دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
هزینه زندگی در کانادا

هزینه های تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین المللی چقدر است؟

آخرین بروزرسانی: 29 آذر 1402

هزینه های تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین المللی چقدر است؟

در دنیای امروز، کشورهای زیادی وجود دارند که به مقاصدی برای تحصیلِ دانشجویان خارجی تبدیل شده‌اند. منتها وقتی نوبتِ حساب و کتاب می‌شود  هزینه های تحصیل در کانادا، مقرون به صرفه‌تر به نظر می‌رسند. کانادا در مقاطع کارشناسی، فوق لیسانس و دکترا چندین رشته تحصیلی پر‌تقاضا را به دانشجویان سراسر جهان ارائه می‌دهد. رشته‌هایی که هم از طریق کالج‌های خصوصی و هم دانشگاه‌های دولتی کانادا در دسترس دانشجویان قرار گرفته اند. البته کالج‌های دولتیِ کانادا توسط دولت این کشور یارانه می‌گیرند در نتیجه هزینه تحصیل در آنها به مراتب، پایین‌تر از کالج‌های خصوصی این کشور است. با این حال، حتی کالج‌های خصوصیِ کانادا هم نسبت به مراکز آموزش عالی دیگر کشورها هزینه کمتری از دانشجویان می‌گیرند. این یکی از دلایلی است که از سراسر جهان، دانشجویان علاقمند به تحصیل در کانادا را به این کشور می‌کشاند.

هزینه های تحصیل در کانادا نسبتا مقرون به صرفه ولی هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور، نسبتا بالا هستند.

 

دلایل اشتیاق دانشجویان خارجی به تحصیل در کانادا

بیش از 650,000 دانشجوی بین المللی، در حال تحصیل در کشور کانادا هستند. بسیاری از این دانشجویان با اشتیاق کامل، مسیر تحصیلی خود را در این کشور دنبال می‌کنند و به آینده خود خوشبین هستند. بیایید به دلایل این خوشبینی و اشتیاق بپردازیم.

 

1-. هزینه‌های مقرون به صرفه

در مقایسه با سایر کشورها و مثلا نسبت به دانشگاه‌های مطرح آمریکا، شهریه دانشگاه‌های کانادا بسیار مقرون به صرفه‌تر است. این کمتر بودن نسبیِ هزینه‌ها، یکی از دلایل اصلی انتخاب کانادا برای تحصیلات دانشگاهی است.

 

2- مدارک تحصیلی معتبر و دانشگاه‌هایی با بهترین شهرت

علاوه بر مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیل در کانادا دلایل دیگری نیز برای علاقه دانشجویان به تحصیل در این کشور وجود دارند. از جمله اینکه کانادا دارای یک سیستم آموزشی بسیار پیشرفته و موسسات آموزشیِ عالی رتبه است. این کشور در ارائه آموزش به دانش آموزان و دانشجویان، در سطح جهانی دارای حسن شهرت است. به همین دلیل، مدارک تحصیلی متعلق به دانشگاه ها و مراکز آموزشی کانادا، ارزش و اعتبار بسیار بالایی دارند.

 

3-زندگی راحت و با کیفیت

هنگامی که یک دانشجو برای ادامه تحصیلات عالی خود، کانادا را انتخاب می‌کند مطمئنا آخرین نسخۀ به روزشدۀ آموزش را در مشهورترین دانشگاه‌های جهان دریافت خواهد کرد. علاوه بر این، در طول دوران تحصیل خود در کانادا از یک سبک زندگی راحت و با کیفیت بهره مند خواهد شد. دانشجویان خارجی در کانادا در کنار استفاده از تسهیلات فرهنگی و ورزشی مناسب از یک محیط تحصیلی صمیمی نیز  برخوردار خواهند شد. دولت کانادا و دیگر نهادهای موجود در این کشور به  بورسیه‌ها و برنامه‌های مرتبط با کمک‌های مالی برای دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند هستند. به علاوه، زندگی در کانادا برای دانشجویان بسیار دلپذیر خواهد بود؛ این کشور به داشتن طبیعت زیبا، شهرهای پویا و امنیت بالا شهرت دارد و زندگی در آن می‌تواند بسیار خاطره انگیز باشد.

زندگی در کانادا برای دانشجویان بسیار دلپذیر خواهد بود.

 

4- فرصت‌های شغلی

دانشجویان خارجی در کانادا نه تنها به آموزش و تحصیل در سطح جهانی دسترسی پیدا می‌کنند بلکه در نهایت در معرض فرصت‌های شغلی بهتری قرار می‌گیرند. اعتبار مدارک تحصیلی کانادایی، فرصت‌های شغلی فوق العاده‌ای را برای دارندگان این مدارک در سراسر جهان فراهم می‌کند. این افراد به واسطه مدارک تحصیلی خود برای گرفتن اقامت کانادا شانس بالایی دارند. در این کشور، محیطی بسیار امن و مطمئن برای پیشرفت افراد تحصیل کرده فراهم شده است. فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کانادا همچنین می‌توانند به بسیاری دیگر از کشورها مهاجرت کرده و در کشورهای مقصد به سرعت کار پیدا کنند.

هزینه زندگی در کانادا

 

هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویی در کانادا و عوامل موثر بر این هزینه‌ها

عوامل متعددی وجود دارند که قادرند بر هزینه‌های تحصیل در کانادا تاثیر بگذارند. دانشگاهی که دانشجویان انتخاب می‌کنند و خصوصی یا دولتی بودن آن، در صدر مهمترین عوامل تاثیر گذار بر این هزینه‌ها هستند.  مقطع و رشته تحصیلی نیز تفاوت زیادی در هزینه‌ها ایجاد خواهد کرد. نیاز یا بی نیازی به محل‌های اقامتِ وابسته به دانشگاه هم مسئله مهم دیگری است که بخش بزرگی از هزینه‌های تحصیلی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. البته به غیر از هزینه‌های تحصیلی، چندین عامل دیگر نیز وجود دارند. مانند حمل و نقل، خدمات شهری (برق، آب، گرمایش، دفع زباله)، مالیات و بیمه که هر یک به نوبه خود بر هزینه‌های کلی دانشجویان تأثیر می‌گذارد. با در نظر گرفتن همه این موارد، می‌توان گفت که دانشجویان خارجی در کانادا باید سالانه حداقل در حدود 42000 دلار آمریکا هزینه کنند.

 

هزینه های تحصیل در کانادا

بیایید به طور خاص تر به هزینه های تحصیل در کانادا بپردازیم. پیرو مطالب فوق الذکر باید گفت که هزینه شهریه،  کاملاً به نوع مدرک و موسسه‌ای که دانشجویان برای تحصیل انتخاب می‌کنند بستگی دارد. دانشجویان برای پوشش این موضوع، سالانه به حدود 13000 تا 35000 دلار کانادا نیاز دارند. رشته‌های زیرمجموعه علوم انسانی و هنر، هزینه کمتری دارند و  رشته‌هایی مانند پزشکی و گرایشات مهندسی برای دانشجویان، پرهزینه‌تر خواهند بود. علاوه بر این اگر دانشجویان، خواهان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باشند، شهریه نسبتاً بالاتری را برای هر ترم یا سال تحصیلی خود پرداخت خواهند کرد. شهریه‌ای که بسته به برنامه تحصیلیِ منتخب آنها ممکن است بسیار متفاوت باشد. برنامه‌های MBA کانادا، گران‌ترین برنامه‌ها در بین برنامه‌های آکادمیک این کشور هستند. به همین دلیل، میانگین شهریۀ پرداختی برای دانشجویانی که مشتاق به این برنامه‌های تحصیلی هستند بین 30000 تا 42000 دلار کانادا متغیر خواهد بود.

برای دانشجویان بین المللی در کانادا برنامه‌های MBA  بسیار گران تمام می‌شوند.

 

در اینجا یک جمع بندی مختصر در مورد هزینه های تحصیل در کانادا بر اساس مقطع تحصیلی آورده شده است؛ مقاطع کارشناسی: حدود 5500 تا 30000 دلار کانادا. مقاطع و برنامه‌های تحصیلات تکمیلی و :MBA حدود 18000 تا 57000 دلار کانادا. دکترا: 7000 تا 15000 دلار کانادا.

 

بورسیه‌های‌هایی که دانشجویان خارجی در کانادا می‌توانند از آنها استفاده کنند

اگر دانشجویان خارجی در کانادا توانایی پرداخت مبلغ‌های فوق الذکر را برای دوره‌ها یا برنامه‌های آموزشی خود نداشته باشند می‌توانند از مؤسسات مربوطه، کمک هزینه تحصیلی بگیرند. دانشگاه‌های خصوصی و دولتی مختلفِ کانادا به برخی از دانشجویان بومی و بین المللی، بورسیه‌هایی عالی ارائه می‌دهند. دانشجویان با استفاده از این بورسیه‌ها شانس بیشتری برای اتمام موفقیت آمیز تحصیلات دانشگاهی خود در کانادا خواهند داشت. برخی از این بورسیه‌هایی که دانشجویان می‌توانند در کانادا برای آنها درخواست دهند عبارتند از: 1- بورسیه تحصیلی Vanier کانادا. 2- بورسیه تحصیلی پاک. 3- بورسیه دولتی استان کبک. 4- بورسیه بین المللی ورودی کالج هامبر. 5- بورسیه شایستگی واترلو. 6- بورسیه تحصیلی انتاریو. 7- بورسیه دانشکده علوم و حقوق 8- بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه مانیتوبا. 9- بورسیه تحصیلی انتاریو تریلیوم. 10- جایزه UBC International Leader of Tomorrow

 

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی کانادا.

دانشجویان خارجی کانادا می‌توانند در دانشگاه‌های خصوصی این کشور، شهریه خود را به صورت قسطی پرداخت کنند. شرط مهارت زبان انگلیسی  نیز در اینگونه دانشگاه‌های کانادا، نمره آیلتس در حدود 5.5 تا 5.6 است. نکته مهم دیگر در مورد دانشگاه‌های خصوصی کانادا اینکه اینگونه دانشگاه‌ها بر اساس دپارتمان‌های موقت تقسیم می‌شوند. در نتیجه تعداد معدودی از کالج‌های خصوصی در استان‌های مورد علاقه دانشجویان (یعنی منیتوبا، آلبرتا، نیوبرانزویک، انتاریو، بریتیش کلمبیا و…) وجود دارند. این کالج‌ها هیچ گونه کمک مالی از دولت مرکزی (فدرال) یا استانی دریافت نمی‌کنند و برای فعالیت خود کاملاً به شهریه‌های تحصیلی دانشجویان متکی هستند. شهریه‌های برخی از کالج‌های خصوصی کانادا برای دانشجویان بین المللی بدین شرح هستند:

نام دانشگاه مبلغ شهریه به دلار کانادا
دانشگاه کینگ 8348 دلار کانادا (سالانه)
دانشگاه سنت ماری 14545 تا 47895 دلار کانادا (دوره کامل)
دانشگاه ترینیتی وسترن 520 تا 824 دلار کانادا (در هر قسط)
دانشگاه Fairleigh Dickinson 32000 دلار کانادا (سالانه)
دانشگاه منونایت کانادا 10915 دلار کانادا (سالانه)
دانشگاه فردریکتون 29124 تا 41263 دلار کانادا (دوره کامل)
دانشگاه یورک‌ویل 4400 تا  6390 دلار کانادا (دوره کامل)
دانشگاه کانادا غرب 7020 تا 69600 دلار کانادا (دوره کامل)
کالج کلمبیا 1650 تا 33000 دلار کانادا (دوره کامل)

 

هزینه های تحصیل در کانادا و در دانشگاه های خصوصی این کشور، تابع عوامل مختلف هستند.

 

هزینه های تحصیل در کانادا در دانشگاه‌های دولتی این کشور

در ادامه مبحث هزینه های تحصیل در کانادا به هزینه‌های تحصیلی در دانشگاهای دولتی این کشور می‌رسیم. در کانادا گرچه کالج‌های خصوصیِ تحسین شده‌ای وجود دارند، اما تعداد آنها کمتر از دانشگاه‌های دولتیِ معتبر است. از نظر آکادمیک، تفاوت زیادی بین کالج‌های خصوصی و دولتی در کانادا وجود ندارد. منتها کالج‌های دولتی کانادا از شهروندان این کشور، شهریه کمتری (در مقایسه با دانشجویان بین المللی) می‌گیرند. در عوضِ این شهریۀ بیشتر، دانشگاه‌های دولتی کانادا گزینه‌های کمک مالیِ بیشتری را نیز به دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهند. به دلیل امکان بهره مند شدن دانشجویان بین المللی از اینگونه کمک‌ها، به این دانشجویان توصیه می‌شود که اولویت اولشان تحصیل در دانشگاه‌های دولتیِ کانادا باشد. پذیرش در این دانشگاه‌ها به  نمره آیلتس 6 تا 6.5 نیاز دارد. برخی از برترین دانشگاه‌های دولتی کانادا و مقدار تقریبی شهریه‌های آنها در جدول زیر فهرست شده اند:

نام دانشگاه دولتی شهریه به دلار آمریکا نام دانشگاه دولتی شهریه به دلار آمریکا
دانشگاه مونترال 13,048  تا  16,990 دلار دانشگاه براندون 7203 دلار
دانشگاه مک گیل 16,815  تا  45,623 دلار دانشگاه مموریال نیوفاندلند 2150  تا  11,460 دلار
دانشگاه مک مستر 16,762  تا  27,978 دلار دانشگاه رجینا 1715  تا  20050 دلار
دانشگاه بریتیش کلمبیا 8,605  تا  36,588 دلار دانشگاه یورک 1000  تا  63,600 دلار
دانشگاه تورنتو 6990  تا  49880 دلار دانشگاه وینیپگ 2800  تا  13400 دلار

 

میزان معقول هزینه های تحصیل در کانادا بر اساس دوره تحصیلی

علاوه بر نوع دانشگاه، هزینه های تحصیل در کانادا تا حد زیادی وابسته به دوره تحصیلی نیز هستند. منظور از دوره تحصیلی، مقطع و رشته تحصیلی دانشجویان است. در حالی که برخی از دوره‌های تحصیلی مانند دوره‌های لیسانس و دیپلم، دوره‌هایی ارزان‌تری هستند، دوره‌هایی مانند پزشکی یا بازرگانی (MBA)به طور قابل‌توجهی گران‌تر هستند. با این حال، برای اینکه ایده مختصری در این باره داشته باشید به نمودار زیر مراجعه کنید:

 

دوره تحصیلی هزینه به دلار کانادا
دوره‌های حرفه ای یا دیپلم 2000 تا 19000 دلار کانادا در سال
دوره لیسانس 1800 تا 20000 دلار کانادا در سال
دوره‌های کارشناسی ارشد 2000 تا 18000 دلار کانادا
MBA 30,000 تا 40,000 دلار کانادا سالانه
PH.D 2000 – 17000 دلار کانادا در سال

 

دانشگاه مک مستر یکی از بهترین دانشگاه های دولتی برای دانشجویان بین المللی در کانادا است.

 

میانگین هزینه زندگی برای دانشجویان خارجی در کانادا

هزینه زندگی برای دانشجویان خارجی در کانادا در مقایسه با سایر کشورها، بالاتر از حد متوسط است. دلیل این امر نیز کیفیت بالا و تضمین شده زندگی در کانادا است. دانشجویان در استان‌هایی مانند کبک، مونترال و اتاوا به 800 تا 1500 دلار کانادا در ماه نیاز دارند. منتها استان‌هایی مانند ونکوور و کلگری، گران‌ترین مناطق کانادا هستند و هزینه‌های زندگی دانشجویی در آنها می‌تواند به ماهانه 2000 دلار کانادا برسد. در ادامه به مهمترین هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا اشاره خواهد شد. البته در این متن از هزینه‌های زندگی دانشجویی تحت عنوان «موارد مازاد بر هزینه های تحصیل در کانادا» یاد می‌شود.

موارد مازاد بر هزینه های تحصیل در کانادا؛

1- هزینه‌های اسکان

دانشجویان خارجی در کانادا در رابطه با مسکن، گزینه‌های متعددی پیش رو دارند منتها اجارۀ بسیاری از این اماکن، ممکن است واقعاً بالا باشد. مبلغ اجارۀ گزینه‌های مناسب‌تری که دانشجویان می‌توانند در کانادا  به عنوان مسکن انتخاب کنند بدین شرح است: 1- اقامتگاه‌های دانشجویی: 250 تا 625 دلار کانادا برای یک ماه. 2- منزل‌های هماهنگ شده با دانشگاه: 400 تا 800 دلار کانادا در ماه 3- آپارتمان‌های اجاره‌ای: 300 تا 700 دلار کانادا در ماه. البته قیمت اجاره آپارتمان‌ها به موقعیت و امکانات موجود در آنها بستگی دارد.

هزینه‌های دیگری نیز در ارتباط با اسکان دانشجویان خارجی در کانادا وجود دارند. از جمله: 1- هزینه خدمات شهری مانند برق، آب، گرمایش و تخلیه زباله: 150 دلار کانادا در ماه. 2- اینترنت: 50-70 دلار کانادا در ماه. 3- هزینه‌های غذا: دانش آموزان مجبور نیستند هزینه زیادی برای قبض غذا بپردازند. تنها در حدود 300 دلار کانادا در ماه برای خرید غذا و مایحتاج خوراکی از سوپرمارکت‌های محلی کافی است. می‌توان سوپرمارکت‌های مقرون‌به‌صرفه و معروفی را  در سرتاسر کانادا پیدا کرد. مثلا سوپر استور کانادا، والمارت، نو فریلز و … البته شاید دانشجویان، ترجیح ‌دهند که در رستوران‌ها غذا بخورند. در این صورت  باید  برای هر وعده غذایی در حدود 10 تا 25 دلار کانادا هزینه ‌کنند.

یافتن محل اسکان مناسب یکی از دغدغه های برخی از دانشجویان خارجی در کاناداست.

 

 2- هزینه‌های حمل و نقل

تمامی دانشجویان خارجی در کانادا که بین سنین 18 تا 25 سال باشند از تخفیف‌های دولتی در حمل و نقل عمومی بهره مند می‌شوند. آنها می‌توانند در هنگام خرید کارت حمل و نقل ماهانه از این امتیازات استفاده کنند: 1- یک کارت حمل و نقل به مبلغ 90 دلار کانادا در ماه 2- یک بلیط یک طرفه به مبلغ 3 دلار کانادا. 3- اگر دانشجویان، تاکسی را ترجیح دهند، کرایه‌ها برای آنها ارزانتر از بقیه شهروندان و بین 2 تا 6 دلار کانادا در هر کیلومتر خواهد بود.

 

 3- هزینه‌های بیمه

بیمۀ درمانی برای تمامی دانشجویان بین المللی که در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا تحصیل می‌کنند اجباری است. البته هزینۀ بیمه های درمانی بسته به هر شرکتِ ارائه دهنده بیمه متفاوت خواهد بود. منتها به طور متوسط، دانشجویان خارجی در کانادا سالانه چیزی در حدود  600 تا 900 دلار کانادا را بابت حق بیمه خدمات درمانی می‌پردازند.

 

4- مالیات بر مشاغل پاره وقت

دانشجویان خارجی در کانادا می‌توانند از مشاغل پاره وقت این کشور، درآمد کسب کنند ولی درآمد آنها مشمول مالیات خواهد بود. میانگین نرخ مالیات در کانادا از حدود 10 درصد تا بیش از 15 درصد متغیر است و از استانی به استان دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، فرض کنید مجموع درآمد سالانه یک دانشجو که در انتاریو ساکن است از شغل پاره وقت خود 21500 دلار کانادا است. در انتاریو میانگین نرخ مالیات 12.65 درصد است. در نتیجه، درآمد سالانۀ خالص این دانشجو بعد از کسر مالیات، چیزی در حدود 18800 دلار کانادا خواهد بود.

 

5- هزینه‌های مجوز و ویزای دانشجویی

دانشجویان خارجی در کانادا برای تحصیل، نیاز به مجوزهای دانشجویی خاص دارند. هزینه این مجوزها حدود 150 دلار کانادا است و دانشجویان باید قبل از سفر به کانادا برای اینگونه مجوزها اقدام کنند. برخی از مدارکی که دانشجویان باید در طول فرآیند درخواست ویزای دانشجویی خود ارائه کنند عبارتند از: الف) نامه پذیرش ارائه شده توسط دانشگاه ب) پاسپورت معتبر به همراه مدارک سفر. ج) مدارکی دال بر رویۀ حمایت مالی در کانادا.

کلام آخر

برآورد هزینه های تحصیل در کانادا یکی از دغدغه‌های بسیاری از دانشجویانی است که تصمیم به تحصیل در این کشور گرفته اند. مطمئنا این یک تصمیم بسیار مهم است و به طور قابل توجهی سبک زندگی و آینده اینگونه افراد را تغییر می‌دهد. منتها باید این تصمیم به صورت کاملا هوشمندانه گرفته شود و تمام جنبه‌های مالی آن نیز به خوبی ارزیابی شوند. دانشجویان باید اهداف و دانشگاه‌هایی را در کانادا انتخاب کنند که موفقیت در آنها از لحاظ مالی امکان پذیر باشد.

 

سوالات متداول درباره هزینه های تحصیل در کانادا

1- بهترین شهرها برای تحصیل در کانادا کدامند؟

تورنتو، کبک، ونکوور، اتاوا و مونترال، بهترین شهرها برای تحصیل در کانادا هستند.

 

2- ارزانترین دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان خارجی کدامند؟

دانشگاه مانیتوبا، دانشگاه مک گیل، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه دالهوسی و دانشگاه مموریال جزو ارزان ترین دانشگاه‌ها برای دانشجویان خارجی در کانادا هستند.

 

3- آیا در کانادا دانشگاه‌هایی وجود دارند که رایگان باشند؟

تاکنون هیچ دانشگاهی به دانشجویان بین المللی در کانادا تحصیل رایگان ارائه نکرده است. منتها اینگونه دانشجویان می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلیِ بسیاری از دانشگاه‌ها استفاده کنند و از این طریق، هزینه‌های تحصیل خود را کاهش دهند.

 

4- آیا برای دانشجویان خارجی در کانادا مشاغلی پاره وقت وجود دارند؟

اگر دانشجویان خارجی در کانادا در دوران تحصیل خود نیاز داشتند که شغل پاره وقتی داشته باشند باید ابتدا مجوز ویژه ای از دانشگاه خود دریافت کنند. بعد از داشتن آن مجوز می‌توانند در شغل پاره وقت دلخواه خود مشغول به کار شوند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا