دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

آخرین بروزرسانی: 8 خرداد 1402

تحصیل در آمریکا در رشته‌های مختلف می‌تواند برای بسیاری از افراد، گزینه جذابی محسوب شود. از آن جایی که کشور آمریکا سومین کشور پهناور جهان بوده و از نظر قدرت اقتصادی، در دنیا رتبه اول را دارد، می‌تواند برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، مقصد مهاجرتی مناسبی محسوب شود. کشور آمریکا در حوزه‌های تکنولوژی، صنعت، آموزش، رسانه، کسب و کار و زمینه‌های بسیار دیگر، بهترین زیرساخت‌ها را در مقیاس جهانی دارد و از این نظر برای افرادی که قصد پیشرفت و پیمودن قله‌های موفقیت را در هر زمینه‌ای دارند، بهترین کشور برای تحصیل و کار است.

این کشور با در بر داشتن بهترین دانشگاه‌های جهان، هر ساله میزبان دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا می‌باشد. جالب است بدانید که بیش از هفتاد درصد از دانشگاه‌های کشور آمریکا، جزو 50 دانشگاه برتر جهان محسوب می‌شوند که مطمئناً مهم‌ترین دلیل جذابیت این کشور برای دانشجویان بین‌المللی، همین مسئله است.   

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا در بهترین دانشگاه‌های جهان، می‌تواند رؤیای هر دانشجوی ممتازی باشد که برای کسب علم، تمایل دارد از بهترین منابع و برترین استادان استفاده کند و باید گفت که تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا نه تنها در زندگی حرفه‌ای، بلکه در زندگی شخصی این افراد تأثیر به سزایی دارد.

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

اشاره به این نکته حائز اهمیت است که تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا، بیشتر در زمینه رشته‌های زیر مجموعه STEM (STEM: Science, Technology, Engineering and Management) صورت می‌گیرد یا به عبارتی دیگر، در بین رشته‌های مختلف، رشته‌های تحصیلی زیرمجموعه حوزه‌های علوم، تکنولوژی، مهندسی و مدیریت، بیشترین محبوبیت را برای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا دارند.اگر متقاضی تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا هستید و برای اقدام، به دنبال منبعی کامل هستید که در این باره بتوانید تمامی اطلاعات لازم را کسب کنید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

در این مقاله از بلاگ مجموعه مهرآیین مخبری، قصد داریم به طور تخصصی به موضوع تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا بپردازیم، اطلاعات مفیدی به شما در این زمینه بدهیم و تمامی جزئیات مربوط به آن را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید با آگاه کامل از شرایط تحصیل، زندگی و کار در آمریکا، اقدام به عمل کنید.

مدارک مختلف تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

دوره‌های مختلف تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا را می‌توان به دو شکل دسته بندی کرد؛ نوع اول بر اساس مدرکی است که به دانشجویان اعطا می‌شود و نوع دوم بر اساس حوزه تحصیلی و پیش‌نیازها و سطح تخصص است. در دسته بندی اول، دو نوع مدرک کارشناسی ارشد قابل ارائه از سوی دانشگاه‌های آمریکا وجود دارد که یکی Course Based با محوریت آموزش و درس است و دیگری Research Based با محوریت پژوهش و تحقیق می‌باشد.

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

نوع اول مانند تحصیل عادی است که در ایران و کشورهای دیگر نیز شاهد روش تدریس و اخذ مدرک در آن بوده‌ایم و با آن تا حدی آشنایی داریم. در این نوع، تحصیل دانشجویان به همان حالت همیشگی خود، بر اساس شرکت در کلاس‌ها و امتحانات پایان ترم، شرکت در آزمایشگاه‌ها و سمینارها و… است صورت می‌گیرد.

در نوع دوم، دانشجو موظف به انجام فعالیت‌های پژوهشی در یک موضوع تخصصی است و به صورت کلی، دانشجو باید پژوهشی را به عمل برساند که نتایج آن ممکن است در سطح جهانی در آن حوزه مورد بررسی قرار بگیرد. لازم به ذکر است که تحصیل در نوع دوم آموزش کارشناسی ارشد، کمی بیشتر از نوع اول آن به طول می‌انجامد.همان طور که گفتیم، روش دیگری که برای دسته بندی نوع تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا وجود دارد، دسته بندی بر اساس سطح تخصص، پیش‌نیازهای دوره و حوزه تحصیلی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

برنامه‌های تحصیلی کارشناسی ارشد بر پایه رشته تحصیلی

کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (Master Of Business Administration) MBA

اکثر متقاضیان این رشته، صاحبان کسب و کار و کارآفرینان هستند؛ از این رو، رشته مدیریت کسب و کار در مقطع کارشناسی ارشد، این قابلیت را دارد که با رشته‌های دیگر، برای ارتباط بیشتر مفهوم درس‌ها با حوزه کاری دانشجو، ترکیب شود. برای مثال می‌توان به راه‌های جانبی که برای این دانشجویان مهیا است به رشته‌های کارشناسی ارشد حسابداری حرفه‌ای (Master of Professional Accountancy) و یا کارشناسی ارشد علم سیستم‌های اطلاعاتی (Master of Science in Information Systems) اشاره کرد.

باید بدانید که درس‌های خاص مباحث مدیریت، مشاغل و حوزه‌های کسب و کار در این رشته تدریس می‌شوند و دانشجویان را با مفاهیم عمیق مدیریت کسب و کار در صنایع مختلف آموزش می‌دهند تا این افراد بتوانند در دنیای واقعی و در میدان کسب و کارها، به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند. معمولاً یکی از پیش‌نیازها برای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا در رشته مدیریت کسب و کار، داشتن سابقه 3 ساله قابل ملاحظه است.

کارشناسی ارشد مدیریت عمومی (Master of Public Administration) MPA

دروس قابل ارائه در این برنامه تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد نیز تا حد زیادی با درون کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، یکی هستند؛ با این تفاوت که دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته مدیریت عمومی و دولتی، با مباحث مدیریت در بخش دولتی سروکار دارند در صورتی که دانشجویان رشته مدیریت کسب و کار، برای مدیریت کسب و کارها و شرکت‌های خصوصی آموزش می‌بینند.

متقاضیان کارشناسی ارشد رشته مدیریت عمومی و دولتی می‌توانند در شاخه‌های روابط بین‌الملل، محیط زیست، علوم و فناوری تحصیل کنند و در سازمان‌های دولتی استخدام شوند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به بخش‌های مدیریت امور دولتی، مدیریت برنامه ریزی شهری و مدیریت روابط بین‌الملل اشاره کرد که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در شاخه‌های معرفی شده، زندگی حرفه‌ای خود را در بهترین حالت ممکن شکل دهند.

کارشناسی ارشد هنر (Master of Arts) MA

تمامی رشته‌های مرتبط با حوزه‌های هنر، علوم اجتماعی و انسانی، در این دوره قرار می‌گیرند. از بین این رشته‌ها می‌توان به محبوب‌ترین آن‌ها، یعنی ادبیات، زبان شناسی، تاریخ، آموزش، ارتباطات، موسیقی و جغرافیا، اشاره کرد که روش تدریس در این دوره‌ها در قالب شرکت دانشجویان در کلاس‌ها و سمینارها است و در پایان ترم، یک آزمون به همراه یک پروژه برای تعیین سطح کیفی تحصیلی دانشجویان برگزار می‌شود.

کارشناسی ارشد علوم (Master of Science) MSc

از رشته‌هایی که زیرمجموعه این حوزه قرار می‌گیرند می‌توان به علوم شیمی، فیزیک، زیست شناسی، مهندسی، آمار و بهداشت اشاره کرد. باید بدانید که بسیاری از رشته‌های زیر مجموعه دوره‌های کارشناسی ارشد هنر، نظیر رشته‌های تحصیلی علوم اجتماعی و اقتصاد، به نوعی زیر مجموعه کارشناسی ارشد علوم نیز هستند و نام گذاری دوره آن کاملاً بستگی به مؤسسه آموزشی ارائه دهنده برنامه درسی دارد.نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که بعد تحقیقاتی رشته‌های نام‌برده‌شده در دوره کارشناسی ارشد علوم، بسیار بیشتر و عمیق‌تر از همین رشته‌ها در دوره کارشناسی ارشد هنر می‌باشد.

کارشناسی ارشد مطالعات (Master of Studies) MSt

این دورةکی از برنامه‌های تحصیلی است که به شکل کمیابی در آمریکا و کشورهای دیگر جهان که از نظر سطح آموزشی در رتبه‌هایی بالایی قرار دارند، ارائه می‌شود؛ برای مثال، در دانشگاه‌هایی همچون آکسفورد و کمبریج می‌توانید در این رشته تحصیل کنید. این دوره به برنامه‌های آموزشی کارشناسی ارشد علوم و کارشناسی ارشد هنر، شباهت‌های زیادی دارد و برای فارغ‌التحصیل شدن از آن، دانشجویان باید علاوه بر شرکت در آزمون‌های پایانی، یک پایان نامه در حوزه‌ای تخصصی نیز ارائه دهند.

کارشناسی ارشد کتابداری MSLS, MLIS, MLS

باید گفت در جوامعی که در علوم مختلف، پیشرو هستند، کتاب‌ها و کتاب خانه‌هایی وجود دارند که نیاز دارند افرادی که در زمینه کتابداری متخصص هستند در آن‌ها مشغول به فعالیت شوند. به همین جهت، برنامه‌های آموزشی از این دست در این کشورها، از جمله آمریکا، می‌توان پیدا کرد. این دوره به افرادی ارائه می‌شود که متقاضی تحصیل دروسی هستند که آن‌ها را به صورت حرفه‌ای برای شغل کتابداری تعلیم می‌دهد.

کارشناسی ارشد بهداشت عمومی (Master of Public Heath) MPH

در این دوره، دانشجویان را برای نظارت و مدیریت بهداشت عمومی و سلامت اجتماعی و همچنین یادگیری نحوه سیاست‌گذاری‌های این حوزه آموزش می‌دهند. از بین رشته‌های زیر مجموعه این دوره می‌توان بهداشت جهانی، بهداشت محیط کار و اپیدمیولوژی را نام برد. باید به این نکته توجه داشته باشید که در برخی کشورها، افرادی که در این رشته در مقطع کارشناسی تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل شده‌اند، برای کارشناسی ارشد آن نیز می‌توانند اقدام کنند ولی در بعضی کشورهای دیگر، برای شرکت در مقطع کارشناسی ارشد این رشته باید فارغ‌التحصیل یکی از رشته‌های زیر مجموعه پزشکی باشید.

کارشناسی ارشد امور اجتماعی (Master of Social Work) MSW

دروس قابل ارائه در این دوره، بر رفاه اجتماعی و بهبود و بهینه سازی زندگی اجتماعی افراد و جوامع مختلف تمرکز دارد. در این دوره، دو نوع مدرک تحصیلی قابل ارائه می‌باشد که یکی از آن‌ها را کلینیکی و دیگری را کلان می‌نامند. تفاوت این دو مدرک در این است که در نوع کلینیکی، مشاوران فارغ‌التحصیل شده از این رشته، در سطح فردی به افراد مشاوره می‌دهند ولی در نوع کلان، این مشاوره‌ها در راستای سیاست‌گذاری‌های اجتماعی به نهادهای مسئول انجام می‌شود.

کارشناسی ارشد موسیقی (Master of Music) MM

در این دوره، متقاضیان به مطالعه و تحلیل آکادمیک تئوری‌های موسیقی می‌پردازند و از زیر شاخه‌های این دوره نیز می‌توان به رهبری کنسرت، آهنگ‌سازی در سبک‌های مختلف، نوازندگی ساز و بسیاری رشته دیگر در حوزه موسیقی اشاره کرد. این دوره توسط دانشگاه‌ها و کنسرواتورها ارائه می‌شود و متقاضیان می‌توانند از هر یک از روش‌ها برای تحصیل این برنامه، اقدام کنند.

کارشناسی ارشد مهندسی (Master of Engineering) Meng

متقاضیان این برنامه تحصیلی در آمریکا می‌توانند به دو صورت آکادمیک و یا حرفه‌ای اقدام به تحصیل کنند. تفاوت دو نوع ذکر شده در این است که در نوع آکادمیک، دانشجویان با مبانی علمی مهندسی در رشته تخصصی خود آشنا می‌شوند و به صورت تئوریک به تحصیل می‌پردازند ولی تمرکز نوع دوم، آماده سازی افراد برای بازار کار است و اصول عملی را بیشتر به آن‌ها آموزش می‌دهد.برای فارغ‌التحصیلی در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا در این رشته، لازم است که یک مقاله تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی، در یکی از نشریه‌های مورد تأیید دانشگاه، ارائه دهید.

کارشناسی ارشد پژوهش (Master of Research) MRes

در این دوره، دانشجویان را برای تبدیل شدن به یک پژوهشگر و محقق حرفه‌ای تربیت می‌کنند. دروس این دوره بیشتر جنبه پژوهشی و تحقیقاتی دارد و فارغ‌التحصیلان این دوره تحصیلی، می‌توانند در آینده، پژوهشگری را به عنوان حرفه خود در نظر بگیرند. باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که دانشجویان این دورة آموزشی، شانس بالاتری در پذیرفته شدن در مقطع دکتری در رشته‌های مختلف را دارند.

کارشناسی ارشد حقوق (Master of Laws) LLM

افرادی که از رشته حقوق در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده‌اند، می‌توانند برای ادامه تحصیل و ارتقای دانش خود در زمینه حقوق به سطوح جدید و تخصصی‌تر، جهت تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا در رشته حقوق، در این دوره ثبت نام کنند. افراد در این دوره‌ها می‌توانند در یکی از حوزه‌های تخصصی قوانین حقوقی، تحقیق و پژوهش کنند.

کارشناسی ارشد آموزش (Master of Education) Med

در این دوره، دانشجویان را برای تبدیل شدن به آموزگاران حرفه‌ای و یا فعالان متخصص در زمینه آموزش، تربیت می‌کنند. لازم است بدانید که مدرکی که در این دوره می‌توانید کسب کنید، با نام‌های دیگری همچون MSEd, MIT, MAT نیز شناخته می‌شوند.

کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (Master of Fine Arts) MFA

در این دوره، شاخه‌های مختلفی از جمله تئاتر، عکاسی، تصویرگری، نقاشی، نمایش، نویسندگی و طراحی گرافیک جای می‌گیرند. این دوره تفاوت‌های جزئی با دوره کارشناسی ارشد هنر دارد.

کارشناسی ارشد معماری (Master of Architecture) M.Arch

دانشجویان این دوره آموزشی جهت فارغ‌التحصیلی از این برنامه تحصیلی، بسته به نوع آموزش و آموزشگاه خود، باید ترکیبی از موفقیت در آزمون‌های پایانی، ارائه یک پایان نامه و گذراندن یک دوره کارآموزی را در کارنامه خود داشته باشند. از زیر شاخه‌های این دوره تحصیلی می‌توان علم ساخت و ساز، دیزاین داخلی، طراحی بنا، معماری شهری و بسیاری دیگر رشته‌های مرتبط با معماری را نام برد.

شرایط پذیرش برای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

طبیعتاً تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا کار آسانی نیست. از آن جایی که این کشور سالانه پذیرای میلیون‌ها دانشجوی خارجی است و دانشگاه‌های این کشور نیز بین دانشگاه‌های برتر جهانی همیشه در حال درخشیدن هستند، می‌توانید به راحتی به این نتیجه برسید. همچنین باید گفت که پذیرش در یکی از این دانشگاه‌ها برای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا، به پیش‌نیازهای مالی، علمی و حرفه‌ای قابل توجهی نیاز دارد که کار را برای متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا، دو چندان سخت می‌کند.

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

با این حال، رؤیای تحصیل در یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان و نیز زندگی و کار در قطب اقتصادی، علمی و تکنولوژیکی جهان، می‌تواند برای افراد بسیاری جذابیت زیادی داشته باشد. از این رو می‌توان گفت که دردسرهای پذیرش برای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا، به نتیجه‌های لذت بخش آن می‌ارزد.

برای درخواست پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، باید موارد زیر را در رزومه خود داشته باشید:

  • مدرک کارشناسی
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریز نمرات و امضا و مهر رسمی مرکز آموزشی
  • مدرک زبان آیلتس یا تافل با کسب نمره قابل قبول
  • معدل بالای 14 و یا معادل آن 3 و یا 80 درصد در مقیاس GPA
  • کسب نمرات قابل قبول در آزمون‌های استاندارد و مورد تأیید آمریکا همچون آزمون‌های GMAT و GRE
  • توصیه نامه از اساتید قبلی
  • سوابق و رزومه تحقیقاتی در صورت وجود داشتن آن
  • مدارک اخذ بورسیه در صورت وجود داشتن آن
  • مقالات نشر داده شده در صورت وجود داشتن آن
  • رزومه انجام فعالیت‌های اجتماعی، حرفه‌ای و یا مدیریتی
  • انگیزه نامه

*اگر در تهیه و ارسال مدارکی که در بالا معرفی کردیم، مشکلی ندارید، روند کار برای پذیرش تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا برای شما منی تواند ساده باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که با توجه به فراگیری بیماری کرونا طی سال هالی اخیر، الزام شرکت در آزمون‌های GMAT و GRE توسط بسیاری از مراکز آموزش عالی، برداشته شده است و برای متقاضیان رشته‌های کارشناسی ارشد، این موضوع می‌تواند بسیار خوشایند باشد و باعث شود روند اخذ پذیرش آن‌ها سرعت بیشتری بگیرد.

آزمون‌های استاندارد جهت اخذ پذیرش تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

شما می‌توانید برای پذیرش تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا، آزمون‌های مختلفی را از جمله آزمون‌های GMAT, GRE, LSAT, MCAT بگذرانید. در حقیقت آزمونی که نیاز است شما بگذرانید، از بین این آزمون‌های استاندارد با توجه به نوع رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظرتان است. به طور کلی، توضیحات این آزمون‌های استاندارد بین‌المللی را به صورت زیر می‌توان خلاصه کرد:

  • GMAT برای متقاضیان رشته‌های حوزه مدیریت
  • GRE برای متقاضیان رشته‌های مهندسی، علوم اجتماعی، مدیریت و کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • LSAT برای متقاضیان رشته‌های حوزه حقوقی
  • MCAT برای متقاضیان رشته‌های حوزه پزشکی

اشاره به این نکته حائز اهمیت است که بسیاری از دانشگاه‌ها، برای پذیرش دانشجویان، اعتقادی به نمرات این آزمون‌ها ندارند. به عقیده هیئت علمی این دانشگاه‌ها، سطح کیفی دانشجویان را تنها با اتکا به نمره یک آزمون نمی‌توان ارزیابی کرد. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه بوستون، دانشگاه کانزاس، دانشگاه ویرجینیا و دانشگاه فینیکس اشاره کرد.

همچنین بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، کسب نمره قابل قبول در این آزمون‌های استاندارد جهانی را به عنوان یکی از مهم‌ترین ففاکتورهابرای پذیرش دانشجو در نظر می‌گیرند. از بین این دانشگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. نمرات مورد نیاز برای آزمون GRE در هر کدام از دانشگاه‌های نام‌برده‌شده را می‌توانید در جلوی نام دانشگاه مشاهده کنید:

  • کارنگی ملون: 316
  • برکلی: 324
  • نیویورک: 310
  • آستین: 300
  • استنفورد: 328
  • واشنگتن: 300
  • پیل: 322
  • شیکاگو: بخش محاسباتی 154 و بخش زبانی 155
  • کالیفرنیا: بخش محاسباتی 169 و بخش زبانی 158
  • مینه‌سوتا: بخش محاسباتی 170 و بخش زبانی 153

*برای دریافت مشاوره شخصی در مورد دانشگاه‌های مختلفت جهت تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا، می‌توانید با مشاوران متخصص مهاجرت تحصیلی در مؤسسه مهرآیین مخبری، ارتباط بگیرید.

اخذ پذیرش تحصیل آمریکا بدون شرکت در آزمون‌های استاندارد بین‌المللی

قبل‌تر به معافیت از این آزمون‌ها، هم به دلیل شیوع بیماری کرونا و هم به دلیل آن که بسیاری از دانشگاه‌ها ارزیابی دانشجویان را صرفاً بر پایه نمره یک آزمون نمی‌دانند، اشاره شد. ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که معافیت از این آزمون‌ها به معنی معافیت از ارزیابی سطح علمی دانشجو نیست و همچنین، این معافیت خاصیتی مشروط دارد؛ یعنی دانشجویان باید بر اساس رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر و نیز بسته به نوع دانشگاه، توانایی‌های خود را در سطح زبان انگلیسی، ریاضیات و مهارت‌های استدلال و تحلیل، اثبات کنند تا بتوانند شامل صلاحیت پذیرش تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا شوند.

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

پس متقاضیان در روند تحقیق برای دانشگاه و رشته مورد نظر خود، باید به نکاتی که در ادامه معرفی کرده‌ایم نیز توجه داشته باشند:

  • طبق آمار منتشر شده از وضعیت پذیرش کارشناسی ارشد در آمریکا، تنها پنج دانشگاه از 12 دانشگاه مطرح کسب و کار آمریکا، کسب نمره مورد تأیید در آزمون‌های استاندارد بین‌المللی (GRE , GMAT) را الزامی می‌دانستند و باقی آن را، از شرایط معافیت دانشجویان از شرکت در این آزمون‌ها پیروی می‌کردند.
  • معافیت از آزمون GMAT بیشتر برای دوره‌های آنلاین تحصیل رشته‌های مدیریت شکل گرفته است و برای شرکت در دوره‌های تحصیلی حضوری در این رشته‌ها، همچنان شرکت در این آزمون و کسب نمره قابل قبول، مطرح است.
  • طبق آمار منتشر شده از وضعیت پذیرش متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا، تنها 23 درصد آن‌ها برای GRE و 14 درصد برای GMAT مدارک ارسال کرده‌اند.
  • شرکت در آزمون GRE توسط 70 درصد از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در آمریکا، مشمول طرح معافیت شده است. البته این شرط جایگزین آن شده است که دانشجو باید رزومه تحقیقاتی و حرفه‌ای قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد.

*توجه داشته باشد که معافیت از آزمون‌های GRE و GMAT برای اخذ پذیرش تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا، از طریق ارسال درخواست مستقیم به دانشگاه نیز ممکن است. در این رابطه، موارد زیر در قبولی درخواست شما می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد:

  • معدل بالا
  • عملکرد بسیار خوب در دوره آکادمیک قبلی
  • سابقه کار حرفه‌ای
  • به پایان رسیدن اعتبار زمانی مدارک GRE, GMAT (این مورد شامل کسانی می‌شود که قبلاً این آزمون‌ها را داده باشند)
  • امکان دریافت مشاوره از کادر آموزشی دانشگاه برای دریافتن این که آیا دانشجو امکان دریافت معافیت از شرکت در این آزمون‌ها را دارد یا خیر

ددلاین دانشگاه‌های آمریکایی برای ارسال درخواست پذیرش

ددلاین اپلای برای دانشگاه‌های آمریکا، بیشتر در پاییز قرار دارند. البته اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، زمان ارسال اپلیکیشن فرم برای دانشگاه‌های مختلف آمریکا، عموماً برای ترم پاییز در ماه دسامبر و برای ترم بهار در ماه اکتبر قرار دارد. تاریخ این ددلاین‌ها در دانشگاه‌های مختلف می‌تواند با کمی جزئیات، با یکدیگر متفاوت باشد که برای پیدا کردن تاریخ ارسال درخواست پذیرش هر دانشگاه، بهتر است به سایت رسمی دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید چرا که ممکن است در طول زمان، بسته به شرایط مختلف، این تاریخ‌ها تغییر کنند. ولی به طور کل، در نظر داشتن نکات زیر می‌تواند در این زمینه به شما کمک زیادی کند:

  • ددلاین بسیاری از دانشگاه‌ها آمریکا برای ارسال درخواست پذیرش تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، بین ماه‌های دسامبر و ژانویه است.
  • پس از تأیید پذیرش متقاضی از طرف کادر دانشگاه، متقاضیان بین 2 الی 4 هفته فرصت دارند که مراحل مورد نیاز را پشت سر گذاشته و پذیرش خود را نهایی کنند.
  • بعضی از دانشگاه‌ها، کالج‌ها و مراکز ارائه دهنده آموزش عالی در آمریکا نیز در سراسر سال، درخواست‌های دانشجویان را می‌پذیرند.

در ادامه، چند نمونه از ددلاین مطرح‌ترین دانشگاه‌های آمریکا را برای شما لیست کرده‌ایم:

  • دانشگاه استنفورد: 1 دسامبر برای ترم پاییز و 11 ژانویه برای ترم بهار
  • دانشگاه پرینستون: 1، 15 و 31 دسامبر برای ترم پاییز و 1 و 4 ژانویه برای ترم بهار
  • دانشگاه میشیگان: 15 دسامبر برای ترم پاییز و 15 ژانویه برای ترم بهار
  • دانشگاه ماساچوست: دسامبر برای ترم پاییز و ژانویه برای ترم بهار

درگاه اختصاصی دانشگاه‌ها برای ثبت درخواست پذیرش

بیشتر دانشگاه‌های آمریکا، برای ارسال درخواست پذیرش دانشجویان، درگاه‌های اختصاصی و مخصوص به خود را دارند. ولی بسیاری از مؤسسات آموزش عالی آمریکا، از تعدادی درگاه به هم پیوسته برای انجام این کار استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که سالانه حدود 30000 درخواست متقاضیان تحصیل در آمریکا در این درگاه‌ها توسط بیش از 1000 دانشگاه و مؤسسه آموزشی در آمریکا پذیرفته می‌شود. در ادامه، تعدادی از این درگاه‌های ارسال درخواست را معرفی کرده‌ایم:

  • LSAC برای متقاضیان تحصیل در رشته‌های حوزه حقوق می‌باشد که هزینه ارسال درخواست در آن، 185 دلار است.
  • Engineering CAS برای متقاضیان تحصیل در رشته‌های حوزه مهندسی می‌باشد که هزینه ارسال درخواست در آن، 58 دلار می‌باشد.
  • AMCAS برای متقاضیان تحصیل در رشته‌های حوزه پزشکی می‌باشد که هزینه ارسال درخواست رد آن، 175 دلار برای ارسال به یک دانشگاه و 40 دلار برای اضافه کردن هر دانشگاه دیگری به لیست دانشگاه‌های مورد نظر جهت ارسال درخواست پذیرش است.
  • PSYCAS برای متقاضیان تحصیل در رشته روان‌شناسی می‌باشد که هزینه ارسال درخواست در آن، 57 دلار است.
  • PharmCAS برای متقاضیان تحصیل در رشته داروسازی می‌باشد که هزینه ارسال درخواست در آن، 175 دلار می‌باشد.

عواملی که در رد شدن درخواست پذیرش شما تأثیر زیادی دارند

در ریجکت شدن درخواست پذیرش شما، عوامل مختلفی می‌توانند نقش داشته باشند که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی کرده‌ایم:

  1. عدم رعایت ددلاین‌های اعلام شده از سوی دانشگاه
  2. وجود اشکال در ریز نمرات
  3. نوشتن رزومه ضعیف
  4. انگیزه نامه کم اثر
  5. مشاوره با افراد نا آگاه
  6. اقدام در لحظات آخر برای پذیرش
  7. تحقیق و مطالعات کم در خصوص رشته تحصیلی و یا دانشگاه مورد نظر
  8. نداشتن توصیه نامه معتبر

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

گام بعدی شما پس از دریافت نامه قبولی دانشگاه، اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا است. این مرحله نیز برای بسیاری از افراد می‌تواند مرحله پر استرسی باشد ولی شما می‌توانید با دریافت مشاوره از افراد آگاه و متخصص در این زمینه، شانس دریافت ویزای تحصیلی آمریکا را برای خود افزایش دهید.

به طور کل، مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا نیاز دارید را در ادامه لیست کرده‌ایم:

  1. فرم DS-160
  2. پاسپورتی که شش ماه مهلت اضافه پس از تاریخ اتمام تحصیل شما را داشته باشد
  3. مدارک شناسایی رسمی
  4. دو قطعه عکس
  5. ترجمه مدارک و سوابق تحصیلی
  6. رسید پرداخت هزینه بیمه
  7. مدارک اثبات تکمن مالی به همراه گردش حساب سه ماه گذشته
  8. رسید پرداخت هزینه ویزا
  9. مدارکی که نشان دهد متقاضی صرفاً برای تحصیل قصد مهاجرت به آمریکا را داشته و پس از اتمام تحصیل، به کشور خود باز می‌گردد.

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

به طور کل می‌توان ویزای تحصیلی آمریکا را به سه نوع F,M وJ تقسیم کرد. F-1 مرسوم ترین نوع ویزای تحصیلی آمریکا می‌باشد و برای بیشر موارد، نیاز است که شما این وزا را دریافت کنید. همچنین ویزای M-1 نیز یکی از ویزای های تحصیلی آمریکا محسوب می‌شود که برای موارد نادری نیاز است تا شما این ویزا را دریافت کنید. ویزای J-1 نیز برای دو سال تحصیل در آمریکا نیاز است و پس از پایان این مدت زمان، لازم است که شما خاک آمریکا را ترک کرده و در صورت لزوم برای برگشت به این کشور، دوباره اقدام کنید.

عواملی که در رد شدن درخواست ویزای تحصیلی شما تأثیر زیادی دارند

دلایل زیادی می‌توانند در ریجکت شدن درخواست شما برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا، نقش داشته باشند. از مهم‌ترین دلایل این موضوع، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. مدارک ناکافی جهت اثبات تمکن مالی
  2. عدم ارائه دلایل کافی برای اثبات این که پس از اتمام تحصیل، قصد ترک کشور آمریکا را دارید.
  3. تأخیر در ارسال درخواست ویزای تحصیلی
  4. عدم موفقیت در پروسه بازرسی امنیتی
  5. سوابق کیفری

مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

موارد بسیاری را برای مزیت تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا می‌توان نام برد. با تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا، نه تنها دست شما در انتخاب رشته‌های درسی متفاوت که ممکن است در بسیاری از کشورهای جهان، امکان تحصیل در آن‌ها وجود نداشته باشد، باز است، بلکه از مزایای کار به هنگام تحصیل و کسب درآمد و همچنین فراهم بودن زمینه برای انجام تحقیقات و پژوهش‌های مختلف در این کشور و نیز امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی گوناگون جهت تأمین مخارج تحصیل و زندگی در آمریکا نیز می‌توانید بهره‌مند شوید.

از مهم‌ترین مزایای تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا می‌توان موارد زیر را نیز نام برد:

  • محبوبیت دوره‌های STEM در بین رشته‌های دیگر. باید به این نکته توجه داشته باشید که در حوزه‌های مختلف رشته‌های STEM، آمریکا نه تنها پیشرفته‌ترین سطح آموزشی را ارائه می‌دهد، بلکه تقاضا در بازار کار این کشور برای فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار زیاد است. همچنین اشاره به این نکته نیز حائز اهمیت است که برای تحصیل در این رشته‌ها، شما می‌توانید ویزای کار 17 ماهه آمریکا را نیز دریافت کنید.
  • امکان کاریابی دانشجویان در زمینه استادیاری (TA) که شرایطی را فراهم می‌آورد که شما ضمن تحصیل در این کشور، از درآمد ماهانه بین 500 تا 1200 دلاری نیز برخوردار باشید.
  • تخصیص بودجه 500 میلیون دلاری دولت آمریکا به فعالیت‌های علمی و پژوهشی در این کشور که شانس دریافت بورسیه تحقیقاتی شما را بسیار افزایش می‌دهد.
  • امکان کاریابی دانشجویان در زمینه دستیار پژوهش (RA) که شرایطی را فراهم می‌آورد که شما ضمن تحصیل، از درآمد ماهانه 1000 تا 1500 دلاری نیز برخوردار شوید.
  • اعتبار بسیار زیاد مدارک دانشگاه‌های آمریکا و شانس کاریابی در شرکت‌های بزرگ و مطرح جهان
  • تحصیل در بالاترین سطح کیفی آموزشی
  • قرارگیری در بین فرهنگ‌های مختلف جهانی به دلیل حضور بسیاری از دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های آمریکا
  • تخصیص بورسیه‌های 12 ماهه با میانگین حدودی 10 هزار دلار برای متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا
  • برخورداری از کیفیت زندگی و رفاه مناسب برای متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

بورسیه‌های مخصوص تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

امکان برخورداری از بورسیه‌های متنوع و متعدد برای متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا، می‌تواند خبر بسیار خوبی باشد. از آن جایی که دولت آمریکا، صرفاً بورسیه‌های خود را به دانشجویان بومی تخصیص می‌دهد، دانشجویان بین‌المللی باید برای اخذ بورسیه، از نهادهای حامی مالی دانشگاه‌ها و یا خود دانشگاه‌ها اقدام کنند.

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

ولی جای نگرانی نیست، چراکه کمک‌های مالی نهادهای حمایت کننده و دانشگاه‌ها به قدری متنوع و زیاد است که دانشجویان در بیشتر مواقع می‌توانند از این بورسیه‌ها استفاده کنند.برای مثال، بسیاری از معروف‌ترین دانشگاه‌های آمریکا، همچون پرینستون، هاروارد، پیل و MIT، طرحی به نام Need Blind دارند که در آن، بدون توجه به بومی و یا بین‌المللی بودن دانشجو، خود را موظف می‌دانند که تمامی دانشجویان نیازمند کمک‌های مالی را مورد حمایت خود قرار دهند.

کمک‌های مالی دانشگاه‌های آمریکا، می‌تواند بر اساس سطح علمی دانشجو، رزومه‌های تحقیقاتی و علمی این افراد و برخورداری فرد از مهارت یا استعدادی خاص به متقاضیان تخصیص پیدا کند.در ادامه، چندی از بورسیه‌های مخصوص دانشجویان بین‌المللی متقاضی تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا را معرفی کرده‌ایم:

بورسیه‌های دانشگاهی

  • این نوع بورسیه‌های تحصیلی، توسط دانشگاه‌های مختلف به متقاضیان بین‌المللی تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا تخصیص پیدا می‌کند. از بین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:
  • دانشگاه دولتی آیووا، برای دانشجویان بین‌المللی، مبلغ 10 هزار دلار را برای هر سال در نظر گرفته است.
  • دانشگاه ارگن، هر سال مبلغ 7500 تا 40 هزار دلار را از شهریه 40 دانشجوی برتر بین‌المللی، کسر می‌کند.
  • دانشگاه کلارک، مبلغ 20 تا 25 هزار دلار را سالانه برای دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط دریافت بورسیه در نظر گرفته است.

بورسیه برای دانشجویان کشورهای محروم

این بورسیه برای دانشجویانی است که از کشورهای محروم به کشور آمریکا جهت تحصیل مهاجرت می‌کنند.

 

بورسیه دانشجویان برتر بین‌المللی

این نوع بورسیه تحصیلی نیز مخصوص متقاضیان تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا است که جزو ممتازترین دانشجویان قرار دارند. لازم به ذکر است که تعداد دانشگاه‌هایی که این نوع بورسیه را اعطا می‌کنند کم است. معمولاً به صورت سالانه، مبلغ 25 تا 47 هزار دلار در این بورسیه به دانشجویان تخصیص می‌یابد.

بورسیه‌های دولتی

این نوع از بورسیه نیز توسط نهادها و سازمان‌های حمایت کننده دانشگاه‌های مختلف اعطا می‌شود که بر آن‌ها، دولت آمریکا نظارت دارد.

بورسیه‌های خصوصی

این نوع از بورسیه‌ها نیز توسط بعضی از شرکت‌های خصوصی و یا اشخاص حقیقی، به دانشجویان اعطا می‌شود. این نوع بورسیه بسیار کمیاب است.

سخن پایانی

افرادی که متقاضی تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا هستند باید بدانند که مسیری که پیش رو دارند، مسیر آسانی نیست و سختی‌های بسیاری را در این راه باید متقبل شوند.

ولی باید بر این نکته نیز توجه داشته باشند که این سختی‌ها، به نتایجی که از موفقیت در این راه به دست می‌آید، می‌ارزند؛ بنابراین، توصیه ما به افرادی که قصد تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا را دارند، این است که ضمن ارتقا آستانه تحمل خود و همچنین صبر زیاد، با مطالعه در این زمینه و مشاوره با افراد آگاه و متخصص، شانس موفقیت خود را افزایش دهند.شما می‌توانید برای دریافت مشاوره از کارشناسان متخصص مهاجرت تحصیلی مؤسسه مهرآیین مخبری، از طریق این لینک در ارتباط باشید و سرنوشت خود را به دستان افراد متخصص بسپارید تا بهترین نتایج را بتوانید کسب کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا