تحصیل در آمریکا

تحصیل در آمریکا آرزوی بسیاری از جوانان دنیا است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در سال گذشته، بیش از یک میلیون دانشجوی بین‌المللی در ایالات متحده آمریکا، تحصیل کرده‌اند. 

اگر تمایل به تحصیل در آمریکا دارید و در مورد سیستم آموزشی این کشور کنجکاو هستید و سؤالات بسیاری در این زمینه دارید، مطالعه این صفحه وبسایت موسسه مهاجرتی دکتر مخبری را به شما پیشنهاد می­کنیم.

فرم ارزیابی اولیه

ثبت درخواست

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
تحصیل در آمریکا - بنر اصلی

فهرست مطالب

چرا تحصیل در آمریکا - کاور ویدیو
پادکست MMCF

پادکست تحصیل در آمریکا

سیستم آموزشی کشور آمریکا

سیستم آموزشی آمریکا، زمینه انتخاب­های سرنوشت ساز را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم آورده است. مجموعه‌ای از مدارس، برنامه‌های تحصیلی و مکان‌ها در این کشور وجود دارد که می­تواند به راحتی، آینده دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار دهد؛ حتی دانش‌آموزانی که خود مقیم این کشورند. همان‌طور که جستجوی خود برای انتخاب مدرسه را شروع می‌کنید، مهم است که با سیستم آموزشی آمریکا آشنا شوید. درک سیستم آموزشی به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های خود را محدود کنید و برنامه آموزشی خود را توسعه دهید.

تحصیل در آمریکا - سیستم آموزشی کشور آمریکا

ساختار آموزشی آمریکا

قبل از تحصیلات عالی، دانش‌آموزان آمریکایی در مجموع 12 سال در مدارس ابتدایی و متوسطه تحصیل می‌کنند. از این سال‌ها به عنوان پایه‌های اول تا دوازدهم یاد می‌شود.

در حدود شش سالگی، کودکان ایالات متحده مدرسه ابتدایی را شروع می‌کنند که معمولاً به آن “دبستان” می‌گویند. آنها پنج یا شش سال تحصیل می‌کنند و سپس به دبیرستان می‌روند. (مانند سیستم تحصیلی جدید ایران)

دبیرستان در آمریکا، از دو برنامه تحصیلی تشکیل شده است: اولی، مدرسه راهنمایی یا همان دبیرستان اول و برنامه دوم، دبیرستان می­باشد. دیپلم یا گواهی، پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، به دانش‌آموزان اعطا می‌شود. پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان (کلاس دوازدهم)، دانش‌آموزان ایالات متحده ممکن است به کالج یا دانشگاه بروند. تحصیل در کالج یا دانشگاه به عنوان “آموزش عالی” شناخته می‌شود.

درست مانند دانشجویان آمریکایی، شما باید ریز نمرات تحصیلی خود را به عنوان بخشی از پروسه درخواست خود برای پذیرش در دانشگاه یا کالج، ارسال کنید. ریز نمرات آکادمیک، کپی رسمی رزومه آکادمیک شما محسوب می­شود؛ این مورد شامل نمرات و میانگین معدل (GPA) شما می­باشد که معیارهایی برای پیشرفت تحصیلی شما هستند.

سیستم نمره دهی و معدل در ایالات متحده ممکن است کمی گیج کننده باشد؛ به خصوص برای دانشجویان بین‌المللی. تفسیر نمرات دارای تنوع زیادی است. به‌عنوان‌مثال، دو دانش‌آموز که در مدارس مختلف تحصیل می‌کردند، هر دو ریز نمرات خود را به یک دانشگاه مشخص ارسال می­کنند. هر دوی آنها معدل 3.5 دارند اما یکی از آن‌ها در یک دبیرستان متوسط ​​تحصیل کرده است در حالی که دیگری در مدرسه­ای معتبر که از نظر تحصیلی، مدرسه­ای چالش برانگیز محسوب می­شود، شرکت کرده است. در این حالت امکان دارد دانشگاه معدل‌های این دو نفر را به شکلی متفاوت تفسیر کند زیرا این دو مدرسه استانداردهای متفاوتی برای نمره دهی دارند.

بنابراین، نکات مهمی وجود دارد که باید در نظر داشت:

  • شما باید معادل آخرین سطح تحصیلاتی را که در کشور خود گذرانده‌اید، در آمریکا پیدا کنید.
  • به شرایط پذیرش هر دانشگاه و کالج و همچنین برنامه‌های تحصیلی فردی، که ممکن است شرایط متفاوتی نسبت به دانشگاه داشته باشند، دقت کنید.
  • به طور مرتب از یک مشاور آموزشی، در این خصوص اطلاعات کسب کنید تا مطمئن شوید که شرایط لازم را دارید.

مشاور تحصیلی شما می‌تواند به شما در مورد این که آیا باید یک یا دو سال بیشتر را برای آماده شدن برای پذیرش دانشگاهی در آمریکا صرف کنید یا خیر، اطلاعات مفیدی ارائه دهد. اگر یک دانشجوی بین‌المللی قبل از واجد شرایط بودن برای حضور در دانشگاه در کشور خود، وارد دانشگاه یا کالج در کشور آمریکا شده باشد، دولت‌ها یا کارفرمایان برخی کشورها ممکن است تحصیلات این دانشجویان را در ایالات متحده به رسمیت نشناسند.

تقویم مدرسه معمولاً از آگوست یا سپتامبر شروع می‌شود و تا ماه می یا ژوئن ادامه دارد. اکثر دانشجویان جدید در پاییز شروع می‌کنند، بنابراین شاید ایده مناسبی باشد که دانشجویان بین‌المللی نیز در این زمان، تحصیلات دانشگاهی خود را در ایالات متحده آغاز کنند. در آغاز سال تحصیلی، هیجان زیادی در بین دانش‌آموزان وجود دارد و به طور معمول در این دوران، دوستی‌های بسیار خوبی برقرار می‌کنند؛ چرا که همگی آن‌ها در حال تطبیق با مرحله جدیدی از زندگی تحصیلی هستند. علاوه بر این، بسیاری از دوره‌ها برای دانش‌آموزان طراحی شده‌اند تا آن­ها را به ترتیب از پاییز شروع کرده و در طول سال ادامه دهند.

 

سال تحصیلی در بسیاری از مدارس آمریکا از دو ترم تشکیل شده است. (برخی مدارس از تقویم سه ترم معروف به سیستم “سه ماهه” استفاده می‌کنند.) با این حال، برخی دیگر سال را به سیستم سه ماهه چهار ترم تقسیم می‌کنند، از جمله یک ترم تابستانی اختیاری. اساساً، اگر ترم تابستان را حذف کنید، سال تحصیلی یا شامل دو ترم و یا سه ترم سه ماهه است.

تحصیل در آمریکا - تحصیل در کالج های آمریکا

تحصیل در کالج‌های کشور آمریکا

بسیاری از دانش آموزان بین المللی پس از اتمام تحصیل در مقطع دبیرستان وارد دانشگاه می شوند اما در آمریکا شرایط کمی متفاوت است. کالج ها در واقع یک سری دانشکده های 2 ساله هستند که در آمریکا دانش آموزان پس از اتمام دوره دبیرستان یک دوره 1 یا 2 ساله را در آن ها می ­گذارنند تا برای تحصیل در مقطع کارشناسی آماده شوند. پس از اتمام تحصیل در کالج یک مدرک کاردانی دریافت می­ کنید که شما را برای گام بزرگتر یعنی تحصیل در مقطع کارشناسی آماده می ­کند.

به گفته وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده، نزدیک به 4000 کالج در ایالات متحده وجود دارد. در کشور آمریکا کالج های زیادی برای انتخاب وجود دارد – ایالت کالیفرنیا با بیشترین رتبه (416 کالج) صدر جدول و وایومینگ با کمترین (فقط 9 کالج) در پایین جدول قرار دارند. به نظر می رسد انتخاب های بی پایان بسیاری برای تحصیل در کالج های آمریکا وجود دارد. پس از کجا باید شروع کنیم؟

رقابت، به ویژه برای کالج های برتر ایالات متحده، بسیار بالا است و نیاز به آمادگی اولیه و اختصاصی دارد. شرایط ورود به هر کالج، بستگی به شرایط آن کالج دارد، اما به طور کلی به عنوان یک دانشجوی بین المللی نمرات و عملکرد شما در دبیرستان، نمره زبان انگلیسی TOEFL یا IELTS (در صورت وجود) و یک انگیزه­ نامه که نشان می دهد چرا می خواهید در آن کالج خاص تحصیل کنید، می­ تواند در اخذ پذیرش شما تعیین کننده باشد.

حداقل نمره زبان مورد نیاز برای قبولی در کالج های کشور آمریکا آیلتس 5.5 و یا تافل 58 می باشد. البته ممکن است برخی کالج ها که از رنکینگ بالاتری برخوردارند نمره زبان بالاتری را درخواست کنند.

شهریه در بسیاری از کالج های ایالات متحده نسبتا بالاست. ایالات متحده یکی از گران ترین کشورهایی است که می توان در آن تحصیل کرد. متوسط شهریه در کالج های دولتی 20 هزار دلار و متوسط شهریه در کالج های خصوصی بین 25 تا 40 هزار دلار در سال است بنابراین، هنگام بررسی کالج های ایالات متحده، بحث شهریه را جدی بگیرید زیرا در صورت انتخاب اشتباه ممکن است مجبور به پرداخت هزینه های بسیار زیادی شوید.

در نهایت، بررسی کنید که کالج های ایالات متحده که از آنها درخواست می کنید از نظر جغرافیایی کجا قرار دارند.  برخی از کالج ها در شهرهایی با هزینه بالای زندگی مانند نیویورک، واشنگتن دی سی یا بوستون قرار دارند که این مورد بر بودجه شما تأثیر می­گذارد، اما ممکن است بر موقعیت های شما در یافتن کارآموزی یا مشاغل مرتبط با مدرک شما نیز تأثیر بگذارد. آب و هوا نیز در ایالات متحده بسیار متفاوت است، بنابراین اگر تابستانهای گرم یا زمستانهای بسیار سرد را دوست ندارید، ممکن است بخواهید این موضوع را در جستجوی خود لحاظ کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که دانشجویان بین المللی واجد شرایط دریافت وام فدرال از دولت ایالات متحده نیستند بنابراین هنگامی که برای ویزای F-1 خود درخواست می کنید، باید نشان دهید که می توانید از طریق کار دانشجویی هزینه تحصیل خود را تامین کنید و یا بورسیه و کمک هزینه تحصیلی دارید که هزینه های شما را پوشش می دهد. هر دانشجو مقطع لیسانس یا کاردانی 10 ساعت در هفته اجازه کار در داخل دانشگاه دارد. دانشگاه های آمریکا در مقطع کالج در دو ترم پاییز و بهار دانشجو می پذیرند.

برای ورود به کالج های کشور آمریکا معمولا به مدارک زیر نیاز است:

مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های آمریکا

تحصیل در آمریکا - مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌های آمریکا

دانشجویی که در کالج یا دانشگاه تحصیل می‌کند و مدرک لیسانس را کسب نکرده است، درحقیقت در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل است. در سیستم آموزشی آمریکا، معمولاً چهار سال طول می‌کشد تا مدرک لیسانس بگیرید. شما می‌توانید تحصیلات خود را برای مقطع لیسانس، در یک کالج محلی، یک دانشگاه و یا کالجی چهار ساله آغاز کنید.

دو سال اول تحصیل شما به طور کلی ملزم به گذراندن کلاس‌های متنوعی در موضوعات مختلف است که معمولاً به عنوان دوره‌های پیش نیاز شناخته می‌شوند: ادبیات، علوم، علوم اجتماعی، هنر، تاریخ و غیره. این به این صورت طراحی شده است که شما قبل از تمرکز بر یک رشته تحصیلی خاص، به یک دانش کلی از موضوعات مختلف دست پیدا کنید.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا، بسیاری از دانش‌آموزان برای گذراندن دو سال اول از دوره‌های پیش نیاز، تحصیل در یک کالج محلی را انتخاب می‌کنند. آنها مدرک انتقال دانشیار هنر (AA) را دریافت می‌کنند و سپس به دانشگاه یا کالج چهار ساله منتقل می‌شوند.

ویژگی بسیار منحصر به فرد سیستم آموزش عالی آمریکا این است که در صورت تمایل، می‌توانید رشته خود را چندین بار تغییر دهید. تغییر رشته برای دانشجویان آمریکایی به هنگام تحصیل در مقطع کارشناسی، بسیار رایج است. اغلب، دانش‌آموزان رشته‌های متفاوتی را کشف می‌کنند که در آن عالی هستند یا از آن لذت می‌برند و در این زمینه، سیستم آموزشی آمریکا بسیار منعطف است. چرا که به دانشجویان فرصت می­دهد تا به دنبال علایق خود بروند. البته به خاطر داشته باشید که تغییر رشته ممکن است منجر به دوره‌های بیشتر شود که به معنای زمان و هزینه بیشتر است.

تحصیل در آمریکا - تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا

در حال حاضر، یک فارغ‌التحصیل کالج یا دانشگاه با مدرک لیسانس، ممکن است بخواهد به طور جدی در مورد تحصیلات تکمیلی فکر کند تا وارد بازار کار خاصی شود یا حرفه خود را ارتقا دهد. این مدرک معمولاً برای مشاغل سطح بالاتر در علوم کتابداری، مهندسی، بهداشت رفتاری و آموزش اجباری است.

 

علاوه بر این، دانشجویان بین‌المللی از برخی کشورها فقط مجاز به تحصیل در آمریکا، در مقطع کارشناسی ارشد هستند. قبل از درخواست برای یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی در ایالات متحده، باید در زمینه مدارک مورد نیاز برای یافتن شغل در کشور خود، تحقیق کنید.

 

برنامه تحصیلات تکمیلی، معمولاً بخشی از برنامه‌های یک دانشگاه یا کالج است. برای اخذ پذیرش، باید در GRE (آزمون سوابق تحصیلات تکمیلی) شرکت کنید. برخی از برنامه‌های کارشناسی ارشد به آزمون‌های خاصی نیاز دارند؛ مانند LSAT برای دانشکده حقوق، GRE یا GMAT برای دانشکده بازرگانی و MCAT برای دانشکده پزشکی.

 

برنامه‌های تحصیلات تکمیلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، معمولاً یک تا دو سال طول می‌کشد. به‌عنوان‌مثال، MBA  (کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی) یک برنامه تحصیلی بسیار محبوب است که حدود دو سال طول می‌کشد. سایر برنامه‌های کارشناسی ارشد، مانند روزنامه نگاری، تنها یک سال طول می‌کشند.

 

به دلیل کوتاه بودن طول دوره و کیفیت بالای آموزش، رقابت برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا بسیار بالاست و برای ورود به رشته های کارشناسی ارشد باید حداقل نمره زبان مورد قبول برای تحصیل در دانشگاه های معتبر آمریکا یعنی آیلتس 6.5 و یا تافل 80 را  داشته باشید و اگر معدل بالای 16 نیز داشته باشید شانس بهتری برای دریافت بورسیه و پذیرش تحصیلی دارید. دانشگاه های آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد در دو ترم پاییز و بهار دانشجو می پذیرند.

 

برای ورود به دانشگاه های کشور آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد معمولا به مدارک زیر نیاز است:

  • پاسپورت
  • مدرک زبان
  • مدرک GRE یا GMAT
  • توصیه نامه
  • اصل و ترجمه ریزنمرات دوره کارشناسی
  • اصل و ترجمه مدرک کارشناسی
  • رزومه یا CV
  • انگیزه نامه

 

تحصیل در آمریکا - تحصیل در مقطع دکترا

بسیاری از دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی، کسب مدرک کارشناسی ارشد را اولین گام برای کسب مدرک دکترا می‌دانند. اما در دانشگاه‌های دیگری، دانشجویان می‌توانند برای تحصیل در مقطع دکتری در آمریکا، بدون دریافت مدرک کارشناسی ارشد، اقدام کنند. ممکن است سه سال یا بیشتر طول بکشد تا مدرک دکترا بگیرید. همچنین برای دانشجویان بین‌المللی، این امر ممکن است پنج یا شش سال طول بکشد.

 

در دو سال اول برنامه تحصیلی دکترا، اکثر داوطلبان در کلاس‌ها و سمینارها ثبت نام می‌کنند. حداقل یک سال دیگر صرف انجام تحقیقات دست اول و نوشتن پایان نامه می‌شود. پایان نامه باید حاوی دیدگاه‌ها، طرح‌ها یا تحقیقاتی باشد که قبلاً منتشر نشده باشند.

 

پایان نامه دکترا، بحث و خلاصه‌ای از بورسیه فعلی در یک موضوع معین است. اکثر دانشگاه‌های ایالات متحده که مدرک دکترا اعطا می‌کنند، از داوطلبان خود می‌خواهند که یادگیری دو زبان خارجی، گذراندن مدت زمان مورد نیاز در محل اقامت، گذراندن یک آزمون صلاحیتی که داوطلبان را به طور رسمی در برنامه دکترا می‌پذیرد و قبولی در یک دوره شفاهی را از سر بگذرانند.

 

تحصیل در آمریکا - تحصیل در مقطع پست دکترا

پسادکتری که با نام های پست داک یا فوق دکتری شناخته می­شود یک دوره پژوهشی است که مختص دانشجویانی است سال آخر دوره دکتری را می گذارند یا دوره دکتری خود را گذرانده اند و به دنبال تحقیق و پژوهش در فیلد تحقیقاتی خود هستند. در این دوره محققان به مدت 5 سال زیر نظر یک استاد روی یک پروژه کار می­کنند. متقاضی برای پوزیشن های پست داک بسیار زیاد است به همین خاطر رزومه تحقیقاتی شما باید بسیار عالی و جالب توجه باشد.

 

از مزایای تحصیل در مقطع پست داک در آمریکا این است که به مدرک زبان نیاز ندارد و همچنین محقق ملزم به پرداخت شهریه نیست و حتی به ازای فعالیتی که دارد حقوق دریافت می­کند. البته گذراندن این دوره ها ساده نیست و باید از مهارت های زبان انگلیسی خوبی برخوردار باشید و همچنین مهارت های تحقیقاتی و پژوهشی چشمگیری ارائه دهید.

 

از شروط اولیه پذیرفته شدن محقق برای گذراندن دوره پست داک تایید توسط یک استاد یا سوپروایزر می باشد و تایید این استاد تاییدی بر توانایی حمایت مالی و علمی موسسه، سازمان یا دانشگاه است و لازم به ذکر است تایید به معنای استخدام فرد در آن سازمان و موسسه و دانشگاه نیست. حقوق دریافتی یک محقق در دوره پستداک از حقوق یک استاد دانشگاه کمتر است اما از بورسیه دوره های کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر است.

 

برای ورود به دانشگاه های کشور آمریکا در مقطع پسادکتری معمولا به مدارک زیر نیاز است:

  • پاسپورت
  • پروپوزال تحقیقاتی
  • توصیه نامه از اساتید قوی
  • اصل و ترجمه ریزنمرات دوره دکترا
  • رزومه تحقیقاتی (شامل مقالات پژوهشی)
  • اصل و ترجمه مدرک دکترا
  • انگیزه نامه
  • اصل و ترجمه ریزنمرات دوره کارشناسی ارشد
  • مدرک GRE یا GMAT
  • اصل و ترجمه مدرک کارشناسی ارشد

 

مشاوره تخصصی

برای دریافت مشاوره رایگان همین حالا با ما تماس بگیرید!

تحصیل در آمریکا - رشته های تحصیلی محبوب در آمریکا

محبوب ترین رشته‌های تحصیلی در آمریکا

بر اساس گزارش “اوپن دورز” مؤسسه آموزش بین‌المللی، در سال 2023، حدود 891530 دانشجوی بین‌المللی در کشور آمریکا تحصیل کردند. در حالی که همتایان آمریکایی آنها به احتمال زیاد در حال تحصیل در رشته‌های علوم انسانی بودند، دانشجویان بین‌المللی بر روی STEM و رشته‌های تجاری تمرکز کردند، رشته‌هایی که منجر به مشاغل پردرآمد می‌شوند.

در ادامه، 10 رشته برتر دانشگاه‌های آمریکا در بین دانشجویان بین‌المللی را معرفی کرده‌ایم:

10. علوم انسانی

علوم انسانی، مطالعه جامعه انسانی، فرهنگ و تجربیات انسانی است. رشته‌های علوم انسانی عبارت‌اند از: هنر، تاریخ، مذهب، فلسفه، زبان شناسی و زبان.

*دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در رشته علوم انسانی: 17040

9. انگلیسی فشرده

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، سفر تحصیلی خود را در ایالات متحده با مطالعه زبان انگلیسی در یک برنامه فشرده انگلیسی آغاز می‌کنند. دانشجویان، اغلب پس از اتمام تحصیلات انگلیسی خود، به برنامه‌های دانشگاهی منتقل می‌شوند.

*دانشجویان بین‌المللی در حال مطالعه فشرده انگلیسی: 25845

8. حرفه‌های بهداشتی

این رشته نباید با علوم فیزیکی و زیستی اشتباه شود، حوزه‌های تحصیلی حرفه سلامت شامل فیزیوتراپی، تغذیه، کاردرمانی، فیزیولوژی ورزشی و موارد دیگر است.

*دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در رشته‌های بهداشت: 35169

7. هنرهای زیبا و کاربردی

طی چند سال گذشته، افزایش تدریجی دانشجویان بین‌المللی در انتخاب رشته‌های هنرهای زیبا و کاربردی در آمریکا مشاهده است. دانشجویان هنرهای زیبا و کاربردی ممکن است در رشته‌های معماری، هنرهای تجسمی و نمایشی، موسیقی، طراحی گرافیک و برنامه ریزی شهری تحصیل کنند.

*دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در رشته هنرهای زیبا و کاربردی: 63795

6. علوم فیزیکی و زیستی

مجموعه‌ای از گرایش‌ها در علوم فیزیکی و زیستی از جمله رشته‌های مختلف زیست‌شناسی، علوم اعصاب، علوم شناختی، نجوم، شیمی، زمین‌شناسی و ژئوفیزیک، فیزیک، ریاضی، آمار، هواشناسی و غیره وجود دارد.

*دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در رشته علوم فیزیکی و زیستی: 78700

ددلاین دانشگاه‌های آمریکا

5. علوم اجتماعی

علوم اجتماعی و علوم انسانی می‌توانند شبیه به هم به نظر برسند؛ به ویژه زمانی که برخی از رشته‌ها مانند تاریخ می‌تواند تحت کالج علوم انسانی در یک دانشگاه قرار گرفته و رشته علوم اجتماعی، در دانشگاهی دیگر قرار گیرد. به طور کلی، علوم اجتماعی به تحلیل کیفی و کمی فاکتورهای جامعه انسانی می‌پردازد. رشته‌های اصلی شامل روزنامه نگاری، علوم سیاسی، روان‌شناسی، جامعه شناسی، مطالعات زنان و بسیاری موارد دیگر است.

*دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در علوم اجتماعی: 83708

4. سایر رشته‌های تحصیلی

 

در جایگاه چهارم این رتبه بندی، “سایر رشته‌ها” قرار دارد. طبق آخرین گزارش Open Doors برای سال تحصیلی 2023/2022، دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در رشته‌های هنرهای آزاد، مطالعات چند رشته‌ای، پارک، تفریح ​​و اوقات فراغت و هنرهای شخصی و آشپزی هستند.

*دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در سایر رشته‌های تحصیلی: 89720

3. علوم ریاضی و کامپیوتر

سه رشته برتر، فارغ‌التحصیلانی با پتانسیل اشتغال در برخی از مشاغل پردرآمد پرورش می­دهد که شامل ریاضیات و علوم کامپیوتر نیز می‌شود. زمینه‌های این رشته شامل ریاضیات، مهندسی نرم افزار، برنامه نویسی کامپیوتر و علوم اطلاعات است.

*دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در رشته ریاضی و علوم کامپیوتر: 186003

2. تجارت و مدیریت

با افزایش جهانی شدن مشاغل و بازارهای کسب و کار، رشته‌های تحصیلی در زمینه کسب و کار، به عنوان یکی از زمینه‌های اصلی مطالعه برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می­شوند. فارغ‌التحصیلان این حوزه برای بازار کار ارزشمند هستند و می‌توانند منتظر موقعیت‌های شغلی با درآمد بالا باشند. رشته‌های تجاری می‌توانند شامل حسابداری، تجارت بین‌المللی، بازاریابی، امور مالی، مدیریت و مدیریت بازرگانی و مدیریت زنجیره تأمین باشد.

*دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در تجارت و مدیریت: 196054

1. مهندسی

در رتبه اول، رشته مهندسی قرار دارد. انواع مختلفی از حوزه‌های مهندسی وجود دارد که مورد توجه دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرند اما محبوب‌ترین آنها عبارت‌اند از مهندسی عمران، مکانیک، مهندسی شیمیایی و مهندسی الکتریکی. مهندسی فرصت‌های شغلی و موقعیت‌های پردرآمدی را برای فارغ‌التحصیلان فراهم می‌کند.

*دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در رشته مهندسی: 232710

تحصیل در آمریکا - دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در آمریکا

برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در آمریکا

چگونگی و زمان درخواست برای تحصیل در آمریکا

در آمریکا مرجع پذیرش تحصیلی مرکزی وجود ندارد؛ بنابراین هر دانشگاه یا کالج، مهلت ارسال درخواست را برای دانشجویان خود به صورت جداگانه تعیین می­کند. دانشگاه‌های برتر معمولاً مهلت درخواست خود را از نوامبر یا دسامبر برای دوره‌هایی که از پاییز شروع می‌شوند و در ماه مارس یا آوریل برای برنامه‌هایی که در بهار شروع می‌شوند، دارند. سایر دانشگاه‌هایی که رتبه خوبی در بین دانشگاه‌های آمریکایی دارند، معمولاً در ماه مارس یا آوریل برای ترم پاییز و در جولای یا آگوست برای ترم بهار مهلت ارسال درخواست می­دهند.

دانشگاه‌های با رتبه پایین‌تر و مدارس کوچک‌تر مانند کالج‌های اجتماعی، اغلب پنجره درخواست را برای ترم پاییز تا ژوئن یا جولای و برای ترم بهار تا اکتبر یا نوامبر نمی‌بندند. با این حال، به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی متقاضی تحصیل در آمریکا باید به خاطر داشته باشید که برای درخواست، اخذ ویزا و کارهای دیگر لازم پیش از مهاجرت، به چند ماه زمان نیاز دارید؛بنابراین ارسال درخواست خود را برای لحظات آخر نگذارید!

 

شرایط پذیرش تحصیلی در آمریکا

 

به وب سایت مدرسه، کالج و یا دانشگاه مورد نظر بروید و شرایط پذیرش را در سایت رسمی مؤسسه آموزشی، جستجو کنید تا دریابید که چه مدارکی را باید تهیه کنید و برای درخواست آماده کنید. شما باید نشان دهید که تمکن مالی کافی برای تحصیل دارید و سطح زبان انگلیسی شما به اندازه کافی خوب است. دانشگاه‌های آمریکا آزمون تافل را برای تعیین سطح زبان انگلیسی شما ترجیح می‌دهند اما اکثر آنها آزمون آیلتس را نیز قبول می‌کنند.

ممکن است آزمون‌هایی مانند SAT یا ACT برای تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی مورد نیاز باشد و GRE یا GMAT نیز از الزامات رایج دانشگاه‌های این کشور برای برنامه‌های تحصیلات تکمیلی هستند. جدای از آزمون‌های استاندارد، استیتمنت های شخصی، توصیه‌نامه‌ها، ریز نمرات رسمی و گواهی‌های بالاترین مدرک نیز از الزامات رایج هستند. برخی از دانشگاه‌های آمریکایی نیز با متقاضیان تحصیل در آمریکا مصاحبه می‌کنند.

هزینه‌های تحصیل در آمریکا

در دانشگاه‌های سطح بالای ایالات متحده (که اکثر آنها غیرانتفاعی و خصوصی هستند)، هزینه‌های تحصیل و زندگی معمولاً به حدود 60 هزار دلار در سال می‌رسد اما امکان تحصیل در ایالات متحده با هزینه بسیار کمتر نیز وجود دارد.

کسانی که به دنبال گزینه‌ای مقرون به‌صرفه‌تر هستند، می­توانند در دانشگاه‌های آمریکا در بخش دولتی، شهریه کمتری بپردازند. این دانشگاه‌ها معمولاً به صورت سیستم دولتی یکپارچه ایالتی اداره می­شوند که در آن، دانشگاه‌های دولتی یک ایالت ممکن است در برنامه‌ها و جزئیات با یکدیگر متفاوت باشند ولی به یک شکل توسط دولت فدرال اداره می­شوند.

دانشگاه‌های دولتی در ایالات متحده دو نرخ شهریه دارند: یکی برای ساکنان ایالتی و دیگری برای بقیه افراد. دسته دوم (گران‌تر) برای تمامی افرادی که ساکن ایالت‌های مختلف هستند و یا از کشور دیگری برای تحصیل در آمریکا، مهاجرت کرده‌اند، هزینه یکسانی دارد. دانشگاه‌های خصوصی معمولاً بسیار کوچک‌تر از دانشگاه‌های دولتی هستند و جمعیت دانشجویی متنوع‌تری (اعم از ایالت‌های مختلف و کشورهای مختلف) دارند.

تحصیل در آمریکا - هزینه تحصیل در آمریکا

جدول هزینه‌های کالج‌های آمریکا

نوع کالج
متوسط شهریه
کالج‌های ایالاتی
26290 دلار
کالج‌های خصوصی غیرانتفاعی
35830 دلار
کالج‌های محلی، فنی یا شهری
3660 دلار
Tution fee in us universities

اگر هزینه‌های حمل و نقل و سایر هزینه‌های زندگی دانشجویی را بخواهیم در نظر بگیریم، میانگین کل هزینه‌های متقاضیان تحصیل در آمریکا به شکل سالانه، به صورت زیر است:

نوع کالج
متوسط شهریه
کالج اجتماعی
17930 دلار
کالج دولتی چهار ساله
25890 دلار
خارج از ایالت در یک کالج دولتی چهار ساله
41950 دلار
کالج خصوصی غیرانتفاعی چهار ساله
52500 دلار

میانگین هزینه‌هایی که در بالا ذکر شد، می­تواند شمای کلی از هزینه‌های زندگی و تحصیل در آمریکا به شما عزیزان بدهد. با این حال، لازم به یادآوری است که تفاوت قابل توجهی در شهریه‌های دریافت شده توسط هر نوع مؤسسه وجود دارد. برای مثال، در معتبرترین دانشگاه‌های دولتی، هزینه‌ها ممکن است به اندازه هزینه‌های بخش خصوصی بالا باشد.

تحصیل در آمریکا - هزینه‌های زندگی در آمریکا

هزینه‌های زندگی در آمریکا

هزینه زندگی، بسته به مکان و محل اقامت شما متفاوت است. به طور کلی، مناطق ساحلی گران‌تر از مناطق داخلی شهرها هستند. شهرهای بزرگ مانند نیویورک، بوستون، لس‌آنجلس و شیکاگو، هزینه‌های زندگی بالاتری، به ویژه در خصوص مسکن، دارند. اجاره یک اتاق در چنین شهرهایی می‌تواند بسیار پرهزینه باشد، میانگین این هزینه در شهرهای بزرگ تا 2000-3000 دلار در ماه نیز می­رسد، در حالی که شما می‌توانید یک آپارتمان یک خوابه در غرب میانه آمریکا را تنها با حدود 500 دلار در ماه دریافت کنید.

 

اگر برایتان مسئله ای ندارد که هم اتاقی داشته باشید، اجاره خوابگاه در محوطه دانشگاه یا اجاره اشتراکی یک آپارتمان خارج از دانشگاه، معمولاً اقتصادی ترین گزینه ها برای محل اقامت هستند. متوسط ​​هزینه مسکن و غذا برای دانشجویان کالج آمریکا، حدود 9 تا 10 هزار دلار در سال است.

قیمت آب و برق، اینترنت، قبض تلفن و حمل و نقل عمومی تفاوت عمده‌ای با سایر کشورهای توسعه یافته ندارد. از طرف دیگر بنزین و ماشین‌های دست دوم بسیار ارزان‌تر هستند اما فراموش نکنید که بیمه رانندگی بگیرید.

در سبک زندگی آمریکایی‌ها، به شدت به خودروها تکیه می‌شود که به ویژه اگر در منطقه شهری زندگی نمی‌کنید که شبکه حمل‌ونقل عمومی بهتری وجود داشته باشد، این موضوع بیشتر صدق می­کند. (منظور مناطق کانتری ساید یا خارج شهر هستند)

انتخاب‌های زیادی برای لباس، مواد غذایی و وعده‌های غذایی نیز برای شما وجود دارد. شما همیشه می‌توانید راهی برای کاهش هزینه‌ها پیدا کنید، اما بسته به سبک زندگی خود نیز می‌توانید هزینه‌های زیادی را متقبل شوید. این موضوع کاملاً به خودتان بستگی دارد.

هزینه‌هایی نیز برای کتاب‌های درسی و بیمه و غیره وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در مجموع ما بودجه 1500 دلاری در ماه را برای هزینه‌های زندگی و تحصیل در آمریکا توصیه می‌کنیم. هزینه‌های شما با توجه به گران قیمت و یا ارزان قیمت بودن منطقه‌ای که در آن ساکن هستید، متغیر است.

تحصیل در آمریکا - بورسیه تحصیلی آمریکا

بورسیه‌های تحصیلی در آمریکا

ایالات متحده آمریکا دارای بالاترین هزینه‌های تحصیل در جهان است. داشتن شهریه‌های بالا در ایالات متحده بسیار مورد انتقاد قرار می­گیرد اما مانند تمامی کشورهای دیگر، ایالات متحده نیز برای متقاضیان تحصیل در آمریکا، بورسیه در نظر می­گیرد.

برخی از بورسیه‌ها فقط برای شهروندان آمریکایی در دسترس هستند، اما اکثر دانشگاه‌ها، بورسیه‌های تحصیلی را برای دانشجویان بین‌المللی نیز ارائه می‌دهند.

بورسیه‌های تحصیلی در بین مراکز تحصیل در آمریکا، بسیار رایج هستند. آنها به دانشجویانی که نمرات خوب دارند، تخفیف بورسیه تحصیلی 5 تا 30 درصد از شهریه را می‌دهند.

لازم به ذکر است که بورسیه تحصیلی در آمریکا در مقطع کارشناسی بسیار نادر است؛ مگر اینکه شما یک ورزشکار بسیار با استعداد باشید یا استعدادهای درخشانی در زمینه‌های دیگر داشته باشید. در سطح تحصیلات تکمیلی، دریافت بورسیه‌های تحصیلی بزرگ برای دانش‌پژوهان با استعداد، آسان‌تر است. اغلب آن‌ها در ازای خدماتی که به مدرسه می‌دهند، به‌عنوان‌مثال دستیار معلم یا دستیار پژوهشی از بورسیه تحصیلی برخوردار می­شوند.

در ادامه چند بورسیه جذاب آمریکا را معرفی کرده‌ایم:

بورسیه
توضیحات
بورسیه تحصیلی دانشگاه Go Campus
این بورسیه تحصیلی تا 70٪ از تمام هزینه‌های خود را در برنامه‌های تحصیلی در کالج‌ها و دانشگاه‌های منتخب ایالات متحده را دریافت کنید.
بورس دانشجویان خارجی فولبرایت
شاید محبوب ترین بورسیه های دولتی ایالات متحده برای دانشجویان بین المللی، بورسیه فولبرایت باشد. این بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، متخصصان جوان و هنرمندان برای تحصیل در ایالات متحده به مدت یک سال یا بیشتر ارائه می دهتد. بورسیه فولبرایت برای دانشجویان بین المللی در همه زمینه ها و رشته ها به استثنای پزشکی قابل دریافت است.
بورسیه تحصیلی UCSB در خارج از کشور
این بورسیه برای دانشجویان DreamStudies، حداقل 10 درصد شهریه تحصیلی در ترم‌های تحصیل خارج از کشور در دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا را تضمین می‌کنند.
برنامه کمک هزینه هوبرت هامفری
این یک برنامه بورسیه مختص تحصیل در رشته های بدون مدرک برای متخصصان بین المللی و با تجربه است که مایل به گذراندن 10 ماه تحصیل آکادمیک در ایالات متحده هستند. اگرچه این بورسیه به مدارک تحصیلی تعلق نمی­گیرد، اما دانش آموزان قادر به مطالعه و توسعه دانش خود در موسسات دانشگاهی سراسر کشور هستند.
بورسیه تحصیلی DreamStudies
این بورسیه شامل مبلغ 1000 تا 1500 یورو در سال است که به دانشجویان اعطا می­شود.
بورسیه خوش آمدگویی
بورسیه های بین المللی برای همه دانشجویان خارج از کشور که در هر رشته ای در کالج یا دانشگاهی در ایالات متحده تحصیل می کنند فراهم است. یک بورسیه برای خوشامد گویی به دانش جویان جدید الورود تعلق می گیرد برای دریافت این بورسیه شما باید یک مقاله یا ویدئویی ارسال کنید که نشان دهنده علاقه و ابتکار شما در ارتقاء یادگیری و تبادل بین فرهنگی است.
بورس تحصیلی Preply
دریافت این بورسیه رقابتی است. سه برنده مبلغی تا سقف 2،000 دلار جایزه دریافت می کنند. برای همه دانشجویان (داخلی و بین المللی و در هر سطح تحصیلی) بین 16 تا 35 سال قابل ارائه است. برای ورود، باید مقاله ای 500 کلمه ای مربوط به آموزش آنلاین، چند زبانه بودن و چالش های آن و پیشرفت آکادمیک ارسال کنید.
بورسیه تحصیلی Tortuga
این بورسیه دو بار در سال به دانشجویان بین المللی پرشور که مایل به تحصیل در ایالات متحده هستند اهدا می شود. ارزش این بورسیه 1000 دلار آمریکا در سال است. بیمه برای تحصیل در آمریکا
تحصیل در آمریکا - بیمه برای تحصیل در آمریکا

بیمه برای تحصیل در آمریکا

داشتن یک بیمه خوب هنگام تحصیل در آمریکا بسیار مهم است. اگر بیمار شوید یا در شرایط قانونی بدون بیمه قرار بگیرید، هزینه‌های بسیاری می­تواند برای شما تراشیده شود. بسیاری از مدارس از شما می‌خواهند که در اولین روز مدرسه بیمه نامه‌­تان را نشان دهید.

آیا دانشجویان بین‌المللی به بیمه درمانی ایالات متحده نیاز دارند؟

دانشجویان بین‌المللی باید با تک تک دانشگاه‌ها بررسی کنند تا ببینند آیا در ایالات متحده به بیمه درمانی نیاز دارند یا خیر.

قبل از درخواست و ثبت نام در یک دانشگاه آمریکایی، دانشجویان بین‌المللی آینده‌نگر ممکن است بخواهند در مورد بیمه پزشکی فکر کنند. بسیاری از دانشگاه‌های ایالات متحده، دانشجویانی را که در مدرسه خود ثبت نام کرده‌اند، از جمله دانشجویان بین‌المللی، ملزم به داشتن بیمه درمانی می‌کنند.

سیاست‌ها و هزینه‌های بیمه درمانی می‌تواند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد، و برخی از مؤسسات، در این زمینه برنامه‌های مخصوص خود را ارائه می‌دهند که دانشجویان باید در آن ثبت نام کنند.

در زیر، مواردی وجود دارد که دانشجویان بین‌المللی آینده‌نگر باید هنگام تعیین این که آیا به بیمه درمانی در آمریکا نیاز دارند یا خیر، در نظر بگیرند:

وزارت امور خارجه ایالات متحده از دانشجویان انتقالی با ویزای J-1 و وابستگان آنها با ویزای J-2 می‌خواهد که در طول برنامه تحت پوشش بیمه پزشکی قرار گیرند. اما وزارت امور خارجه الزامات بیمه خاصی برای دانشجویان بین‌المللی و افراد تحت تکفل آنها با ویزای F ندارد.

 حتی اگر یک کالج یا دانشگاه به بیمه پزشکی نیاز نداشته باشد، بهتر است تمام دانشجویان متقاضی تحصیل در آمریکا، بیمه درمانی داشته باشند زیرا نداشتن بیمه می‌تواند هزینه بر باشد. برخی از دانشجویان بین‌المللی ممکن است به اشتباه فکر کنند که مراقبت‌های پزشکی بدون بیمه درمانی مقرون به‌صرفه‌تر است.

آدلر می‌گوید در حالی که برخی از کلینیک‌های بهداشتی اجتماعی وجود دارند که خدمات خاصی را با هزینه‌های بسیار کم ارائه می‌دهند، با توجه به گرانی مراقبت‌های بهداشتی ایالات متحده، نیاز به فوریت‌های پزشکی می‌توانند در هر زمانی اتفاق بیفتند و از نظر مالی برای دانشجویان بین‌المللی بدون بیمه، اتفاقی ویرانگر باشند. در ایالات متحده، دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی کم هزینه یا عمومی بسیار محدود است و دانشجویان بین‌المللی معمولاً واجد شرایط اکثر برنامه‌ها نیستند.

کارشناسان تاکید می­کنند که دانشجویان باید در مورد سیاست‌های خاص خود در ارتباط با درمان و بیمه، با دانشگاه‌ها تماس گرفته و از آن‌ها مشورت بگیرند. این موضوع می­تواند بسیار بر آینده شما تأثیرگذار باشد.

بیشتر دانشگاه‌ها، دانشجویان بین‌المللی را ملزم به تهیه بیمه درمانی می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، هیئت مدیره سیستم دانشگاه تگزاس، تمام دانشجویان بین‌المللی دارای ویزای غیر مهاجرتی F-1، F-2، J-1 یا J-2 را ملزم می‌کند که در هر مؤسسه‌ای در این سیستم، بیمه درمانی تأیید شده داشته باشند.

ایالات متحده خدمات بهداشت عمومی سطح بالایی ندارد


برخی از دانشجویان بین‌المللی ممکن است به اشتباه تصور کنند که بیمه درمانی در کشورشان و در آمریکا به یک شکل است، بدون این که متوجه باشند هیچ مراقبت پزشکی ملی یا رایگانی در ایالات متحده وجود ندارد. در حالی که در بسیاری از کشورها، دولت هزینه مراقبت‌های بهداشتی را برای شهروندان خود پوشش می‌دهد، متقاضیان تحصیل در آمریکا و خانواده آن­ها، خود مسئول این هزینه‌ها هستند.

بیمه پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی در آمریکا پیچیده است و اغلب متفاوت از بیمه پزشکی و سیستم مراقبت‌های بهداشتی در کشورهای دیگر عمل می‌کند.

برای دانشجویان بین‌المللی آینده‌نگر امری لازم است که درباره نحوه عملکرد سیستم مراقبت‌های بهداشتی در ایالات متحده بدانند؛ به‌ویژه برای کسانی که از کشوری با خدمات بهداشت عمومی با سطح بالایی اقدام به مهاجرت به آمریکا می­کنند.

جیم دلپو، مدیر خدمات دانشجویان و دانش‌پژوهان بین‌المللی در مدرسه نیو نیویورک، می‌گوید که دانشجویان بین‌المللی اغلب از کشورهایی می‌آیند که سیستم‌های پزشکی بسیار ساده‌تری دارند، و زمانی که با مفاهیم و فرایندهای پیچیده‌ای مانند پرداخت‌های مشترک، مطالبات، صورت‌حساب‌ها و توضیح مزایا در سیستم درمانی آمریکا مواجه می‌شوند، به راحتی می­توانند با مشکل روبرو شوند.

تحصیل در آمریکا - ویزای تحصیلی آمریکا

ویزای دانشجویی آمریکا

برای تحصیل در ایالات متحده به ویزای دانشجویی F-1 نیاز دارید (مگر اینکه فقط برای یک دوره کوتاه زبان با چند ساعت در هفته شرکت کنید). هنگامی که برای تحصیل در آمریکا در دانشگاهی در این کشور ثبت نام کردید، یک مدرک I-20 را که برای درخواست ویزا نیاز دارید برای شما ارسال می‌کنند.

لطفاً توجه داشته باشید که مقامات ایالات متحده می‌توانند مقررات ویزای دانشجویی آمریکا را در هر زمان تغییر دهند و قوانین متفاوتی می‌تواند برای کشورهای مختلف اعمال شود؛ بنابراین همیشه اطلاعات را در وب سایت رسمی ویزای آمریکا بررسی کنید.

دانشجویانی که با ویزای تحصیلی به آمریکا مهاجرت می­کنند، باید هدفی مشخص برای تحصیل داشته باشند و به صورت تمام وقت تحصیل کنند. اطلاعات شخصی ارائه شده توسط دانشجویان، ممکن است برای انطباق با قوانین محلی، در اختیار ایالات متحده و سازمان‌های دولتی قرار گیرد. دانشگاه شما طبق قانون موظف است دولت ایالات متحده را در مورد هر گونه تغییر در وضعیت ثبت نام دانشجویان یا سایر تغییرات که ممکن است به شرایط ویزا مربوط باشد، در جریان بگذارد.

هر دانشگاه و کالج آمریکایی، استانداردهای پذیرش خود را تعیین می‌کند و تصمیم می‌گیرد که کدام متقاضیان تحصیل در آمریکا این استانداردها را رعایت کرده‌اند؛ بنابراین جهت تحصیل در آمریکا، باید برای هر دانشگاه یا کالج به صورت جداگانه درخواست دهید.

حتی اگر دانشگاهی را انتخاب کرده‌اید که مطمئن هستید برای تحصیل در آمریکا، این دانشگاه مناسب‌ترین برای شما است، همچنان باید برای دانشگاه‌های دیگر نیز درخواست بفرستید. چرا که ممکن است دانشگاه انتخاب اولتان، شما را نپذیرد. حداقل یک یا دو مورد از انتخاب‌های شما باید دانشگاه‌هایی باشند که شما و مشاورتان مطمئن هستید که در آن پذیرفته خواهید شد. به یاد داشته باشید که شما در حال رقابت با دانشجویان بین‌المللی دیگر از سراسر جهان برای تعداد محدودی فضا هستید.

اکثر دانشگاه‌ها در ایالات متحده، دانشجویان بین‌المللی را تشویق می‌کنند که حداقل یک سال قبل از برنامه ریزی برای ورود به دانشگاه، با دفتر پذیرش خود مشورت کنند.

انواع ویزای تحصیلی در آمریکا

ویزاهای تحصیلی آمریکا به انواع مختلف نوع ,F ,J ,M تقسیم بندی می­شوند. هر کدوم از این نوع ویزا ها مختص برنامه های تحصیلی خاصی هستند و شما باید بدانید که کدام نوع ویزا برای پذیرش تحصیلی شما مورد نیاز است.

نوع ویزا
توضیحات
ویزا نوع F
به متقاضیان تحصیل در کالج ها و دانشگاه ها و مدارس و دبیرستان ها اختصاص داده می­شود. همچنین برای دوره های آموزش زبان بلند مدت نیز نیاز است که این نوع ویزا را درخواست کنید.
ویزا نوع M
برای سایر موسسات آکادمیک قابل دریافت است برای مثال اگر متقاضی تحصیل در موسسات فنی و حرفه ای هستید این نوع ویزا را باید درخواست کنید.
ویزا نوع J
به متقاضیان فرصت های پژوهشی و مطالعاتی و یا کارآموزان داده می شود.

سعی کنید قبل از دریافت پذیرش از دانشگاه درباره روند نوع ویزا خود اطلاعات کافی را کسب کنید زیرا روند اقدام برای ویزا تحصیلی آمریکا به دلیل پر بودن وقت سفارت ها ممکن است بین 4 تا 9 ماه زمان ببرد و در صورت عدم تکمیل به موقع مدارک ممکن است پذیرش خود را از دست بدهید.

ویزا تحصیلی آمریکا را می­توان 120 روز قبل از شروع تحصیل دریافت کرد اما شما فقط اجازه دارید 30 روز قبل از شروع تحصیل در خاک آمریکا حضور داشته باشید.

ویزا تحصیلی آمریکا بر پایه تصمیم افسر سفارت به شما تعلق می­گیرد لذا باید برای روز مصاحبه سفارت آمادگی لازم را داشته باشید و بهترین خودتان باشید. در خصوص سوالات روز مصاحبه و مدارکی که باید همراه خود داشته باشید فرم ارزیابی اولیه ما را پر کنید تا بتوانیم شما را راهنمایی کنیم.

ویزا همراه آمریکا

به متقاضیان تمام انواع ویزاهای تحصیلی ویزا همراه تعلق می­گیرد. از مزایای ویزا تحصیلی آمریکا این است که شما می‌توانید پس از آنکه برای خود ویزای تحصیلی نوع 1 ( F1, M1, J1 ) را دریافت کردید همسر و فرزندان زیر 21 سال شما نیز می‌توانند ویزای تحصیلی نوع 2 ( F2, M2, J2 ) را اخذ نمایند.

البته به این نکته توجه کنید که در صورت همراهی خانواده باید میزان تمکن مالی خود را به ازای هر نفر افزایش دهید زیرا همراهان متقاضی تحصیل در آمریکا، با ویزا همراه اجازه کار ندارند و فقط می­توانند در آمریکا تحصیل کنند.

چند نکته کلیدی در مورد ارسال درخواست پذیرش

انتخاب چندین دانشگاه یا کالج

پس از انتخاب دانشگاه‌ها یا کالج‌هایی که برای تحصیل در آمریکا می‌خواهید در آن شرکت کنید، برای دریافت فرم درخواست و اطلاعات بیشتر پذیرش دانشجوی بین‌المللی، با هرکدام از این مؤسسات آموزشی ارتباط بگیرید. در وب سایت رسمی هر دانشگاه، می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر، مستقیماً با دانشگاه در تماس باشید.

اگر می‌خواهید برای برنامه تحصیلات تکمیلی (فوق لیسانس و دکترا) درخواست دهید، باید شرایط پذیرش را با دانشکده تحصیلات تکمیلی رشته تحصیلی خود در دانشگاه مورد نظر، چک کنید. بسیاری از برنامه‌های تحصیلات تکمیلی استانداردهای پذیرش سطح بالایی دارند و برخورداری از برخی برنامه‌ها، مستلزم این است که درخواست خود را مستقیماً به بخش آنها ارسال کنید. اگر انتظار دارید در مقطع تحصیلات تکمیلی پذیرفته شوید، باید از وضعیت علمی خوبی برخوردار باشید. برای کسب اطلاعات، با دفتر پذیرش دانشکده تحصیلات تکمیلی یا رئیس بخش دانشکده تماس بگیرید.

ارسال مدارک مورد نیاز


دفتر پذیرش دانشگاه، نمرات شما را که در چهار سال آخر دبیرستان کسب کرده‌اید، بررسی خواهد کرد. نتایج شما از امتحانات سراسری دبیرستان کشورتان نیز بررسی خواهد شد. اگر برای مقاطع تحصیلات تکمیلی درخواست می‌دهید، نمرات کسب شده شما از دانشگاه پیشین در نظر گرفته می‌شود.

از دانشگاهی که اکنون در آن تحصیل می‌کنید، بخواهید که یک نسخه تأیید شده از سوابق تحصیلی یا ریز نمرات شما را به دانشگاه‌هایی که برای آن درخواست می‌دهید، ارسال کند. قبل از شرکت در آزمون‌های پذیرش، باید ترتیبی دهید که گزارش نمره رسمی به دانشگاه‌ها یا کالج‌های مورد علاقه شما ارسال شود.

باید توجه داشته باشید که حتماً درخواست خود را قبل از پایان ددلاین، برای دانشگاه یا کالج مورد نظرتان ارسال کنید. این به شما زمان بیشتری برای رفع اشکالات احتمالی می‌دهد.

تحصیل در آمریکا - تمکن مالی دانشگاه های آمریکا

شرکت در آزمون‌های پذیرش

دانشگاه‌ها و کالج‌های ایالات متحده معمولاً مبنای تصمیمات خود را برای پذیرش متقاضیان تحصیل در آمریکا، بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو و نمرات آزمون‌های مورد تأیید، مانند تافل، SAT  یا ACT قرار می‌دهند. اگر برای تحصیلات تکمیلی درخواست می‌دهید، نمرات امتحاناتی دیگر، مانند GRE یا  GMAT را نیز باید ارائه دهید.

دانشجویانی که برای تحصیل در آمریکا، به دانشگاه‌ها و کالج‌های این کشور درخواست ارسال می‌کنند، باید در آزمون‌های خاصی همچون SAT، ACT، GMAT شرکت کنند که استعداد و پیشرفت متقاضی را اندازه‌گیری می‌کند. دانشجویان بین‌المللی نیز باید در آزمونی شرکت کنند که میزان مهارت زبان انگلیسی را اندازه گیری می‌کند. این تست‌ها در مراکز آزمون سراسر جهان انجام می‌شود و از استاندارد جهانی برخوردار هستند؛ به‌طوری‌که دانشجویان در هر مرکز، یک آزمون واحد را پاسخ می­دهند. نمرات ارسال شده شما به دفتر پذیرش دانشگاه، استاندارد بین‌المللی یکسانی را برای سنجش توانایی شما در مقایسه با سایر دانشجویان ارائه می­دهد.

نمرات آزمون شما باید مستقیماً به دانشگاه‌هایی که به آن­ها درخواست پذیرش می‌دهید، ارسال شود. هنگام ثبت نام برای شرکت در آزمون‌های خاص، مانند SAT یا ACT، از شما خواسته می‌شود که نام دانشگاه‌های مورد نظر خود را مشخص کنید. در مورد آزمون‌های رایانه‌ای، شما دانشگاه‌های مورد نظر را در محل امتحان تعیین می‌کنید و آژانس‌های آزمون، نمرات شما را مستقیماً برای آن­ها پست می‌کنند.

پرداخت مبلغ اپلیکیشن فی


هزینه هر درخواست، 35 تا 100 دلار آمریکا می­باشد. این هزینه برای پردازش درخواست شما پرداخت می‌شود و حتی اگر در دانشگاه یا کالج پذیرفته نشوید، این مبلغ قابل استرداد نیست.

دریافت نامه پذیرش

پس از پایان ددلاین، نامه‌هایی از طرف دانشگاه‌هایی که برای آن‌ها درخواست ارسال کردید برای شما ارسال می­شود. برخی از دانشگاه‌های آمریکا بلافاصله پس از ورود مدارک به دفتر پذیرش، متقاضیان تحصیل در آمریکا را از پذیرش و یا عدم پذیرش، مطلع می‌کنند. به این روش، پذیرش‌های متوالی می‌گویند. با این حال، مدارس دیگر چندین ماه صبر می‌کنند و نتیجه درخواست متقاضیان را در یک زمان به صورت یک­جا ارائه می­دهند.

نوشتن یک essay خوب


ممکن است با شیوه آمریکایی نوشتن مقاله شخصی برای ضمیمه کردن به درخواست دانشگاه خود، آشنا نباشید. در ادامه چند نکته در مورد نحوه نوشتن یک essay خوب به شما معرفی کرده‌ایم:

مرحله 1

به یک موضوع عالی فکر کنید

موضوع essay شما باید برای شما معنای خاصی داشته باشد. این مقاله باید در مورد این که چه کسی هستید، ارزش‌ها یا علایق شما و تفاوت شما با هر متقاضی دیگری چیست را نشان دهد. در این نوشته، اطلاعاتی راجع به خودتان بدهید که نمرات شما، لیست کلاس‌هایی که شرکت کرده‌اید، مهارت‌هایی که کسب کرده‌اید و… در چه سطحی قرار دارند. چندین سؤال وجود دارد که می‌توانید از خود بپرسید که به شما کمک می‌کند تا به ایده‌های خوبی در این زمینه برسید:

  1. شما چگونه فردی هستید؟
  2. چه کرده‌اید؟
  3. اهداف شما چیست؟
مرحله 1

مرحله 2

نوشتن خوب زمان می‌برد

عجله نکنید و انتظار نداشته باشید که مقاله خود را در یک بعد از ظهر تمام کنید. به مقدمه توجه ویژه‌ای داشته باشید. از کلمات ساده برای بیان ایده‌های خود استفاده کنید. شما مجبور نیستید از کلمات پیچیده و واژگانی سخت استفاده کنید تا نشان دهید چقدر انگلیسی می‌دانید. از مهارتتان در زبان انگلیسی، برای بیان خود استفاده کنید نه برای اثبات این که چقدر انگلیسی بلدید. اگر اظهار نظری می‌کنید، برای نشان دادن نظر خود مثال بزنید.

مرحله 2

مرحله 3

وقت بگذارید و راهنمایی بگیرید

زمان کافی برای خود بگذارید تا بتوانید برای چند روز، یا حتی یک هفته، کار کردن روی مقاله خود را متوقف کنید و سپس به آن بازگردید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که مقاله خود را با دیدگاهی تازه بخوانید. همچنین، از دوستان و خانواده خود بخواهید مقاله شما را بخوانند؛ آن­ها می‌توانند چیزهایی را ببینند که شما از دیدن آن غافل شده‌اید. وقت بگذارید، خودتان باشید و داستانتان را خوب تعریف کنید.

مرحله 3

*لطفاً توجه داشته باشید که مقامات آمریکایی می‌توانند بدون اطلاع ما در روند درخواست ویزا تغییراتی ایجاد کنند. قوانین مختلفی می‌تواند برای ملیت‌های مختلف اعمال شود، بنابراین همیشه دستورالعمل‌های مقامات امور مهاجرتی را به دقت بخوانید.

شغل، خانه و زندگی دانشجویی در آمریکا

شما می‌توانید به عنوان دانشجو، ضمن تحصیل در آمریکا، کار کنید. اما شرایط ممکن است گاهی سخت باشد. شما باید ویزای دانشجویی داشته باشید و مطمئن شوید که مقررات شغل انتخابی خود را مطالعه کرده‌اید. به طور کلی، کار کردن در محوطه دانشگاه راحت‌تر است. این نوع فرصت‌های شغلی معمولاً برای دانشجویان انعطاف‌پذیر هستند، اما به طور کلی کمیاب می­باشند و شما را ملزم می‌کنند که برای ترم اول، کار نکنید. با این حال، پس از ترم اول، شما می‌توانید درخواست اجازه کار دهید، و می‌توانید تا 20 ساعت در هفته کار کنید که به نوعی، شغلی نیمه وقت محسوب می­شود.

 

برای کار در خارج از دانشگاه ضمن تحصیل در آمریکا، باید در مکانی وابسته به دانشگاه خود کار کنید یا به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از برنامه تحصیلی خود، به‌عنوان‌مثال، کارآموزی مرتبط با رشته تحصیلی، کار کنید. دانشجویی که مشکلات اقتصادی شدیدی را تجربه می‌کند، در صورتی که نتواند شغلی در محوطه دانشگاه پیدا کند، ممکن است اجازه کار خارج از دانشگاه را نیز داشته باشد.

 

گزینه نهایی کار به هنگام تحصیل در آمریکا، با آموزش عملی اختیاری (OPT) محقق می­شود. برای انجام این کار، به تأییدیه خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده نیاز دارید. برای درخواست، شما باید حداقل به مدت 9 ماه مشغول به تحصیل در آمریکا بوده باشید و حداقل 12 ماه پس از شروع تحصیل،  OPT-work به شما اعطا خواهد شد.  OPT-work باید مستقیماً با رشته تحصیلی شما مرتبط باشد. این مجوز به شما این اجازه را می‌دهد که تا 12 ماه پس از پایان تحصیل در آمریکا، کار کنید. شما همچنین می‌توانید در حین تحصیل به صورت نیمه وقت در OPT کار کنید، اما هر دو ماه که نیمه وقت کار می‌کنید، دوره کاری شما پس از فارغ‌التحصیلی یک ماه کوتاه می‌شود.

مسکن دانشجویی در ایالات مختلف آمریکا، به راحتی پیدا می­شود. در دانشگاه‌ها و کالج‌ها (البته نه کالج‌های محلی)، اکثر دانشجویان در خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند. لازم به ذکر است که خوابگاه‌ها در کیفیت و سبک، با یکدیگر متفاوت هستند. بیشتر خوابگاه‌ها از دانشجویان می‌خواهند که یک هم اتاقی یا حتی چند هم اتاقی داشته باشند.

برخی از کالج‌ها به دانشجویان اجازه می‌دهند که اتاق خصوصی خود را در خوابگاه داشته باشند اما تعداد آن محدود است. خوابگاه‌های کالج دارای جنسیت مختلط هستند، اما هم اتاقی شما هم جنس شما خواهد بود. اغلب اوقات، حمام‌ها یا بین هم اتاقی‌ها و یا بین یک طبقه کامل خوابگاه مشترک است. با افزایش سن دانشجویان، آنها می‌توانند به آپارتمان‌های مرتبط با کالج نقل مکان کنند و آزادی بیشتری داشته باشند.

 

در حالی که زندگی دانشجویی آمریکایی به دلیل هزینه‌های زیاد ممکن است زندگی سختی به نظر برسد، از نظر اجتماعی یک تجربه عالی محسوب می­شود. جامعه دانشجویی هر ایالت، وحدت و جزئی از یک کل بودن را به نمایش می‌گذارد. بسیاری از کالج‌ها نیز به دلیل موفقیت در ورزش‌های هوازی، مثل دوومیدانی، شناخته شده هستند. اگر دانشجوی بین‌المللی هستید، می‌توانید با شرکت در بازی‌های دانشگاه و حتی عضویت در تیم، چه در سطح کالج و چه در سطح بین‌المللی، برای تفریح، فعالیت داشته باشید.

تحصیل در آمریکا - اقامت پس از تحصیل در آمریکا

اقامت پس از تحصیل در آمریکا

یکی به بهترین مسیر ها برای کسب اقامت آمریکا از طریق ویزای تحصیلی است. البته به طور کلی نمی­توان گفت که ویزا تحصیلی منجر به اقامت می­گردد اما با اقداماتی پس از تحصیل می­توان اقامت آمریکا را دریافت کرد. پس از اتمام دوره تحصیل در آمریکا شما فرصت دارید تا در یک کار مرتبط با رشته خود استخدام شوید و پس از آن از طریق کارفرما برای گرین کارت و اقامت آمریکا اقدام کنید.

چرا تحصیل در آمریکا

پیشینه تاریخی


اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید و کشورهای آمریکای شمالی را برای این هدف مناسب می­دانید، مسلماً ایالات متحده آمریکا کشوری است که باید برای تحقق این هدف، آن را در نظر بگیرید. در حالی که قدرت آمریکا در دهه گذشته بارها مورد سوء ظن قرار گرفته است ولی همچنان به عنوان سرزمین آزادگان شناخته می‌شود. ایالات متحده که بر پایه انقلابی علیه بریتانیای کبیر جهت یافتن استقلال، در سال 1776 بنیان گذاری شده است، علی­رغم سابقه حضور در جنگ، به عنوان یک کشور جوان رشد قابل توجهی داشته است. آمریکا با داشتن جنگ داخلی خود و سپس بازیگری در دو جنگ جهانی، شهرت خود را از دخالت بین‌المللی در این فجایع به دست آورد. پس از جنگ جهانی دوم بود که این کشور توانست شکوفایی خاصی را تجربه کند و امتیاز خود را به عنوان یک ابرقدرت به دست آورد.

توسعه اجتماعی

کشور آمریکا، فرهنگ منحصر به فرد خود را دارد و بسته به منطقه­ای که قصد مهاجرت به آن را دارید، افراد بومی می‌توانند رفتار و عادات متفاوتی داشته باشند. به طور کلی، ایالات متحده آمریکا به مناطق زیر تقسیم می‌شود:

شمال شرقی، جنوب شرقی، غرب میانه، آتلانتیک میانه، غرب و جنوب غربی

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارید، بهتر است از قبل در مورد مناطق مختلف آن تحقیق کنید و ضمن انتخاب دانشگاه مورد نظر خود، منطقه مناسبی را برای زندگی به هنگام تحصیل در آمریکا انتخاب کنید. از آن جایی که این کشور، چهارمین کشور وسیع جهان می­باشد، آب و هوا در مناطق مختلف آن بسیار با یکدیگر متفاوت است. این ویژگی می­تواند سبب شود طی دوره تحصیل خود در این کشور، آب و هوای گوناگون را تجربه کرده و طبیعت‌های بسیاری را ببینید که برای تعطیلات می­تواند اختیار زیادی برای انتخاب محل تفریح به شما بدهد.

تنوع فرهنگی و اجتماعی

کشور آمریکا جنبش‌ها و تغییرات سیاسی بسیاری را تجربه کرده است. یکی از بهترین ویژگی‌های ایالات متحده، حق آزادی بیان و تجمع است. به دلیل توانایی اعتراض، جنبش حقوق مدنی و جنبش زنان از بالاترین نهاد قانون‌گذار این کشور، کنگره ایالات متحده، با موفقیت عبور کرده‌اند. به همین دلیل، ایالات متحده یک مقصد محبوب برای مهاجران است، به ویژه کسانی که به دلیل سیاست، مذهب یا حتی نژاد/قومیت توسط جوامع خود تبعید شده‌اند.

با توجه به توضیحاتی که داده شد، طبیعی است که نتیجه بگیریم کشور آمریکا، کشوری مناسب برای مهاجران و مخصوصاً مهاجران تحصیلی که از سن کم تری برخوردار هستند، می­باشد. در شهرهایی مانند لس‌آنجلس، میامی، نیویورک سیتی و بوستون، جمعیت مهاجر به اندازه‌ای زیاد است که افراد شاید زیاد احساس غربت نکنند.

پیشرفت علم و فناوری


از زمان جنگ جهانی دوم، آمریکا به کشوری پیشرو در علم و فناوری تبدیل شده است. این موضوع، دانشمندان و دانشجویان با استعداد برتر را از سراسر جهان جذب کرده است تا به دنبال تحقق رؤیای علمی خود پا به این کشور بگذارند. از سال 1950، تقریباً نیمی از برندگان جایزه نوبل از ایالات متحده بوده‌اند. امروزه این کشور، خانه غول‌های فناوری مانند اپل، مایکروسافت، گوگل، فیس بوک و اینتل در میان بسیاری دیگر از شرکت‌های پیشرو در این صنعت است.

قدرت اقتصادی

کشور آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، نیروی محرکه توسعه صنعت در کامپیوتر، داروسازی، هوا فضا، تجهیزات نظامی و غیره است. دلار آمریکا یک ارز جهانی محسوب می­شود که برای تجارت در سراسر جهان پذیرفته شده است. نزدیک به 150 شرکت، از 500 شرکت بزرگ جهان، دفتر مرکزی خود را در این کشور بنا کرده‌اند و بزرگ‌ترین معاملات اقتصادی جهان، هر روز در بورس نزدک و بورس نیویورک انجام می‌شود.

موارد ذکر شده در بالا، حقیقتاً ایالات متحده را به سرزمینی پر از فرصت تبدیل می‌کند. علاوه بر این، بسیاری از بهترین دانشگاه‌های جهان در این کشور قرار دارند.

سوالات متداول

برای شانس بالاتر در دریافت بورسیه متقاضی باید مدرک زبان در حد آیلتس 7 یا تافل 100 به بالا داشته باشد و معدل آنها باید 16 به بالا باشد، همچنین GRE بالای 310 و داشتن مقالات ISI نیز در این موضوع تعیین کننده است.

آمریکا از نظر جست و جوی کار پس از تحصیل و همچنین از نظر امکان دریافت ویزا همراه و همچنین سطح بالای کیفیت آموزش یکی از بهترین کشور ها برای مهاجرت تحصیلی محسوب می شود. امکان دریافت پاسپورت، دسترسی به بازار ازاد و موقعیت های شغلی متنوع با درآمدهای بالا از دیگر مزایای مهاجرت به کشور آمریکا به شمار می آید

امروز ۱/۱۳ درصد از جمعیت ایالات متحده را مهاجران تشکیل می دهند. به همین دلیل آمریکا کشور مهاجر پذیری است و رفتار مردم نیز به طبع آن با مهاجران خوب است.

گرفتن گرین کارت (Green Card) ایالات متحده آمریکا آرزو بسیاری از افراد است زیرا از طریق آن می توان برای پاسپورت آمریکایی اقدام کرد.

علاوه بر رزومه علمی قوی و مقالات تحقیقاتی، باید نمره زبان بالایی نیز ارائه دهید. و همچنین توجه داشته باشید که رقابت برای برترین دانشگاه های آمریکا بسیار شدید است.

وقت سفارت را باید به صورت آنلاین از سایت سفارت آمریکا در کشوری که می­خواهید برای مصاحبه به آنجا بروید بگیرید. معمولا ایرانی ها برای وقت سفارت آمریکا از طریق کشور های همسایه مثل ارمنستان، امارات، ترکیه و پاکستان اقدام می کنند.

معمولا سفارت آمریکا در کشورهای امارات، پاکستان و ارمنستان به افراد ایرانی بهتر ویزا می­دهند.

معمولا به ازای هر نفر در هر سفارت ۱۶۰ دلار هزینه دارد.

روند دریافت ویزای آمریکا بستگی به پرونده شما دارد ممکن است به صورت فوری ویزا بگیرید و ممکن است پاسخ ویزای شما تا ۱۲ هفته طول بکشد.

2 دیدگاه دربارهٔ «تحصیل در آمریکا»

  1. سلام من ۴۵ سالمه و ۱۲ سال قبل از دانشگاه فارغ التحصیل شدم لیسانسه هستم و میخوام در رشته سینما در امریکا تحصیل کنم. دارای ۴ مدرک زبان و آیلتس ۸، مؤلف چند جلد کتاب اموزشی و علمی، مدرس و مسلط به نرم افزارهای سینمایی هستم که بعد از فارغ التحصیلی اینهارو تا الان انجام دادم. به نظر شما اگه فرضا من از دانشگاهای امریکا پذیرش بگیرم، شانس ویزا با توجه به سنم دارم؟ ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا