تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان یک گزینه عالی برای دانشجویان بین المللی است. آلمان کشوری با کیفیت بالای زندگی، سیستم آموزشی عالی و فرصت های شغلی فراوان است.

زمانی که نامی از کشور آلمان به میان می آید؛ ناخودآگاه ذهن بسیاری از افراد به سمت دانشگاه های پزشکی و البته دندان پزشکی این کشور می رود. این اما پایان کار نیست؛ چرا که نه تنها در قاره اروپا بلکه در کل دنیا نیز از آلمان با نام اقتصاد اول اروپا یاد می شود. با تمامی این تفاسیر انتخاب کشور آلمان برای ادامه تحصیل می تواند برای شما یک گزینه ایده آل و البته بی نقص محسوب شود.

فرم ارزیابی اولیه

ثبت درخواست

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
تحصیل در آلمان

فهرست مطالب

تحصیل در آلمان - مقدمه

مقدمه

این روزها اغلب افراد از اقصی نقاط دنیا برای این که بتوانند یک آینده ای ایده آل را برای خود رقم بزنند و در بهترین دانشگاه های دنیا به تحصیل بپردازند؛ به فکر انتخاب یک مقصد مناسب برای ادامه تحصیل هستند. طبیعتا با توجه به تعددی که در انتخاب وجود دارد؛ بسیاری از دانشجویان ممکن است نتوانند آن طور که باید و شاید یک مقصد درست را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. اگر شما نیز جزء دانشجویانی هستید که تعدد در انتخاب حسابی شما را گیج کرده است؛ سایت درستی را برای کسب اطلاعات در خصوص این موضوع انتخاب کرده اید.

کشورهای اروپایی برای این که خود را در سطح کشورهای تراز اول دنیا در زمینه آموزشی حفظ کنند؛ امکانات و امتیازات مختلفی را برای دانشجویان در نظر می گیرند. اگر دوست دارید تا آینده شغلی تضمین شده ای داشته باشید و شانس تحصیل در بهترین دانشگاه های دنیا را از دست ندهید؛ نیاز است تا یکی از کشورهای اروپایی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید.

آلمان یکی از محبوب ترین کشورهای دنیا برای ادامه تحصیل می باشد. زمانی که نامی از کشور آلمان به میان می آید؛ ناخودآگاه ذهن بسیاری از افراد به سمت دانشگاه های پزشکی و البته دندان پزشکی این کشور می رود. این اما پایان کار نیست؛ چرا که نه تنها در قاره اروپا بلکه در کل دنیا نیز از آلمان با نام اقتصاد اول اروپا یاد می شود. با تمامی این تفاسیر انتخاب کشور آلمان برای ادامه تحصیل می تواند برای شما یک گزینه ایده آل و البته بی نقص محسوب شود.

کوتاه از کشور آلمان

در مرکز قاره سبز، نام یک کشور که توسط 9 کشور دیگر محاصره شده است؛ حسابی خود نمایی می کند. آلمان پر جمعیت ترین کشور قاره سبز بعد از روسیه می باشد و مساحت 357 کیلومتر مربعی دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که هیچ کشور دیگری در کل دنیا به اندازه آلمان همسایه زمینی ندارد. این کشور در حدود 81 میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از کشورهای صنعتی قوی در دنیا محسوب می شود. همین امر موجب شده تا کشور آلمان یکی از کشورهای پویا در قاره سبز باشد.

با این تفاسیر با تحصیل در کشور آلمان این امکان برای شما وجود دارد تا بتوانید در همین کشور نیز مشغول به کار شوید. قطعا افرادی که در رشته پزشکی و دندان پزشکی تحصیل کرده اند؛ به خوبی با این قضیه آشنا هستند که معتبرترین دانشکده های پزشکی در کشور آلمان قرار دارند. با توجه به این توضیحات به استقبال توضیحاتی جزئی در خصوص تحصیل در آلمان می رویم.

تحصیل در آلمان - تضمین آینده

تضمین آینده با تحصیل در آلمان

به محض شروع همه گیری کرونا، بسیاری از کشورهای دنیا از پذیرش دانشجوهای جدید امتناع کردند. همین موضوع سبب شد تا طی چند سال گذشته پذیرش دانشجو توسط کشور آلمان دچار تغییراتی اساسی شود. با توجه به شرایط سیاسی که میان کشور ایران و کشور آلمان حاکم است؛ دانشجویان ایرانی در چند سال گذشته خیلی سخت توانستند از دانشگاه های مختلف المان پذیرش بگیرند. در سال 2023 اما کشور آلمان قوانین جدیدی را وضع کرد که همین موضوع باعث شد تا شرایط پذیرش دانشجوهای ایرانی توسط کشور آلمان راحت تر از هر زمان دیگری شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که طی 10 ساله گذشته آلمان رتبه 1 لیست پر متقاضی ترین کشورها برای ادامه تحصیل را به خود اختصاص داده است. همین موضوع باعث شده تا روزانه عطش افراد برای ادامه تحصیل در آلمان بیش تر از هر زمان دیگری شود. شما از سن 6 سالگی این امکان را دارید تا تحصیل را از مدارس کشور آلمان شروع کنید. یکی از ویژگی های مثبتی که کشور آلمان دارد؛ در این است که دارای مدارس دولتی زیادی می باشد. بر خلاف کشور ایران مدارس دولتی آلمان کیفیت آموزشی فوق العاده ای را دارند و شما از همان ابتدا می توانید به صورت اصولی به یادگیری مباحث مختلفی بپردازید. البته این موضوع را نیز به خاطر داشته باشید که در این کشور مدارس خصوصی نیز وجود دارد. اگر به هر دلیلی تمایلی به تحصیل در مدارس دولتی آلمان را نداشته باشید؛ می توانید مدارس خصوصی را انتخاب کنید.

از نکات مهم دیگری که دانستن آن برای شما ضروی است؛ این موضوع می باشد که قوانین آموزش در هر ایالت آلمان متفاوت از دیگری است و دولت هیچ دخالتی در موضوع آموزش ندارد.

تحصیل در آلمان - تحصیل رایگان در تمامی مقاطع تحصیلی

تحصیل رایگان در تمامی مقاطع تحصیلی

تحصیل در آلمان - تحصیل به زبان انگلیسی

امکان تحصیل به زبان انگلیسی

تحصیل در آلمان - سهولت در پیدا کردن کار

سهولت در پیدا کردن کار در کشور آلمان

تحصیل در آلمان - سهولت در دریافت کارت آبی موقت

سهولت در گرفتن کارت آبی اقامت موقت

تحصیل در آلمان - ویزای همراه

امکان دریافت ویزا همراه

تحصیل در آلمان - کار هنگام تحصیل

اجازه کار در حین تحصیل

تحصیل در آمریکا - بورسیه تحصیلی

امکان گرفتن بورسیه تحصیلی

چند سال پیش از ورود به دانشگاه باید در آلمان تحصیل کنیم؟

برای ورود به دانشگاه در کشور آلمان نیاز است تا به صورت پلکانی پیش بروید. کودکان از سن 6 سالگی موظف هستند تا در این کشور شروع به تحصیل نمایند. با توجه به این که قانون آموزش در هر ایالت کشور آلمان متفاوت از دیگری است؛ اما برخی از دروس به صورت مشترک در تمامی مدارس این کشور به دانش آموزان تدریس می شود. از آن جایی که زبان رسمی این کشور المانی می باشد؛ نیاز است تا دانش آموزان برای تحصیل در آلمان به این زبان تسلط 100 درصدی داشته باشند.  

هزینه تحصیل در مدارس دولتی کشور آلمان رایگان است؛ در نقطه مقابل اما برای تحصیل در مدارس خصوصی این کشور باید به طور میانگین بین 6000 تا 15000 یورو در سال هزینه کنید.

دوره ابتدایی در کشور آلمان از 6 سالگی شروع می شود و در حدود 4 سال به طول می انجامد. بعد از گذشت این 4 سال، دانش آموزان به صورت مستقیم وارد دبیرستان می شوند و نیاز است تا در حدود 9 الی 10 سال در این مقطع، به تحصیل بپردازند. بعد از گذراندن این 10 سال دانش آموزان می توانند مدرک دیپلم خود را دریافت کنند. البته موضوع مهمی که نیاز است به آن توجه داشته باشید؛ این است که دانش آموزان 4 راه پیش روی خود می بینند تا بتوانند این انتخاب را داشته باشند که دوران دبیرستان خود را به چه صورتی سپری کنند. این 4 دبیرستان شامل Realschule​، Gesamtschule، Gymnasium و Realschule می باشد. هر دانش آموزی از بین این 4 دبیرستان حق انتخاب دارد تا یکی را برای تحصیل برگزیند. بعد از دریافت مدرک دیپلم خود می توانید وارد دانشگاه شوید. 

تحصیل در آلمان - تحصیل در مقطع کارشناسی

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

مقطع کارشناسی یکی از پر متقاضی ترین مقاطع تحصیلی در کشور آلمان محسوب می شود. اغلب افراد بعد از دریافت مدرک دیپلم خود تمایل دارند تا در کشور آلمان به ادامه تحصیل بپردازند. یکی از مزیت هایی که تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی دارد؛ این است که شخص می تواند بلافاصله بعد از اتمام تحصیل خود وارد بازار کار شود. تحصیل در مقطع کارشناسی در حدود 4 سال به طول می انجامد. این 4 سال معادل 6 الی 8 ترم خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

برای این که بتوانید در دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی تحصیل نمایید؛ نیاز است تا یک سری مدارک را به دانشگاه ارائه دهید. افرادی که در کشور آلمان تحصیل کرده اند؛ باید برای تحصیل در مقطع کارشناسی حتما اصل مدرک دیپلم خود را در دست داشته باشند. در نقطه مقابل اما اگر مدرک دیپلم خود را از سایر کشورها دریافت کرده باشید؛ باید در ابتدا در یک آزمون با نام Feststellungsprüfung شرکت کنید. با شرکت در این آزمون مهارت های علمی مختلف شما محک زده می شود. در صورتی که بتوانید در این آزمون نمره قبولی کسب نمایید؛ این اجازه به شما داده می شود تا بتوانید وارد دانشگاه مورد نظر خود شوید.

البته این مورد را نیز مد نظر قرار دهید که می توانید یک دوره یک ساله را در کالج های مقدماتی Studienkolleg بگذرانید. به بیان بهتر با شرکت در این کالج ها می توانید به نوعی مدرک دیپلم خود را معادل سازی کنید.

از آن جایی که تدریس در کشور آلمان به زبان آلمانی انجام می شود؛ نیاز است تا شخص دانشجو به زبان آلمانی تسلط داشته باشد. اگر به این زبان تسلط نداشته باشید؛ نمی توانید در دانشگاه های دولتی آلمان به تحصیل بپردازید. مدرک مورد قبول برای تحصیل در دانشگاه های آلمان B1 و B2 می باشد. باید در این آزمون ها نمره قبولی را کسب کرده تا بتوانید وارد دانشگاه شوید. داشتن حداقل 18 سال سن نیز از دیگر شرایط تحصیل در آلمان می‌باشد.

رشته های محبوب و پر متقاضی در مقطع کارشناسی

در هر نقطه از جهان؛ محبوب ترین رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی متفاوت از دیگری می باشد. کشور آلمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. برخی از رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی در کشور آلمان محبوب تر از سایر رشته ها می باشند. از پر متقاضی ترین رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی می توان به رشته‌های زیر اشاره کرد:

  • اقتصاد

  • زیست شناسی

  • علوم کامپیوتر

  • مدیریت بازرگانی

  • مهندسی صنایع

  • علوم زیست محیطی

  • مهندسی مکانیک

مشاوره تخصصی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا با ما تماس بگیرید!

تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

سالیانه بسیاری از دانشجویان تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می گیرند. یکی از ویژگی های مثبتی که باعث شده تا دانشگاه های آلمان در کانون توجهات قرار بگیرند؛ آموزش به صورت کاربردی و اصولی در مقطع ارشد می باشد. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیاز است تا شخص بین 18 ماه الی 2 سال را در کشور آلمان حضور داشته باشد. بر خلاف مقطع کارشناسی، امکان تدریس دروس به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. همین موضوع سبب می شود تا دانشجویان هیچ اجباری به یادگیری زبان آلمانی نداشته باشند.

شاید دانستن این موضوع برایتان تعجب برانگیز باشد که هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نسبت به هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی بسیار پایین تر می باشد. موضوع پایین بودن هزینه تحصیل و کوتاه بودن مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد سبب شده تا انتخاب اول بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد؛ کشور آلمان باشد. در کنار تمامی این موارد؛ رتبه دانشگاه های آلمان در دنیا فوق العاده بالا می باشد و همواره در لیست برترین دانشگاه های دنیا، نام دانشگاه های آلمان حسابی خود نمایی می کند.

با توجه به سیاست های مختلفی که دانشگاه های آلمان دارند؛ تاریخ اپلای در هر دانشگاه متفاوت از دیگری می باشد. به صورت کلی اما اکثر دانشگاه های این کشور برای دروس پایه در تمامی ترم ها پذیرش دارند. در نقطه مقابل اما اپلای در سایر رشته ها عموما در فصل زمستان صورت می گیرد.

دانشگاه های کشور آلمان جهت بررسی شرایط دانشجو برای انتخاب اول 75 یورو و برای انتخاب دوم 35 یورو دریافت می کنند. در صورتی که شخص دانشجو شرایط تحصیل در این مقطع را در کشور آلمان نداشته باشد؛ هیچ هزینه ای به وی از سمت دانشگاه مورد نظر عودت داده نمی شود.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

هر دانشگاهی در آلمان یک سری مدارک را از شخص دانشجو جهت پذیرش دریافت می کند. با توجه به این موضوع نباید این انتظار را داشته باشید که تمامی دانشگاه های این کشور از یک قانون واحد پیروی کنند. در این میان اما برخی از مدارک هستند که میان تمام دانشگاه ها مشترک هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

تحصیل در آلمان - تحصیلی در مقطع دکترا

تحصیل در آلمان در مقطع دکتری

صادقانه این موضوع را بیان می کنیم که تحصیل در مقطع دکتری، آرزوی بسیاری از دانشجویان می باشد. با توجه به این موضوع که کشور آلمان به کیفیت تحصیل اهمیت فوق العاده زیادی می دهد؛ امکانات بی نظیری را در اختیار دانشجویان قرار داده تا آن ها بتوانند در این فضا به صورت اصولی آموزش های لازم را ببینند. با توجه به این موضوع که مقطع دکتری یکی از مقاطع فوق العاده مهم در کشور آلمان به حساب می آید؛ نیاز است تا شخص متقاضی برای تحصیل در این رشته حتما دارای مقالات ISI معتبر باشد.

یکی دیگر از مزیت های تحصیل در کشور آلمان در مقطع دکتری این است که دروس به زبان انگلیسی تدریس می شوند. با توجه به این موضوع دیگر نیازی نیست تا شخص دانشجو مدرک معتبر زبان آلمانی داشته باشد. البته این مسئله را در گوشه ذهن خود داشته باشید که نمره مدرک آیلتس شما باید 6 به بالا باشد. به جرات این موضوع را بیان می کنیم که برای تحصیل در مقطع دکتری نیاز است تا 7 خوان رستم را رد کنید؛ چرا که علاوه بر مدارک بیان شده؛ نیاز است تا شما دارای یک نامه تایید از سمت استاد راهنمای خود باشید.

تحصیل در دکتری در حدود 5 سال به طول می انجامد. البته این مورد را مد نظر قرار دهید که اکثر دروس در مقطع دکتری به صورت عملی و تحقیقاتی می باشد و شما از همان ابتدای تحصیل باید تمام تمرکز خود را بر روی پایان نامه تان بگذارید تا بتوانید دوران تحصیل خود را در این مقطع به پایان برسانید.

در صورتی که در فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه شرکت کنید؛ دولت برای شما یک حقوق در نظر گرفته و آن را به صورت ماهیانه به شما پرداخت می کند. با توجه به بالا بودن هزینه تحصیل در مقطع دکتری، اغلب دانشجویان به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی هستند تا بتوانند به این صورت هزینه های تحصیل خود را تا جای ممکن کم کنند.

رشته پزشکی و دندان پزشکی؛ رشته هدف بسیاری از دانشجویان

دو رشته پزشکی و دندان پزشکی همواره در سراسر دنیا متقاضیان مربوط به خود را دارند. همین پر متقاضی بودن این دو رشته تحصیلی باعث شده تا در سراسر دنیا رقابت جهت قبولی در آن ها به بالاترین حد خود برسد. به دلیل رایگان بودن هزینه تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی در کشور آلمان، توجه بسیاری از دانشجویان به سمت این دو رشته جلب شده است. همان طور که به کرات در این مقاله توضیح دادیم؛ دانشگاه های پزشکی آلمان سطح کیفی فوق العاده بالایی را دارند و در کل دنیا زبان زد خاص و عام می باشند.

از آن جایی که اکثر دانشگاه های پزشکی آلمان دولتی هستند؛ برای تحصیل در آن ها نیاز است تا شما به زبان آلمانی تسلط داشته باشید. در صورتی که مدرک معتبر زبان آلمانی نداشته باشید؛ امکان تحصیل در دانشگاه های پزشکی و دندان پزشکی آلمان برای شما میسر نمی باشد. حداقل مدرک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های دولتی پزشکی آلمان، مدرک C1 می باشد. این اما پایان کار نیست؛ چرا که شخص دانشجو باید نمرات خوبی را در دوران تحصیل خود کسب کرده و همچنین معدل ایده آلی را نیز داشته باشد تا بتواند بدون وجود مشکلی به تحصیل در آلمان مشغول شود. 

صبر خود را برای تحصیل در آلمان بالا ببرید

هیج کسی نمی تواند منکر این موضوع شود که تحصیل در رشته پزشکی، سختی های مربوط به خود را دارد. اگر دوست دارید که در رشته پزشکی در کشور آلمان تحصیل کرده و آینده شغلی مطمئنی را برای خود رقم بزنید؛ نیاز است تا کفش آهنی به پا کنید. قوانین دانشگاه های آلمان در رشته پزشکی کمی سخت گیرانه است و هر شخصی نمی تواند طاقت این سختی ها را داشته باشد.

در ابتدای کار تحصیل به مدت زمان تقریبا 2 سال اصول پایه پزشکی به دانشجویان آموزش داده می شود. بعد از اتمام این مدت زمان؛ یک آزمون پزشکی از شخص دانشجو گرفته می شود تا مهارت های شخص دانشجو مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. بعد از گذشت این 2 سال باید دروس اصلی پزشکی به دانشجویان این رشته آموزش داده شود. تقریبا 3 سال نیز باید صبوری کنید تا بتوانید با مباحث اصلی رشته پزشکی اشنایی پیدا کنید. زمانی که این 5 سال را با موفقیت به پایان رساندید؛ تازه نوبت به تحصیلات پزشکی می رسد. در این مرحله دانشجو باید هر آن چه که به صورت تئوری آموخته است را به صورت عملی اجرایی نماید. برای این دوره عملی نیز باید در حدود 1 سال زمان بگذارید.

بعد از گذر از این مراحل برای این که بتوانید مدرک پزشکی خود را دریافت کنید؛ نیاز است تا در یک آزمون ایالتی به نام Staatsexamen شرکت کنید. در صورتی که بتوانید نمره مورد قبول را در این آزمون کسب نمایید؛ می توانید مدرک خود را از دانشگاه های تراز اول و مطرح کشور آلمان دریافت کرده و در هر کجای دنیا که دوست داشتید؛ مشغول به کار شوید.

تحصیل در آلمان - دانشگاه‌های برتر پزشکی در آلمان

دانشگاه های پزشکی برتر آلمان

با این وجود که تمامی دانشگاه های پزشکی آلمان معتبر هستند اما برخی از آن ها به دلیل امکانات و ویژگی هایی که دارند؛ در دنیا شناخته شده تر هستند. از محبوب ترین دانشگاه های پزشکی آلمان در دنیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر قصد دارید بعد از پایان دوره پزشکی خود مجدد به کشور ایران باز گردید؛ نیاز است به این موضوع توجه داشته باشید که وزارت بهداشت کشور ایران؛ مدرک کدام یک از دانشگاه های کشور آلمان را قبول دارد. از دانشگاه هایی که مدرک آن ها مورد تایید وزارت بهداشت می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان

برای این که بتوانید بورسیه تحصیلی خود را از کشور آلمان دریافت کنید؛ نیاز است تا یک سری از مدارک را آماده کرده و به دانشگاه تحویل دهید. رقابت در زمینه بورسیه تحصیلی برای مقطع دکتری فوق العاده بالاست و هر شخصی نمی تواند به سادگی آن را به دست آورد. اگر موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شوید؛ می توانید عمده هزینه های تحصیل و البته زندگی خود را از دولت آلمان دریافت نمایید. از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی وجود دارد؟

از آن جایی که تحصیل در کشور آلمان با دریافت بورسیه تحصیلی رایگان می باشد؛ رقابت بر سر دریافت آن فوق العاده بالا می باشد. همین امر موجب شده تا شاهد رقابت تنگاتنگی در این زمینه میان دانشجویان مختلف باشیم. بورسیه های تحصیلی آلمان به دو صورت مختلف می باشد. دسته اول را می توان بورسیه ای دانست که 100 درصد هزینه های تحصیل دانشجو را پرداخت می کند و شخص دانشجو هیچ هزینه ای از بابت تحصیل خود در کشور آلمان نخواهد داشت. دسته دوم بورسیه اما به صورتی است که در آن تنها بخشی از هزینه های دانشجو توسط دولت آلمان پرداخت می شود.

 البته به این موضوع دقت داشته باشید که کشور آلمان تنها برای دانشجویان مقطع دکتری بورسیه تحصیلی صادر می کند و خیلی کم پیش می اید تا برای دانشجویان کارشناسی نیز بورسیه ای در نظر بگیرد. با این تفاسیر اگر در مقطع کارشناسی تحصیل می کنید؛ نباید انتظاری از بابت دریافت بورسیه تحصیلی داشته باشید؛ چرا که رسیدن به آن خیلی سخت می باشد.

در صورتی که دارای رزومه علمی قوی هستید و به فکر ادامه تحصیل در مقطع دکتری هستید؛ همین حالا دست به کار شده تا بتوانید بورسیه خود را از کشور آلمان دریافت کنید. در قسمت قبلی مقاله در ارتباط با مدارک لازم جهت دریافت بورسیه تحصیلی آلمان صحبت شد. برای این که بتوانید این بورسیه را اخذ نمایید؛ نیاز است تا مدارکی که در قسمت قبلی مقاله در ارتباط با آن صحبت شد را داشته باشید. دانشگاه های مختلف آلمان دارای بورسیه های متفاوتی می باشند که می توانید با بررسی آن ها و البته متناسب با شرایط خود یکی از آن ها را انتخاب کرده و به تحصیل در آلمان مشغول شوید.

تحصیل در آلمان - هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان در سال 2023

دانشجویان قبل از این که تصمیم به تحصیل در آلمان بگیرند؛ در ابتدا نیاز است تا هزینه های تحصیل در آلمان را بررسی کنند. در این صورت می توانند یک برنامه ریزی درستی نسبت به دخل و خرج خود در کشور آلمان داشته باشند.

اگر به زبان آلمانی تسلط داشته باشید؛ می توانید بدون پرداخت هزینه ای در دانشگاه های دولتی کشور آلمان به ادامه تحصیل بپردازید. البته به یاد داشته باشید که در حدود 500 یورو در هر ترم بابت هزینه های جانبی دانشگاه باید در نظر بگیرید.

تحصیل در مدارس دولتی آلمان نیز رایگان می باشد و دانش آموز برای تحصیل در مقطع ابتدایی و دبیرستان نباید هزینه ای را پرداخت نماید. در نقطه مقابل اما اگر در مدارس خصوصی و نیمه خصوصی آلمان تحصیل کنید؛ نیاز است تا سالیانه بین 6000 تا 15000 یورو هزینه کنید.

در مقطع کارشناسی ارشد اما قضیه هزینه ها کمی متفاوت می باشد. متوسط هزینه برای دانشگاه های خصوصی کشور آلمان در مقطع ارشد در حدود 6000 تا 20000 هزار یورو می باشد. رشته تحصیلی شما بیش ترین تاثیر را در تعیین شهریه می گذارد.

از دیگر ویژگی های مهم تحصیل در آلمان این است که دانشجویان، در حین تحصیل می توانند به کار نیز مشغول شوند. هزینه هر ساعت کار در کشور آلمان برای شخص دانشجو 12 یورو می باشد. همین مقدار کم نیز می تواند کمک بزرگی را به دانشجویان جهت تامین هزینه های زندگی در آلمان نماید. یک سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آید؛ این موضوع می باشد که دانشجویان اجازه چند ساعت کار را در حین تحصیل خود دارند. در پاسخ باید بگوییم دانشجویان می توانند 120 روز از سال را به صورت تمام وقت در کشور آلمان به کار مشغول باشند؛ این مدت زمان اما برای کارهای نیمه وقت در حدود 240 روز می باشد.

هزینه زندگی در آلمان

بعد از این که با هزینه تحصیل در کشور آلمان آشنا شدید؛ نیاز است تا در مورد هزینه های زندگی در این کشور نیز اطلاعاتی داشته باشید. کیفیت و سطح زندگی در کشور آلمان فوق العاده بالاست و همین امر موجب شده تا هزینه زندگی در این کشور نیز؛ نسبت به سایر کشورهای دنیا کمی بیش تر باشد. البته به این موضوع دقت داشته باشید که هزینه زندگی در این کشور به عوامل مختلفی همچون شهر محل زندگی، متراژ خانه، تعداد افراد خانواده و… بستگی دارد.

متوسط درآمدی که کارمندان در کشور آلمان ماهیانه کسب می کنند؛ در حدود 1500 یورو می باشد. طبق اعلام سازمان بامف آلمان هر فردی در این کشور باید متوسط 931 یورو جهت مخارج زندگی هزینه کند. این آمار برای افرادی که در کشور آلمان مشغول به کار هستند؛ صدق می کند.

مبلغ هزینه زندگی برای دانشجویان در کشور آلمان بسیار کم تر از مبلغ اعلام شده می باشد. به طور مثال بسیاری از دانشگاه های کشور آلمان دارای خوابگاه هستند که شخص دانشجو می تواند در آن ها زندگی کند. با زندگی در خوابگاه شخص دانشجو دیگر ملزم به پرداخت هزینه مسکن نخواهد بود.

در مقوله حمل و نقل؛ دولت آلمان برای دانشجویان کارت هایی را در نظر گرفته است که آن ها می توانند با استفاده از آن ها در هزینه حمل و نقل خود صرفه جویی کنند. تمامی این موارد دست به دست هم می دهند؛ تا مخارج دانشجویان به طرز چشم گیری کاهش پیدا کند. البته این مورد را نیز مد نظر قرار دهید که دانشجویان باید یک سری هزینه از بابت خرید کتاب و ملزومات تحصیلی پرداخت نمایند.

با تمامی این تفاسیر میانگین هزینه ای که هر شخص دانشجو در کشور آلمان باید آن را هزینه کند؛ در حدود 1000 یورو می باشد. از این مبلغ بیش ترین هزینه بابت اجاره یک خانه صرف می شود. خوشبختانه کشور آلمان این امکان را فراهم کرده است تا دانشجویان در این کشور بتوانند، خانه های دانشجویی اجاره کنند. در این صورت در حدود 200 یورو در هر ماه بابت اجاره باید پرداخت شود.

جدول هزینه زندگی و تحصیل در آلمان

شرح هزینه
توضیحات
تحصیل در دانشگاه‌های دولتی
500 یورو در سال
تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی
6 هزار تا 20 هزار یورو در سال
هزینه حمل و نقل، اینترنت و تغذیه
400 یورو در ماه
اجاره اپارتمان دانشجویی
از 200 یورو در ماه

ایا امکان کار بعد از پایان دوران تحصیل وجود دارد؟

طبق قانون اکثر کشورهای اروپایی؛ زمانی که تحصیل شخص دانشجو به اتمام می رسد؛ باید به کشور خود بازگردد. کشور آلمان در این زمینه اما سیاست مختلفی را در پیش گرفته است. دانشجویان بین المللی بعد از اتمام دوران تحصیل خود این امکان را دارند تا بتوانند به مدت 18 ماه در کشور آلمان حضور داشته باشند. در این 18 ماه نیازی به دریافت ویزای کاری ندارند و باید به دنبال پیدا کردن یک کار برای خود باشند. اگر بعد از اتمام این مدت زمان نتوانند کار مناسب خود را پیدا کنند؛ باید به دنبال دریافت ویزای کاری باشند.

برای این که بتوانید شانس خود را برای دریافت ویزای کاری بالا ببرید؛ نیاز است تا از یک کارفرمای آلمانی پیشنهاد شغلی داشته باشید. در این صورت به راحت ترین شکل ممکن می توانید ویزای کاری خود را دریافت کرده و به کار در این کشور مشغول شوید.

تحصیل در آلمان - اخذ ویزای تخصیلی

اخذ ویزای تحصیلی کشور آلمان

با توجه به شرایط سیاسی که میان کشور آلمان و ایران وجود دارد؛ شهروندان ایرانی برای ورود به کشور المان باید ویزا داشته باشند. برای گرفتن ویزای تحصیلی کشور آلمان شخص متقاضی باید مدارک خود را به صورت کامل و بدون نقص به سفارتخانه تحویل دهد؛ در غیر این صورت ممکن است مدت زمان زیادی را جهت دریافت ویزای خود منتظر بماند.

قطعا دانستن این موضوع برایتان تعجب بر انگیز است که مدت زمان مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی، در حدود 1 سال می باشد. حال اگر مدارک شما دارای نقصی باشد؛ این زمان افزایش پیدا می کند. دانشجویان برای دریافت ویزای تحصیلی خود باید مدارکی که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم؛ به سفارت آلمان تحویل دهند.

این مدارک را می توان از مهم ترین مدارکی دانست که برای دریافت ویزای تحصیلی نیاز به آن ها دارید. در این میان ممکن است سفارت برای بررسی دقیق تر درخواست شما؛ مدارک بیش تری را نیاز داشته باشد. موضوع مهم بعدی این است که تمامی مدارک شما باید به زبان آلمانی ترجمه شده باشند. بعد از دریافت ویزای تحصیلی خود و به محض ورود به کشور آلمان؛ این امکان برایتان وجود دارد تا بتوانید مجوز کار دانشجویی نیز از دولت آلمان دریافت کنید.

تحصیل در آلمان - مزایای تحصیل در آلمان

مزایای تحصیل در آلمان

مزایای تحصیل در آلمان به اندازه ای زیاد است که اصلا نمی توانید فکرش را کنید. با این تفاسیر اما قصد داریم در مورد مهم ترین مزایای تحصیل در این کشور صحبت کنیم.

برای اعضای خانواده خود نیز ویزا دریافت کنید

بسیاری از دانشجویانی که در کشور المان مشغول به تحصیل هستند؛ می توانند خانواده خود را نیز به این کشور ببرند. یکی از مهم ترین امکاناتی که کشور آلمان در اختیار دانشجویان متاهل خود قرار داده؛ این موضوع می باشد که آن ها می توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود نیز ویزا دریافت کنند. البته این موضوع را به خاطر داشته باشید که اصلی ترین شرط برای دریافت ویزای همراه این است که شخص دانشجو ثابت کند تمکن مالی مورد نیاز برای تامین مخارج زندگی را در کشور آلمان دارد. دیگر شرط این می باشد که ویزای تحصیلی شخص دانشجو بیش تر از 1 سال زمان داشته باشد. با دارا بودن این دو شرط خیلی راحت تر از آن چه که فکرش را کنید می توانید برای دریافت ویزای همراه اقدام نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله از 0 تا 100 در مورد مزایای تحصیل در آلمان و همچنین چگونگی دریافت ویزای تحصیلی صحبت شد. امیدواریم با خواندن این محتوا توانسته باشید اطلاعاتی مفید را در این زمینه کسب نمایید. اگر تاکنون هیچ تجربه ای در زمینه دریافت ویزا نداشته اید؛ نیاز است تا با وکلا و موسسات حقوقی معتبر و شناخته شده در این زمینه در ارتباط باشید. موسسه مهاجرتی دکتر مهرآینن مخبری یکی از مجموعه های با سابقه در این زمینه می باشد. برای کسب اطلاعات بیش تر و تکمیلی تر می توانید با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آلمان، بریتانیا و آمریکا همگی جز کشورهایی هستند که تقریبا به یک اندازه توسعه پیدا کرده‌اند و زیرساخت‌های لازم و فرصت‌های جذابی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده‌اند. تنها چالشی که شما برای تحصیل در آلمان خواهید داشت یادگیری یک زبان جدید به جز زبان انگلیسی است که باید بر این چالش غلبه کنید.

بله کشور آلمان جز معدود کشورهایی است که امروزه شهریه دانشجویان داخلی و بین‌المللی خود را به‌صورت کاملا رایگان درآورده است و هیچ‌گونه شهریه‌ای را از دانشجویان دانشگاه‌های خود دریافت نمی‌کند. دانشجویان تنها موظف هستند که هزینه‌های تحصیلی خود را در این کشور پرداخت کنند که این مبلغ نیز در هر ترم بیشتر از 500 یورو نخواهد بود.

ازآنجایی‌که کشور آلمان امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان بین‌المللی نیز فراهم کرده و سطح دانشگاه‌های آن بالاست هرساله رقابت برای حضور در دانشگاه‌های این کشور افزایش پیدا می‌کند. به همین علت نیز معمولا شما کار سختی را برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور پیش رو خواهید داشت و باید یک رزومه قوی داشته باشید.

شاید در نگاه اول دانشگاه‌های آلمان در مقایسه با دانشگاه‌های تاپ دنیا مانند دانشگاه‌های هاروارد، MIT و … چندان معروف نباشند؛ ولی امروزه امکانات بسیار جذابی در این دانشگاه‌ها برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی فراهم شده که فرصت‌های جذابی را برای پیشرفت آنها در این کشور فراهم می‌کند.

دانشگاه‌های آلمان به‌خودی‌خود شهریه‌ای را از دانشجویان دریافت نمی‌کنند که خود این نوعی بورسیه تحصیلی برای آنها به شمار می‌آید. بااین‌حال برخی از این دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کشور آلمان بودجه‌ای را برای دانشجویان بین‌المللی مستعد فراهم کرده و هزینه‌های زندگی آنها در این کشور را نیز تامین می‌کنند.

بله هیچ محدودیتی از این نظر برای شما وجود ندارد و شما می‌توانید به زبان آلمانی در این کشور مشغول به تحصیل شوید. البته این به شرطی است که شما علاقه‌مند به یادگیری زبان آلمانی برای تحصیل در آلمان باشید یا این‌که مدرک زبان آلمانی خود را گرفته باشید. در غیر این صورت باید به زبان انگلیسی مشغول به تحصیل در این کشور شوید.

اکثر دانشگاه‌هایی که در کشور آلمان فعالیت دارند تاکید زیادی روی نمرات GRE ندارند. تعداد کمی از این دانشگاه‌ها هستند که انتظار نمره خوبی در این آزمون را دارند. بیشتر این دانشگاه‌ها روی سوابق تحصیلی شما تمرکز خواهند داشت. بااین‌حال نباید فراموش کنید که اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارید حتما باید در یکی از آزمون‌های آیلتس یا تافل شرکت کرده باشید و مدرک خود را نیز گرفته باشید.

بله به دانشجویانی که موفق می‌شوند در این کشور ادامه تحصیل داده و مدرک خود را از دانشگاه‌های آلمان دریافت کنند اجازه داده می‌شود تا برای 18 ماه در این کشور اقامت داشته باشند و به دنبال شغلی برای خود باشند یا این‌که در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید ویزای خود را در کشور آلمان تمدید کرده و در این کشور اقامت داشته باشید. حتی امروزه امکان تحصیل پست دکترا در آلمان نیز برای دانشجویان دکترا پس از اتمام دوران تحصیلشان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا