دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
تحصیل رشته زیست شناسی در آمریکا

تحصیل زیست شناسی در آمریکا

آخرین بروزرسانی: 27 تیر 1402

تحصیل در رشته‌هایی که می­توانند دارای مشاغل پردرآمد در کشورهای خارجی باشند، از موضوعاتی است که در میان دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج بسیار مورد توجه قرار می­گیرد. ادامه تحصیل در آمریکا یکی از بهترین گزینه‌های مهاجرت تحصیلی برای علاقه مندان بوده و سالانه تعداد زیادی درخواست برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر این کشور ارسال می‌شود. تحصیل رشته زیست شناسی در آمریکا  جزو محبوب‌ترین انتخاب‌های تحصیلی در میان دانشجویان ایرانی است.

فرد متقاضی با ادامه تحصیل در یکی از گرایش های رشته زیست شناسی قادر خواهد بود در مشاغل مختلف آزمایشگاهی، دارویی، صنعت واکسن و…. مشغول به کار شود و یا با گذراندن چندین واحد پیش نیاز بعد از اتمام دوره چهار ساله کارشناسی خود در رشته زیست شناسی وارد رشته پزشکی در کشور آمریکا شود. همچنین وجود بورسیه های تحصیلی مختلف برای این رشته تحصیلی و نیز شرایط ایده آل شغلی بعد از فارغ التحصیلی در این رشته از دیگر مزایای تحصیل در آن است. در این مقاله رشته زیست شناسی در کشور آمریکا را برایتان شرح داده ایم. برای آشنایی با شرایط تحصیل این رشته در دانشگاه‌های آمریکا با موسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری همراه باشید.

درباره رشته زیست شناسی در آمریکا

به طور کلی گرایش های مختلفی در رشته زیست شناسی وجود دارد و مدارک زیست شناسی بسیار متنوع بوده و طیف گسترده ای از موضوعات تخصصی را پوشش می­دهند. از آناتومی گرفته تا اکولوژی و از میکروبیولوژی تا جانورشناسی، همگی جزو دروسی هستندکه برای علاقه مندان به ادامه تحصیل در زیست شناسی در طول گذراندن این دوره ارائه خواهند شد. رشته زیست شناسی، مطالعه حیات موجودات زنده است.

تحصیل رشته زیست شناسی در آمریکا

این رشته در واقع آن بخش از علوم طبیعی است که شامل حیات انسان، حیوان یا گیاه می­باشد و می‌تواند از کل ارگانیسم و ​​محیط آن گرفته تا سلول‌ها، مولکول‌ها و ساختار ژنتیکی آن را شامل شود.برای همه دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند زیست‌شناسی در ایالات متحده آمریکا تحصیل کنند، رشته‌های زیست‌شناسی و علوم زیستی در گرایش های بسیار مختلفی وجود دارند که فرد با دریافت مدرک لیسانس و یا کارشناسی ارشد آن می­تواند مشغول به کار شود. کسب مدرک زیست شناسی به فارغ التحصیلان این امکان را می دهد که برای دانشگاه ها، سازمان های دولتی یا شرکت های خصوصی در صنایع پزشکی، محیط زیست و سایر صنایع به عنوان محقق فعالیت داشته باشند.

همچنین بسیاری از مسیرهای شغلی دیگر برای رشته های زیست شناسی نیز وجود دارد که در ادامه به توضیح آنان خواهیم پرداخت.انواع مختلفی از مدارک زیست شناسی در تخصص های مختلف از جمله آناتومی، بیوفیزیک، زیست شناسی سلولی و مولکولی، زیست شناسی محاسباتی، اکولوژی و تکامل، زیست شناسی محیطی، زیست شناسی قانونی، ژنتیک، زیست شناسی دریایی، میکروبیولوژی، علوم زیستی مولکولی، علوم طبیعی، نوروبیولوژی، فیزیولوژی، جانورشناسی و …. وجود دارد.

همچنین برخی از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های دو رشته ای یا رشته های بین رشته ای مانند زیست شناسی و روانشناسی، زیست شناسی و علوم کامپیوتر، زیست شناسی و شیمی، زیست شناسی و بهداشت عمومی را دنبال می­کنند.همانطور که احتمالا مطلع هستید، تخصص های مختلف نیازهای تحصیلی متفاوتی دارند، اما همگی حول محور ریاضی، علوم، شیمی و زیست شناسی هستند. دانشجویان وقت خود را در کلاس درس و همچنین در یک آزمایشگاه تحقیقاتی می­گذرانند و به طور مستقل و با شرکای آزمایشگاهی برای انجام پروژه های تحقیقاتی، انجام مطالعات و ارائه یافته ها فعالیت می­کنند.

تحصیل دوره کارشناسی در رشته زیست شناسی

اکثر برنامه‌های مقطع کارشناسی رشته زیست شناسی با دوره‌های مقدماتی عمومی در مورد اصول سلول‌ها و موجودات، سایر دوره‌های پایه در زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، زیست‌شناسی جمعیت و بوم‌شناسی، زیست‌شناسی ارگانیسم، ژنتیک، شیمی و فیزیک آغاز می‌شوند. علاوه بر این در مطالعه زیست شناسی، دانشجویان دروس سطح بالایی را در زمینه مورد نظر خود از میکروبیولوژی تا شیمی آلی می­گذرانند.

سال اول دوره کارشناسی ممکن است شامل کلاس های زیست شناسی مقدماتی، شیمی مقدماتی، ریاضیات، نوشتن و ترکیب انگلیسی و سایر دوره های آموزشی عمومی یا دروس انتخابی باشد. مانند اکثر دوره‌های دانشگاهی، این دوره‌ها ممکن است شامل چندین امتحان، تکالیف و پروژه‌های نهایی مورد نیاز برای پیشرفت در کلاس‌های پیشرفته‌تر در هر ترم باشد. تحصیل دوره کارشناسی زیست شناسی در کشور آمریکا به مدت چهار سال طول می‌کشد.

تحصیل رشته زیست شناسی در آمریکا

افرادی که در دوره کارشناسی این رشته فارغ‌التحصیل شوند و مدرک خود را دریافت کنند، می‌توانند در بیشتر دانشگاه‌های جهان ادامه تحصیل دهند. همچنین پس از پایان دوره کارشناسی، فارغ‌التحصیلان می‌توانند بسته به سلیقه خود وارد بازار کار کشور آمریکا شوند.از مدارک لازم برای تحصیل در دوره کارشناسی رشته زیست شناسی می‌توان به مدرک زبان معتبر انگلیسی اشاره کرد. داوطلبان برای تحصیل در این دوره باید دارای مدرک زبان آیلتس (IELTS) با نمره 6.0 به بالا یا تافل (TOEFL)  با نمره 80 به بالا و یا آزمون دولینگو (با حداقل نمره 100) باشند.

همچنین برخورداری از رزومه تحصیلی مناسب و معدل خوب در دوران دبیرستان نیز می‌تواند شانس شما را برای تحصیل در دوره کارشناسی زیست شناسی بیشتر کند. سایر مدارک لازم بستگی به دانشگاه موردنظر دارد و در وب سایت آن ذکر می­شود اما به طور کلی مدارکی از قبیل نمره زبان، انگیزه نامه، رزومه، مدارک مالی جهت نشان دادن تمکن مالی و پاسپورت از جمله مهم ترین مدارک لازم هستند.

تحصیل دوره کارشناسی ارشد در رشته زیست شناسی

تحصیل دوره کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی به دلایلی مانند امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی و نیز بهره مندی از امکانا آزمایشگاهی دانشگاه های مطرح آمریکا جایگاه ویژه‌ای را در میان دانشجویان بین المللی دارد. معمولا طول مدت تحصیل در این مقطع در کشور آمریکا دو سال بوده و امکان ورود به بازار کاری عالی در این کشور و کشورهای برتر جهان را برای فرد فارغ التحصیل فراهم می­ کند.

واضح است که تحصیل در دوره کارشناسی ارشد این رشته نسبت به مقطع کارشناسی سخت‌تر است و فرد باید شرایط کلی مناسبی مانند دارا بودن مدرک زبان بین المللی در یکی از آزمون ها مانند تافل(حداقل نمره 90) و یا آیلتس(حداقل نمره 6.5) را به همراه معدل مناسب در مقطع کارشناسی داشته باشد. سایر مدارک لازم بستگی به دانشگاه موردنظر دارد و در وب سایت آن ذکر می­شود اما به طور کلی مدارکی از قبیل نمره زبان، انگیزه نامه قوی، رزومه، مدارک مالی جهت نشان دادن تمکن مالی، توصیه نامه و پاسپورت از جمله مهم ترین مدارک لازم هستند.

تحصیل دوره دکترا در رشته زیست شناسی

هدف گروه زیست شناسی تربیت دانشجویان در بالاترین سطح در یکی از گرایش های زیست شناسی مدرن است. این گرایش ها شامل زیست شناسی سلولی و مولکولی، زیست شناسی عصبی، و اکولوژی، رفتار، تکامل و زیست شناسی دریایی هستند. پس از اتمام دوره دکتری، دانشجویان باید برای دوره های تحصیلات تکمیلی آماده شوند و در نهایت موقعیت های تدریس و یا پژوهشی را در دانشگاه، صنعت، دولت یا سازمان های غیرانتفاعی به عهده بگیرند.

دوره دکترا در رشته زیست شناسی یک مدرک تحقیقاتی است و معمولاً حداقل به پنج سال تحصیل آکادمیک از جمله کار تابستانی نیاز دارد. متقاضیان برنامه دکترا باید مدرک لیسانس خود را در رشته زیست شناسی یا یک رشته مرتبط نزدیک دریافت کرده باشند.فرد باید شرایط کلی مناسبی مانند دارا بودن مدرک زبان بین المللی در یکی از آزمون ها مانند تافل(حداقل نمره 90) و یا آیلتس(حداقل نمره 6.5) را به همراه معدل مناسب در مقطع کارشناسی ارشد خود داشته باشد.

در برخی دانشگاه ها نیز حداقل نمره زبان مورد نیاز آیلتس 7 و یا تافل 100 می­باشد. سایر مدارک لازم بستگی به دانشگاه موردنظر دارد و در وب سایت آن ذکر می­شود اما به طور کلی مدارکی از قبیل نمره زبان، انگیزه نامه قوی، رزومه، دارا بودن مقاله علمی-پژوهشی، توصیه نامه و پاسپورت از جمله مهم ترین مدارک لازم هستند.

کسب کارآموزی و تجربه کاری در رشته زیست شناسی

بسیاری از دانشجویان در دوره های کارآموزی شرکت می­کنند تا رزومه خود را قبل از فارغ التحصیلی تقویت کنند و برای فرصت های شغلی آینده خود آماده تر شوند. برای رشته های زیست شناسی، این می­تواند در آزمایشگاه یک شرکت یا دانشگاه، دوره کارآموزی در بیمارستان ها و موارد مشابه باشد. با کسب تجربه های کاری، احتمال ایجاد شغل برای دانشجویانی که دوره های آموزشی بیشتری را گذرانده اند در دسترس تر است.

به عنوان مثال، بخش زیست شناسی در دانشگاه یوتا، یک وب سایت به روز شده از دوره های کارآموزی خارج از دانشگاه را در دسترس دانشجویان قرار می­دهد و دانشگاه ایالتی لوئیزیانا به طور منظم فرصت های تجربه تحقیقاتی را برای دانشجویان کارشناسی ارشد به اشتراک می­گذارد. همچنین یک مرکز شغلی در دانشگاه کانزاس، دارای بخشی است که منابع و فرصت های مناسب برای دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته زیست شناسی را فراهم می­کند.

تحصیل رشته زیست شناسی در آمریکا

Ole Miss نیز امکانات مشابهی را به صورت ویژه برای دانشجویان علوم زیست پزشکی دارد.البته، شما مجبور نیستید به تنهایی فرصت های تحقیقاتی را جستجو کنید. در بسیاری از دانشگاه ها یک برنامه شتاب دهنده شغلی وجود دراد که دانشجویان را برای فرصت های حرفه ای در حین تحصیل آماده می­کند. این شتاب دهنده خدماتی شامل آماده سازی رزومه، یافتن فرصت های کارآموزی و مهارت های مصاحبه شغلی را ارائه می­دهد. در حقیقت این آموزش های ارزشمند به دانشجویان کمک می­کند تا پس از فارغ التحصیلی برای ورود به نیروی کار آماده شوند.

پس از فارغ التحصیلی، بسیاری از رشته های زیست شناسی قبل از تصمیم گیری برای ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی، مانند ارشد یا دکترا، چندین سال مشغول به کار می­شوند. در کشور آمریکا اکثریت کارفرمایان به دنبال ترکیبی از تجربیات آکادمیک و کارآموزی از فارغ التحصیلان رشته های زیست شناسی هستند. بنابراین توسعه هر دو بعد ازین مهارت ها در شخص فارغ التحصیل رشته زیست شناسی لازم است تا در فضای رقابتی مشاغل برتر زیست شناسی و برنامه های تحصیلات تکمیلی بتواند با سایر رقبای خود رقابت کند.

مشاغل پس از تحصیل در رشته زیست شناسی در کشور آمریکا

یکی از مزایای متعدد اخذ مدرک زیست شناسی، فرصت های شغلی متنوعی است که برای فارغ التحصیلان این رشته در دسترس است. برخی از عناوین شغلی که رشته های زیست شناسی دنبال می­کنند عبارتند از: مهندس زیست پزشکی، مشاور ژنتیک، میکروبیولوژیست، دانشمند محیط زیست، مربی، جنگل­بان، گیاه شناس، پزشک پرستار، بیوشیمیست، دانشمند مواد غذایی، تکنسین بیولوژیک، متخصص ارتباطات سلامت، مربی بهداشت، دستیار پزشک، پزشک و… یک زیست شناس سطح ابتدایی به طور متوسط ​​حدود 40000 دلار حقوق اولیه دریافت می­کند.

تحصیل رشته زیست شناسی در آمریکا

یکی از مشاغل پردرآمد برای رشته های زیست شناسی، میکروبیولوژیست ها هستند که میانگین حقوقی آنان در حدود 67826 دلار سالانه دریافت می­کنند. بنابراین اگر به عنوان یک میکروبیولوژیست مشغول به کار شوید، 70 هزار دلار برای شروع و زمانی که در یک موسسه تحقیقاتی، تولید کننده دارو یا سازمان دولتی استخدام شوید، می­توانید بیش از 129،000 دلار درآمد کسب کنید. دانشمندان محقق در حوزه محیط زیست، همراه با دانشمندان کشاورزی و مواد غذایی،حرفه های پردرآمدی هستند. همچنین فارغ التحصیلان رشته زیست شناسی می­توانند وارد رشته پزشکی شده و در آینده از درآمد مشاغل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بهره مند شوند.

براساس داده های آماری با نرخ رشد پیشرفت شغلی پیش بینی شده برای رشته زیست شناسی به میزان 16 درصد از سال 2016 تا 2026، مدرک زیست شناسی یک مجموعه مهارت مورد تقاضا است که می­تواند شغل ثابتی را در ایالات متحده آمریکا و خارج از این کشور داشته باشد.برنامه های کارشناسی ارشد در رشته زیست شناسی طیف گسترده ای از فعالیت های شغلی را شامل می­شود. در رشته های علوم زیستی، متقاضیان دارای مدرک کارشناسی ارشد معمولاً سالانه 20 تا 30 هزار دلار بیشتر از کسانی که فقط مدرک لیسانس دارند، درآمد دارند.

از سال 2014، صنعت علوم زیستی در ماساچوست نزدیک به دو برابر نرخ ایالت و اقتصاد ایالات متحده آمریکا رشد کرده است. بنابراین بسته به گرایشی که برای تحصیل در رشته زیست شناسی انتخاب می­کنید، قادر خواهید بود تا در شغل هایی مانند تکنیسین آزمایشگاه، دستیار پژوهشی، همکار ارشد پژوهشی، دانشمند دانشیار، نماینده فروش بیوتکنولوژی یا داروسازی، طبیعت شناس برای سازمان های اجتماعی و شهرداری، دانشمند یا تکنسین محیط زیست، دستیار تحقیقات زیست شناسی، معلم زیست شناسی دبیرستان یا کالج محلی در آینده فعالیت کنید.

معرفی بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل در رشته زیست شناسی

از مسائل مهمی که داوطلبان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی با آن درگیر هستند، انتخاب بهترین دانشگاه برای تحصیل است. دانشگاه‌های بسیاری در این کشور برای تحصیل در رشته زیست شناسی وجود دارند که دانشجویان ایرانی می‌توانند برای ادامه تحصیل در آن‌ها شرکت کنند. جالب است بدانید که تعداد زیادی از بهترین دانشکده‌های زیست شناسی دنیا در آمریکا وجود دارند. همین مسئله باعث شده است دانشجویان بین‌المللی بسیاری مشتاق تحصیل در رشته زیست شناسی این کشور باشند. برخی از دانشگاه‌های برتر کشور آمریکا برای ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی عبارتند از:

  • دانشگاه هاروارد
  • موسسه تکنولوژی ماساچوست
  • دانشگاه استنفورد.
  • دانشگاه کالیفرنیا – سانفرانسیسکو
  • دانشگاه کالیفرنیا – برکلی
  • دانشگاه کالیفرنیا – سن دیگو

بورسیه تحصیلی برای متقاضیان رشته زیست شناسی

بورسیه‌های تحصیلی همواره از مواردی هستند که دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور به دنبال آن هستند. این بورسیه‌های تحصیلی در رشته زیست شناسی دانشگاه‌های آمریکا قابل دریافت هستند که می‌توانند هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویان بین‌المللی را پوشش دهند. اخذ بورسیه‌ تحصیلی آمریکا  برای افرادی امکان‌پذیر است که دارای مدارک مناسبی مانند معدل بالا در مقطع تحصیلی قبلی خود هستند.

تحصیل رشته زیست شناسی در آمریکا

برخورداری از مدرک زبان معتبر با نمره بالا نیز می‌تواند یک امتیاز مثبت برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی کشور آمریکا حساب شود. بورسیه‌های تحصیلی بسیاری وجود دارند که دانشجویان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این تسهیلات مالی گاهی توسط دولت، سازمان‌های خیریه و گاهی توسط دانشگاه‌ها به دانشجویان مستعد خارجی اعطا می‌شوند. در ادامه به معرفی پنج بورسیه برتر رشته زیست شناسی در کشور آمریکا خواهیم پرداخت:

  1. بورسیه صنایع قایقرانی تفریحی – 1000 دلار(Recreational Boating Industries Scholarships)

این اولین بورسیه تحصیلی برای رشته های زیست شناسی تا 1000 دلار است که به دانشجویان مقطع کارشناسی که قصد دارند برنامه درسی خود را مرتبط با علوم منابع طبیعی و علوم محیطی بگذرانند، اعطا می­شود. این بورسیه توسط بنیاد آموزشی صنایع قایقرانی تفریحی(RBIEF) که توسط انجمن صنایع قایقرانی میشیگان(MBIA) ایجاد شده است، تأمین می­شود.

  1. برنامه ACIL Scholarship Alliance

یافتن کارکنان واجد شرایط و عالی، یک چالش همیشگی در صنعت تست های آزمایشگاهی بوده است. بنابراین، هر ساله، شورای آزمایشگاه‌های مستقل آمریکا(ACIL) به دانشجویانی که می‌خواهند بخشی از این جامعه در حال رشد باشند و به آنان بورسیه تحصیلی تا سقف 5000 دلار اعطا می‌کند. این برنامه ACIL به دانشجویانی داده می شود که می­خواهند مدرک لیسانس و کارشناسی ارشد را در زمینه های علوم مانند زیست شناسی، شیمی، فیزیک، علوم محیطی و زمین شناسی دنبال کنند. دانشجویانی که پیشرفت تحصیلی و پتانسیل رهبری خوبی را نشان می­دهند، برای جبران مشکلات مالی خود لازم است که درخواست بدهند.

  1. برنامه بورس تحصیلی BioOhio

در سال 2009، اعضای BioOhio این برنامه بورس تحصیلی زیست شناسی را برای تشویق و حمایت از افراد برای دنبال کردن مشاغل علوم زیستی در اوهایو تأسیس کردند. این کمک هزینه تحصیلی، به مبلغ 1250 دلار، فقط برای دانشجویان ساکن اوهایو در دسترس خواهد بود و به افرادی تعلق می­گیرد که در کالج یا دانشگاهی در این ایالت ثبت نام خواهند کرد. بنابراین لازم است متقاضیان، دانش آموزان سال آخر دبیرستان باشند

  1. بورسیه دکتر نانسی فاستر – 42000 دلار( Nancy Foster Scholarship)

همانطور که از نام آن پیداست، این بورسیه زیست شناسی به افتخار دکتر نانسی فاستر از اداره ملی اقیانوسی و جوی به دلیل مشارکت او در زمینه علوم دریایی نامگذاری شده است. این بورسیه تحصیلی به طور خاص به دانشجویان دختر فارغ التحصیل و دانشجویان اقلیت اعطا می­شود که در زمینه های زیست شناسی دریایی، اقیانوس شناسی، باستان شناسی دریایی و سایر رشته های مرتبط مشغول به تحصیل هستند.هدف برنامه بورس تحصیلی افزایش تعداد زنان و اقلیت ها در رشته های فوق است، به ویژه که آنها به ماموریت دفتر پناهگاه های دریایی ملی یا NOAA اعزام خواهند شد.

این بورسیه شامل شهریه دریافت کنندگان، کمک هزینه زندگی، بودجه سفر و همچنین آموزش های مربوطه می­شود.به گزارش سایت مربوط به این بورسیه، بورسیه های نانسی فاستر ممکن است، مشروط به تخصیص حمایت سالانه تا سقف 42,000 دلار برای هر دانش آموز (کمک هزینه 12 ماهه 30,000 دلار علاوه بر کمک هزینه تحصیلی تا 12,000 دلار) و حداکثر 10,000 دلار حمایت برای یک دوره 4-6 هفته ای باشند. بدین ترتیب با همکاری با مرکز NOAA ، دانشجویان کارشناسی ارشد ممکن است تا دو سال و دانشجویان دکترا تا چهار سال از حمایت مالی برخوردار شوند و بسته به بودجه، تقریباً دو تا چهار بورس تحصیلی هر سال اعطا می­شود.

  1. بورسیه دانشجویی ویلیام اف هلمز – 5000 دلار

بورس تحصیلی دانشجویی ویلیام اف هلمز به دانشجویان مقطع کارشناسی که در رشته های کشاورزی و علوم زیستی تحصیل می­کنند ارائه می­شود. این بورسیه زیست شناسی آن دسته از دانشجویانی را که علاقه مند به مطالعه مسائل بهداشتی گیاهی و بیماری های حیوانی هستند، در اولویت انتخاب خود قرار می­دهد. پس از برنامه بورس تحصیلی، دریافت کنندگان باید این مبلغ را با فعالیت در آژانس حفاظت از گیاهان و قرنطینه وزارت کشاورزی ایالات متحده(USDA) بازگردانند. میزان کمک هزینه تحصیلی حدودا مبلغ 5000 دلار است.

مزایای تحصیل در رشته زیست شناسی در آمریکا

تحصیل در کشور آمریکا مزایای بسیاری دارد که باعث شده است، سالانه در حدود ۸۰۰ هزار درخواست پذیرش تحصیلی برای دانشگاه‌های این کشور ارسال شود. با توجه به آنکه سیستم آموزشی کشور آمریکا بسیار سرآمد است، تحصیل در رشته زیست شناسی در دانشگاه‌های معتبر این کشور با توجه به وجود فرصت های شغلی بسیار، در میان دانشجویان بین‌المللی محبوب شده است.

دانشگاه های کشور آمریکا دوره‌های تحصیل در رشته زیست شناسی خود را به به‌روزترین و بهترین شیوه‌های روز دنیا ارائه می‌کند و امکانات آزمایشگاهی بسیاری که در دانشگاه‌های معتبر این کشور وجود دارد و سطح بالای کیفیت آموزش آن، از مهم‌ترین دلایلی هستند که دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در رشته زیست شناسی به کشور آمریکا مهاجرت می‌کنند چرا که انتخاب رشته زیست شناسی در کشور آمریکا بر خلاف ایران بسیار مورد اهمیت تر است. در ادامه به برخی از دلایل ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی اشاره کرده ایم:

1.شما می توانید از میان گرایش های مختلف رشته زیست شناسی در آمریکا، گرایش مورد علاقه خود را انتخاب کنید

در کشور آمریکا زیست شناسی یک رشته تحصیلی گسترده است، به این معنی که شما مجبور نیستید به یک مدرک عمومی بسنده کنید، بلکه  بسیاری از گرایش های مختلف وجود دارد که می­توانید با توجه به سلایق خود به تحصیل در آن گرایش بپردازید. از جمله گرایش های موجود در آمریکا می­توان به زیست شناسی مولکولی، زیست شناسی انسانی، زیست شناسی گیاهی، زیست شناسی محیطی و زیست شناسی تکاملی اشاره کرد.

2.شما می توانید در بهترین مدارس زیست شناسی کل دنیا که در آمریکا قرار دارند، تحصیل کنید

بهترین بودن اغلب به این معنی است که باید از بهترین اساتید آموزش بگیرید. و همین امر در مورد زیست شناسان آینده نیز صدق می­کند. بر اساس آخرین رتبه بندی QS، برترین دانشگاه های زیست شناسی در کل جهان در زیر آمده است که اکثریت آنها در کشور ایالات متحده آمریکا قرار دارند:

  • دانشگاه هاروارد، ایالات متحده آمریکا
  • موسسه فناوری ماساچوست، ایالات متحده آمریکا
  • دانشگاه کمبریج، انگلستان
  • دانشگاه استنفورد، ایالات متحده آمریکا
  • دانشگاه آکسفورد، ایالات متحده آمریکا
  • دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، ایالات متحده آمریکا
  • ETH زوریخ، سوئیس
  • دانشگاه ییل، ایالات متحده آمریکا
  • دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، ایالات متحده آمریکا
  • دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، ایالات متحده آمریکا

3.مشاغل زیست شناسی در آمریکا دارای حقوق بالا و ثبات شغلی هستند

در کشور آمریکا رشته زیست شناسی بسیار تخصصی است، بنابراین تعجب آور نیست که متخصصان در این زمینه دستمزد بسیار خوبی دریافت کنند و از کارشان قدردانی شود.چشم انداز شغلی برای زیست شناسان نیز در کشور آمریکا عالی به نظر می­رسد. به عنوان مثال، در ایالات متحده، اداره آمار و روابط کار، رشد 4 تا 5 درصدی را بین سال های 2019-2029 برای فرصت های شغلی میکروبیولوژیست و تکنسین بیولوژیکی پیش بینی کرده است.

اگرچه حقوق شما بر اساس تجربه، عنوان شغلی و البته کشوری که در آن کار می­کنید متفاوت خواهد بود، اما برای نشان دادن آنچه می­توانید کسب کنید، نگاهی به محبوب ترین مشاغل زیست شناسی و میانگین حقوق در ایالات متحده بر اساس داده های PayScale خواهیم داشت:

  • بیوتکنولوژیست – 51725 دلار در سال
  • میکروبیولوژیست – 54600 دلار در سال
  • زیست شناس دریایی – 52390 دلار در سال
  • دانشمند خاک – 58650 دلار در سال
  • دانشمند محقق – 81380 دلار در سال
  • بیوشیمیست – 61760 دلار در سال
  • زیست شناس حیات وحش – 51010 دلار در سال

4.شما می توانید یک کارآفرین زیستی شوید

امروزه کارآفرینی زیستی یک اصطلاح رایج در کشور آمریکا است. این به این دلیل است که تعداد فزاینده‌ای از دانشمندان جوان و فارغ التحصیلان رشته زیست‌شناسی، آن را فرصتی برای استفاده از دانش خود برای خدمت به جهان می­دانند.بدیهی است که کارآفرینی در حوزه زیست شناسی ساده و در حد معلومات دانشگاهی نخواهد بود و شما به مدرک ثانویه در تجارت یا داشتن حداقل تجربه در مورد نحوه کار شرکت های جدید، نحوه مدیریت افراد و غیره نیاز خواهید داشت.

بدین ترتیب فرصت های زیادی در زمینه های زیست شناسی و بیوتکنولوژی مانند افتتاح داروخانه، راه اندازی آزمایشگاه یا شرکت مهندسی ژنتیک، ایجاد سازمانی برای ارائه مشاوره در مورد مسائل زیست محیطی یا بیولوژیکی و … می­تواند از جمله مثال هایی برای کارآفرینی در حوزه زیست شناسی باشد.

5.زیست شناسی ترکیبی عالی از کارهای اداری، آزمایشگاهی و میدانی است

مدرک زیست شناسی برای افرادی ایده آل است که به همان اندازه که عاشق آزمایش کردن یا بودن در فضای باز هستند، عاشق مطالعه نیز باشند.شما با انتخاب تحصیل در رشته زیست شناسی، یک هفته روی کتاب های درسی خود متمرکز خواهید شد. هفته دیگر، در اولین آزمایش های آزمایشگاهی خود شکست خواهید خورد و به زودی متوجه خواهید شد که مفاهیم آکادمیک را در محیط طبیعی واقعی آزمایش خواهید کرد و این روند حتی پس از فارغ التحصیلی نیز ادامه دارد.در حقیقت ماهیت شغل شما تعیین می­کند که زمان شما چگونه سپری شود.

6.امکان دریافت اقامت دائم

بسیاری از افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کشور آمریکا را دارند، پس از اتمام دوره تحصیلی خود در این کشور تصمیم می‌گیرند که اقامت خود را دریافت کنند. اولین قدم برای دریافت اقامت دائم آمریکا این است که فارغ‌التحصیلان باید وارد بازار کار شوند. بدین ترتیب در صورتی که توسط یک کارفرمای معتبر در این کشور استخدام شوید، قادر خواهید بود اقامت دائم کشور آمریکا را دریافت کنید.

7.امکان تحصیل به زبان انگلیسی

یکی از مزایای تحصیل در کشور آمریکا که شاید به چشم نیاید، امکان تحصیل به اولین زبان بین‌المللی دنیا یعنی زبان انگلیسی است. این امکان برای تحصیل در کشورهای برتر اروپایی وجود ندارد. برای مثال برای تحصیل در کشورهایی مانند آلمان و اسپانیا دانشجویان ملزم هستند تا زبان مردم این کشور را یاد بگیرند.

با این که شاید در این کشورهای دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی نیز وجود داشته باشد اما برای اقامت و زندگی در کشورهای اروپایی لازم است فرد متقاضی زبان مردم آن‌ها را فرا بگیرید. اما در کشور آمریکا دانشجویان می‌توانند با تسلط بر زبان انگلیسی و دریافت مدرک معتبر این زبان به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور بپردازند، راحت تر و به زبان انگلیسی با مردم ارتباط برقرار کنند و از اقامت خود لذت ببرند.

سوالات متداول:

  1. دروس رایج در گرایش های مختلف رشته زیست شناسی کدامند؟

دانشجویان در این رشته چندین درس پایه زیست‌شناسی و شیمی را می‌گذرانند. این دوره عموما شامل اکولوژی و تکامل، ژنتیک، آمار زیستی، ساختار و عملکرد سلولی، بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی، آناتومی و فیزیولوژی انسان و زیست‌شناسی دریایی است. دانشجویان همچنین ملزم به گذراندن دروس ریاضی و علوم اضافی مانند بیوفیزیک و حساب دیفرانسیل و انتگرال هستند. فراتر از دروس پایه، در طول دوره واحدهای مختلف آزمایشگاهی و تحقیقاتی نیز وجود دارند.

برخی از دانشجویان نیز در برنامه های تحصیلی در خارج از کشور یا دوره های کارآموزی شرکت می­کنند. کلاس های سطح مقدماتی دانشجویان را برای دوره های پیشرفته زیست شناسی، برای کسانی است که به دنبال گرایش های خاصی هستند. بسیاری ترجیح می­دهند مطالعات خود را به یک رشته خاص در زیست شناسی مانند بیوانفورماتیک، بیوتکنولوژی، زیست شناسی مولکولی یا میکروبیولوژی محدود کنند. دروس موجود در دوره های پیشرفته نیز بر اساس گرایش انتخابی متفاوت خواهد بود.

  1. چگونه متوجه شوم که آیا این رشته برای من مناسب است یا خیر؟

رشته زیست شناسی برای دانشجویانی مناسب است که علاقه مند به درک چگونگی کار بدن انسان و سایر موجودات زنده هستند. بسیاری در این رشته در مورد نحوه عملکرد دنیای اطراف خود سؤالاتی دارند. بنابراین دانشجویان باید نسبت به محیط اطراف خود کنجکاوی داشته باشند. دانش آموزان باید انعطاف پذیر، روشن فکر و آماده برای مقابله با چالش ها باشند. آنها با ناشناخته ها مواجه خواهند شد و تحقیقات آنها ممکن است بیشتر به ایجاد سوالات بیشتری منجر شود.

بدین ترتیب دانش آموزان باید از ماجراجویی استقبال کنند، چرا که تحقیقات آنها ممکن است فراتر از دانش کلاس درس یا آزمایشگاه باشد. رشته‌های زیست‌شناسی همچنین به مهارت‌های تحلیلی قوی و نیز جرات نیاز دارند، زیرا ممکن است عمل کالبد شکافی در آزمایشگاه انجام شود. بنابراین دانشجویان این رشته اطلاعات زیادی را دریافت می‌کنند که گاهی آنان را به چالش می‌کشد و نیز آنها را قادر می‌سازد در مورد سلامت و دنیای اطراف خود تصمیم بگیرند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا