دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
تحصیل رشته زبان و زبان شناسی در آمریکا

تحصیل رشته زبان و زبان شناسی در آمریکا

آخرین بروزرسانی: 27 تیر 1402

شاید شما مشتاق سفر یا زندگی در کشوری باشید که به زبانی متفاوت از زبان مادری شما صحبت می­کند. شاید شما همیشه به خواندن علاقه داشته اید، و در واقع این علاقه شامل مطالعه تاریخچه کلمات، چگونگی شکل گیری و تغییر یک زبان خاص است که در شما ایجاد شده است. این دو مورد فقط دو دلیل از دلایل بی شماری هستند که ممکن است برای تحصیل رشته زبان و زبان شناسی در آمریکا را انتخاب کنید.

کشور آمریکا به دلیل سطح بالای کیفیت آموزشی همواره یکی از بهترین و محبوب­ترین گزینه ها برای مهاجرت تحصیلی است. تحصیل در آمریکا می­تواند بهترین تصمیم برای زندگی شما باشد. کالج ­ها و دانشگاه های آمریکا دوره ­ها و برنامه های متنوعی را ارائه می­دهند و همچنین از نظر آکادمیک از استاندارد بالایی برخوردار هستند.

درباره تحصیل رشته زبان و زبان شناسی در آمریکا

دو رشته زبان و زبان شناسی دو حوزه مطالعه هستند که ارتباط نزدیکی با هم دارند. برای مطالعه زبان شناسی یک زبان مانند فرانسوی باید آن زبان را بلد بود. در حالی که مطالعه یک زبان پر از نکات مختلف است، مطالعه زبان شناسی شامل مطالعه یک زبان و بررسی آن به صورت میکروسکوپی است و در حقیقت تجزیه اجزای مجزای آن به قطعات کوچک برای درک اینکه چگونه این اجزا دوباره کنار هم قرار می­گیرند تا درکی عمیق تر را انجام دهند.

تحصیل رشته زبان و زبان شناسی در آمریکا

بنابراین زبان شناسی به ما بینشی در مورد موضوعاتی مانند اینکه چرا ما به شیوه خود صحبت می­کنیم، چگونه مردم با یکدیگر ارتباط برقرار می­کنند، چگونه زبان ها با یکدیگر ارتباط دارند و چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند و اینکه چگونه در طول زمان آن زبان تغییر کرده است، می­دهد.یادگیری یک زبان جدید یا مطالعه زبان شناسی دری را به روی فرصت های شغلی ای باز می­کند که درک عمیق زبان برای آنها بسیار مفید است.

به دلیل دانش عمیق خود در مورد نحوه واکنش مردم به زبان، می­توانید یک کپی رایتر برای یک آژانس تبلیغاتی باشید. شما می توانید یک مترجم دادگاه باشید و به اطمینان از درک کامل یک شاکی یا متهم خارجی کمک کنید.شما می­توانید یک خبرنگار خارجی برای یک روزنامه، مجله یا برنامه خبری تلویزیونی باشید و به شما این امکان را می­دهد که از زبان مادری و زبان دوم خود هر روز هنگام گزارش یا نوشتن داستان های خود استفاده کنید.

موراد ذکر شده فقط برخی از گزینه های شغلی برای این رشته هستند. افزایش دانش و درک زبان برای برقراری ارتباط روزمره با دوستان، خانواده و غریبه ها نیز بسیار مهم است، اما این مهارت برای یک کارفرما، در هر شغلی که می­توانید تصور کنید، ارزش فوق العاده ای دارد. به همین دلیل است که می‌گوییم پس از تحصیل رشته زبان‌ و یا زبان‌شناسی در آمریکا، اجازه خواهید داشت که تخیل‌تان با پتانسیل‌هایی که آینده‌تان در آن وجود دارد، به واقعیت تبدیل شود.

زبان شناسی مطالعه علمی زبان، ساختار آن و ماهیت ارتباطات انسانی است. مدارک زبان‌شناسی بر جنبه‌های آموزش مانند دستور زبان، نحو، آوایی، گویش‌ها، ویژگی‌هایی که در همه زبان‌ها (یا گروه‌های زبانی) مشترک است و بر تکامل زبان‌ها در طول زمان تمرکز دارد. اصطلاح زبان شناس می­تواند هم به افرادی اطلاق شود که به چند زبان صحبت می­کنند (چند زبان) و هم به افرادی که در رشته زبان شناسی تحصیل می­کنند.

رشته زبان‌شناسی دارای شاخه‌های متعددی است: آوایی، واج‌شناسی، صرف‌شناسی، نحو، معناشناسی، عمل‌شناسی، تحلیل گفتمان، زبان‌شناسی اجتماعی، روان‌زبان‌شناسی، زبان‌شناسی محاسباتی و غیره. علاوه بر این زیرشاخه‌ها، موضوعات دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید در دوره لیسانس یا فوق لیسانس مطالعه کنید.کارشناسی ارشد در زبان شناسی گرایش های مختلفی مانند: زبان و شناخت، زبان شناسی تاریخی، زبان شناسی تطبیقی، اختلالات ارتباطی و غیره را شامل می­شود.برنامه های زبان شناسی ممکن است حول جنبه های مختلف این رشته سازماندهی شوند.

برای مثال، چگونه زبان با مسائل تاریخی، اجتماعی و فرهنگی ارتباط دارد (زبان شناسی انسان شناسی)؛ چگونه زبان در یک محیط کلاس تدریس می­شود، یا چگونه دانش آموزان زبان را یاد می­گیرند (زبان شناسی کاربردی). یا اینکه زبان شناسی در علوم شناختی چگونه قرار گرفته است.اگرچه برنامه‌های زبان‌شناسی در ایالات متحده آمریکا ممکن است از نظر تأکید و رویکردشان متفاوت باشد، اما تمایل دارند الزامات مشابهی داشته باشند.

شما به احتمال زیاد ملزم به گذراندن یک دوره مقدماتی در زبان شناسی و گذراندن یک یا چند درس در زمینه های نظری اصلی زبان شناسی خواهید بود. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که حداقل در یک زبان به جز انگلیسی مهارت داشته باشید تا به شما کمک کند تا بفهمید زبان‌ها چگونه متفاوت هستند و چگونه زبان مادری شما با تصویر بزرگ‌تری مطابقت دارد.علاوه بر این، ممکن است تشویق شوید که مطالعات زبان‌شناسی خود را با دوره‌هایی در زمینه‌های مرتبط، مانند روان‌شناسی شناختی، علوم شناختی، فلسفه، انسان‌شناسی، علوم کامپیوتر یا علوم ارتباطات تکمیل کنید.

ممکن است انتخاب کنید که رشته خود را دوبرابر کنید و کار زبانی خود را بخشی از یک برنامه مطالعاتی بین رشته ای کنید. یک تخصص ثانویه در یکی از زمینه هایی که به آنها اشاره شد به خوبی یک رشته زبان شناسی را تکمیل می­کند و می­تواند آموزش و بازارپسندی شما را افزایش دهد. همچنین ممکن است انتخاب کنید که در تحقیقات مستقل مانند کار به عنوان دستیار در آزمایشگاه زبان، گذراندن وقت برای مطالعه و یا سفر به خارج از کشور یا انجام کار میدانی شرکت کنید. استفاده از این فرصت ها به شما این امکان را می­دهد که بهتر و آگاه تر باشید و پس از فارغ التحصیلی درهای بیشتری را به روی شما باز خواهد کرد.

چرا رشته زبان شناسی؟

اگر قصد دارید وارد رشته زبان شناسی شوید، احتمالاً قبلاً چیزی در مورد رشته زبان شناسی می دانید. با این حال، ممکن است برای شما سخت باشد که به افرادی که از شما می پرسند، “زبان شناسی چیست و یک زبان شناس چه کاری انجام می دهد؟” پاسخ دهید. آنها ممکن است تصور کنند که به این معنی است که شما به زبان های زیادی صحبت می­کنید. و ممکن است حق داشته باشند: در واقع ممکن است چند زبانی باشید! اما در حالی که بسیاری از زبان شناسان به چندین زبان صحبت می­کنند یا حداقل کمی در مورد چندین زبان می­دانند، مطالعه زبان شناسی بسیار بیشتر از این موضوعات است.

تحصیل رشته زبان و زبان شناسی در آمریکا

زبان شناسی مطالعه علمی زبان است. بسیاری از موضوعات زیر این چتر قرار می­گیرند. در قلب زبان‌شناسی درک این موارد وجود دارد:

  • دانش ناخودآگاهی که انسان ها در مورد زبان دارند.
  • چگونه کودکان زبان را فرا می­گیرند
  • ساختار زبان به طور کلی و زبان های خاص
  • چگونه زبان ها متفاوت هستند
  • چگونه زبان بر نحوه تعامل ما با یکدیگر و تفکر درباره جهان تأثیر می­گذارد

منظور ما از این دقیقا چیست؟

زمانی که به دنیا آمدید، نمی­توانستید با استفاده از زبان با بزرگسالان اطراف خود ارتباط برقرار کنید. اما در پنج یا شش سالگی می­توانستید جمله بسازید، جوک بسازید، سوال بپرسید و غیره. به طور خلاصه، شما به یک زبان مادری مسلط شده اید. در طول آن چند سال اول زندگی، شما طیف وسیعی از دانش را در مورد حداقل یک زبان جمع آوری کرده اید. اگر بعداً یک زبان خارجی را مطالعه کردید، احتمالاً متوجه شده اید که تقریباً به همین راحتی هم نبوده است.

محققان زبان شناسی در همه زبانها اطلاعات زيادي در مورد زبان خود دارند، معمولاً بدون اينكه بدانند كه آن زبان را کامل مي­دانند و به آن تسلط دارند. به عنوان مثال، به عنوان یک سخنران انگلیسی، دانشی در مورد ترتیب کلمات انگلیسی دارید.با این حال، اگر فرانسوی صحبت می­کنید، ممکن است در ابتدا est-ce que را اضافه کنید، و اگر زبان اشاره آمریکایی را می­دانید، احتمالاً در حین سؤال ابروهای خود را بالا می­برید. شما همچنین در مورد صداهای زبان خود دانش دارید. به عنوان مثال، اینکه کدام صامت ها می توانند در یک کلمه با هم ترکیب شوند و چگونه با هم ترکیب می­شوند.

تحصیل رشته زبان و زبان شناسی در آمریکا

می دانید که slint می تواند یک کلمه انگلیسی باشد، در حالی که sbint و lsint نمی تواند باشد. و شما به احتمال زیاد چیزی در مورد نقش زبان در تعامل خود با دیگران می­دانید. بدین ترتیب زبان شناسی یک علم است!زبان شناسان به بررسی این موضوع می پردازند که مردم چگونه دانش خود را در مورد زبان به دست می­آورند، چگونه این دانش با سایر فرآیندهای شناختی ارتباط متقابل دارد، چگونه زبان در مناطق جغرافیایی مختلف، متفاوت است، و چگونه می­توان این دانش را به صورت محاسباتی مدل کرد.

آنها بررسی می­کنند که چگونه ساختار جنبه های مختلف زبان (مانند صداها یا معنا) را نشان دهند، چگونه الگوهای زبانی مختلف را به لحاظ نظری توضیح دهند، و چگونه اجزای مختلف زبان با یکدیگر تعامل دارند. زبان شناسان فرضیه های علمی را توسعه و آزمایش می­کنند. بسیاری از زبان شناسان به تحلیل آماری، ریاضیات و فرمالیسم منطقی متوسل می­شوند تا الگوهایی را که مشاهده می­کنند، توضیح دهند.

آیا زبان شناسان زبان های زیادی می­دانند؟

بسیاری از زبان شناسان کار میدانی انجام می­دهند و شواهد تجربی را جمع آوری می­کنند تا به آنها کمک کند تا در مورد یک زبان یا زبان های خاص به طور کلی بینش پیدا کنند. آنها با افراد مسلط به زبان‌های مختلف برای کشف الگوها و یا مستندسازی زبان، جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی (یا مجموعه‌های) زبان گفتاری و نوشتاری، و اجرای آزمایش‌هایی با دقت طراحی شده با کودکان و بزرگسالان در مدارس، میدانی و دانشگاهی کار می‌کنند.در حال حاضر شما می­توانید ببینید که در حالی که زبان شناسان ممکن است در صورت دانستن چندین زبان بهتر مطلع شوند، کار یک زبان شناس در واقع شامل یادگیری زبان است، نه یادگیری زبان های مختلف.

انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل رشته زبان و زبان شناسی در آمریکا

هنگام انتخاب دانشگاه برای تحصیل رشته زبان و زبان شناسی در آمریکا، بهتر است در نظر بگیرید که مسیر شغلی شما پس از اتمام مدرک تحصیلی تان چگونه خواهد بود. بنابراین تصمیم شما در مورد دانشگاهی که می­خواهید در آن شرکت کنید ممکن است بسته به کاری که می­خواهید با مدرک خود انجام دهید بسیار متفاوت باشد.برای مثال، اگر می‌خواهید یک کپی‌رایتر شوید، ممکن است بخواهید به دنبال دانشگاه‌هایی در شهرهایی بگردید که دفتر مرکزی شرکت‌های تبلیغاتی بزرگ ایالات متحده آمریکا در آن‌ها قرار دارند، مانند شهر نیویورک، پورتلند، ساوسالیتو، کالیفرنیا (باتلر، شاین، استرن و شرکا).

تحصیل رشته زبان و زبان شناسی در آمریکا

اگر می‌خواهید مترجم دادگاه باشید، ممکن است بخواهید به دانشگاه‌هایی در شهرهایی که آمار جمعیتی بالاتری از مهاجران کشورهای دیگر را دارند، اپلای کنید. به عنوان مثال، به عنوان مترجم دادگاه برای اسپانیایی زبانان، دانشگاه های ایالت های کالیفرنیا، آریزونا، نیومکزیکو و تگزاس در مناطقی از ایالات متحده آمریکا که بیشتر ساکنان آنجا اسپانیایی زبان هستند برایتان مناسب تر هستند.

با این حال، از نظر رتبه، بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته زبان و زبان شناسی درآمریکا شامل دانشگاه هاروارد، دانشگاه پرینستون، دانشگاه کالیفرنیا-برکلی(UCB) دانشگاه کالیفرنیا-لس آنجلس(UCLA)، دانشگاه شیکاگو، و موسسه فناوری ماساچوست(MIT) هستند.دانشگاه های ذکر شده به ترتیب در سراسر کشور، از ساحل شرقی تا ساحل غربی و در بین آن‌ها مستقر هستند و به شما امکان دسترسی به هر شهر یا منطقه‌ای را می‌دهند که ممکن است با اهداف شغلی شما جهت فعالیت در رشته زبان و زبان‌شناسی مطابقت داشته باشد.در ادامه به معرفی برخی از دانشگاه ها و کالج های معروف در رشته زبان شناسی در کشور ایالات متحده آمریکا می­پردازیم:

  •  Santa Rosa Junior College
  •  Truckee Meadows Community College
  •  Regis College
  • University of Arizona
  • Sonoma state University
  • University of California at Riverside International Education
  • Foothill College / De Anza College
  • Humboldt State University
  • Orange Coast College
  • California State University at Fresno
  • Grossmont College / ACE American Collegiate English
  • Saddleback College
  • Los Angeles City College International Student Program and Language Academy
  • California State University at Dominguez Hills
  • University of Connecticut (UConn)
  • George Mason University

لازم بذکر است که به دلیل تعداد بسیار، تمامی کالج ها و دانشگاه های دارای رشته زبان و زبان شناسی در لیست فوق اشاره نشده اند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت هرکدام از آنها مراجعه کنید.

ساختار و معرفی دروس در دوره زبان و زبان شناسی

ساختار دوره برای برنامه های زبان ممکن است بر اساس زبانی که در حال مطالعه آن هستید و سطح مهارت شما در این زبان و همچنین اگر تمرکز خاصی باید در آن زبان انتخاب شود، کمی متفاوت باشد. قبل از شروع یک دوره در رشته زبان، تعدادی دوره مقدماتی وجود دارد که باید آنها را بگذرانید تا سطح پایه ای از درک و معلومات در آن زبان را کسب کنید. پس از انجام آزمون ورودی یا تعیین سطح پایه زبان تان، به طور کلی می توانید دروسی را در موارد زیر انتظار داشته باشید:

  • نوشتن و خواندن پیشرفته
  • صحبت کردن و گوش دادن پیشرفته
  • مقدمه ای بر زبان شناسی (در زبانی که مشغول به تحصیل در آن هستید).
  • مقدمه ای بر ترجمه (از زبان موردنظر به زبان انگلیسی)
  • مقدمه ای بر تحلیل ادبی (به زبان داده شده)
  • مجموعه ای از بررسی های ادبیات و تمدن

پس از تکمیل این دوره ها، یک دوره سمینار نهایی را که انتخاب می­کنید، می­گذرانید. در این دوره معمولاً یک نیاز اساسی یا تحقیقی را در قلمرو ترجمه پیشرفته یا زیرژانر ادبیات (اگرچه این مورد می­تواند بسته به دانشگاه متفاوت باشد) را برآورده می­کنید. در برنامه‌های زبان‌شناسی، بسته به نحوه انتخاب رشته تحصیلی خود در رشته، معمولاً هم دروسی جزو دروس عمومی و هم دروس کاربردی در رشته وجود دارد. با این حال، یک رشته عمومی در زبان شناسی ممکن است شامل دوره های زیر نیز باشد:

  • مقدمه ای بر زبان شناسی
  • مقدمه ای بر آواشناسی و صداگذاری
  • مقدمه ای بر نحو یا سیلابل ها
  • نظریه تاکتیکی
  • مقدمه ای بر معناشناسی و عمل شناسی (گزینه های دیگری ممکن است در این سطح موجود باشد)
  • صداها و سیستم های صوتی
  • ساختار کلمه و جمله
  • اولین فراگیری زبان
  • مقدمه ای بر فراگیری زبان دوم
  • زبان و جامعه
  • زبان شناسی تاریخی
  • گونه شناسی زبان
  • آواشناسی پیشرفته
  • نحو پیشرفته

دروس کاربردی: مجموعه دروس کاربردی در برنامه های زبان شناسی معمولاً برای دانش آموزانی طراحی شده است که می­خواهند حرفه ای را در زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی دنبال کنند، بنابراین دوره های مورد نیاز ممکن است کاملاً متفاوت از دوره های ذکر شده در بالا باشد. عموما مجموعه دروس کاربردی ممکن است شامل دروس مختلفی از جمله زبان شناسی و گرامر در آموزش زبان انگلیسی، گویش های شهری، روانشناسی زبان، مقدمه ای بر TESOL در سطح بزرگسالان و دانشگاهی و دروس لازم برای آموزش ESL باشند.

مدارک مورد نیاز برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل رشته زبان شناسی

برای پذیرش در یک برنامه بین المللی رشته زبان و زبان شناسی، باید شرایط ورودی لازم برای آن دانشگاه را برآورده کنید. یک دانشگاه ممکن است بسته به سطحی که در آن تحصیل می­کنید، اطلاعات و مدارک مختلفی را از شما درخواست کند. لازم است که فرد متقاضی تحصیل مقطع کارشناسی در رشته زبان شناسی در کشور ایالات متحده آمریکا، تحصیلات خود را در دوران دبیرستان به اتمام رسانده و مدرک دیپلم دبیرستان خود را دریافت کرده باشد. بعد از آن فرد می­تواند مستقیماً از دبیرستان وارد دوره های آموزشی و برنامه های تحصیلی در رشته زبان در کشور آمریکا شود.

تحصیل رشته زبان و زبان شناسی در آمریکا

از جمله مدارک لازم برای تحصیل در این رشته در دانشگاه های آمریکا برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  • تکمیل فرم مربوط به ثبت درخواست (Application Form) دانشجویان بین المللی برای این رشته در دانشگاه موردنظر
  • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان متقاضی و ترجمه آن به زبان انگلیسی
  • ارائه ریزنمرات رسمی دبیرستان متقاضی و ترجمه آن به زبان انگلیسی
  • اگر فرد متقاضی مقطع ارشد این رشته است، لازم است مدرک کارشناسی خود را نیز در رشته های مرتبط ارائه دهد.
  • تسلط به زبان انگلیسی و اثبات آن با ارائه مدرک زبان بین المللی:

ارائه مدرک زبان معتبر در یکی از آزمون های آیلتس(نمره کل حداقل 6ونیم و حداقل نمره در هر مهارت باید 6 باشد) و آزمون تافل(نمره کل آزمون TOEFL iBT نباید زیر80 باشد). برخی از کالج ها و دانشگاه های کشور آمریکا نیز وجود دارند که فرد می­تواند بدون ارائه مدرک زبان در آنها تحصیل کند. در مواردی اگر فرد نتواند مدرک زبان خود را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهد، وی ملزم به شرکت در دوره های آمادگی زبان انگلیسی ارائه شده توسط کالج یا دانشگاه خواهد شد.

  • ارائه انگیزه نامه قوی برای هدف از تحصیل در دانشگاه موردنظر (در این انگیزه نامه باید توضیح دهید که چرا می خواهید رشته موردنظر را در آن دانشگاه بخوانید).
  • ارائه سابقه کاری مرتبط در صورت وجود گپ تحصیلی
  • ارائه توصیه نامه از معلمان و استادان مقطع قبلی
  • ارائه مدارک مالی که نشان می­دهد که شما قادر خواهید بود تا در خارج از کشور از خود حمایت مالی داشته باشید.
  • از آنجایی که برخی از دانشگاه ها برای ارسال درخواست هزینه دریافت می­کنند (به این هزینه که معمولا به صورت غیرقابل بازگشت است، اپلیکیشن فی گفته می­شود)، همیشه شرایط و مدارک موردنیاز را به طور کامل و با دقت بررسی کنید.

نحوه درخواست برای دانشگاه های آمریکا در رشته زبان و زبان شناسی

هر دانشگاه در آمریکا سیستم و نحوه ثبت نام خاص خود را در وب سایت خود دارد که به دانشجویان آینده اجازه می­دهد برای برنامه های تحصیلی خود درخواست دهند و ثبت نام کنند. بنابراین، هنگامی که دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کردید، می­توانید از طریق درخواست آنها بروید و مطالب خود را در آنجا ارسال کنید. یادآوری این نکته ضروری است که کلیه مدارک ذکر شده در بخش قبلی را نیز قبل از اقدام برای هر دانشگاهی که مدنظرتان است باید آماده کرده باشید. بنابراین، همیشه باید وب سایت دانشگاه موردنظر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که الزامات دقیق برای فرستادن اپلیکیشن چیست.

تحصیلات تکمیلی در رشته زبان شناسی

برنامه های کارشناسی ارشد و دکترا در زمینه هایی مانند زبان شناسی، علوم شناختی، روانشناسی، علوم کامپیوتر، انسان شناسی، فلسفه، علوم ارتباطات، آموزش، زبان انگلیسی، علوم اعصاب شناختی، و مطالعه زبان(های خاص) وجود دارند.

بیشترین زبان های خارجی مورد مطالعه در ایالات متحده آمریکا

تعیین اینکه یک موضوع خاص چقدر در سراسر کشور مطالعه می­شود دشوار است. انجمن زبان مدرن، یک موسسه فرهنگی مهم ایالات متحده آمریکا، ثبت نام در دوره های زبان در سطح کالج را به عنوان راهی برای سنجش تعداد دفعات مطالعه زبان های مختلف مورد بررسی ملاک خود قرار می­دهد.

تحصیل رشته زبان و زبان شناسی در آمریکا

در حالی که اسپانیایی و فرانسوی همچنان دو زبان برتر مورد مطالعه در ایالات متحده هستند، بین سال‌های 2013 و 2016 به‌طور متوسط رشد میزان مطالعه این دو زبان 10.5 درصد کاهش یافتند. تعداد کل ثبت‌نام در این دو زبان نیز کمی بیش از 9 درصد کاهش یافته است. در میان ده زبان برتر، تنها زبان ژاپنی رشدی در آمار ثبت نام نشان داده است و زبان دیگری نیز که رشد قابل توجهی را نشان داده، زبان کره ای بوده است. منبع این اطلاعات انجمن زبان مدرن آمریکا است.

فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان رشته زبان شناسی:

بسیاری از زبان شناسان حرفه ای تمایل دارند در یک شاخه از زبان شناسی تخصص داشته باشند و در زمینه های مختلف کار پیدا کنند. برخی کار در محیط دانشگاهی، انجام تحقیقات و کار با دانش آموزان را انتخاب می­کنند. برخی دیگر در صنعت فناوری شغل پیدا می‌کنند و به شرکت‌های بزرگ در تشخیص متن و گفتار، پردازش زبان‌های طبیعی و غیره کمک می‌کنند. زبان شناسان همچنین می توانند برای دولت کار کنند یا یک یا چند زبان خارجی تدریس کنند.مهارت های مرتبط برای یک زبان شناس موفق شامل مهارت های ارتباطی، تحلیلی و پژوهشی و همچنین توانایی های حل مسئله و تفکر انتقادی است.

تحصیل رشته زبان و زبان شناسی در آمریکا

زبان شناسان حرفه ای همچنین دارای توانایی های عالی مدیریت پروژه و سازمان هستند.پس از فارغ التحصیلی، دانشجویان زبان شناسی به عنوان استاد زبان شناسی، معلم زبان خارجی، روانشناس، زبان شناس اجتماعی، دیپلمات، توسعه دهنده متن به گفتار، متخصصان ترجمه ماشینی، مدافع حقوق زبان و غیره کار پیدا می­کنند و می­توانند مشغول به فعالیت شوند. در ادامه به برخی از مشاغلی که بعد از فارغ التحصیلی در این رشته می­توانید در آنها مشغول به کار شوید اشاره کرده ایم:

کار در صنعت: آموزش زبان شناسی می­تواند شما را برای کار بر روی تشخیص گفتار، سنتز متن به گفتار، هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی، تحقیقات کاربر، و یادگیری زبان با واسطه کامپیوتر، در میان بسیاری از زمینه های دیگر، آماده کند.

کار در آموزش: افراد با پیشینه زبان‌شناسی و آموزش می‌توانند مطالبی را برای جمعیت‌های مختلف توسعه دهند، معلمان را آموزش دهند، ارزیابی‌ها را طراحی کنند، راه‌های مؤثری برای آموزش موضوعات مرتبط با زبان در جوامع خاص بیابند یا از زبان یک جامعه به طور مؤثر در آموزش استفاده کنند. بسیاری از زبان شناسان کاربردی در آموزش معلمان و تحقیقات آموزشی مشارکت دارند.

آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم(ESL) در ایالات متحده یا خارج از کشور: اگر می خواهید ESL در ایالات متحده تدریس کنید، احتمالاً به آموزش های اضافی در آموزش زبان نیاز خواهید داشت، مانند مدارک تحصیلی در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یا زبان دیگر(مثلا TESOL ). بسیاری از موقعیت های تدریس در خارج از کشور فقط به مدرک لیسانس نیاز دارند، اما حداقل برخی از آموزش های تخصصی در این موضوع شما را به معلمی بسیار مؤثرتر تبدیل می­کند. تحصیل رشته زبان شناسی می­تواند دیدگاه ارزشمندی بین زبانی به شما بدهد.

در سطح دانشگاه تدریس کنید: اگر در رشته زبان شناسی مدرک تحصیلی خود را ادامه دهید، ممکن است می­توانید در دانشگاه مشغول به کار شوید. هر کدام در بخش‌هایی مانند زبان‌شناسی، فلسفه، روان‌شناسی، گفتار/علوم ارتباطات، مردم‌شناسی، انگلیسی و بخش‌هایی که بر روی زبان‌های خارجی خاص متمرکز شده‌اند و نیاز به استاد در این زمینه حس می­شود.

کار به عنوان مترجم: مترجمان ماهر در همه جا مورد نیاز هستند، از دولت گرفته تا بیمارستان ها و دادگاه ها. برای این رشته کار، سطح بالایی از مهارت در زبان مربوطه ضروری است و ممکن است به آموزش های تخصصی بیشتری نیاز باشد.

آموزش یک زبان خارجی: دانش آموزان شما از دانش شما در مورد ساختار زبان و توانایی شما برای شفاف سازی جنبه های خاصی از زبان بهره خواهند برد. شما باید در زبان مربوطه بسیار مسلط باشید و ممکن است به آموزش های اضافی در آموزش زبان نیاز داشته باشید.

کار بر روی اسناد زبان یا انجام کار تحقیقاتی: برخی از آژانس ها و موسسات به دنبال زبان شناس هستند تا با مشاوران زبان کار کنند تا به مستندسازی، تجزیه و تحلیل و احیای زبان ها (که بسیاری از آنها در معرض خطر هستند) کار کنند. برخی از سازمان ها در کار میدانی مرتبط با زبان، انجام بررسی های زبانی، ایجاد برنامه های سوادآموزی، و ترجمه اسناد میراث فرهنگی شرکت می­کنند.

کار در صنعت نشر، به عنوان یک نویسنده فنی، یا به عنوان یک روزنامه نگار: مهارت های کلامی که زبان شناسان ایجاد می­کنند برای موقعیت هایی در ویرایش، انتشار و نویسندگی ایده آل هستند.

کار برای یک آژانس تست: زبان شناسان به آماده سازی و ارزیابی آزمون های استاندارد و انجام تحقیقات در مورد مسائل ارزیابی کمک می­کنند.

کار با فرهنگ لغت (لغت نامه): توسعه فرهنگ لغت های خوب مستلزم کمک مشاوران زبان شناس واجد شرایط است. دانش واج شناسی، ریخت شناسی، زبان شناسی تاریخی، گویش شناسی، و زبان شناسی اجتماعی کلید واژه شناس شدن است.

مشاور زبان در حرفه هایی مانند حقوق یا پزشکی شوید: زیرشاخه زبان شناسی قانونی شامل مطالعه زبان متون قانونی، جنبه های زبانی شواهد، مسائل مربوط به شناسایی صدا و غیره است. سازمان‌های مجری قانون مانند FBI و ادارات پلیس، شرکت‌های حقوقی و دادگاه‌ها زبان‌شناسانی را برای این اهداف استخدام می‌کنند.

کار برای یک شرکت تبلیغاتی یا برندسازی: شرکت‌هایی که در تبلیغات تخصص دارند، اغلب تحقیقات زبان‌شناختی گسترده‌ای را در مورد ارتباطی که مردم با صداها و دسته‌های صداهای خاص ایجاد می‌کنند و نوع عبارتی که برای مصرف‌کنندگان بالقوه جذاب است، انجام می‌دهند.

چرا کشور ایالات متحده آمریکا را برای ادامه تحصیل انتخاب کنم؟

تحصیل رشته زبان و زبان شناسی در آمریکا

ایالات متحده آمریکا یک مکان عظیم است که هر ایالت دارای تاریخ خاص خود است. و وقتی از یک طرفی به سمت دیگر می­روید، انگار از سیاره ای به سیاره دیگر رفته اید. دانشجویان بین المللی از سراسر جهان به دنبال تحصیل در ایالات متحده آمریکا هستند چرا که این کشور قطعا سرزمین فرصت هاست. با این حال، دانشجو بودن در این کشور شما را با برترین و بزرگترین دانشگاه های جهان در ارتباط کرده و آنها هر ساله آماده پذیرایی از دانشجویانی مانند شما هستند. در ادامه به چند دلیل مهم برای انتخاب کشور آمریکا برای ادامه تحصیل اشاره می­کنیم:

  1. دانشگاه های آمریکا در رتبه های برتر دنیا قراردارند

بسیاری از دانشگاه های این کشور در جایگاه علمی بالا و مطرحی از دنیا قرار دارند و با توجه به وجود سیستم آموزشی بسیار با کیفیت و منحصر به فرد آن؛ با تحصیل در دانشگاه های این کشور فرصتی بی نظیر را برای خود رقم خواهید زد. همچنین به دلیل وجود دانشگاه های بسیار زیاد در این کشور، تنوع و گرایش های بسیار مختلفی از هر رشته تحصیلی وجود دارد و بنابراین با توجه به علایق تان می­توانید برترین ها را انتخاب کنید.

  1. متناسب بودن میزان شهریه دانشگاه های این کشور

سیستم آموزش عالی در ایالات متحده به دلیل شهریه های بالا و بدهی دانشجویان ملی حتی بالاتر بدنام است. با این حال، اگر فکر کنید تحصیل در یک دانشگاه آمریکایی همیشه گران است، اشتباه می­کنید.با یک جستجوی ساده در اینترنت خواهید فهمید که هزاران دوره آموزشی مقرون به صرفه با شهریه سالانه 5000 دلار آمریکا یا کمتر نیز وجود دارند که می­توانید برای ادامه تحصیل خود آنها را انتخاب کنید.

  1. انعطاف پذیری برنامه تحصیلی

انعطاف پذیری دانشجویان در آمریکا در بسیاری از کشورهای دیگر رایج نیست. در بیشتر موارد، تا سال دوم تحصیلی می­توانید بسیاری از دروس مختلف را به صورت انتخابی بردارید.چه مفهومی داره؟ این بدان معناست که می­توانید موضوعات و کلاس های مختلف را امتحان کنید، ببینید به چه چیزهایی علاقه دارید، متوجه شوید که در چه دروسی نیاز دارید که تمرکز بیشتری داشته باشید و بنابراین برای آینده شغلی تان بهتر می­توانید تصمیم بگیرید.

  1. زندگی دانشجویی منحصر به فرد و تجربیات درون دانشگاهی

با توجه به برنامه درسی تان می­توانید تجربیات بسیار خوبی را داشته باشید و در نتیجه برای فرصت های بعدی خود بهتر آماده شوید.

  1. سفر کنید و مناظر شگفت انگیز و جاذبه های گردشگری را کشف کنید

در حین زندگی و تحصیل در ایالات متحده آمریکا، فرصتی برای دیدن برخی از چشمگیرترین و زیباترین جاذبه های طبیعی و ساخت بشر در جهان به شما ارائه می­شود. این جاذبه ها می­تواند از پارک ملی یلوستون تا گراند کنیون، از مجسمه آزادی تا پل گلدن گیت، از یادبود ملی کوه راشمور تا جزیره آلکاتراز و بسیاری از مناظر و سازه‌های منحصربه‌فرد دیگر باشند. که شما می­توانید از همگی این ها بازدید کرده و لذت ببرید.

سوالات متداول

1.      به عنوان رشته زبان شناسی در چه رشته ای تحصیل خواهم کرد؟

زبان‌شناسی رشته‌ای است که به شما بینشی نسبت به یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های دانش و رفتار انسان می‌دهد. رشته زبان شناسی به این معنی است که شما در مورد بسیاری از جنبه های زبان انسان، از جمله صداها (آواشناسی، واج شناسی)، کلمات (مورفولوژی)، جملات ( نحو) و معنا (معناشناسی) آشنا خواهید شد. این می­تواند شامل بررسی چگونگی تغییر زبان ها در طول زمان باشد (زبان شناسی تاریخی).

چگونه زبان از موقعیتی به موقعیت دیگر، گروهی به گروه دیگر و مکانی به مکان دیگر متفاوت است (زبانشناسی اجتماعی، گویش شناسی). چگونه مردم از زبان در زمینه های مختلف استفاده می­کنند (عمل شناسی، تحلیل گفتمان). نحوه مدل سازی جنبه های زبان (زبان شناسی محاسباتی)؛ چگونه مردم زبان را یاد می­گیرند (کسب زبان). و اینکه مردم چگونه زبان را پردازش می کنند (روان زبان شناسی، زبان شناسی تجربی).

2.با مدرک زبان شناسی چه فرصت هایی خواهم داشت؟

دانش آموزانی که در رشته زبان شناسی تحصیل می­کنند، مهارت های فکری ارزشمندی مانند استدلال تحلیلی، تفکر انتقادی، استدلال و وضوح بیان به دست می­آورند. این به معنای انجام مشاهدات روشنگر، فرموله کردن فرضیه‌های واضح و قابل آزمایش، تولید پیش‌بینی، استدلال و نتیجه‌گیری و انتقال یافته‌ها به جامعه گسترده‌تر است. بنابراین رشته های زبان شناسی برای انواع برنامه ها و مشاغل در سطح فارغ التحصیل و حرفه ای به خوبی مجهز هستند. برخی ممکن است به آموزش یا مهارت های اضافی نیاز داشته باشند، اما همه این کار را نمی­کنند.

3.هنوز در مورد زبان شناسی کنجکاو هستید اما برای تبدیل شدن به یک رشته زبان شناسی آماده نیستید؟

در یک دوره زبان شناسی سطح مقدماتی ثبت نام کنید، یک دوره جزئی را در نظر بگیرید یا به کتاب های درسی مقدماتی یا مواد درسی نگاهی بیندازید. دوره های مقدماتی و پیشرفته زبان شناسی اغلب الزامات توزیع را برای سایر رشته ها برآورده می­کند. همچنین می­توانید با یک زبانشناس صحبت کنید. اعضای هیأت علمی در گروه های زبان شناسی معمولاً از صحبت با دانشجویان احتمالی و پاسخ به سؤالات آنان در مورد این رشته بسیار استقبال می­کنند.

 

فرم تماس با ما

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا