دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
دانستنی‌های کانادا

دانستنی‌های کانادا

آخرین بروزرسانی: 8 خرداد 1402

دانستنی‌های کانادا برای مهاجرت و زندگی

در این مقاله به بیان دانستنی‌های کانادا و حقایقی جالب و جذاب پیرامون این کشور پرداخته شده است. کانادا یکی از کشور‌هایی است که هر ساله پذیرای مهاجران بسیاری است. در ادامه این مقاله  همراه ما باشید تا با هم با 30 تا از دانستنی‌های کانادا آشنا شویم. موسسه مهاجرتی مهرآیین مخبری (MMCF) در تلاش است تا با ارائه مشاوره تخصصی و خدمات متنوع جوابگوی تمامی سوالات شما در زمینه مهاجرت به کانادا باشد.

فهرست مطالب:

30 حقیقت جالب درباره کانادا که ذهن شما را متحیر می کند

1)     کانادا سلطنتی است

دانستنی‌های کانادا

کانادا ملکه دارد. در واقع همان ملکه الیزابت دوم بریتانیا است. به این دلیل است که کانادا یکی از اعضای مشترک المنافع بریتانیا است، که قبلاً مستعمره امپراتوری بریتانیا بوده است. اگرچه این کشور در سال 1867 مستقل شد، اما قبل از مستعمره بریتانیا بوده است.

2)     کانادا دو زبان رسمی دارد

بریتانیا تنها قدرت استعماری تشنه قدرت در زمان روزهای پیشروی کانادا نبود. فرانسه نیز وجود داشت که زمانی مالک بسیاری از سرزمین‌های آمریکای شمالی بود. البته که دوام نیاورد، اما آنچه ماندگار شد فرهنگ و زبان فرانسه بود. امروزه انگلیسی و فرانسوی پرمخاطب ترین زبان‌ها در کانادا هستند.

3)     کانادا دومین کشور بزرگ جهان است

این یکی از آن حقایق بسیار مهم کانادا است که باید بدانید. ممکن است به چین یا شاید ایالات متحده فکر کرده باشید، اما به کانادا فکر نکرده باشید. در حقیقت بعد از روسیه بیشترین مساحت را دارد.

4)     کانادا طولانی‌ترین خط ساحلی جهان را دارد

دلایل زیادی برای سفر به کانادا وجود دارد و این یکی از آنهاست. آیا نقشه کانادا را دیده اید؟ تمام آن جزایر و خطوط ناهموار و نامنظم که نقطه پایان زمین را مشخص می کند؟ کانادا دارای طولانی ترین خط ساحلی جهان با بیش از 125500 مایل است. این یکی دیگر از حقایق مورد علاقه مهاجران توریستی در کانادا است.

5)     کانادا طولانی ترین مرز بین المللی را دارد

تنها همسایه زمینی این کشور بزرگ، ایالات متحده است. و از آنجایی که هر دو بسیار بزرگ هستند، می توانید انتظار داشته باشید که آن مرز نیز بزرگ باشد. این طولانی ترین مرز بین دو کشور (مرز جنوبی) با طول بسیار طولانی 5525 مایل است.

6)     کلمه کانادا از یک کلمه بومی گرفته شده است

این کلمه کاناتا است که در زبان سنت لارنس ایروکوئیان به معنای “سکونتگاه” یا “روستا” است. متأسفانه، این مردم بومی در قرن شانزدهم، در طول جنگ با موهاوک که خواهان انحصار تجارت با اروپاییان در آن زمان بودند، ناپدید شدند.

7)     فرانسوی‌ها و بریتانیایی‌ها اولین اروپایی‌ها نبودند که کانادا را به استعمار گرفتند

در واقع وایکینگ‌ها بودند. یعنی لیف اریکسون بود که حدود سال 1000 بعد از میلاد این اکسپدیشن را رهبری کرد. او نوه یک وایکینگ نروژی بود که به خاطر «ارتکاب به قتل‌» به ایسلند تبعید شد. محل سکونت وایکینگ ها در نیوفاندلند بود که برای آنها به عنوان Vinland شناخته می شد (به دلیل انگورهای آن که ظاهراً آنها را قادر به تولید شراب عالی می کرد نامگذاری شده است). البته این استعمار تنها چند سال به طول انجامید، اما تأثیری در حماسه‌های ایسلندی و بر جمعیت بومی اینوئیت در آن زمان گذاشت.

8)     نفر بعدی که مدعی کانادا شد یک ایتالیایی بود که برای انگلیسی ها کار می کرد.

به سفارش هنری هفتم پادشاه انگلستان، کاوشگر ونیزی جان کابوت (جیوانی کابوتو Giovanni Cabotto یا زوآن چابوتو Zuan Chabotto ) در سال 1497 سواحل اقیانوس اطلس کانادا را کاوش کرد. البته او آن را برای انگلستان ادعا کرد. پسرش سباستین، به کاوش در آمریکای شمالی ادامه داد، اما تنها برای یافتن یک پادشاه جدید یعنی هنری هشتم  به انگلستان بازگشت. او اصلاً علاقه‌ای به اکتشاف نداشت.

9)     جنگی در کانادا به نام “جنگ سگ آبی ” وجود داشت

واقعاً این جنگ وجود داشت. اما علیرغم نام، این درگیری بسیار وحشیانه بود و یکی از خونین‌ترین درگیری‌ها در تاریخ آمریکای شمالی محسوب می‌شود. اساساً در قرن هفدهم، ایروکی ها می خواستند بر تجارت خز در منطقه تسلط پیدا کنند و از انگلیس کمک گرفتند. کشورهای رقیب از فرانسه کمک خواستند. که منجر به این جنگ شدید شد.

10)  حیوان ملی کانادا سگ آبی یا beaver است

این حیوان نقش بسیار مهمی در تاریخ کانادا ایفا کرد، چه با تمام تله‌گذاران خز، تاجران، و جنگ بر سر اینکه چه کسی پادشاه خز منطقه خواهد بود. اما تقریباً تا سرحد انقراض شکار شدند. خوب، حداقل آن‌ها در سال 1975 حیوان ملی کانادا شدند.

11)  کانادایی‌های معروف زیادی در ایالات متحده زندگی می کنند.

ست روگان، مایک مایرز، جاستین بیبر، مایکل بابل، آلانیس موریست، کیانو ریوز، جیم کری، سلین دیون، نیل یانگ، دریک… این لیست می تواند ادامه داشته باشد و همه کانادایی هستند. اصولاً افراد زیادی از کانادا وجود دارند که بر فرهنگ عامه آنطور که ما می شناسیم تأثیر می گذارند.

12)  سردترین دمای ثبت شده در کانادا 63- درجه سانتیگراد است

یک واقعیت سرگرم کننده سرد و جالب در کانادا است. اگر فکر می‌کردید زمستان در جایی که اهل آن هستید سرد است، کانادا سردتر است. این واقعا سردترین دمایی است که تا به حال در کانادا ثبت شده است. این اتفاق در یوکان Yukon بود و -63 درجه سانتیگراد (-81.4 درجه فارنهایت) بود. سردترین میانگین دما در کانادا در Eureka، Nunavut است که در تمام سال به طور میانگین -19.7 درجه سانتیگراد (3.5- درجه فارنهایت) است.

13)  کبک تنها شهر محصور در آمریکای شمالی است

دانستنی‌های کانادا

یک واقعیت ناشناخته در مورد کانادا این است که تنها شهر محصور در این قاره کبک است. دیوارهای شهر کبک در قرن هفدهم ساخته شد. سپس هنگامی که نیروهای انگلیسی شهر را تصرف کردند، دیوارها را حتی بهتر کردند. آنها به خوبی حفظ شده‌اند و امروزه در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند.

14) سکه‌های کانادایی ( لونی‌ها و تونی‌ها Loonies & Toonies )

یکی از جالب ترین حقایق در مورد کانادا این است که”loonie” وجود دارد که یک سکه 1 دلاری است. “toonie” یکی دیگر از نوع‌های سکه‌های کانادایی است.

15) کانادا روز شکرگزاری متفاوتی نسبت به ایالات متحده دارد

به جای زمانی در اواخر نوامبر مانند آمریکا، کانادا روز شکرگزاری را در اواسط اکتبر جشن می گیرد. آنها همچنین در کانادا غذاهای متفاوتی نسبت به ایالات متحده می خورند.

16) کانادا یکی از بیشترین نرخ‌های مهاجرت در جهان را دارد

یکی دیگر از آن حقایق فوق العاده کانادا که به آن می‌بالد. این برای متحد کردن خانواده ها، کمک به حمایت از اقتصاد، رشد جمعیت است. بین سال‌های 1990 تا 2008، جمعیت کانادا بیش از 5000000 نفر افزایش یافت. یک واقعیت ناشناخته در مورد کانادا این است که سالانه حدود یک دهم پناهندگان اسکان داده شده در جهان در این کشور هستند.

17) بیش از دو زبان انگلیسی و فرانسوی در کانادا صحبت می‌شود

با وجود این همه مهاجر، مجموعه‌ای کامل از زبان های دیگر در کانادا صحبت می شود. بیش از 1.2 میلیون نفر به زبان‌های چینی صحبت می‌کنند، پنجابی‌زبان‌ها حدود 500000 نفر هستند. آلمانی، ایتالیایی، تاگالوگ، اسپانیایی و عربی همگی در کانادا صحبت می شوند. همچنین 11 گروه زبانی مختلف بومی نیز وجود دارد که می توانند به 65 زبان واقعی تقسیم شوند

18) سرزمین‌های شمال غربی 11 زبان رسمی را به رسمیت می شناسند

شاید این تنها زیرمجموعه سیاسی در جهان باشد که این همه زبان رسمی را به رسمیت می شناسد. ما آنها را برای کنجکاوی شما در اینجا فهرست می کنیم: Gwich’in، Chipewyan/Dené، Inuinnaqtun، Tłįchǫ Inuktitut، Cree، Slavey شمالی، Slavey جنوبی، Inuvialuktun، انگلیسی و فرانسوی.

19) بدون دریاچه‌هایش، کانادا تنها چهارمین کشور بزرگ جهان خواهد بود

این یک واقعیت بسیار ساده در مورد کانادا است که دریاچه‌ها بخش زیادی از این کشور را تشکیل می دهند. در واقع کشور بالاترین نسبت آب شیرین در جهان را دارد. فراموش نکنیم که بخش های وسیعی از دریاچه های بزرگ (سوپریور، میشیگان، هورون، ایری و انتاریو) در کانادا نیز قرار دارند و استان آلبرتا هزاران دریاچه زیبا دارد.

20) کانادایی‌ها عاشق مک و پنیر هستند

یکی از حقایق جذاب در کانادا این است که بسیاری از کانادایی ها مک و پنیر را دوست دارند. یا به قول خودشان Kraft Dinner را دوست دارند. این به دلیل برند است که بصورت جعبه‌ای طراحی شده است و همه چیز در آن قرار دارد. هر سال حدود هفت میلیون از این جعبه ها در سراسر جهان فروخته می‌شود و کانادا بخش بزرگی از آنها را خریداری می کند. این حدود 1.7 میلیون جعبه Kraft Dinner خواهد بود. فکر می‌کنید آمریکایی‌ها بیشتر از آن می‌خورند، اما کانادایی‌ها تقریباً 55 درصد بیشتر از همسایگان خود در جنوب، مک و پنیر (mac and cheese) می‌خورند.

21) چوگان ورزش ملی کانادا است

ورزش چوگان یا لاکروس Lacrosse ورزش ملی کانادا است. چوگان در واقع اولین بار توسط مردمان ملل اول در دهه 1600 بازی شد، اولین بار توسط طبقات متوسط انگلیسی زبان کانادایی در قرن نوزدهم انجام شد، و در سال 1994 با مصوبه پارلمان به رسمیت شناخته شد و به عنوان ورزش ملی کانادا اعلام شد. به هر حال برای تابستان؛ هاکی روی یخ به عنوان ورزش رسمی زمستانی در نظر گرفته شده است.

22) کانادا در سال 1982 به طور رسمی از بریتانیا مستقل شد

بسیاری از مردم این واقعیت را در مورد کانادا نمی دانند، اما در واقع تا سال 1982 هنوز از نظر قانونی به بریتانیا وابسته بود. به این معنی که پارلمان بریتانیا می توانست به اصلاح قانون اساسی کانادا رأی دهد. پارلمان کانادا در سال 1982 درخواست کرد که به کانادا اجازه داده شود تا سرنوشت خود را کنترل کند و استقلال کامل داشته باشد.

23) کانادا روز استقلال نسبی خود از بریتانیا را در سال 1867 جشن می گیرد

قانون آمریکای شمالی بریتانیا در سال 1867، کانادا را به یک « فرمانروایی فدرال» با خودمختاری بیشتر از آنچه قبلاً داشت تبدیل کرد. خبر خوب برای کانادا امروز، کانادا این روز حرکت به سوی آزادی را با شادی فراوان و البته نوشیدن، خوردن، مهمانی، رژه، آتش بازی، و پوشیدن لباس قرمز و سفید گرامی می دارد.

24) یکی از طولانی ترین بزرگراه‌های جهان در کانادا است

بزرگراه ترانس کانادا در تمام مسیر از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام، بدون شک یکی از طولانی ترین بزرگراه های جهان است. با 4860 مایل طول، فضای زیادی برای سفرهای جاده ای در امتداد این بزرگراه حماسی وجود دارد. در واقع چهارمین بزرگراه طولانی در جهان است.

25) برگ افرا برای مدت طولانی نماد کانادا بوده است

استفاده از برگ افرا به عنوان نماد کانادا در واقع به قرن 18 برمی گردد. در واقع، در اصل نمادی بود که توسط کانادایی‌های فرانسوی استفاده می شد. اولین شهردار مونترال در مورد برگ افرا در سال 1834 گفت: “این پادشاه جنگل های ما، نماد مردم کانادا بود.” برای اینکه بیشتر ذهن شما را متحیر کنیم، باید بگوییم که برگ‌های رنگارنگ مختلف نمایانگر بخش های مختلف کانادا بودند.

26) تورنتو دارای بزرگترین مجتمع خرید زیرزمینی جهان است

البته بیشتر مردم به ژاپن و شاید هم به چین فکر می‌کنند، اما در واقع تورنتو است. تورنتو در کشور کانادا جایی که شما این شاهکار مهندسی را خواهید دید. ایستگاه های مترو و مجموعه‌ای از ساختمان‌های اداری را به هم متصل می کند. PATH نامیده می شود و چهار میلیون فوت مربع فضای خرده فروشی را شامل می شود. این شگفت‌انگیز است. این مجتمع خرید مجموعه ای از تونل ها، پیاده رو مرتفع، و دیگر پیاده روهای شیک، با هدف دور نگه داشتن مردم از سرما است.

27) کانادا دارای چند هتل فوق العاده بزرگ (گرند هتل) است

سبکی از معماری به نام «شاتو» وجود دارد. این بر اساس معماری رنسانس فرانسه است. بسیاری از ساختمان‌ها در کانادا از این سبک استفاده می‌کنند، عمدتاً حماسی «گرند هتل‌های راه‌آهن grand railway hotels » که توسط شرکت‌های راه‌آهن ساخته شدند، زمانی که سفر با قطار در قرن بیستم تبدیل به یک پدیده رایج شده بود. Banff Springs، Royal York، Hotel Vancouver و … همه فوق العاده زیبا هستند.

28) شما قدیمی ترین استخر آب جهان را در یک معدن کانادا خواهید یافت.

قدیمی ترین استخر آب در جهان در کانادا قرار دارد. این در حدود دو مایلی زیر زمین در معدنی در تیممینز در استان انتاریو واقع شده است. حباب های این استخر با آب غنی از مواد معدنی جذاب است، اما دانشمندان در سال 2016 کشف کردند که در واقع دو میلیارد سال قدمت دارد.

29) نام وینی پو Winnie-the-Pooh از نام یک خرس کانادا یی گرفته شده است

  1. A. Milne پسر پو این نام را مطرح کرد. این پسرش کریستوفر بود. کریستوفر در باغ وحش لندن خرس سیاهی به نام وینی به نام وینیپگ در انتاریو دیده بود و نام خرس خود را به نام آن گذاشته بود. میلن نام پو را به نام خرس پسرش گذاشت.

30) قدرتمندترین قسمت آبشار نیاگارا در کانادا است

اگرچه می‌توانید آبشار نیاگارا را از هر دو قسمت مرز ببینید، آبشار نعل اسبی که قدرتمندترین بخش آبشار است در بخش کانادا قرار دارد. تقریباً 90 درصد از آبی که از رودخانه نیاگارا بر روی آبشارها جاری می شود، به آبشار نعل اسبی سقوط می‌کند. طرف ایالات متحده شامل آبشار آمریکایی و آبشار حجاب عروس است که 10 درصد دیگر در آنجا جریان دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا