دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
تحصیل دکترا در آمریکا

تحصیل دکترا در آمریکا

آخرین بروزرسانی: 8 خرداد 1402

تحصیل دکترا در آمریکا و اپلای برای دکترا در آمریکا یکی از رویاهای همیشگی دانشجوهای این مقطع تحصیلی است. چرا که ایالات متحده آمریکا میزبان بسیاری از بهترین دانشگاه‌های جهان است و این موضوع در کنار وجود طیف وسیعی از رشته‌های تحصیلی مختلف برای دانشجویان متقاضی تحصیل دکترا در آمریکا سبب می‌شود تا بسیاری از دانشجویان حاضر در سرتاسر جهان تمایل داشته باشند برای ادامه تحصیلات تکمیلی خود در مقطع دکتری به این کشور به عنوان مقصد نهایی خود فکر کنند.

موضوع قابل توجه در خصوص تحصیل دکترا در آمریکا این است که رویکرد این کشور در خصوص تحصیلات تکمیلی کاملاً با دیگر کشورهای شناخته شده در این زمینه متفاوت است و سرمایه گذاری زیادی را روی ایجاد یک شرایط مناسب برای دانشجویان مقطع دکتری در خصوص داشتن تحقیقات هدفمند داشته است. اگر شما نیز به دنبال اپلای برای دکترا در آمریکا بوده و تمایل دارید به شکل کامل و دقیق با شرایط تحصیل تحصیل دکترا در آمریکا بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

امکان تحصیل دکترا در آمریکا

به طور قطع در سرتاسر جهان دانشجویان زیادی وجود دارند که قصد دارند به ادامه تحصیل در مقطع دکترا بپردازند و به همین دلیل نیز به دنبال تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها هستند. به طور معمول تعداد زیادی از این دانشگاه‌ها در آمریکا قرار گرفته است و به همین دلیل نیز تحصیل دکترا در آمریکا یکی از هوشمندانه‌ترین انتخاب‌هایی بشمار می‌رود که دانشجویانی که قصد اپلای برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارند، می‌توانند داشته باشند. کشور آمریکا به شکل مناسبی روی پذیرش دانشجویان متقاضی برای تحصیل دکترا در آمریکا سرمایه گذاری کرده است و با ایجاد یک شرایط کاملاً مناسب به دنبال جذب دانشجویان این مقطع به سمت دانشگاه‌های خود است.

مزیت‌های تحصیل دکترا در آمریکا

تحصیل دکترا در آمریکا مزایای زیادی را می‌تواند برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این مقطع را دارند، به همراه داشته باشد. به همین دلیل لازم است قبل از تصمیم گیری در خصوص تصمیم گیری در خصوص اپلای برای دکترا در آمریکا با مزایای تحصیل در این کشور بیشتر آشنا شوید. اصلی‌ترین مزیت‌های تحصیل دکتری در آمریکا عبارت است از:

  1. وجود بیش از 150 دانشگاه برتر جهان از نظر رتبه بندی‌های بین المللی مختلف از جمله رتبه بندی‌های TopUniversities و Times Higher Education در کشور آمریکا که تحصیل در آنها برای همه دانشجویان مقطع دکترا یک رویای دست نیافتنی به شمار می‌رود.
  2. امکان تحصیل دکترا در آمریکا با هزینه پایین و مقرون به صرفه در مقایسه با کشورهای دیگر از جمله انگلستان که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید متناسب با بودجه خود بهترین دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایید.
  3. انعطاف پذیر بودن سیستم آموزشی دانشگاه‌های آمریکا یکی دیگر از فاکتورهایی است که باعث تمایز میان سیستم آموزشی این کشور در زمینه تحصیلات تکمیلی با دیگر کشورهای مدعی در این زمینه شده است. در بسیاری از دانشگاه‌های امریکا شرایطی فراهم شده است که شما تا 2 سال نیازی به اعلام رشته تحصیلی مورد نظر خود نخواهید داشت و می‌توانید بعد از اپلای برای تحصیل دکترا در آمریکا و شرکت در کلاس‌های مختلف، در خصوص رشته ای که می‌خواهید در آن ادامه تحصیل دهید، تصمیم گیری کنید.
  4. جاذبه‌های گردشگری آمریکا نیز می‌تواند یک مزیت بسیار لذت بخش در خصوص تحصیل در این کشور به شمار برود. چرا که بعد از آغاز فرآیند تحصیل دکترا در آمریکا شما می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری خارق العاده این کشور مثل مجسمه آزادی، پل گلدن گیت، پارک ملی یلوستون، یادبود ملی کوه راشمور و… دیدن نمایید.

شرایط تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا

هر کشوری با توجه به معیارهای خود شرایط مشخصی را برای اپلای در مقاطع تحصیلی مختلف از جمله مقطع دکترا که موضوع همین مقاله نیز می‌باشد، ارائه می‌دهد. شرایط تحصیل دکترا در آمریکا در مقایسه با دیگر کشورها تاحدودی متفاوت است. به همین دلیل نیز لازم است قبل از هر اقدامی با شرایط این کشور برای تحصیل در مقطع دکتری بیشتر آشنا شوید. البته در نظر داشته باشید که شرایط تحصیل دکترا در آمریکا می‌تواند از یک دانشگاه تا یک دانشگاه دیگر متفاوت باشد.

  1. گذراندن دوره تحصیلی 16 ساله: برخلاف بسیاری از کشورها شما می‌توانید با داشتن مدرک لیسانس نیز برای تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا اقدام نمایید و داشتن مدرک کارشناسی ارشد برای بسیاری از دانشگاه‌های این کشور الزامی نیست. در واقع شما باید حداقل 16 سال سابقه تحصیلی داشته باشید که مجموع تحصیلات 12 ساله برای دریافت دیپلم و 4 سال برای دریافت مدرک کارشناسی کافی می‌باشد.
  2. داشتن مدرک کارشناسی ارشد: برخی از دانشگاه‌های آمریکا نیز تنها امکان پذیرش متقاضیان دارای مدرک کارشناسی ارشد برای تحصیل دکترا در آمریکا را دارند و تنها دانشجویانی که مدرک کارشناسی ارشد دارند می‌توانند درخواست اپلای دکترا خود را ارائه دهند.
  3. گذراندن آزمون‌های تخصصی: در صورت داشتن پیش نیازهای تحصیلی در نهایت متقاضی باید در یکسری آزمون‌های استاندارد تعیین شده شرکت کرده و نتایج آزمون‌ها را به همراه مدارک دیگر خود به دانشگاه ارائه دهند. البته در نظر داشته باشید که شرکت در تمامی این آزمون‌ها الزامی نیست و در صورت تمایل به اپلای برای تحصیل دکترا در آمریکا باید بررسی کنید که دانشگاه‌های مدنظر شما به کدام یک از این مدارک نیاز دارند. برخی از این آزمون‌ها عبارتند از:
  • مدرک GMAT: جی مت از جمله مدارک معتبر و مهمی است که برای پذیرش در برخی از رشته‌های تحصیلی از جمله رشته‌های مدیریتی و بازاریابی در بعضی از دانشگاه‌های آمریکا در مقطع دکترا به آن نیاز دارید.
  • مدرک GRE: جی آر یی یکی دیگر از مدارک معتبری است که برای داشتن تحصیلات تکیملی در ایالات متحده آمریکا باید دریافت نمایید. برخی از دانشگاه‌ها تنها به نمره آزمون عمومی GRE اکتفا می‌کنند اما برخی دیگر از متقاضی تحصیل دکترا در آمریکا می‌خواهند که در آزمون تخصصی رشته خود نیز شرکت نمایند.
  • مدرک TOEFL: تافل یک آزمون برای سنجش میزان مهارت دانشجویان در بحث زبان انگلیسی است که به 2 شکل حضوری و غیر حضوری برگزار می‌شود.
  • مدرک IELTS: یکی دیگر از آزمون‌های سنجش مهارت زبان انگلیسی دانشجویان نیز آیلتس است.

مراحل اپلای دکترا در آمریکا

به منظور اپلای برای تحصیل دکترا در آمریکا لازم است مراحل مشخصی را دنبال نمایید که در ادامه به صورت دقیق و گام به گام به آنها خواهیم پرداخت:

  1. رشته تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب نمایید: در گام اول شما باید تصمیم بگیرید که تمایل دارید در چه رشته ای تحصیلات تمکیلی خود را در مقطع دکتری دنبال نمایید. به طور معمول افراد رشته ای را انتخاب می‌کنند در با رشته تحصیلی قبلی خود مرتبط باشد اما در آمریکا این امکان نیز فراهم شده است تا افراد بتوانند در هر رشته ای که تمایل دارند به ادامه تحصیل بپردازند. اما در نهایت بهتر است که به یک شناخت نسبی درباره رشته‌های موجود رسیده و رشته تحصیلی مورد نظر خود را پیش از اقدام برای اپلای برای تحصیل دکترا در آمریکا انتخاب نمایید.
  2. 2. دانشگاه مورد نظر خود را تعیین نمایید: اکنون زمان آن می‌رسد تا با توجه به رشته تحصیلی انتخابی خود، تعیین کنید که قصد دارید در کدام دانشگاه به ادامه تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا بپردازید. پیشنهاد می‌شود یک لیست 10 تایی از دانشگاه‌های مدنظر خود تهیه نموده و برای پذیرش دکترا در این دانشگاه‌ها درخواست ارسال نمایید. در هنگام انتخاب دانشگاه باید به فاکتورهایی مثل مدارک تحصیلی لازم برای اپلای برای تحصیل دکترا در آمریکا در آن دانشگاه‌ها نیز دقت لازم را داشته باشید. چرا که برخی از دانشگاه‌ها امکان دکتری مستقیم در آمریکا را فراهم کرده اند اما برخی دیگر یک مدرک ترکیبی از کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهند و همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد امکان اپلای برای تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا با مدرک لیسانس نیز وجود دارد.
  3. 3. در مهلت زمانی تعیین شده برای اپلای اقدام نمایید: در رشته و دانشگاهی برای ثبت نام تحصیل دکترا در آمریکا مهلت زمانی مشخصی را ارائه می‌دهند و شما باید در همین بازه زمانی ارائه شده برای اپلای اقدام کرده و مدارک خود را ارسال نمایید تا در صورت پذیرش بتوانید در زمان تعیین شده تحصیلات خود را آغاز نمایید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل دکترا در آمریکا

اگر تمامی شرایط لازم که در بخش قبلی عنوان شده است را برای تحصیل دکترا در آمریکا دارید و تمایل دارید فرآیند اپلای برای دکترا در آمریکا در دانشگاه مورد نظر خود را دنبال کنید باید توجه داشته باشید که بعد از شروع مکاتبه مستقیم با دانشگاه مورد نظر باید یکسری مدارک مشخص را تهیه و برای آنها ارسال نمایید. توجه داشته باشید که شرایط پذیرش دکترا در آمریکا برای دانشگاه‌های مختلف متفاوت است و ممکن است نیاز به ارائه تمامی مدارک زیر یا برخی از آنها باشد. در ادامه به برخی از اصلی‌ترین مدارک مورد نیاز برای تحصیل دکترا در آمریکا برای اکثر دانشگاه‌های فعال در این کشور اشاره خواهیم کرد:

  • انگیزه نامه یا همان SOP: به طور معمول برای پذیرش در دانشگاه‌های مختلف در مقطع تحصیلی دکترا از شما می‌خواهند که یک متن نوشته و در آن به انگیزه‌ها و اهداف خود برای تحصیل دکترا در آمریکا اشاره کنید. در نظر داشته باشید که انگیزه نامه شما باید به صورت مختصر و واضح و شفاف و به زبان انگلیسی نوشته شود.
  • توصیه نامه یا همان LOR: اکثر دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان در مقطع دکترا درخواست ارائه 2 الی 3 توصیه نامه را دارند. این توصیه نامه‌ها به طور معمول توسط اساتید یا کارفرمایان متقاضی ارائه می‌شود و این امر سبب می‌شود تا توانمندی‌های فرد متقاصی برای تحصیل دکترا در آمریکا به شکل مناسبی ارزیابی شده و مورد تایید قرار گیرد.
  • رزومه یا همان CV: برای تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا لازم است یک رزومه از اطلاعات شخصی، سوابق تحصیلی متقاضی، سوابق کاری، دستاوردها، جوایز، مقالات، بورسیه‌ها، دوره‌های آموزشی و هر آنچه که به فرد و توانمندی‌های او در دوران تحصیل مرتبط می‌شود به صورت کامل ارائه شود.
  • ریز نمرات تحصیلی: متقاضی برای تحصیل دکترا در آمریکا باید تمامی مدارک مربوط به تحصیلات خود و زیر نمرات را تهیه نموده و به صورت کامل برای دانشگاه مورد نظر خود ارسال نماید.
  • سوابق کاری: اگر فرد متقاضی سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی خود دارد که در رزومه نیز به آن اشاره کرده است، باید مدارک مربوط به آن را نیز ارائه دهد.
  • اسکن پاسپورت: شما باید یک اسکن از پاسپورت خود تهیه نموده و در کنار دیگر مدارک موردنیاز برای تحصیل دکترا در آمریکا به دانشگاه مورد نظر خود ارائه دهید.
  • نتیجه ارزشیابی مدارک تحصیلی توسط موسسه WES: برخی از دانشکاه ها از شما می‌خواهند تا مدارک تحصیلی خود را برای موسسه Wes ارسال کرده تا مورد ارزشیابی توسط این مجموعه قرار بگیرد و در نهایت تاییدیه ارزیابی مدارک تحصیلی خود توسط این موسسه را برای اپلای برای دکترا در آمریکا ارائه دهید.
  • ارائه مدرک تافل یا آیلتس گرفته شده: شما باید قبل از اقدام برای پذیرش تحصیل دکترا در آمریکا برای دریافت مدرک زبان خود اقدام کرده و یکی از مدارک تافل یا آیلتس را با توجه به خواسته دانشگاه انتخابی خود دریافت نمایید و در نهایت نتیجه آزمون را به همراه دیگر مدارک ارسال نمایید.
  • مدارک مربوط به بورسیه یا فاند: دانشجویان می‌توانند قبل از اقدام برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل در مقطع دکترا برای دریافت بورسیه یا کمک هزینه مالی نیز اقدام نمایند. در صورتی که شرایط لازم داشته باشند و این کمک هزینه را بتوانند برای تحصیل دکتری در آمریکا دریافت نمایند، باید مدارک مربوط به آن را نیز ارائه دهند.

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شده است، مدارکی که باید برای تحصیل دکترا در آمریکا ارائه دهید با توجه به دانشگاه انتخابی شما متفاوت است. به همین دلیل نیز لازم است پیش از هر اقدامی برای تهیه مدارک به وب سایت دانشگاه انتخابی خود برای تحصیل دکتری در آمریکا مراجعه کرده و به شکل دقیق بررسی نمایید که برای پذیرش در آن دانشگاه باید چه مدارکی را ارائه دهید و مطابق با همان دستورالعمل پیش بروید.

دانشگاه‌های برتر آمریکا

در حال حاضر بیش از 4500 دانشگاه در آمریکا در حال فعالیت بوده و پذیرای بیش از 900 هزار دانشجو می‌باشند. بسیاری از این دانشگاه‌ها جزو برترین دانشگاه‌های جهان از نظر رتبه بندی‌های صورت گرفته هستند و عملکرد خوبی را در رشد و پیشرفت علمی داشنجویان مشغول به تحصیل دکترا در آمریکا داشته اند. برخی از برترین دانشگاه‌های آمریکا عبارتند از:

مدت زمان تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا

تحصیل دکترا در آمریکا می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلفی به اتمام برسد و به طور معمول نیز بازه زمانی 8 تا 10 سال نیز بیان می‌شود. اما زمان اتمام تحصیلات در این مقطع به اینکه متقاضی با چه مدرکی برای اپلای اقدام کرده است بستگی دارد. در صورتی که متقاضی دارای مدرک کارشناسی ارشد باشد می‌تواند بین 4 تا 5 سال تحصیلات خود را به اتمام برساند. در صورتی که دانشجو با مدرک کارشناسی برای پذیرش دکترا در آمریکا اقدام کرده است، در صورتی که به صورت تمام وقت در حال تحصیل باشد، می‌تواند بین 5 تا 6 سال تحصیلات خود را به اتمام برساند.

هزینه تحصیل در دکتری در آمریکا

هزینه تحصیلات در خارج از کشور یکی از نگرانی‌های اصلی متقاضیان تحصیل در کشورهای دیگر از جمله آمریکا است. به طور معمول گفته می‌شود که هزینه تحصیل دکترا در آمریکا حدوداً بین 28000 تا 40000 دلار در سال باشد که به ظاهر نیز رقم بالایی به نظر می‌رسد.

اما موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما می‌توانید برای پذیرش دکترا با فاند درخواست داده و بخشی از این هزینه را به صورت کمک هزینه دریافت نمایید. گاهاً نیز برخی از افراد واجد شرایط از نظر عملی می‌توانند از فول فاند دکترا آمریکا استفاده کرده و بدین ترتیب تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی شما تامین شود که این موضوع به شرایط شما نحوه درخواست فاند ارائه شده بستگی دارد.

پاسخ به برخی از رایج‌ترین سوالات شما در زمینه اپلای برای دکترا در آمریکا

آیا داشتن مدرک GRE برای تحصیل دکترا در آمریکا نیاز است؟

بستگی به رشته و دانشگاه انتخابی شما دارد. برخی از رشته‌ها از جمله رشته‌های مهندسی و همچنین برخی از دانشگاه‌ها ارائه این مدرک را الزامی دانسته اند.

برای دریافت بورسیه فوال فاند دکترا در آمریکا باید چه شرایطی را داشت؟

به طور معمول فاکتورهای مختلفی از جمله داشتن حداقل معدل مورد نیاز، داشتن نمره بالا در آزمون تافل یا آیلتس، داشتن سوابق تحقیقاتی مناسب، رزومه خوب، دریافت تایید از یک استاد در دانشگاه مورد نظر و… تعیین کننده می‌باشند.

هزینه تحصیل دکترا در آمریکا به چه شکل است؟

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در آمریکا متغیر است و با توجه به نوع دانشگاه انتخابی شما و اقداماتی که برای دریافت فاند داشته اید بستگی دارد.

آیا افراد متاهل بعد از پذیرش برای تحصیل دکترا در آمریکا می‌توانند خانواده خود را نیز به همراه خود ببرند؟

بله. امکان دریافت ویزا برای خانواده در مقطع دکترا نیز وجود دارد.

حداقل نمره تافل و آیلتس برای پذیرش تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا چند است؟

حداقل نمره برای دانشگاه‌های مختلف متفاوت است اما شما باید به طور میانگین نمره 6.5 آیلتس و 78 تافل IBT را دریافت نمایید.

آیا دانشجویان بین المللی می‌توانند در حین تحصیل دکترا در آمریکا مشغول به کار شوند؟

بله اما در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد و این موضوع نیز به نوع ویزای دریافتی آنها و موارد این چنینی دیگر بستگی دارد.

آیا می‌توان بعد از پایان تحصیل دکترا در آمریکا در این کشور ماند؟

شما می‌توانید در طول دوران تحصیل یا بعد از فارق التحصیل شدن برای دریافت گرین کارت اقدام نمایید و فرآیندهای مربوطه را دنبال نمایید.

تحصیل دکترا در آمریکا یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که دانشجویان برای دنبال کردن تحصیلات تکمیلی خود می‌توانند داشته باشند. چرا که در آمریکا بسیاری از بهترین و ارزشمندترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است و در صورت داشتن شرایط تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا و اپلای برای دکترا در آمریکا می‌توانید در یک شرایط تحصیلی بسیار ایده آل تحصیلات خود را دنبال کرده و به اتمام برسانید.

در این مقاله تلاش ما بر این بوده است تا هر آنچه که لازم است در خصوص تحصیل دکتری در آمریکا بدانید از مدارک مورد نیاز برای پذیرش دکترا در آمریکا و مدت زمان تحصیل در این مقطع گرفته تا بحث‌های مربوط به انتخاب دانشگاه و هزینه تحصیل دکترا در امریکا را با شما در میان بگذاریم. بدین ترتیب می‌توانید به شکلی هدفمند برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل دکترا اقدام نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا