دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

آخرین بروزرسانی: 27 تیر 1402

مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین راه‌های مهاجرت، مخصوصاً برای ایرانیان، محسوب می‌شود و با توجه به رنکینگ دانشگاه های مختلف جهان و نیز سطح رفاه زندگی در کشورهای مختلف و بسیاری از پارامترهای دیگر، می‌توان گفت تحصیل در کانادا بهترین گزینه مهاجرت تحصیلی محسوب می‌گردد.

باید بدانید که کشور کانادا در بین کشورهای دیگر، بیشترین میزان دانش آموختگان دانشگاهی را دارد و بیش از 50 درصد مردم این کشور، مدرک دانشگاهی دارند که آمار بسیار خوبی محسوب می‌شود.

یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی در بین دانشجویان بین‌المللی، رشته‌های حوزه پزشکی می‌باشند. فارغ‌التحصیلان رشته‌های حوزه پزشکی در اکثر کشورهای جهان از بازار کار مناسب، امنیت شغلی و نیز درآمد بسیار بالایی برخوردار هستند که این امر، بسیار در تقاضا برای تحصیل در این رشته در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا را نیز، بسیار بالاتر می‌برد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا بپردازیم و جزئیات و نکات مهم در این زمینه را شرح دهیم تا افرادی که متقاضی تحصیل در این حوزه در دانشگاه های کانادا هستند، از راهنمایی جامع و کامل توسط مؤسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری، برخوردار باشند.

تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

با تحصیل رشته‌های حوزه پزشکی و پیراپزشکی در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، می‌توانید در هر کشور دیگری به راحتی کار و جایگاه شغلی مورد نظر خود را به دست بیاورید چرا که دانشگاه های کانادا در بین بهترین دانشگاه های جهان همواره جای دارد و کیفیت و سطح آموزش در مراکز تحصیلات عالی این کشور، بسیار بالا می‌باشد به طوری که تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، نشان دهنده سطح علم و کیفیت مهارت شما در رشته مورد نظر را نشان می‌دهد.

بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند شما را ترغیب به تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا کند، این امر است که می‌توانید به هنگام تحصیل در این کشور، کار دانشجویی نیز انجام دهید و علاوه بر آن در بسیاری از پروژه‌های پژوهشی و همگانی دانشجویی نیز شرکت کنید که مهارت‌های ارتباطی حرفه‌ای شما را تا سطوح بسیار بالایی افزایش می‌دهد و نیز کمک می‌کند با جامعه و فرهنگ کانادایی بیشتر وفق پیدا کنید تا اگر پس از تحصیل در کانادا قصد داشتید در این کشور مانده و مشغول به کار و زندگی شوید، به سادگی بتوانید این امر را محقق سازید.

همچنین در طول انجام کار دانشجویی، بسیاری از ارتباطات کاری شما گسترده‌تر می‌شوند و کاریابی و یافتن جایگاه شغلی مورد نظر برایتان در کشور کانادا، امری ساده‌تر خواهد شد.همچنین باید بدانید که دانشگاه های پزشکی کانادا، جزو بهترین مراکز آموزش عالی رشته‌های تحصیلی پزشکی و پیراپزشکی در سطح جهان محسوب می‌شوند و بهترین و پیشرفته‌ترین مراکز تحقیقاتی در حوزه پزشکی در جهان، متعلق به بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا می‌باشد.

دانشگاه های پزشکی متعددی در کشور کانادا وجود دارند که برای تحصیل می‌توانید هر کدام از آن‌ها را بسته به شرایط خود، انتخاب کنید. باید بدانید تحصیل در رشته‌های پزشکی در بیشتر کشورهای جهان، جزو تحصیلات گران قیمت محسوب می‌شوند ولی در کشور کانادا، این رشته‌های تحصیلی به نسبت، هزینه‌هایی معقول‌تر را در بر دارند. به همین دلیل، دانشجویان بین‌المللی تمایل دارند در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، مشغول به تحصیل شوند.

باید بدانید که بیشتر دانشگاه های کانادا، دانشجویان بین‌المللی را نیز می‌پذیرند ولی همان طور که گفتیم، رشته‌های حوزه پزشکی و پیراپزشکی، جزو رشته‌های محبوب و پر تقاضا در سطح جهان محسوب می‌شوند و به همین دلیل، فضای پذیرش در این رشته‌ها در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، بسیار رقابتی می‌باشد و برای مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا و تحصیل در رشته‌های پزشکی در دانشگاه های این کشور، این موضوع را باید همواره به خاطر داشته باشید و بر اساس معیارهای مورد نیاز آن، برنامه ریزی کنید.

در ادامه، لیستی از بهترین دانشگاه های کانادا در سال 2021 را فراهم کرده‌ایم که دانشکده‌های پزشکی در این دانشگاه ها جزو بهترین دانشکده‌های پزشکی در سطح کانادا و جهان مشغول فعالیت هستند.

بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

دانشگاه تورنتو

رتبه در کانادا: 1

رتبه در جهان: 23

دانشگاه بریتیش کلمبیا

رتبه در کانادا: 2

رتبه در جهان: 43

دانشگاه مک گیل

رتبه در کانادا: 3

رتبه در جهان: 70

دانشگاه مک مستر

رتبه در کانادا: 4

رتبه در جهان: 86

دانشگاه آلبرتا

رتبه در کانادا: 5

رتبه در جهان: بین 101 تا 150

دانشگاه مونترال

رتبه در کانادا: 6

رتبه در جهان: بین 101 تا 150

دانشگاه کلگری

رتبه در کانادا: 7

رتبه در جهان: بین 151 تا 200

دانشگاه اوتاوا

رتبه در کانادا: 8

رتبه در جهان: بین 151 تا 200

دانشگاه واترلو

رتبه در کانادا: 9

رتبه در جهان: بین 151 تا 200

دانشگاه لاوال

رتبه در کانادا: 10

رتبه در جهان: بین 201 تا 300

همان طور که اشاره شد، دانشگاه های کانادا در بین دانشگاه های جهان، از سطح علمی و جایگاه بسیار بالایی برخوردار هستند و این موضوع برای رشته‌های پزشکی و دانشکده‌های پزشکی بهترین دانشگاه های کانادا نیز صدق می‌کند. دانشگاه های کانادا همواره ارائه دهنده بهترین خدمات و برنامه‌های تحصیلی و آموزشی در حوزه پزشکی و پیراپزشکی و همچنین تحقیقات و پژوهش‌های گسترده در این زمینه، در جهان بوده‌اند. همین موضوع، متقاضیان بسیار زیادی را هر ساله برای تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، جذب می‌کند.

شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

شرایط مطلوب کشور کانادا برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، سبب جذب افراد بسیاری برای تحصیل در این حوزه در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا می‌شود. از میان این شرایط می‌توان به سطح علمی و آموزشی بالای دانشگاه های پزشکی کانادا، شرایط مطلوب برای زندگی و برخورداری از رفاه مناسب، زبان تحصیلات دانشگاه آسان (انگلیسی) و نیز وجود بهترین زیرساخت های تحصیل در رشته‌های پزشکی در این کشور، اشاره کرد.

بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

باید بدانید که کشور کانادا، چهارمین کشور پهناور جهان است و فقط 36 میلیون نفر جمعیت دارد. این موضوع سبب شده است که این کشور در زمینه پذیرش مهاجر، مخصوصاً مهاجران تحصیلی، فعالیت‌های بسیاری داشته باشد پس می‌توان انتظار داشت که تسهیلات مناسبی را برای مهاجران تحصیلی در نظر گرفته است و می‌توانید با داشتن شرایط مناسب برای دریافت این تسهیلات، از آن‌ها استفاده کنید.

زبان تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، زبان انگلیسی می‌باشد که زبانی بین‌المللی محسوب شده و فراگیری آن نیز نسبت به باقی زبان‌های جهان، بسیار آسان است. البته باید گفت که در استان کبک، در بسیاری از دانشگاه های پزشکی می‌توانید با زبان فرانسوی مشغول به تحصیل شوید.

همان طور که در بالا دیدید، ده دانشگاه برتر پزشکی کانادا، همگی جزو لیست بهترین دانشگاه های جهان قرار دارند و دارای رنک بین 23 تا 300 هستند. لازم به ذکر است که از بین بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، 26 دانشگاه پزشکی کانادا مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران را نیز دارند. همچنین 17 دانشگاه از دانشگاه های پزشکی این کشور، معتبرترین دانشگاه های پزشکی جهان محسوب می‌شوند.

یکی از نکات ویژه‌ای که در خصوص تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا وجود دارد، این است که هزینه تحصیل در این کشور نسبت به کشورهای دیگر انگلیسی زبان نظیر آمریکا و انگلستان، بسیار پایین‌تر است و برای ایرانیانی که از کشور ایران برای تحصیل خارج از کشور تمایل دارند اقدام کنند، به دلیل افزایش بی سابقه نرخ تبدیل ریال به ارزهای رایج جهانی طی سال‌های اخیر، این موضوع می‌تواند جزو جذاب‌ترین گزینه‌ها برای تحصیل در خارج از کشور، در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا باشد.

شرایط ورود به رشته پزشکی در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

برای تحصیل در رشته پزشکی در کانادا، باید ابتدا مدرک دیپلم تجربی داشته باشید. اگر دوران دبیرستان خود را با مدرک تجربی سپری کرده‌اید، می‌توانید برای تحصیل در مقطع کارشناسی در یکی از رشته‌های مرتبط با پزشکی، نظیر زیست شناسی، اقدام کنید.

پس از آن که مدرک کارشناسی خود را در یکی از رشته‌های مرتبط با رشته پزشکی کسب کردید، باید در آزمون MCAT شرکت کنید و پس از کسب نمره قبولی در این آزمون، می‌توانید برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته پزشکی اقدام کنید.

باید بدانید که آزمون MCAT یک آزمون چهار گزینه‌ای از مباحث پایه‌ای پزشکی و زیست شناسی می باش که با توجه به سؤالات مطرح شده در این آزمون و پاسخ‌های شما به این سؤالات، توانایی‌های شما برای تحصیل در رشته پزشکی مورد تحلیل و آنالیز قرار می‌گیرد. این آزمون 4 بخش مختلف دارد که هر بخش، شامل 15 نمره می‌باشد. این چهار بخش عبارت اند از:

استدلال کلامی

فیزیک

زیست

نگارش مقاله

باید بدانید که برای برخی از بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، نمره کلی و معدل کسب شده در این آزمون مورد توجه قرار می‌گیرد و برای برخی دیگر، ممکن است توانایی و نمره شما در یک بخش، از اهمیت بیشتری نسبت به بخش‌های دیگر برخوردار باشد. در این آزمون، بالاترین نمره را با T  و پایین‌ترین نمره را نیز با J نشان می‌دهند.

پس از آن که در این آزمون موفق شدید نمرات قابل قبول دانشگاه پزشکی مورد نظر جهت تحصیل را کسب کنید، می‌توانید در یک دوره 3 یا 5 ساله، مشغول تحصیل پزشکی در کشور کانادا شوید. دوره کارشناسی که باید قبل از اقدام برای تحصیل در رشته پزشکی بگذرانید، معمولاً دوره‌ای 4 ساله است.

باید بدانید که برای تحصیل پزشکی در کانادا، لازم است سطح تسلط مناسبی از زبان انگلیسی و یا فرانسوی را داشته باشید.برای مثال، برای تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، لازم است که حداقل نمره 6.5 و یا 7 را در آزمون زبان انگلیسی آیلتس و یا حداقل نمره 80 یا 90 در آزمون زبان انگلیسی تافل را کسب کنید. برای تحصیل در دانشگاه های فرانسوی زبان استان کبک کانادا نیز باید مدرک زبان فرانسوی مورد تأیید دانشگاه مد نظرتان را ارائه دهید.

همچنین این نکته را باید بدانید که پس از اتمام تحصیل در رشته پزشکی در کانادا، لازم است تا مدتی در بیمارستان‌های این کشور به کارآموزی بپردازید.لازم به ذکر است که برای پذیرش در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، داشتن شرایط سنی مناسب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به طور معمول، اولویت ورود به رشته پزشکی در دانشگاه های کانادا با افرادی است که زیر 25 سال سن دارند. شانس ورود به رشته‌های پزشک در دانشگاه های کانادا، با افزایش سن کم‌تر می‌شود.

باید بدانید که در سال آخر تحصیل در رشته پزشکی، دانشجویان وارد دوره رزیدنتی می‌شوند. پذیرش این دوره، به طور معمول چند ماه قبل از اتمام تحصیلات آغاز می‌شود و در آن، تخصص و همچنین بیمارستان‌های مورد نظر دانشجو و پس از آن برنامه‌های اپلای شده توسط دانشجو، بر اساس اولویت بندی مشخصی، رتبه بندی می‌گردد. همچنین طول دوره رزیدنتی برای رشته‌ها و تخصص‌های مختلف، متفاوت است.

رشته‌های حوزه پزشکی برای تحصیل در کانادا

دانشجویان برای تحصیل در بهترین دانشگاه ای پزشکی کانادا، می‌توانند گرایش‌های مختلفی از رشته علوم پزشکی پایه را انتخاب کنند و یا در گرایشی تخصصی، مشغول به تحصیل شوند.

گرایش‌های تخصصی در حوزه پزشکی به دو گروه جراحی و پزشکی تقسیم می‌شوند که هر کدام، رشته‌های مخصوص و تخصصی را درون خود جای داده‌اند.

گرایش‌های مختلف علوم پزشکی پایه را نیز می‌توان به صورت زیر لیست کرد:

  • آناتومی
  • عصب شناسی
  • سم شناسی
  • فیزیولوژی
  • ژنتیک
  • فوتو بیولوژی
  • آسیب شناسی
  • رویان شناسی
  • ایمنی شناسی
  • میکروب شناسی
  • داروشناسی
  • رادیولوژی
  • بیوفیزیک
  • بیوشیمی
  • بیومکانیک

*از آن جایی که در بین بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، برای اخذ پذیرش میان متقاضیان رقابت سنگینی وجود دارد، متقاضیان باید توجه داشته باشند که بر اساس رزومه خود، شرایط دانشگاه های مختلف را در این زمینه چک کرده و پس از آن، برای دانشگاه مناسب با توجه به شرایط خود، درخواست پذیرش را به دانشگاه ارسال کنند.

*شما می‌توانید این پروسه پیچیده را به عهده کارشناسان با تجربه مؤسسه مهاجرتی مهرآئین مخبری بگذارید. برای شروع، کافی است جهت مشاوره اولیه با این متخصصین تماس بگیرید. با در اختیار گذاشتن اطلاعات و رزومه خود با مشاوران و کارشناسان مؤسسه مهرآیین مخبری، آن‌ها بهترین دانشگاه متناسب با شرایط شما را معرفی کرده و در تمامی مراحل اخذ پذیرش، در کنار شما هستند تا گام به گام، شما را در این خصوص راهنمایی کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش از بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

هر دانشگاهی، بر اساس رتبه بندی، ارزش‌های درون سازمانی و نیز سطح علمی، مدارک متفاوتی را ممکن است جهت پذیرش متقاضیان درخواست کند. برای مثال، ممکن است در آزمون MCAT، برای برخی از بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، نمره کل اهمیت داشته باشد و برخی دیگر، نوشتن مقاله (قسمت آخر از چهار قسمت این آزمون) را بیشتر مورد توجه قرار دهند؛ بنابراین برای آن که بتوانید به درستی مدارک مورد نیاز و شرایط اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا را فراهم کنید، لازم است به طور مجزا، هر دانشگاه را دقیق چک کنید.

ولی به طور کل، می‌توان مدارک مورد نیاز بیسیک برای دریافت پذیرش از بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا را به صورت زیر لیست کرد:

  • مدرک زبان انگلیسی و یا فرانسوی با کسب حدنصاب نمره مورد قبول دانشگاه
  • دیپلم 12 ساله علوم تجربی
  • ریز نمرات سه سال آخر تحصیل
  • انگیزه نامه
  • شناسنامه و مدارک هویتی
  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی
  • فیش واریزی هزینه بررسی مدارک جهت پذیرش
  • فیش واریزی مبلغ شهریه دانشگاه
  • بیمه درمانی
  • ارائه مدرک کارشناسی علوم پایه
  • توصیه نامه
  • رزومه کامل تحصیلی
  • کسب حدنصاب نمره مورد قبول دانشگاه در آزمون پزشکی مربوطه

دانشجویانی که موفق به فارغ‌التحصیلی از دانشگاه های پزشکی کانادا می‌شوند، برای آن که بتوانند مجوز نظام پزشکی خود را از این کشور دریافت کنند، لازم است شرایط ویژه‌ای را بگذرانند. این شرایط شامل موارد زیر می‌باشد:

آزمون MCCEE: این آزمون که به مدت چهار ساعت و با کامپیوتر انجام می‌شود، توسط سازمان MCC کانادا جهت ارزیابی دانشجویان فارغ‌التحصیل از رشته‌های پزشکی برگزار می‌شود. در این آزمون، میزان آمادگی و دانش پزشکان فارغ‌التحصیل از دانشگاه، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این آزمون برای افرادی توصیه می‌شود که قصد دارند در کشور کانادا مانده و مشغول به فعالیت حرفه‌ای در کانادا شوند.

آزمون MCCQE قسمت اول: این آزمون به مدت یک روز و مشابه آزمون قبلی، با کامپیوتر انجام می‌شود که توسط سازمان MCC کانادا، جهت ارزیابی فارغ‌التحصیلانی است که قصد دارند وارد دوره‌های کارورزی شوند.

آزمون MCCQE قسمت دوم: این آزمون نیز برای متقاضیانی است که قصد دارند مجوز شورای پزشکی کشور کانادا را دریافت کنند.

در ادامه می‌توانید اطلاعات بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا را مطالعه کنید.

دانشگاه تورنتو

در مورد دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو باید بدانید که این دانشکده، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های پزشکی در کانادا محسوب می‌شود که در سال 1843 تأسیس شده است. از مهم‌ترین دستاوردهای این دانشکده می‌توان به کشف انسولین، کشف سلول‌های بنیادی و انجام موفقیت‌آمیز اولین پیوند ریه در جهان اشاره کرد.

بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

تحصیل در مقطع کارشناسی در این دانشگاه، دوره‌ای چهار ساله می‌باشد که جامع‌ترین و بزرگ‌ترین دوره آموزشی پزشکی در سراسر کانادا محسوب می‌شود. باید بدانید که در طی دو سال ابتدایی این دوره چهار ساله، دانشجویان در ارتباط با کلاس‌های درسی متنوع و متعدد، آزمایشگاه‌های مختلف و نیز محیط‌های بالینی هستند و در همین هنگام، مهارت‌های بالینی خود را گسترش داده و با پایه و اساس این علم، وفق می‌گیرند.

در دو سال پس از آن نیز، مهارت‌های بالینی این افراد افزایش پیدا می‌کند که این دوره به عنوان دوره‌ای کارآموزی به دانشجویان دانشگاه پزشکی تورنتو، ارائه می‌شود. همچنین دوره‌های دکترا پزشکی دانشگاه تورنتو، با همکاری با بیش از 30 سایت آموزشی بالینی به دانشجویان ارائه می‌شود. این سایت‌ها دارای بیمارستان‌هایی وابسته هستند که به همراه دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو، شبکه علوم بهداشت آکادمیک تورنتو را تشکیل می‌دهند.

باید بدانید که این شبکه، بزرگ‌ترین شبکه تحقیقاتی، آموزشی و مراقبت‌های بالینی در سراسر آمریکای شمالی محسوب می‌شود.دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو، دانشگاهی دولتی محسوب می‌شود که در شهر تورنتو در استان انتاریو واقع شده است. برای اپلای به این دانشگاه، ددلاینی که باید رعایت کنید 1 فوریه می‌باشد و باید بدانید که به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی می‌توانید در این دانشگاه، به تحصیل پزشکی بپردازید. شهریه کلی برای دوره پزشکی این دانشگاه، در حدود مبلغی به میزان 370 هزار دلار کانادا است که برای هر ترم، مبلغی به میزان 45 هزار دلار می‌رسد.

دانشگاه مک گیل

دانشکده پزشکی دانشگاه مک گیل، اولین دانشکده پزشکی در کشور کانادا محسوب می‌شود که در سال 1829 تأسیس شده است و یکی از دانشکده‌های اصلی دانشگاه مک گیل نیز می‌باشد.

بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

برنامه پزشکی پایه دانشگاه مک گیل نیز الگویی مشابه برنامه‌های پایه پزشکی در بیشتر دانشگاه های پزشکی کانادا دارد که در آن، دو سال اول تحصیل به تمرکز بر پرورشش مهارت‌های بالینی دانشجویان گذشته و در دو سال پایانی این دوره، قرارگیری بالینی دانشجویان در بخش‌های مختلف تخصصی رشته‌های پزشکی، همچون جراحی، طب اورژانس، اطفال، روان شناسی و مواردی دیگر از این دست، مورد توجه قرار می‌گیرد.باید بدانید که برنامه‌های پایه پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه مک گیل در دوره کارشناسی، دوره‌های MD است.

از دانشجویان پزشکی مطرح این دانشگاه می‌توان به سه برنده جایزه نوبل، دیوید هوبل، اندرو شالی و جک زوستاک، اشاره کرد. همچنین یکی از حقایق جالب در مورد این دانشگاه این است که اولین مدرک دانشگاهی و همچنین اولین مدرک پزشکی در کشور کانادا را در سال 1833 به فردی به نام ویلیام لزلی لوجی اعطا کرده است. دانشجویان می‌توانند با مراجعه به گنجه کتاب خانه دانشگاه مک گیل، پایان نامه لزلی لوجی را با عنوان پایان نامه افتتاحیه پزشکی در Cynanche trachealis را مشاهده کرده و در صورت تمایل آن را مطالعه کنند.

دانشگاه مک گیل نیز دانشگاهی دولتی محسوب می‌شود که در سال 1821 تأسیس شده است. برای اپلای رشته‌های پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه مک گیل، لازم است ددلاین 15 ژانویه را در نظر داشته باشید. همچنین لازم به ذکر است که در این دانشگاه نیز می‌توانید به هر دو زبان فرانسوی و انگلیسی نیز مشغول تحصیل رشته‌های پزشکی شوید. این دانشگاه در شهر مونترال استان کبک واقع شده است.

دانشگاه مک مستر

دانشکده پزشکی دانشگاه مک مستر، ارائه دهنده متنوع‌ترین برنامه‌های تحصیلی و آموزشی در حوزه رشته‌های پزشکی است که به این دلیل، در میان بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، شهرت بسیاری را از آن خود کرده است. این دانشگاه در سال 1996 تأسیس شده است و باید بدانید که دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی علوم پایه پزشکی این دانشگاه با مدرک MD، بسیار رقابتی است به طوری که این دانشگاه هر ساله فقط 203 دانشجوی پزشکی را در این مقطع پذیرش می‌نماید.

بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

دوره دکترا MD این دانشگاه در مقایسه با سایر برنامه‌های تحصیلی پزشکی دکترا در دانشگاه های دیگر، دوره‌ای کوتاه محسوب می‌شود چرا که در مدت زمان سه سال، این دوره به اتمام می‌رسد ولی باید بدانید که دانشجویان در این برنامه تحصیلی، به صورت فشرده‌تر مشغول تحصیل می‌شوند به طوری که 11 ماه از سال را در حال تحصیل در این مقطع هستند.

رویکرد آموزشی این مؤسسه در برنامه‌های پزشکی که ارائه می‌دهد، بسیار جالب است؛ بر اساس این رویکرد، دانشجویان باید پزشکی را به روشی که پزشکان با طبابت کردن یاد می‌گیرند، فراگرفته و بیاموزند. باید بدانید که برای شرکت در دوره‌های پزشکی این دانشگاه، هیچ پیش نیازی الزامی نیست و دانشجویان می‌توانند با هر زمینه علمی و یا شخصی به تحصیل پزشکی در این دانشگاه بپردازند.

بر پایه ارزش‌ها و رویکرد خاص دانشکده پزشکی دانشگاه مک مستر که پیش‌تر به آن اشاره شد، دانشجویان تشویق می‌شوند که در طول تحصیل خود، بیشتر با بیماران ارتباط بگیرند. در حقیقت، شیوه آموزش بر این پایه استوار است که دانشجویان با ارتباط با بیماران خود رد زمینه پزشکی به کسب دانش و تجربه بپردازند و نه با ارائه سخنرانی‌های مختلف در مورد بیماری‌های متعدد.

در خصوص دانشگاه مک مستر باید بدانید که این دانشگاه نیز مؤسسه آموزش عالی دولتی محسوب می‌شود که در سال 1877 در شهر همیلتون و استان انتاریو تأسیس شده است. شما می‌توانید در این دانشگاه فقط با زبان انگلیسی مشغول تحصیل رشته‌های پزشکی شوید و برای اپلای رشته‌های حوزه پزشکی به این دانشگاه، لازم است ددلاین 1 فوریه را مد نظر قرار دهید.

دانشگاه شربروک

با این که در لیست بالا، این دانشگاه را معرفی نکردیم ولی باید بدانید که جزو بهترین مراکز ارائه دهنده آموزش عالی در زمینه پزشکی در کشور کانادا محسوب می‌شود. دانشگاه شربروک، جزو دانشگاه های فرانسوی زبان کشور کانادا می‌باشد که فعالیت دانشکده پزشکی آن بر پایه تدریس و تحقیق استوار می‌باشد. این آموزش‌ها توسط بهترین و مشهورترین اساتید در کشو کانادا به دانشجویان ارائه می‌شود. این دانشگاه، طی چند سال اخیر در لیست بهترین دانشگاه های کانادا قرار گرفته است.

بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

همچنین لازم به ذکر است که دانشگاه شربروک نیز جزو دانشگاه های دولتی کشور کانادا محسوب می‌شود که در سال 1954 در استان کبک کانادا تأسیس شد. برنامه‌های آموزشی پزشکی در این دانشگاه به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌شود. برای اپلای رشته‌های حوزه پزشکی به این دانشگاه می‌توانید تا آخرین هفته آگوست که ددلاین رسمی دانشگاه می‌باشد، اقدام به ارسال درخواست پذیرش کنید.

دانشگاه مموریال نیوفاندلند

دانشگاه مموریال نیوفاندلند نیز یکی دیگر از بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا می‌باشد که سالیانه تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بین‌المللی را پذیرش می‌کند.

بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

بودجه‌ای که سالانه توسط دانشگاه مموریال نیوفاندلند به بخش تحقیقات پزشکی تخصیص می‌یابد، مبالغ بالای چند ده میلیون دلار است که سبب می‌شود این دانشگاه به یکی از قطب‌های تحقیقات پزشکی در آمریکای شمالی بدل شود. هدف و ارزش اصلی این مؤسسه آموزش عالی در کانادا، تربیت و پرورش متخصصان و پزشکان ماهری است که بتوانند در مناطق روستایی کانادا و یا دیگر مناطق محروم جهان، به خدمت گزاری مردم بیمار بپردازند و حال آن‌ها را بهبود ببخشند.

به طور کلی، محبوب‌تری رشته‌های پزشکی این دانشگاه، آموزش پزشکی، بیهوشی، پزشکی خانواده، پاتولوژی آناتومیکان (Anatomical Pathology)، جراحی عمومی، پزشکی اطفال، رادیولوژی تشخیص پزشکی، روان‌پزشکی، نورولوژی، زنان و زایمان و مواردی دیگر از این دست می‌باشد.

دانشگاه مموریال نیوفاندلند نیز یکی از دانشگاه های دولتی کانادا می‌باشد که در سال 1925 در شهر سینت تأسیس شد. شما در این دانشگاه می‌توانید با زبان انگلیسی به تحصیل رشته‌های حوزه پزشکی مشغول شوید. همچنین باید در نظر داشته باشید که برای اپلای به این دانشگاه، لازم است تا 15 ژانویه که تاریخ ددلاین مموریال نیوفاندلند است، درخواست پذیرش خود را ارسال کنید.

دانشگاه کویینز

دانشکده پزشکی دانشگاه کویینز کانادا، در سال 1854 تأسیس شده است؛ این در حالی است که خود دانشگاه کویینز در سال 1841 تأسیس گشته و در شهر کینگستون قرار دارد. باید بدانید که دانشکده پزشک این دانشگاه، یکی از بهترین مراکز تربیت پزشک و متخصصان پزشکی و پیراپزشکی در کانادا محسوب می‌شود پس باید به این نکته توجه داشته باشید که تحصیل در این دانشگاه و فارغ‌التحصیل شدن از یکی از رشته‌های پزشکی آن، می‌تواند امنیت شغلی شما را در آینده تأمین نماید.

بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

از حقایق جالب این دانشگاه می‌توان گفت که دانشگاه کویینز بالاترین نرخ میزان فارغ‌التحصیلان راضی از سیستم آموزشی و نحوه تدریس را دارد و با این حال از نظر هزینه‌ها و شهریه دانشگاه، یکی از ارزان قیمت ترین دانشگاه های کانادا محسوب می‌گردد.

این دانشگاه، دانشگاهی دولتی محسوب می‌شود و یکی از بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا است که در شهر کینگستون قرار دارد. متقاضیان می‌توانند به زبان انگلیسی در این دانشگاه مشغول به تحصیل رشته‌های حوزه پزشکی شوند و باید در نظر داشته باشند که برای ارسال درخواست پذیرش رشته‌های پزشکی به این دانشگاه، می‌توانند بین 1 دسامبر تا 1 فوریه اقدام کنند چرا که ددلاین رسمی این دانشگاه، در این بازه زمانی قرار دارد.

دوره‌های مرتبط با پزشکی در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

فارغ از رشته‌های حوزه پزشکی در کانادا که با مدرک MBBS به فارغ‌التحصیلان پزشکی ارائه می‌شود، دوره‌های مرتبط با رشته‌های پزشکی در تنوع زیادی در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا وجود دارند که دانشجویان بین‌المللی نیز می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. در ادامه به بررس برخی از این رشته و مؤسسات ارائه دهنده آن‌ها می‌پردازیم.

  • دانشگاه مانیتوبا: کارشناسی پزشکی
  • دانشگاه کویینز: آموزش پزشکی کارشناسی (UME)
  • دانشگاه ترینیتی وسترن: دوره‌های پیش پزشکی نظیر دوره پیش دامپزشکی، پیش دندانپزشکی، پیش پزشکی و مواردی دیگر از این دست
  • دانشگاه کلگری: کارشناسی مطالعات جامعه و معلولیت (MCDS)، کارشناسی ارشد و دکترا
  • دانشگاه وسترن انتاریو: کارشناسی علوم پزشکی (BMSc)
  • دانشگاه واترلو: کارشناسی علوم زیست پزشکی
  • دانشگاه فریزر ولی: کارشناسی پرستاری و کارشناسی حرکت شناسی

نکاتی در زمینه تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

دانشگاه های پزشکی کانادا، برای تحصیل تمام وقت در مقطع کارشناسی پزشکی (MD)، مدرک MBBS را به فارغ‌التحصیلان ارائه می‌دهند. این مدرک، به نوعی مدرک کارشناسی پزشکی محسوب می‌شود ولی با این حال، برای تحصیل در این مقطع، متقاضیان باید قبل از آن مدرک کارشناسی 3 یا 4 ساله در یکی از رشته‌های مرتبط با علوم پزشکی پایه نظیر زیست شناسی را ارائه دهند.

همچنین باید در نظر داشته باشید که فضای پذیرش در رشته‌های پزشکی در کانادا (MD)، فضایی بسیار رقابتی می‌باشد و بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا معمولاً دانشجویان بین‌المللی را با وسواس خاصی پذیرشش می‌نمایند؛ به این صورت که دانشجویان بین‌المللی باید حتماً پتانسیل تبدیل شدن به متخصصان ماهر در زمینه مراقبت‌های بهداشتی را نششان دهند تا کارشناسان پذیرش در دپارتمان پذیرش بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، متقاعد شوند که شما نیز جزو بهترین گزینه‌ها برای تحصیل پزشکی و تبدیل شدن به یک پزشک متخصص هستید؛ بنابراین، بهتر است اگر واقعاً فردی رقابتی با عادات سخت‌گیرانه در زمینه تحصیل تخصصی هستید، برای دوره‌های MD کانادا اقدام کنید. در غیر این صورت، شانس موفقیت شما بسیار پایین است.

همچنین در بسیاری از موارد، دانشگاه های کانادا بورسیه‌ها و کمک‌های مالی خود را به دانشجویان و متقاضیانی ارائه می‌دهند که از طرف مؤسسات و یا یکی از آژانس‌های طرف قرارداد و همکاری با دانشگاه معرفی شده باشند. به همین دلیل، لازم است برای دریافت بورسیه‌ها و یا کمک هزینه‌های تحصیل و زندگی از بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، از طریق یکی از این مؤسسات اقدام کنید.

نمرات مورد تأیید بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

آزمون MCAT

شرکت در آزمون MCAT و کسب نمره قابل قبول در آن، یکی از اولین و مهم‌ترین شروط برای شرکت در برنامه‌های تحصیلی پزشکی در دانشگاه های کانادا می‌باشد. در ادامه، نمرات مورد تأیید در این آزمون را از نظر بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا بررسی کرده‌ایم:

  • دانشگاه تورنتو: 125در هر بخش
  • دانشگاه مک مستر: 123 در بخش تحلیل انتقادی و استدلال
  • دانشگاه شربروک: عدم نیاز
  • دانشگاه مموریال نیوفاندلند: نمره کل 510 به همراه 127 در بخش CARS
  • دانشگاه مک گیل: 508
  • دانشگاه کویینز: باید از طریق دانشگاه پیگیری کنید چرا که این نمرات متغیر است.

آزمون‌های زبان

دانشجویان بین‌المللی برای دریافت پذیرش از بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، لازم است که مهارت زبان انگلیسی خود را ثابت کنند. به این ترتیب، نمرات آزمون آیلتس و تافل iBT بسیار اهمیت دارد. در آزمون آیلتس، دانشجویان باید بتوانند حداقل نمره 6.5 را کسب کنند و در آزمون تافل iBT، نمرات برای مؤسسات مختلف آموزش عالی در کانادا، به شرح زیر می‌باشد:

  • دانشگاه تورنتو: 100
  • دانشگاه مک مستر: 86
  • دانشگاه مموریال نیوفاندلند: 90
  • دانشگاه مک گیل: 100
  • دانشگاه کویینز: 100

تحصیل در دانشگاه شربروک، به مدرک زبان فرانسوی نیاز دارد. به این منظور، دانشجویان می‌توانند یکی از مدارک زبان فرانسوی که در زیر آمده است را به دانشگاه شربروک جهت اخذ پذیرش ارائه دهند.

آزمون بین‌المللی زبان فرانسوی: حداقل 860

آزمون DALF، TEF یا TCF: سطح C2

فرایند پذیرش در رشته‌های پزشکی بهترین دانشگاه های کانادا

شرایط لازم برای ورود به رشته پزشکی MD در دانشگاه های کانادا، به این صورت است که شما می‌توانید از هر رشته‌ای که قبلاً خوانده‌اید، برای درخواست پذیرش دوره MD کانادا اقدام کنید ولی باید شایستگی و صلاحیت خود را در دروسی همچون زیست شناسی، فیزیک و شیمی نشان دهید. جزئیات دیگری نیز برای اپلای به دانشگاه های کانادا در رشته‌های پزشکی نظیر ددلاین و هزینه درخواست وجود دارد که در ادامه به بررسی این جزئیات نیز می‌پردازیم.

دانشگاه نحوه اپلای هزینه اپلای ددلاین اپلای
تورنتو خدمات درخواست دانشکده پزشکی انتاریو 350 دلار اکتبر
مک مستر خدمات درخواست دانشکده پزشکی انتاریو 345 دلار اکتبر
شربروک پورتال دانشگاه 90 دلار نوامبر
مموریال نیوفاندلند پورتال CarRMS 232 دلار سپتامبر
مک گیل پورتال دانشگاه 115 دلار نوامبر
کویینز خدمات درخواست دانشکده پزشکی انتاریو 345 دلار سپتامبر

هزینه‌های تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

هزینه‌های مختلف دانشجویان برای تحصیل پزشکی در کانادا را می‌توان به سه گروه مختلف تقسیم بندی کرد؛ هزینه‌های قبل از ورود به دانشگاه، هزینه‌های تحصیل در دانشگاه و نیز هزینه‌های زندگی به هنگام تحصیل در کانادا.

بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

کل این هزینه‌ها به طور میانگین برای تحصیل رشته پزشکی در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، در حدود 100 هزار دلار کانادا به صورت سالیانه می‌باشد که این مبلغ را متقاضیان تحصیل در کانادا می‌توانند با دریافت کمک هزینه‌های مالی از دانشگاه، بورسیه‌های تحصیلی، اجازه کار دانشجویی و یا وام تأمین کنند.

در ادامه به بررسی جزئیات سه گروه از هزینه‌هایی که ذکر کردیم می‌پردازیم.

هزینه‌های قبل از ورود

این هزینه‌ها، مبالغی هستند که شما قبل از ورود به دانشگاه و به هنگام طی کردن فرایند پذیرش متحمل می‌شوید. برای مثال می‌توان گفت که هزینه‌های بررسی درخواست پذیرش، هزینه‌های دریافت ویزا، هزینه‌های شرکت در آزمون‌های مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا و موارد دیگر از این دست، جزو این گروه قرار دارند.

برای برآورد این هزینه‌ها می‌توانید از لیست زیر استفاده کنید:

آزمون MCAT: 422 دلار کانادا

آزمون NEET: 27 دلار کانادا

آزمون IELTS: 309 دلار کانادا

آزمون TOEFL: 210 دلار کانادا

بیمه درمانی: 600 تا 800 دلار کانادا

ویزای تحصیلی کانادا: 235 دلار کانادا

بلیط هواپیما: 350 تا 1200 دلار کانادا

هزینه‌های تحصیل پزشکی در دانشگاه های کانادا

میزان شهریه دانشگاه های مختلف برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور کانادا، متفاوت است. این هزینه‌ها بر اساس فاکتورهایی همچون رتبه دانشگاه، سطح علمی برنامه‌های تحصیلی پزشکی قابل ارائه در دانشگاه، استادان و شهرت آن‌ها و عوامل دیگری از این دست، تعیین می‌شود.

در ادامه، شهریه بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا را لیست کرده‌ایم.

  • دانشگاه تورنتو: تقریباً 370 هزار دلار کانادا
  • دانشگاه مک مستر: تقریباً 280 هزار دلار کانادا
  • دانشگاه شربروک: تقریباً 100 هزار دلار کانادا
  • دانشگاه مموریال نیوفاندلند: تقریباً 120 هزار دلار کانادا
  • دانشگاه مک گیل: تقریباً 180 هزار دلار کانادا
  • دانشگاه کویینز: تقریباً 350 هزار دلار کانادا

هزینه‌های زندگی به هنگام تحصیل در کانادا

هزینه‌های زندگی در کانادا به هنگام تحصیل، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در پیش بینی و تخمین هزینه‌های مهاجرت تحصیلی است که متقاضیان تحصیل پزشکی در کانادا باید به آن توجه داشته باشند. این هزینه‌ها را نیز می‌توان با انجام کار دانشجویی تأمین کرد. هزینه‌های زندگی به هنگام تحصیل در کشور کانادا بر اساس سبک زندگی، شهر و محله اقامت، نوع مسکن و مواردی دیگر می‌تواند متغیر باشد. به طور کلی، میانگین هزینه‌های زندگی به هنگام تحصیل در کشور کانادا را در ادامه لیست کرده‌ایم.

مسکن: بین 4 تا 8 هزار دلار کانادا

خورد و خوراک: بین 1 تا 3 هزار دلار کانادا

خرید کتاب‌های درسی: بین 2 تا 3 هزار دلار کانادا

پوشاک: بین 800 تا 2000 دلار کانادا

تخمین هزینه‌های جانبی: بین 2 تا 3 هزار دلار کانادا

بورسیه‌های تحصیلی بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

به طور کلی به دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی در دانشگاه های کشور کانادا، مقادیر زیادی بورسیه تعلق نمی‌گیرد و تنوع این بورسیه‌های نیز بسیار کم است. ولی باید بدانید که اجازه کار دانشجویی به همه دانشجویان بین‌المللی داده می‌شود.

بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا

*برای آگاهی از بورسیه‌های تحصیلی بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، می‌توانید با مشاوران و کارشناسان مؤسسه مهاجرتی مهرآئین مخبری در تماس باشید و با اعلام شرایط خود، از بهترین گزینه‌های دریافت بورسیه با خبر شوید.

سخن پایانی

تحصیل در کانادا، یکی از بهترین گزینه‌های تحصیل در کشوری خارجی برای بیشتر متقاضیان تحصیل در سراسر جهان محسوب می‌شود. همچنین یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در بین متقاضیان در سراسر جهان، رشته‌های حوزه پزشکی می‌باشد که به سبب محبوبیت و تقاضای بسیار بالا برای پذیرش در این رشته‌ها، فضای پذیرش رشته‌های حوزه پزشکی و پیراپزشکی در اکثر کشورهای جهان و مخصوصاً کانادا، فضایی بسیار رقابتی می‌باشد؛ بنابراین، بهترین افراد و با اراده ترین متقاضیان موفق به درافت پذیرش تحصیلی از بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا می‌شوند.

برای تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا، ابتدا از میزان انگیزه خود برای ورود به این رشته آگاه باشید و سپس با ارزیابی شرایط و رزومه خود، سعی کنید به دیدی کلی از شرایط خود و این که آیا این شرایط از نظر بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا قابل قبول است یا خیر، برسید.

شما می‌توانید تمامی شرایط خود را به همراه سوابق و رزومه تحصیلی برای کارشناسان متخصص مؤسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری، ارسال کنید و از مشاوره افراد آگاه و با تجربه در این زمینه، بهره‌مند شوید. برای انجام این کار، کافی است جهت دریافت مشاوره اولیه، با مشاوران مؤسسه مهرآیین مخبری تماس بگیرید.

مؤسسه مهرآیین مخبری، مؤسسه‌ای مهاجرتی است که تمرکز اصلی این مؤسسه بر امر مهاجرت تحصیلی به دو کشور آمریکا و کانادا می‌باشد. به همین دلیل، می‌توانید وجه تمایز این مؤسسه و کارشناسان آن را در تمرکز و تخصص آن‌ها بر امر مهاجرت تحصیلی به دو کشور برتر در این زمینه، یعنی آمریکا و کانادا بدانید که همین امر سبب اعتماد مشتریان این مؤسسه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا