبانی شرکت‌های دارویی، وظیفه خدمت به این بیماران را به عهده دارند.

مسئول داروی بیمارستان

در این گرایش تحصیل رشته داروسازی در کانادا، دانشجویان آداب کار در بیمارستان و تامین دارو‌های بیماران مختلف مطابق با نظر پزشکشان را می‌آموزند.

تحصیل رشته داروسازی در کانادا

در کشور کانادا هر بیمارستان چندین مسئول داروساز استخدام می‌کند که وظیفه آنها چک کردن سفارشات دکتر و تهیه داروی مناسب برای هر بیمار است. به دلیل اینکه تعداد داروسازان هر بیمارستان نسبت به تعداد پرستاران و دیگر کارکنان آن بسیار کمتر است، این افراد از حقوق و مزایای بالایی برای کار در این موقعیت شغلی برخوردارند.

داروسازی صنعتی

این گرایش داروسازی در همه دنیا یکی از پردرآمدترین صنایع است و کانادا نیز از این قاعده خارج نیست. شما با تحصیل رشته داروسازی در کانادا با گرایش داروسازی صنعتی، می‌توانید هم در قسمت‌های تولید انبوه دارو (اوپراتور‌های تولید، کنترل کیفیت و…) فعالیت داشته باشید و هم می‌توانید سمت‌های مدیریتی را در شرکت‌های دارویی مختلف به دست آورید.

تحصیل رشته داروسازی در کانادا

شما در پست‌های مدیریتی علاوه بر کارهای نظارتی بر روند تولید دارو در کارخانه، می‌توانید مسئولیت‌هایی نظیر بازاریابی، فروش و مذاکره با داروخانه‌ها و شرکت‌های مختلف را نیز به عهده بگیرید.

مزایای تحصیل رشته داروسازی در کانادا

حالا که فهمیدید در طول دوران تحصیل خود در کانادا باید چه واحدهای درسی را بگذرانید و همچنین با شرایط مورد نیاز برای ثبت‌نام در رشته داروسازی دانشگاه‌های کانادا آشنا شدید، خوب است بدانید که مزیت‌های اصلی این فرآیند تحصیلی در کانادا چیست و در انتهای این چالش‌ها، چه دست‌آورد‌هایی نصیبتان خواهد شد.

فرصت‌های شغلی متنوع

اگر شما از یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا در رشته داروسازی فارغ‌التحصیل شوید، تعداد زیادی از موقعیت‌های شغلی مختلف در پیش روی شما قرار خواهد گرفت و شما از بابت داشتن یک شغل تمام وقت، خیالتان آسوده است. اما خود کشور کانادا نیز به دلیل کمبود‌هایی که در بخش پزشکی و دارویی دارد، حمایت‌های زیادی از افراد شاغل در این حوزه می‌کند و ظرفیت شغلی مناسبی نیز برای افراد مختلف در این حوزه به وجود آورده است. به طور مثال شما با مدرک تحصیل رشته داروسازی در کانادای خود می‌توانید در بیمارستان به عنوان داروساز، در داروخانه به عنوان داروشناس، در کارخانه‌های تولیدی به عنوان کارشناس و در مراکز تحقیقاتی به عنوان محقق داروسازی مشغول به کار شوید.

آموزش با فعالیت عملی

خیلی از دانشگاه‌های کانادا رشته داروسازی را به شکل آزمایشگاهی و کاملا عملی به دانشجویان ارائه می‌دهند ولی به صورت کلی جو حاکم بر همه دانشگاه‌های کانادا نیز به همین شکل است و آموزش تئوری به تنهایی در دستور کار آنها برای تحصیل رشته داروسازی در کانادا قرار ندارد. شما با این سبک آموزش علاوه بر درک بهتر مفاهیم علمی، می‌توانید تجربه خوبی به همراه علم داروسازی به دست آورید که در زمان شروع فعالیت شما در محیط‌های کاری، به شدت به شما کمک خواهد کرد.

حمایت مالی در رشته داروسازی

بسیاری از دانشگاه‌های این کشور تسهیلات مالی فراوانی را در اختیار دانشجویان مختلف قرار می‌دهند که به آنها در زمان تحصیل رشته داروسازی در کانادا کمک می‌کند تا بتوانند علاوه بر پرداخت شهریه دانشگاه، هزینه‌های جاری زندگی خود را نیز بپردازند. البته در نظر داشته باشید که این فاند‌های تحصیلی در مقطع دکتری خیلی راحتتر به دانشجوها اعطا می‌شود.

امکان اقامت بعد از تحصیل در کانادا

کانادا به خاطر اعمال سیاست‌های مهاجرپذیری که دارد، قوانین مختلفی در این رابطه وضع کرده است که به دانشجویان کمک می‌کند که بتوانند با آرامش خاطر بعد از تمام شدن دوران تحصیل خود، به دنبال یک شغل بگردند و بعد از استخدام در یک موقعیت شغلی، بتوانند تقاضای ویزای کاری کنند و بعد از چند سال نیز پاسپورت کانادایی گرفته و رسما شهروند این کشور بشوند. دانشجویان داروسازی که می‌خواهند در کانادا اقامت داشته باشند، با این وضعیت می‌توانند به راحتی در این کشور شغل پیدا کرده و در آنجا ماندگار شوند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی

برای ثبت‌نام و حضور در دانشگاه به منظور تحصیل رشته داروسازی در کانادا شما علاوه بر رضایت دانشگاه باید ویزای تحصیلی در این کشور را هم بگیرید. در ایالت‌های مختلف کانادا بعضی از قوانین جزئی تفاوت دارند اما به صورت کلی شما برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا داروسازی در کانادا باید مدارک زیر را به سفارت این کشور ارائه کنید.

تحصیل رشته داروسازی در کانادا

اسکن پاسپورت و گواهی عدم سوپیشینه : شما باید به پلیس بعلاوه 10 مراجعه کرده و درخواست گواهی عدم سو پیشینه کنید و آن را به همراه کپی پاسپورت خود به یک دفتر اسناد رسمی ببرید و با مهر کپی برابر با اصل، به آن اعتبار داده و بعد به سفارت کانادا تحویل دهید. در ضمن توجه داشته باشید که تاریخ انقضای پاسپورت شما برای دریافت ویزای تحصیل رشته داروسازی در کانادا، نباید کمتر از یک سال باشد.

گواهی تمکن مالی : با توجه به اینکه تحصیل در کانادا رایگان نیست شما باید مدرکی به سفارت کانادا ارائه کنید تا نشان دهنده وضعیت مالی خوب حساب بانکی شما باشد که این کشور از بابت توانایی شما در پرداخت هزینه‌هایتان مطمئن باشد. البته خیلی از دانشگاه‌ها به دانشجویان مشغول به تحصیل رشته داروسازی در کانادا، فاند‌های تحصیلی اعطا می‌کنند که در این صورت نیازی به اثبات تمکن مالی بالا ندارید.

نامه پذیرش دانشگاه : بعد از اینکه فرآیند پذیرش دانشگاه را با موفقیت پشت سر گذاشتید، در دانشگاه ثبت‌نام می‌شوید و مدرکی مخصوص تحت عنوان نامه پذیرش دانشگاه در رشته داروسازی به شما داده می‌شود که با ارائه آن به سفارت کانادا مجوز حضور در این کشور را پیدا می‌کنید.

مراحل احراز شغل در حوزه داروسازی

یک فرد وقتی بخواهد در حوزه داروسازی در کشور کانادا شغلی کسب کند، علاوه بر اینکه باید دوره تحصیل رشته داروسازی در کانادا را بگذراند، لازم است پیشنیاز‌های خاص قانونی این کشور در این زمینه را نیز رعایت کند. یک دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی از رشته داروسازی مجبور است در دوره‌های کارآموزی داروسازی شرکت کند و بعد از آن در امتحان مخصوص داروسازی کشور کانادا شرکت کنند. بعد از موفقیت در این دو مرحله با شرکت در یک آزمون، مهارت زبان انگلیسی یا فرانسه (مخصوص ایالت کبک) خود را اثبات می‌کند و سپس در یک موقعیت شغلی به صورت رسمی استخدام می‌شود.

حقوق و شرایط کار داروسازی در کانادا

کانادا یکی از قانونمندترین کشور‌های دنیا است و در بازار کار آن به حقوق و احترام کارگر اهمیت زیادی می‌دهند. این شرایط به همراه جایگاه والایی که یک متخصص داروساز در صنایع پزشکی این کشور دارد، باعث می‌شود که کشور کانادا یک محیط کار بسیار ایده‌آل برای یک فرد داروساز باشد. در این کشور افراد برای اشتغال در یک موقعیت شغلی باید با کارفرما قرارداد امضا کنند و این موضوع باعث ایجاد احساس امنیت شغلی در افراد می‌شود، زیرا کارفرما برای تعدیل نیروی داروساز باید دلایل واقعی و قانع کننده داشته باشد و همچنین حق و حقوق کارگر را به صورت کامل بپردازد.

تحصیل رشته داروسازی در کانادا

در حال حاضر میانگین درآمد یک متخصص داروساز که دوران تحصیل رشته داروسازی در کانادا گذرانده است، بین 50 تا 150 هزار دلار در سال متغیر است. این تفاوت دستمزد می‌تواند دلایل مختلفی از جمله تفاوت در موقعیت شغلی افراد، سمت شغلی آنها و همچنین ایالتی که در آن مشغول به کار هستند، داشته باشد. بیشترین میانگین دستمزد برای یک متخصص داروساز در کانادا، در شهر کلگری در استان آلبرتا پرداخت می‌شود.

دروس مهم رشته داروسازی در کانادا را می‌شناسید؟

رشته داروسازی مانند سایر رشته‌های دانشگاهی، در بیشتر دانشگاه‌های دنیا دارای واحد‌های علمی و عملی مشابهی است. با توجه به اهمیت این رشته تجربی در کشور کانادا، دانشگاه‌های این کشور بر روی برگزاری و یادگیری برخی دروس خاص این رشته، تاکید ویژه‌ای دارند. در این قسمت بنا داریم که شما را با 7 درس خیلی مهم در فرآیند تحصیل رشته داروسازی در کانادا آشنا کنیم.

مهارت‌های بالینی

فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی با اینکه در محل کار خود برخورد چندان مستقیمی با خود بیماران ندارند، اما در فرآیند آموزش خود مجبورند توانایی ارتباط برقرار کردن با بیمار، همراه او و همچنین مدیریت فضای پراسترس اطراف بیمار را بی‌آموزند. درس مهارت‌های بالینی در رشته داروسازی دانشگاه‌های کانادا وظیفه انتقال این آموزش و تجربه را به دانشجویان تازه کار به عهده دارد. علاوه براین شما در این درس می‌آموزید که بیمار را به صورت سطحی معاینه کنید و کار‌هایی فوری مانند تزریق و بخیه زدن را نیز می‌آموزید.

فیزیولوژی

این درس به بررسی وضعیت و عملکرد اعضای مختلف یک بدن می‌پردازد. فیزیولوژی خودش یک رشته دانشگاهی جدا نیز دارد که دارای زیرشاخه‌های مختلفی مانند فیزیولوژی انسانی، حیوانی و گیاهی است که دانشجویان داروسازی به صورت جزئی با هیچ کدام از این زیرشاخه‌ها سر و کار ندارند. افراد در فرآیند تحصیل رشته داروسازی در کانادا لازم است که به صورت کلی با مباحث فیزیولوژی آشنا شوند تا بتوانند با بررسی عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن، دارو‌هایی برای بهبود عملکرد آنها بسازند.

میکروبیولوژی

خیلی‌ها میکروبیولوژی را به عنوان یک رشته دانشگاه به خاطر دارند اما این درس خودش به تنهایی یک علم زیست شناسی است که به بررسی ساختار‌های سلولی مواد مختلف می‌پردازد. میکروبیولوژی دارای زیرشاخه‌های مختلفی مثل انگل شناسی، ویروس شناسی و باکتری شناسی است، اما محتوای آموزشی که دانشجویان متقاضی تحصیل رشته داروسازی در کانادا می‌آموزند، بیشتر به جنبه‌ی پزشکی میکروبیولوژی برمی‌گردد و حاوی مطالبی راجع به ساختار بیماری‌ها و نوع DNA آنها است. دانشجویان در این درس ضمن آشنایی با ساختار میکروب‌ها و بیماری‌ها، با پادزهر‌های آنها و ترکیباتی که با آنها مقابله می‌کنند نیز آشنا می‌شوند.

بیوشیمی

این علم به دنبال درک چگونگی کارکرد و زیست ریزملکول‌های با اهمیت است. به طور مثال بخش بزرگی از علم بیوشیمی به توضیح نحوه زندگی و خواص کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و لیپید‌ها می‌پردازد. خیلی از بیماری‌های ویروسی دنیا در طول تاریخ علم پزشکی، به وسیله واکسن‌های تولید شده با علم بیوشیمی به مرحله درمان رسیده‌اند و دانشجویان مشغول به تحصیل رشته داروسازی در کانادا به طور اختصاصی باید این درس را بگذرانند. یادگیری مختصر این علم به داروساز کمک می‌کند تا با درک چگونگی زیست و انتشار سلول‌های مختلف، روش‌هایی برای مقابله با رشد و تکثیر آنها پیدا کند و این روش‌ها را در قالب ترکیب مواد مختلف، به شکل دارو به جامعه عرضه کند.

درس پاتوفیزیولوژی

علم پاتوفیزیولوژی ترکیبی از علم فیزیک و زیست است که به سراغ درک چگونگی عملکرد اعضای مختلف بدن در شرایط غیرعادی می‌رود. در بیماری‌های مختلفی که برای انسان پیش می‌آید، بعضی از دستگاه‌های بدن عملکردی متفاوت از گذشته از خود بروز می‌دهند که باعث بدتر شدن اوضاع بیماری و در نتیجه وخامت حال بدن می‌شود.

تحصیل رشته داروسازی در کانادا

دانشجویان متقاضی تحصیل رشته داروسازی در کانادا در طی واحد درسی پاتوفیزیولوژی خود با انواع مختلف این اختلالات بدنی آشنا می‌شوند و به صورت تجربی و آکادمیک، راه‌های مقابله با این احتلالات و درمان آنها را نیز می‌آموزند. خیلی از بیماری‌های معروف تاریخ از جمله اختلالات کلیوی، ایدز و بیماری‌های مختلف روانی نیز به کمک دارو‌های تولید شده توسط علم پاتوفیزیولوژی بهبود یافته‌اند.

فارماکولوژی

یکی از واحد‌های درسی نسبتا چالشی برای دانشجویان در حال تحصیل رشته داروسازی در کانادا، همین درس فارماکولوژی (داروشناسی) است. علم فارموکولوژی به طور تخصصی به بررسی چگونگی و همچنین میزان اثرگذاری دارو‌های مختلف برروی بدن انسان و حیوانات و همینطور چگونگی اثرگذاری بدن انسان برروی داروها می‌پردازد. افراد دانشجو در این درس به چرایی بی‌تاثیر بودن بعضی داروها بر روی بعضی انسان‌ها پاسخ می‌دهند. همچنین آنها در این درس می‌آموزند که عوارض احتمالی مصرف دارو‌های مختلف برای بعضی از انسان‌ها چیست و این موضوع در فرآیند تولید دارو به آنها کمک خواهد کرد.

درس مراقبت‌های دارویی

از آخرین درس‌های با اهمیتی که دانشجویان مشغول به تحصیل رشته داروسازی در کانادا باید بگذرانند، واحد درسی مراقبت‌های دارویی است. این علم که وجود آن بعد از علم داروسازی کارکرد دارد، به دو صورت تحقیقی و آماری به پیدا کردن ایرادات و عوارض دارو‌های مختلف می‌پردازد. دانشجو در بخش اول می‌آموزد که چگونه با پژوهش بر روی ساختار دارو‌ها و مواد تشکیل دهنده آنها، ابتدا آنها را بر روی حیوانات و بعد بر روی انسان‌ها آزمایش کند و با مقایسه میزان اثربخشی و عوارض جانبی آنها، اجازه عرضه آن به بازار را بدهد یا خیر.

سوالات متداول درباره تحصیل رشته داروسازی در دانشگاه‌های کانادا

در این بخش به برخی از مهمترین و پرتکرارترین سوالات شما در زمینه تحصیل رشته داروسازی در کشور کانادا پاسخ خواهیم داد.

آیا پذیرش رشته داروسازی در دانشگاه‌های کانادا آسان است؟

شما برای ثبت‌نام در رشته داروسازی دانشگاه‌های کانادا برخلاف ایران نیازی به شرکت در یک آزمون سراسری مانند کنکور ندارید، اما به جای آن باید سوابق تحصیلی بسیار خوبی داشته باشید و در فرآیند رقابتی پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها شرکت کنید. با این توصیفات می‌فهمیم که قبول شدن برای تحصیل رشته داروسازی در کانادا به سختی ایران نیست و نیازی به شرکت در آزمون ندارید، اما آنقدر هم آسان نیست که با هر نمره و سابقه تحصیلی بتوانید در آن پذیرفته شوید.

با داشتن مدرک داروسازی در ایران می‌توانیم در کانادا مشغول به کار شویم؟

اولویت استخدام این موقعیت شغلی در کشور کانادا با کسانی است که در آنجا تحصل کرده و فارغ‌التحصیل شده‌اند. اما در مواردی دیده شده که افراد با شرکت در دوره‌هایی خاص، مدرک داروسازی خود را در کانادا ترجمه می‌کنند و مدرک معادل آن کشور برای تحصیل رشته داروسازی در کانادا را دریافت کرده و با کسب یک شغل در آنجا درخواست ویزای کاری می‌کنند و مشغول به کار می‌شوند.

سطح اجتماعی شغل داروسازی در کانادا چگونه است؟

کشور کانادا به دلیل اهمیتی که با صنعت داروسازی خود می‌دهد، افراد مستعد در این حوزه را در دانشگاه‌های خود پرورش می‌دهد و شغل‌هایی با حقوق و مزایای بالا برای آنها در نظر می‌گیرد. بنابراین یک متخصص داروساز بعد از اتمام تحصیل رشته داروسازی در کانادا، جایگاه اجتماعی بالایی در میان مردم دارد و زندگی راحتی را هم تجربه خواهد کرد.

درآمد یک داروساز در کانادا چقدر است؟

حقوق دریافتی یک داروساز در کانادا از میانگین درآمد جامعه بالاتر است اما عدد مشخصی ندارد. یک متخصص داروساز بعد از گذراندن دوران تحصیل رشته داروسازی در کانادا، در ایالت انتاریو کانادا بسته به تجربه و موقعیت شغلی‌اش می‌تواند بین 60 تا 120 هزار دلار درآمد سالانه داشته باشد.

برای تحصیل داروسازی در کانادا از ما مشاوره بگیرید

در این مطلب تمام موارد مرتبط با رشته تحصیلی داروسازی در دانشگاه‌های کانادا را با شما به اشتراک گذاشتیم. اگر به صورت جدی قصد دارید راجع به مهاجرت و تحصیل در رشته داروسازی یا سایر رشته‌های دانشگاهی در کشور کانادا اقدام کنید، پیشنهاد ما این است که از افراد متخصص و باتجربه در این زمینه راهنمایی بگیرید. در غیراین صورت ممکن است با بی‌تجربگی تصمیمات نادرستی بگیرید که هزینه‌های گزافی برایتان درپی داشته باشد. موسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری ضمن مشاوره رایگان به شما در این زمینه، تجربه‌های مختلف خود را در اختیار شما می‌گذارد و در فرآیند مهاجرت و تحصیل رشته داروسازی در کانادا، کمک شایانی به شما خواهند کرد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا