دسته‌بندی مطالب

آخرین مطالب

لوگو قوتر

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

لوکیشن

آدرس

تهران، خیابان ولیعصر، روبروی پارک ملت، برج سایه،  طبقه ۹، واحد ۲

درخواست مشاوره

"*" indicates required fields

نام و نام خانوادگی*
بورسیه تحصیلی آراسموس

بورسیه تحصیلی آراسموس

آخرین بروزرسانی: 8 خرداد 1402

اگر قصد ادامه تحصیل در اروپا در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا را دارید، بورسیه آراسموس موندوس می‌تواند یک گزینه انتخابی بسیار مناسب برای شما باشد. چرا که با پیوستن به بورسیه تحصیلی Erasmus mundus شما می‌توانید بخش زیادی از هزینه‌های تحصیل خود را تامین کرده و در نتیجه آن شانس بیشتری را برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های برتر اروپا را داشته باشید.

اما لازم است توجه داشته باشید شما باید به شکلی مناسب با بورسیه آراسموس آشنایی پیدا کرده و بتوانید با شناخت کامل برای دریافت آن اقدام نمایید. در همین راستا نیز در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به شما بگوییم که بورسیه آراسموس چیست و چه مزیت‌هایی دارد. در نهایت نیز نحوه اقدام برای دریافت بورسیه تحصیلی آراسموس موندوس را به صورت دقیق و گام به گام به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید به راحتی برای دریافت آن و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اروپا اقدام نمایید.

در این مقاله تصمیم داریم به بررسی موضوعات زیر بپردازیم:

[wpsm_toplist]

بورسیه آراسموس چیست؟

بورسیه آراسموس موندوس مخفف عبارت European Region Action Schema است با الهام از نام دسیدریوس اراسموس، دانشمند و فیلسوف هلندی انتخاب شده است. آراسموس یک برنامه ویژه است که توسط کمیسیون اروپا و به منظور تامین مالی دانشجویان متقاضی برای تحصیل در دانشگاه‌های اروپا ارائه شده است. هدف اصلی از ارائه این بورسیه ایجاد یک شرایط مناسب برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا برای دانشجویانی است که از توانمندی‌های بالایی برخوردار هستند.

بورسیه تحصیلی آراسموس

این امر در نهایت به جذب استعدادها از سرتاسر جهان به سمت اروپا و بهبود سطح دانش در این قاره منجر خواهد شد. برنامه مربوط به بورسیه آراسموس از سال 2009 تا 2013 به همان شکل ابتدایی خود به متقاضیان ارائه می‌شد. اما در ادامه و در سال 2014 از بورسیه آراسموس پلاس نیز رونمایی شد که این بورسیه نیز در واقع قالب اصلی بورسیه آراسموس موندوس را شامل می‌شود اما در کنار آن ویژگی‌ها و امکانات جدید نیز در کنار سیستم مالی قبلی در نظر گرفته شده و به متقاضیان تحصیل در اروپا ارائه می‌شود و به مرور نیز بورسیه اراسموس پلاس جایگزینی کامل برای نمونه قبلی خواهد شد.

با استفاده از این بورسیه دانشجویان می‌توانند به مدت حداقل 2 سال در 2 یا 4 دانشگاه مختلف قرار گرفته در قاره اروپا یا دیگر نقاط جهان برنامه‌های مربوط به تحصیلات تکمیلی خود را دنبال نمایند. با دریافت این بورسیه هزینه مربوط به شرکت در این برنامه، هزینه رفت و برگشت و هزینه‌های زندگی به صورت کامل توسط اتحادیه اروپا تامین می‌شود. البته در کنار بحث تامین مالی دانشجو، کمک‌های دیگر نیز مثل دریافت آسان ویزا تحصیلی، پیدا کردن مکان مناسب برای سکونت و حتی پیدا کردن کار پاره وقت و خیلی موارد دیگر را نیز از سمت دانشگاه دریافت می‌کنند.

بررسی بورسیه آراسموس پلاس

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، برنامه بورسیه آراسموس از سال 2009 تا 2013 با هدف ایجاد یک شرایط مناسب برای دانشجویان مستعد برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر اروپا و دریافت دانش و تجربه آنها ارائه شده است. اما برنامه آراسموس پلاس نیز از سال 2014 تاکنون ارائه می‌شود. این برنامه نیز همچنان بر بحث جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی متمرکز است اما در کنار تحصیل در دانشگاه‌های برتر اروپا، فرصت‌هایی برای مشارکت در دیگر برنامه‌های تعیین شده نیز فراهم شده است.

بورسیه تحصیلی آراسموس

همچنین دانشجویان می‌توانند برای شرکت در دوره‌های دانشگاه‌های خارج از قاره اروپا که در این طرح مشارکت نموده‌اند نیز درخواست دهند. پیش‌تر عنوان می‌شد که اتحادیه اروپا تصمیم دارد از این برنامه برای جهانی کردن آموزش اروپایی استفاده کندف اما اخیراً می‌توان چنین برداشت کرد که اتحادیه اروپا به دنبال جذب نیروهای عملی و کاری مستعد و توانمند به سمت این قاره هستند.

چه کسانی می‌توانند از بورسیه تحصیلی آراسموس استفاده کنند؟

به طور کلی تمامی افرادی که مدرک لیسانس خود را دریافت کرده‌اند، می‌توانند برای شرکت در این طرح درخواست بدهند و محل زندگی آنها به هیچ عنوان روی پذیرش در این طرح تاثیر ندارد. البته در نظر داشته باشید که اگر شما متقاضی تحصیل در کارشناسی ارشد نبوده و مدرک لیسانس ندارید، می‌توانید با ارائه دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی که پشت سر گذاشته‌اید و معادل سازی آنها نیز برای دریافت بورسیه آراسموس اقدام نمایید.

بورسیه تحصیلی آراسموس

نکته دیگری که باید مدنظر داشته باشید این است که اگر در حال حاضر دانشجوی لیسانس هستید و تا زمان شروع برنامه آراسموس مندوس فارق التحصیل می‌شوید نیز می‌توانید با ارائه مدارک معتبر برای شرکت در این طرح اپلای نمایید.

شرایط درخواست شرکت در بورسیه Erasmus mundus

متقاضیان باید قبل از هرگونه اقدامی برای ارسال درخواست دریافت بورسه آراسموس باید اطمینان حاصل کنند که شرایط لازم برای دریافت این بورس را دارند. شرایط دریافت بورسیه آراسموس عبارت است از:

  • داشتن مدرک لیسانس
  • دریافت نمره 6.5 آزمون آیلتس یا تافل
  • ارسال درخواست برای حداکثر 3 برنامه در یک سال
  • عدم استفاده از دیگر بورسیه‌های تحصیلی اروپا به صورت همزمان

مزایای استفاده از بورسیه آراسموس

طی بورسیه آراسموس دانشجویان می‌توانند تنها در 2 سال به طور همزمان در 2 دانشگاه برتر جهان تحصیلات تکمیلی خود را دنبال کنند و بدین ترتیب نیز مهارت‌ها و دانش خود را به شکل بهینه و هدفمندی افزایش دهند. اصلی‌ترین شرط برای حضور در طرح آراسموس توافق میان دانشگاه‌ها و موسسات مختلف است که به صورت پیش فرض نیز در اکثر دانشگاه‌های برتر جهان این توافق صورت گرفته است. اصلی‌ترین مزیت‌هایی که می‌توان برای مشارکت در طرح بورسیه آراسموس بیان نمود عبارت است از:

  1. امکان بهره مندی از 2 محیط آموزشی

همانطور که گفته شد دوره آراسموس به 2 دوره تقسیم می‌شود و هر یک از این دوره‌ها در یکی از دانشگاه‌های برتر جهان پیگیری می‌شود. موضوع قابل توجه این است که شما می‌توانید در 2 رشته مجزا تحصیل کرده و 2 مدرک مجزا را نیز دریافت نمایید.

  1. امکان دریافت ویزای کاری و اقامت دائم در یکی از کشورها

استفاده از این فرصت طلایی می‌تواند به شما کمک کند تا یک رزومه بسیار قوی داشته باشید. به طور قطع هیچ کارفرمایی را نمی‌توانید پیدا کنید که با وجود مشارکت در این طرح و تحصیل در دو دانشگاه برتر جهان، از شما برای همکاری دعوت نکند.

  1. استفاده هدفمند از دوران تحصیل خود

در حالت عادی و به منظور دنبال کردن تحصیلات تکمیلی خود شما باید بازه زمانی بیشتری را برای تحصیل در مقایسه با شرایطی که در بورسیه آراسموس ارائه شده است، صرف نمایید و در نهایت نیز یک مدرک تحصیلی را دریافت می‌کنید. اما با شرکت در این طرح می‌توانید در یک بازه زمانی کوتاه‌تر 2 مدرک مجزا از بهترین دانشگاه‌های جهان را دریافت نمایید.

  1. تمام هزینه‌های تحصیل شما رایگان است

در صورت شرکت در بورسیه تحصیلی آراسموس نه تنها شما ملزم به پرداخت شهریه دانشگاه نیستید، بلکه کمک‌های مالی زیادی را نیز دریافت می‌کنید تا به کشور مقصد سفر کرده و تا پایان تحصیلات خود در آنجا زندگی نمایید. در این بازه نیز هیچگونه محدودیتی برای بازگشت به کشور خودتان نیز وجود نخواهد داشت.

کمک هزینه اراسموس چقدر است؟

در صورت پذیرفته شدن در بورس تحصیلی آراسموس متقاضی نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارد و تمامی هزینه‌ها توسط بورسیه پرداخت می‌شود. بدین ترتیب متقاضی می‌تواند به راحتی به مطالعه و تحقیق و جستجو بپردازد و نگرانی در خصوص هزینه‌های مختلف برای تحصیل در خارج از کشور نخواهد داشت. با استفاده از بورسیه آراسموس هزینه‌های زیر پوشش داده می‌شود:

  1. هزینه‌های تحصیل: هزینه های مربوط به تحصیل به صورت کامل پرداخت می‌شود. 4500 یورو در سال برای دارنده برنامه بورسیه کشور و 9000 یورو در سال نیز برای دارنده بورسیه کشور شریک.
  2. هزینه‌های سفر: برای سکونت در کشور برگزار کننده برنامه سالانه 1000 یورو و برای سکونت در کشور شریک نیز 2000 یورو در سال برای هزینه‌های سفر و 1000 یورو برای هزینه سکونت در کشور شریک که در صورتی که فاصله کشور شریک در برنامه بیشتر از 4000 کیلومتر باشد مبلغ مربوط به هزینه سفر به 3000 یورو افزایش پیدا می‌کند.
  3. کمک هزینه معیشتی: برای حداکثر 2 سال 1000 یورو در ماه برای هزینه‌های معیشتی پرداخت می‌شود.

مدت زمان شرکت در طراح آراسموس

مدت زمان برنامه‌های ارائه شده تحت عنوان طرح آراسموس با توجه به تعداد واحدهایی که ارائه می‌شود، متفاوت است و بین 12 تا 24 ماه طول می‌کشد. به طور معمول اکثریت برنامه‌های تعیین شده در بازه زمانی 24 ماه به اتمام می‌رسند. این بازه زمانی به 2 دوره متفاوت تقسیم می‌شود و هر دوره نیز باید در یک دانشگاه و محیط آموزشی مجزا دنبال شود. دانشگاه‌های انتخابی می‌توانند در یک کشور یا یک منطقه قرار گرفته باشند یا اینکه 2 دانشگاه در 2 کشور کامل مجزا قرار گرفته باشند. اصلی‌ترین مواردی که می‌تواند مبلغ پرداختی برای بورسیه را تحت تاثیر قرار دهند، عبارت است از:

  • سطح مطالعات
  • مدت زمان تحصیل
  • ملیت محقق

لیست رشته‌های بورس آراسموس

با توجه به محوبیت بالایی که بورسیه آراسموس در میان متقاضیان پیدا کرده است و حمایتی که از سمت اتحادیه اروپا می‌شود، هر ساله به تعداد رشته‌های بورس آراسموس و دانشگاه‌هایی که دوره‌های آن را ارائه می‌دهند، افزوده می‌شود. در حال حاضر بیش از 100 دوره کارشناسی ارشد و 200 رشته دوره دکترا ارائه می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • رشته‌های علوم کامپیوتر
  • رشته‌های مهندسی
  • رشته حقوق
  • رشته‌های تجارت و کسب و کار
  • رشته اقتصاد
  • رشته‌های کشاورزی و دامپزشکی
  • رشته‌های بهداشت و درمان
  • علوم انسانی
  • رشته‌های هنری
  • ریاضیات
  • علوم اجتماعی
  • و…

هر یک از این رشته‌ها توسط کنسرسیوم‌ها یا همان گروه‌های برگزار کننده دوره در دانشگاه‌های مختلفی برگزار می‌شوند و شما می‌توانید بر اساس رشته مورد علاقه خود و دانشگاه‌های میزبان دوره، مناسب‌ترین آنها را انتخاب نمایید.

نحوه دریافت بورسیه تحصیلی آراسموس موندوس

اگر قصد دارید برای شرکت در بورسیه آراسموس اقدام نمایید، لازم است مراحلی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود را به دقت دنبال نمایید. شما باید به صفحه مربوط به کاتالوگ بورسیه آراسموس موندوس مراجعه نمایید. در این صفحه به صورت دقیق به شما گفته می‌شود که امکان شرکت در چه برنامه‌هایی با استفاده از بورسیه Erasmus در سال تحصیلی جاری وجود دارد.

بورسیه تحصیلی آراسموس

با مراجعه به وب سایت برنامه‌های مربوطه نیز در نهایت می‌توانید موضوعات آموزشی آن برنامه، شرایط ورود به آن و دانشگاه‌هایی که برنامه مورد نظر در آنها برگزار می‌شود را بررسی نمایید و تصمیم بگیرید که قصد دارید در برنامه فوق شرکت کنید یا نه. در نظر داشته باشید که به طور معمول باید از اکتبر تا ژانویه هر سال برای شرکت در دوره‌هایی که در سال بعد برگزار می‌شود درخواست خود را ارسال نمایید.

بعد از بررسی به متقاضیان پاسخ داده می‌شود و آنها متوجه خواهند شد که درخواستشان پذیرفته یا رد شده است یا در لیست ذخیره قرار گرفته است. در صورت پذیرفته شدند نیز متقاضی باید مراحل دریافت ویزای تحصیلی و مراجعه به دانشگاه مورد نظر را دنبال نماید.

پاسخ به مهم‌ترین سوالات شما در خصوص بورسیه آراسموس موندوس

چگونه می‌توان برای استفاده از بورسیه Erasmus درخواست ارسال کرد؟

شما باید در بازه زمانی اکتبر تا ژانویه هر سال برای دریافت بورسیه تحصیلی آراسموس به صورت آنلاین درخواست خود را ارسال نمایید.

هر دانشجو چندبار می‌تواند از بورسیه آراسموس استفاده نماید؟

عموماً هر دانشجو می‌تواند بیش از یکبار از این بورسیه استفاده نماید اما لازم است توجه داشته باشید که کل زمانی که در خارج از کشور گذرانده‌اید در هر مقطع تحصیلی نباید بیشتر از 12 ماه باشد.

در هنگام ثبت نام هر متقاضی می‌تواند برای چند دوره درخواست خود را ارسال نماید؟

در حال حاضر هر متقاضی تنها ارسال درخواست برای شرکت در حداکثر 3 برنامه را دارد. در صورت ارسال درخواست بیشتر از 3 بار حتی در صورت داشتن شانس بالا برای پذیرفته شدن در یکی از دوره‌ها، بعد از بررسی درخواستتان رد می‌شود.

آیا استفاده از طرح آراسموس برای دانشجویان بین المللی سخت است؟

این طرح برای تبادل دانشجویان میان دانشگاه‌های مختلف ارائه شده است و طرحی مناسب برای دانشجویان بین المللی است که می‌توانند به صورت رایگان تجربه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان را داشته باشند. اما با توجه به محدودیت نفرات در حال حاضر رقابت بسیاری برای دریافت آن میان متقاضیان وجود دارد و عموماً نیز دانشجویان با رزومه‌های قوی پذیرفته می‌شوند.

آیا محل زندگی متقاضی روی پذیرش در دوره‌های بورسیه تحصیلی آراسموس تاثیرگذار است؟

خیر. برای دریافت بورسیه آراسموس محدودیتی از نظر ملیت متقاضی در نظر گرفته نشده است. هر دانشجویی که از روزمه تحصیلی و کاری درخشانی برخوردار است، می‌تواند بدون در نظر گرفتن محل زندگی خود برای شرکت در این طرح درخواست خود را ارسال نموده و از این فرصت برای تحصیلات تکمیلی خود استفاده نماید.

آیا برای دریافت بورسیه Erasmus mundus نیاز به شرکت در آزمون خاصی است؟

بله. داشتن مدرک زبان یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که باید قبل از درخواست بورس تحصیلی آراسموس دنبال نمایید. شما باید در آزمون آیلتس یا تافل شرکت کرده و حداقل نمره 6.5 را کسب نمایید.

آیا برای شرکت در طرح آراسموس باید هزینه‌ای پرداخت کرد؟

خیر. در صورت پذیرفته شدن در این طرح شما می‌توانید به صورت رایگان در دوره مورد نظر شرکت کرده و مدرک خود را اخذ نمایید. تمامی هزینه‌های مربوط به شهریه، حمل و نقل، درمان و معیشت به صورت کامل طی بورس تحصیلی به متقاضی پرداخت می‌شود.

آیا با بورسیه آراسموس تنها می‌توان در اروپا تحصیل کرد؟

خیر. در ابتدا تنها امکان استفاده از این بورسیه برای اروپا وجود داشت اما در بورسیه اراسموس پلاس شرایطی فراهم شده است که امکان تحصیل در برخی از دانشگاه‌های آمریکا، کانادا، ترکیه و برخی کشورهای دیگر نیز وجود داشته باشد.

آیا برای استفاده از بورس آراسموس محدودیت سنی وجود دارد؟

خیر. شما در هر سنی می‌توانید برای استفاده از این بورسیه درخواست دهید. موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید، قدرتمند بودن روزمه تحصیلی و کاری ارسالی شما است.

اتحادیه اروپا به منظور ایجاد انگیزه لازم برای ادامه تحصیل و کسب آموزش‌های بیشتر، شرایطی را برای دانشجویان اروپایی و غیراروپایی فراهم کرده است تا بتوانند با استفاده از بورسیه آراسموس برای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های برتر اروپا و جهان اقدام نمایند. دوره‌هایی که تحت عنوان طرح آراسموس ارائه می‌شود به طور معمول 24 ماه طول می‌کشد و در طی آن دانشجو می‌تواند در 1 یا 2 رشته متفاوت تحصیل کرده و مدرک خود را دریافت نماید.

ویژگی اصلی بورسیه تحصیلی آراسموس این است که دانشجو باید در طول دوره حداقل در 2 دانشگاه متفاوت تحصیل کرده و در نهایت نیز مدرک کارشناسی ارشد خود را به صورت مشترک از آن 2 دانشگاه دریافت نماید. به دلیل رایگان بودن این دوره‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، متقاضیان زیادی هر ساله برای شرکت در این دوره درخواست ارسال می‌کنند. در همین راستا نیز در این مقاله به بررسی بورسیه آراسموس و نحوه ثبت درخواست برای دریافت این بورسیه تحصیلی پرداخته‌ایم.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیمایش به بالا